Är Nya testamentet tillförlitligt?
Vem är Jesus / Jesus-bilder / Jesu ord / Andra källor
1.1
Varför är det så svårt att förstå? 1.2 Den
kristna trons utgångsläge 2.1
Liberalteologiska (historisk-kritiska) synpunkter 2.2 Liberalteologernas utgångspremisser 2.2.1 Inte forskning utan spekulationer 2.2.2 Är naturalism det rätta synsättet?
2.3.1 Kristendom och mysterium religioner 2.3.2 Jesus och antikens trollkarlar 2.4.1
Jesu död och uppståndelse 2.4.2 Har de kristna kunnat hitta på hela historien? 2.5 Överblick över bevismaterialet 2.5.1 Paulus inställning till uppståndelsen 2.5.2 Är det fråga om
hallucination? 2.5.3 Evangeliernas uppståndelseberättelser 2.5.4 Andra bevis på historisk
tillförlitlighet Varför förhåller liberalforskarna sig avogt gentemot evangelium? Kriteriet med flera källskrifter (Autenticitetskriterium) Olikhetens kriterium 3.2 Kriterierna för
evangeliets tillförlitlighet 3.2.1 Evangelierna och judarnas muntliga traditioner 3.2.2 Några exempel på evangeliernas tillförlitlighet Berättelserna är baserade på personliga
upplevelser Betydelselösa detaljer Negativt inverkande detaljer Detaljer, vilka är betydelselösa för kyrkan Saknas svar på många frågor, vilka var viktiga
för kyrkan Arameiskan i Jesu ord Den palestinska bakgrunden i evangelierna Detaljernas noggrannhet i arkeologins belysning 3.2.3 Evangeliets ställning i
den tidiga kyrkan 3.2.4 Evangeliernas Jesus är "den verkliga"
Jesus 3.2.5 Nya testamentet är historiskt tillförlitligt 4. ANDRA KÄLLSKRIFTER
FÖR FORSKARNA 4.1 Markus´ hemliga evangelium 6. KÄLLSKRIFTER
OCH ANDRA TILL ÄMNET HÖRANDE HÄNVISNINGAR ------------------------------------------------------------------------ 1.1 Varför är det så svårt att
förstå? Många tror på Gud, men det kan vara svårt för dem, att få
en riktig bild av Jesus, av hans verklighet och hans betydelse. Det finns många
bilder av Jesus, vilka i sig själva kan vara riktiga, men de representerar inte
den helhetsbild, som Nya testamentet förmedlar oss. Svårigheten torde bl.a. bero på, att Jesu liv och hans
livsuppgift var enastående i mänsklighetens historia. Det är inte lätt för
dagens rationellt tänkande människor att förstå, att Gud kan uppenbara sig och
verka på ett sätt, som avviker från de normala livserfarenheterna I Bibeln får vi på många ställen och i många situationer
läsa om Guds övernaturliga ingripanden. Redan skapelsen var en sådan händelse,
vilken dagens människor försöker få inbäddade i en långsamt fortskridande
utvecklingsprocess Gamla testamentet beskriver många andra händelser, som vi
inte kan förstå, ifall vi inte beaktar, att Gud på sätt eller annat har verkat
på ett övernaturligt sätt. Eftersom många människor inte beaktar detta, uppstår
lätt tanken, att Bibeln är full av mytologiska legender eller mänskliga
historier. I Jesu liv fanns många dylika unika händelser, vilka inte
upprepar sig. Hit hör framför allt hans födelse och hans uppståndelse. Dessutom
gjorde han många under och verkade som en person, som ’har makt’. En
människocentrerad, självisk människa vägrar ofta att godkänna dylikt. Därför försöker
många skapa en enbart ’mänsklig’ bild av Jesus. Då är det lättare, att
acceptera honom. 1.2 Den kristna trons
utgångsläge Den kristna tron baserar sig på, vad Nya testamentet
förmedlar oss om Jesu liv och hans uppgift. Jag går inte desto mera in på detta
ämne. Jag nämner kort några saker: Jesu ursprung är beskrivet bl.a. i Joh.1:1-18, Kol.1:15-20 2 Kor.5: 19. Ty Gud
var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte
människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens
ord. Paulus skriver om Jesu död och uppståndelse så här: 1 Kor. 15. 3 3 Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade
tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, 4 att han blev
begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, 5 och att han
visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 6
Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de
flesta ännu lever, medan några är insomnade. 7 Sedan visade han sig för Jakob
och därefter för alla apostlarna. 8 Allra sist visade han sig också för mig,
som är såsom ett ofullgånget foster. 9 Ty jag är den ringaste av apostlarna.
Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling.
10 Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit
förgäves, utan jag har arbetat mer än de alla, fast inte jag själv, utan Guds
nåd som varit med mig. 11 Vare sig det gäller mig eller de andra, så förkunnar
vi detta, och det är detta ni har kommit till tro på. 12 Om det nu predikas att
Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er påstå att det inte
finns någon uppståndelse från de döda? 13 Om det inte finns någon uppståndelse
från de döda, har inte heller Kristus uppstått. 14 Men om Kristus inte har
uppstått, då är vår predikan meningslös och er tro meningslös. 15 Då står vi
där som falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat mot Gud, att han
uppväckte Kristus, som han inte har uppväckt, om det verkligen är så att döda
inte uppstår. 16 Ty om de döda inte uppstår, har inte heller Kristus uppstått.
17 Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu
kvar i era synder. 18 Då har också de som insomnat i Kristus gått förlorade. 19
Om vi i detta livet sätter vårt hopp endast till Kristus, och han inte har
uppstått, då är vi de mest beklagansvärda av alla människor. 20 Men nu har
Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade. Utdrag från Petrus predikan: Apg. 10: 38 hur
Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring
och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, ty Gud var med honom.
39 Vi är vittnen till allt han gjorde både på den judiska landsbygden och i
Jerusalem. Honom hängde de upp på trä och dödade. 40 Men Gud uppväckte honom på
tredje dagen och lät honom visa sig, 41 inte för allt folket utan för de
vittnen som Gud i förväg hade utvalt, för oss som åt och drack tillsammans med
honom sedan han uppstått från de döda. 42 Och han befallde oss att predika för
folket och vittna om att han är den som Gud har bestämt till domare över
levande och döda. 43 Om honom vittnar alla profeterna, att var och en som tror
på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn." Som sammandrag ännu
följande beaktansvärda tankar från en predikan: Vi kan inte förstå, hur Gud och människan kan förenas
i samma person. Till Guds gudomlighet hör, att han inte är människa. Till
människan hör, att hon inte är Gud. Till Guds människoblivande i Jesus hör, att han inte
var en halvgud, utan han var full Gud och full människa. Han är inte Guds Son på basen av, vad han gör, utan
han gör under därför, att han är Guds Son. Han var inte enastående, därför att han föddes av en
jungfru, utan han föddes av en jungfru, därför att han var enastående eller
Guds inkarnation i mänsklig gestalt. Kristus blev inte världens Frälsare, därför att han
försonar synder, utan han försonar synder, därför att han är världens Frälsare. Ett av de största undren i världen var, att världens
Skapare, Gud, blev människa. Det finns många bilder av Jesus. I sig själv kan de
vara riktiga. Han kan vara humanistens Jesus, en revolutionär Jesus, mystikerns
Jesus, karismatikerns Jesus eller någon trosriktnings
Jesus. Men vem var egentligen djupast Bibelns Jesus? Jesu under och stora gärningar räcker inte som
Frälsarens kännetecken. Världen är full av dylika. Jesu hela gärning utkristalliseras i detta: Gud blev
människa i Jesus. Jesus dog på korset för våra synders försoning och han
uppstod från de döda. Allt annat är sist och slutligen bisaker. Denna tid godkänner honom som människa. Jesus hjälpte
fattiga, sjuka och åsidosatta. Han sade hårda ord till de självtillräckliga
fariséerna, han var en god lärare. Denna mänsklighet för honom nära oss. Men vid sidan av detta bör sanningen tas fram: Han är
Gud. Den största gärningen är försoning. Evangeliets stora budskap vid sidan av andra goda
saker är framför allt, att människan kan bli frälst från evig förtappelse. Den socialt orienterade världen betonar människans
framgång i livet. Men erbjuds i predikningar framgång i livet, befrielse från
vardagens svårigheter eller evig frälsning? Endast budskapet om Jesu korsdöd kan frälsa oss. Annan
betoning kan vilseföra oss. Ofta vill man i stället för detta gamla budskap
föra fram någonting nytt och rafflande. Man vill ha kraft, mera kraft för att
kämpa mot ondskan? Men trots allt kraften finns i korsets budskap, i
Jesu blod, i syndernas förlåtelse. Endast inför detta måste ondskan ge vika. Den Helige Andes kraft och verksamhet är viktig, men
den kan inte ersätta korset och blodets kraft. Det var inte möjligt, att döden kunde ha behållit
Jesus, därför att han var Gud. 2 OLIKA JESUS-BILDER 2.1 Liberalteologiska
(historisk-kritiska) synpunkter Här tar jag fram vissa beskrivningar av Jesus och
evangeliernas tillförlitlighet, vilka kraftigt framfördes i medierna i
synnerhet i USA på 1990-talet. Där poängterades de synpunkter och argument,
vilka ingick i rapporterna från det sk. ’Jesus-seminariet’. Mera om detta senare. Den kritik gentemot dessa påståenden, som i det följande
framförs, baserar sig de argument, som prof. Gregory A. Boyd
har framfört i sin digra rapport: Cynic Sage
or Son of God (Bridgepoint, Victor Books 1995. Här framförda uttalanden
baserar sig på ett sammandrag på finska : ’Jeesus median myllyssä’,
vilket jag här refererat på svenska. Där framförs de felaktiga, godtyckliga utgångsantaganden
och logiska svagheter, vilka ingår i dessa forskares framställningar. Vidare kommenteras
också andra källor, vilka dessa forskare flitigt använt: Markus´ hemliga
evangelium, Tomas evangelium, Petrus evangelium och Q - källskrifterna. Om den liberalteologiska forskningens problem har jag tidigare skrivit (Se Varför just kristen tro?) Problemet inom universitetens
historisk-kritiska forskning (liberalteologin) är, att Guds dimensionen
blir utanför bibelforskningens område, därför att Guds väsen inte kan forskas
med vetenskapliga metoder. Gud är utanför den verklighet, som vi konkret lever
i med våra sinnen. Dit sträcker sig inte nutidens mät- och forskningsmetoder.
Därför kan man inte i vetenskapens namn tala konkret om Gud. Men vid
bibelforskningen kan man inte lämna gudsbegreppet obeaktat. Detta problem kan
inte den kritiska vetenskapen klara. Därför utgår liberalteologerna från
den människokoncentrerade utgångspunkten, vilken ur mänsklig synpunkt tycks
vara acceptabel, att Bibeln beskriver endast människor uppfattningar av Gud
under olika tider. Gudomlig inspiration behövs inte. Bibeln är som vilken annan bok som
helst och kan forskas enbart med sedvanliga textforskningsmetoder. Dessa kan
naturligtvis användas, bara man beaktar, att bakom allt finns Guds
uppenbarelse. För detta ändamål har Gud utvalt
bristfälliga människor, vilka han inspirerat, men vilkas personliga egenskaper
tydligt framkommer. Trots detta har enligt Bibelns budskap Gud vakat över sitt
Ord, att det är tillförlitligt. Fast enligt många Bibelns budskap borde ha
varit entydigare och bättre ge svar på människors frågor, måste vi konstatera,
att där finns allt, som är behövligt för vår frälsning. Vi bör dock beakta, att det finns
mångahanda liberalteologer från ena ytterligheten till den andra. De troendes utgångsläge är, att
Bibeln är Guds egen uppenbarelse till mänskligheten och med beaktande av olika
framställningsstilar är tillförlitligt och bör vara rättesnöre för den kristnes
liv (Luther). Detta liberalteologers utgångsläge
har sedan gett upphov till åtskilliga felaktiga slutledningar. Eftersom Bibeln
enligt dem är enbart skriven av människor, kan den inte innehålla profetior
eller upplysningar om framtida händelser. På basen av detta har man sedan
försökt bestämma, vid vilken tidpunkt olika bibelböcker har skrivits. Dessa
exempel finns både inom Gamla och Nya testamentet. Emellertid leder detta till
stora svårigheter att förstå Bibeln. Också beträffande författarna råder
oenigheter (t.ex. Jesaja). Så småningom råder total förvirring. Uppstår
påståendet, att Bibeln är full av motsägelser och mänskliga fel. Alltför kritisk inställning till
Bibel medför enligt mitt förmenande, att man inte kan ta emot
frälsningsbudskapet. I själva verket betyder det, att man ifrågasätter sig allt
och med sin egen tankeförmåga försöker utreda, vad i Bibeln är tillförlitligt
och acceptabelt. Om man inte kan acceptera det ena, varför skulle man då
acceptera det andra? Detta betyder ju, att man ställer sig ovanför Gud och gör
sig en egen ’religion’, som tyvärr inte kan frälsa någon. Jag har tidigare framfört några allmänna forskningsprinciper och kortfattat tillämpat dem på den liberalteologiska forskningen. 2.2 Liberalteologernas utgångspremisser Som jag redan nämnde, finns det liberalteologer från den
ena ytterligheten till den andra, varför man kan inte få någon enhetlig bild av
dem. I det följande poängteras de forskares åsikter, vilka har dominerat i
nämnda Jesus-seminarium. Men liknande tankemodeller är vanliga också på annat
håll i större eller mindre utsträckning. I det följande är Boyds argumenteringar refererade med talrika utdrag. (Den feta
stilen är undertecknads betoningar.) Liberalteologerna
försöker inte ens i ljuset av historiska fakta ta reda på, huruvida Bibelns
beskrivning av den övernaturliga Jesus är riktig eller inte. De utgår från, att den är fel. Därför försöker
de ta reda på, hur denna Bibelns enligt deras
förmenande mytiska Jesus-bild har uppstått. De försöker på något sätt förklara,
hur den mänskliga Jesus i efterföljarnas sinnen har förvandlats till Guds Son,
om vilken man berättar, att han är Gud, att han har gjort under och t.o.m.
uppstått från de döda. Dessa forskares
utgångspremiss är, att evangeliernas
berättelser inte kan vara sanna! De utgår ifrån, att sådana händelser som
jungfrufödelse, underhelbrägdagörelser och uppståndelse från de döda inte kan vara sanna. Därför är de
tvungna att förklara, varför de första kristna började tro, att sådant hade
skett. Den enkla förnuftiga förklaringen, att de kristnas åsikt berodde på, att
det verkligen hade skett, anses inte som en ’giltig förklaring’. I sina försök
att från Nya testamentet finna den Jesus, som är enbart mänsklig, försöker
dessa liberalteologer sedan förklara, varför denna mänskliga Jesus sedan fick
’övernaturliga’ drag i efterföljarnas sinnen. Ytterst sällan diskuteras allvarligt den grundläggande frågan, huruvida
evangeliernas innehåll i och för sig skall anses mytiskt. Men denna fråga är ju avgjord redan före man
har startat forskningsarbetet och före det man har publicerat slutresultaten. 2.2.1 Inte forskning utan spekulationer Antagandet, enligt vilket gudomliga
under inte kan ske och sålunda Bibelns övernaturliga Jesus inte är historisk,
förorsakar ett intressant problem för Nya testamentets liberalforskare. De
vill, att deras Jesus-bild skall basera sig på konkreta, historiska bevis, men
deras naturalistiska förhandsinställning
förorsakar, att de betvivlar största delen av Nya testamentets bevismaterial.
Därför drar de sina slutsatser inte på
basen av Nya testamentets innehåll utan trots dess innehåll. Eftersom
bevismaterialen om Jesus utanför Nya testamentet är mycket få, hamnar dessa
forskare att skapa sig sin Jesus-bild mera
på basen av gissningar och antaganden än på basen av konkreta bevis. Egentligen har denna liberalteologiska
forskning skapat ett problem, som den inte kan lösa på annat sätt än genom
antaganden. Från sitt naturalistiska utgångsläge har dessa forskare övergett
största delen av den konkreta kunskap, vi har om Jesus och samtidigt har de
höljt den historiska Jesus i ett ogenomträngligt mörker. Enligt Bibelns tidigaste budskap
framställs Jesus som den undergörande
Guds Son, men detta kan ju inte dessa forskare acceptera. Då finns ju ingen
annan utväg, än att gissa vem är bakom denna myts förhänge och hur denna myt
har uppstått. M.a.o. först skapar man ett problem och sedan gissar
man, hur detta problem skall lösas. Av denna orsak finns det bland Nya
testamentets liberalforskare så många
åsikter om Jesus. De har ju ytterst lite material till förfogande som bas
för sin forskning och just därför är bristen på samförstånd specifikt för dessa
forskare Spekulationsforskningens
historia Bland de första, som började söka ’den
historiska Jesus’, var Hermann Remeirus (1694-1768). Hans tankegång var naturalistisk och
därför ansåg han, att Nya testamentets bild av Jesus till stor del var
otillförlitlig, Han ansåg, att denne hade försökt bedriva en politisk
revolution. Efter denne forskare framkom många
personer med naturalistisk bakgrund, som försökte skriva Jesus-biografier, var
och en på sitt eget sätt. Den historiske Jesus var en lärare med hög moral och
ädla ideal, vilken efterföljarna sedan lyfte på en för hög piedestal. Denna ’verkliga’ Jesus har sedan
beskrivits på många sätt. Han var en predikant, som manade till ädelt liv (Rudolf
Bultmann), en judisk zelot (S. G. F.
Brandon), en renlärig jude (Joseph Klausner), en
trollkarl (Morton Smith), en politisk radikal (Robert Eisler,
Joel Carmichael), en påhittig eftersträvare av Messias-titel (Hugh Schofield), en mänsklig fantasiperson (George Albert
Wells). Denna brokighet av åsikter har inte
minskat, snarare tilltagit. Crossan t.o.m. påstår, att forskningen kring den historiske Jesus börjar
vara en ’dålig akademisk vits’. Vid sidan av Crossan
och Mack finns allt flera, enligt vilka den historiska Jesus är enbart en
cynisk filosof. John Kloppenborg och James Robinson
påstår, att Jesus var vis man, men inte nödvändigtvis cynisk. Ben Meyer och
John Meier anser, att den historiska Jesus är en judisk reformator. Enligt
Susan Haskins var Jesus en feminist. Enligt Anthony
Harvey var Jesus en profet och lärare och enligt Richard Horsley
en radikal samhällsprofet. E.P. Sanders ser i Jesus en
eskatologisk profet, som bebådade Guds kommande dom. Listan kunde förlängas. Alla dessa försöker på sitt sätt
förklara, hur ’människan’ Jesus förvandlades till den mytiskt i evangelierna
beskrivna Guds Son. Men detta, att man har kommit till så många skildringar av
Jesus, visar att de baserar sig mera på
spekulationer än på konkreta historiska fakta. Men detta är inte att undra
på, när alla dessa utgår ifrån, att den
övernaturliga Jesus, som det historiska bevismaterialet tyder på, inte kan vara
den historiens Jesus I alla dessa teorier finns både starka
sidor och svagheter, men utgångsläget är i alla naturalismen, vilken är det
viktigaste ’försäljningsargumentet’. Dessa teorier vädjar till alla, vilka har
en naturalistisk syn och är överens, att
Bibelns bild av Jesus inte kan vara sann. Denna korta överblick ger också vid
handen, att i den liberalteologiska forskningen hamnar man ofta att göra cirkelslut. Vid dessa forskningsprojekt borde man
också avgöra, vilka kriterier duger som
bevis för den historiska Jesus. Dessa har man inte kunnat komma överens om!
Hur kan man lösa detta problem? Svaret är, att det inte går att lösa. Avgörande är nämligen det, att forskarna på förhand har beslutat,
hurudan Jesus är, när de äntligen finner honom bakom Nya testamentet.
Förväntningarna styr värderingsgrunderna och dessa i sin tur avgör, vad man får
fram. Några hittar en feminist, andra en
förkämpe för jämlikhet, en profet, en rabbin, cynisk filosof eller en politisk
revolutionär. Allt detta från antagandet, att evangeliets bild av Guds Son, som
dog och uppstod, inte kan vara sann. Om den inte är sann, är alla spekulationer
likvärdiga. Övermodigt
antagande Uppstår frågan: Varför antar dessa
forskare, att Gud inte har kunnat bli
människa och att inga under kan ske? På
vilken basis kan de så säkert veta, vad som kan ske i historien och vad kan
inte ske? Varifrån har de fått så mycken kunskap om Gud och naturen, att de
självsäkert kan avgöra på förhand, att Gud aldrig kan ha ingripit i
världens händelser? Kan någon annan än
Gud veta detta? 2.2.2 Är naturalism det rätta
synsättet? På detta kan man anlägga två
synpunkter. För
det första, fastän vi skulle godkänna, att den västerländska världsbilden är
naturalistisk, betyder detta inte, att det naturalistiska synsättet är det
rätta. Världsåskådningarna är ofta felaktiga. Dessutom fastän vi håller fast vid, att
det naturalistiska synsättet är det rätta, bör vi ju samtidigt anse som
felaktiga alla de världsåskådningar, vilka ger utrymme för det övernaturliga. Vi kommer till, att den naturalistiska världsåskådningen kan
vara riktig eller felaktig. På basen av detta borde sålunda göras
det beslutet, att frågan om historiens
Jesus bör vid forskningen avgöras på basen av de verkliga bevisen och inte på
basen av de förhandsinställningar, vilka ingår i forskarens världsåskådning.
Man bör vara öppen för alternativet, att evangeliernas berättelser är riktiga,
i stället för att ensidigt påstå, att så inte är fallet. Om bevismaterialet
tyder på, att Jesu påstående om att han var Gud och gjorde med Guds fullmakt
gudomliga gärningar, bör vi acceptera
detta oberoende, om det är i enlighet med vår världsbild eller inte. Är den västerländska världsåskådningen verkligen naturalistisk? Man kan också
med fog vara av annan åsikt och påstå, att så inte är fallet. Fastän de lärda i långa tider har debatterat denna
sak, måste man ändå konstatera, att majoriteten
inom den västerländska kulturen har hela tiden trott, att under är möjliga. Både bekännande kristna och också många andra
tror utan vidare på övernaturliga saker. Intresset är stort, inte bara för
kristendomen utan också för ängladyrkan, spiritistiska läror och andra
ockultistiska fenomen. Allmänt utbredd är också den kanske litet diffusa New
Age-doktrinen. Man må vara av
vilken åsikt som helst om dessa fenomen, men de visar, att det naturalistiska
synsättet ofta är i allt bjärtare konflikt med den västerländska kulturen. Sökandet efter en naturalistisk Jesus Allt detta leder
fram en annan sak, där dessa liberalteologer är på fel spår. Många forskare
har försökt få fram en mera attraktiv Jesus för dagens människor. Bakom denna
trend är förstås antagandet, att den moderna människan inte kan eller inte borde
tro på en övernaturlig Frälsare. Faktum är, att
det inte blir mycket väsentligt kvar av Jesus, när alla övernaturliga element har
skalats bort. Därför är liberalteologernas försök egentligen onödiga. Knappast
blir någonting kvar, som i vidare betydelse intresserar människor. Dessa är
inte intresserade av de logiska kullerbyttor och cirkelslut, vilka ligger bakom
forskarnas antaganden om den naturalistiska Kristus. Bakom
liberalteologernas naturalistiska förhandsinställning finns tanken, att
oberoende hur Jesus var, kan han inte ha
varit unik eller enastående. I världen finns många lagbundenheter, vilka
också styr människors beteenden. Dessa har alltid funnits. När forskarna
försöker få fram, hurudan Jesus har varit, måste man enligt deras förmenande
utgå därifrån, att Jesus i princip har varit likadan som vilken annan människa. Här uppstår en
stor svårighet, därför att i Nya testamentet talas om Jesus som avvikande och
unik i förhållande till andra människor. Enligt Bibeln presenterade sig Jesus
på ett sätt, som inte tidigare var bekant, han levde ett exceptionellt liv, han
gjorde under, drev ut onda andar och uppstod från de döda. Hur kan detta
förklaras, om den ’verkliga’ Jesus inte skulle ha varit annorlunda än alla
andra människor. Många liberalteologer påstår, att man
också vid sidan av evangelierna, där Jesus beskrivs som en ’gudomlig
undergörare’, kan ta fram andra exempel. Det påstås, att Alexander den Store
skulle ha fötts av en jungfru. Det finns berättelser om en Apollonius,
om vilken berättas, att han uppväckt från de döda. I forntida mysterie-religioner finns berättelser om gudar, som har
uppstått från de döda. Trollkarlar sägs ha botat sjuka och drivit ut onda
andar. Vissa heliga judiska män tillskrivs märkliga undergärningar. (Berättelserna
om Alexanders övernaturliga liv utvecklades småningom under ca tusen år. Därför är det svårt att jämställa dem
med evangeliernas berättelser, vilka uppstod ca 30-40 år efter Jesu död. De
legendariska berättelserna om Alexander uppstod långt efter hans död, först
efter kristendomens begynnelse och dess utbredning i det romerska riket.. Därför är det troligt, att berättelserna om Jesus kan ha
inverkat. Om Apollonius
finns endast en berättelse, vilken är skriven 150 år efter hans död. Filostratos fick av Apollonius´ efterföljare
kejsarinnan Julia Damna i uppdrag, att skriva en
biografi över Apollonius, vilken skulle höja dennes
rykte vid byggandet av
ett tempel till hans ära. Berättelsen är på många ställen ganska diffus och
innehåller hörsagor om Apollonius. Den
avviker sålunda markant från evangeliernas berättelser av ögonvittnen.) 2.3.1 Kristendom och mysterium religioner I den grekisk-romerska kulturen fanns
rikligt med religiösa hemliga sällskap eller mystiska religioner. De hade ofta
samma slags typiska drag, men var och en hade egen gud, egna mytologiska
berättelser, egna invigningsritualer och andra ritualer. I början på 1900-talet började
liberalteologer påstå, att många tankar i den kristna tron var lånade från
dessa. Mack påstår i sin bok ’The Lost Gospel’ t.ex. att aposteln
Paulus grundade ’en livskraftig religiös rörelse
en klar mysterium religion,
till viken hörde dopet som inträde
samt ritualer och ritualmåltider
(nattvarden)’. Finns fem orsaker, varför kristendomen
inte kan ha lånat sina tankar från dessa: -
Från
dessa nämnda religioner finns inga säkra uppgifter före 100-talet. Dessutom
största delen av de bevis, som man sammankopplar med kristendomen härstammar från 300-talet. Om det finns
sammankopplingar, är det dessa religioner, som har fått intryck från
kristendomen, inte tvärtom. -
De
flesta forskare erkänner, att dessa religioners gudar var symboler för årets
växlingar. Växtligheten dör på hösten och ’uppstår’ på våren. Evangeliernas berättelser om Jesu död och
uppståndelse har ingenting med sådant att göra. -
Dessa
gudar är inte bundna till historien,
vilket evangeliernas Jesus är. -
Vid tidpunkten för evangeliernas
uppkomst fanns levande människor, vilka kände Jesus. Evangeliernas jämförelser med dessa
växtlighetsgudar är ganska hopplösa. -
Kristendomen
uppstod inte i en hednisk miljö utan i
en judisk miljö med dess klara avståndstagande från hedniska religioner. 2.3.2 Jesus och antikens
trollkarlar Det har bevarats
rikligt med bevis, att man under antikens tid allmänt trodde på beskyddande
maskotar, kärleksdrycker och kraften i trollformler och besvärjelser. Dessa
användes ofta för att försöka bota sjukdomar och driva ut onda andar. Det är
inte under, att vissa forskare (bl.a. Morton Smith och John
Hull) har försökt bevisa, att Jesus var en antikens magiker. Denna teori kan
dock avfärdas på följande sätt: -
Evangeliernas
Jesus behövde inte använda trolldom vid botande av sjuka eller vid utdrivande
av onda andar. Grunden för hans under var a) Guds omsorg om den enskilda
människan och b) dennes tro. Jesus sade ofta: ’Ske eder efter eder tro’ (Matt. 9:2,22,29) Detta har ingenting att göra med den tidens trolldom
och med det, att olika föremål, ritualer och besvärjelser ansågs ha kraft. -
Vid
botandet av sjuka, använde sig inte Jesus av dessa hjälpmedel. -
Jesus
använde inte de besvärjelser och diverse föremål, vilka är uppräknade i antikens
trolldomslitteratur Påståendet, att
Jesus var en magiker, är sålunda ytterst
osannolikt. Jesus var unik i det avseendet hur han botade och drev ut onda andar och
också varför han gjorde detta. 2.3.3 Judiska undergörare I det följande ett område, där några
forskare har ifrågasatt Jesu unika ställning. Det är fråga om karismatisk judendom. Bl.a. enligt Geza Vermes fanns det inom
judendomen ’heliga män’, vilka tillskrevs liknande berättelser om under, som
hos Jesus. Enligt detta var Jesus enbart en dylik ’helig man’ bland många andra.
Enda skillnaden var, att Jesu efterföljare till slut skapade en ny religion
skild från judendomen. Men liksom i tidigare fall håller inte
heller dessa påstående närmare granskning. -
Berättelserna
om dessa undergörande heliga män är egentligen berättelser om Guds svar på
deras böner. Enligt vissa källor bad dessa män om regn och det regnade. De bad om helbrägdagörelse och
personen ifråga blev frisk. Enligt evangelierna befallde Jesus själv sjukdomar,
demoner och döden att ge vika och de ’lydde’. Just av denna orsak förundrade
sig lärjungar och andra över hans makt, som de inte tidigare upplevt (Luk.8:24-25) När Jesus ber till Fadern före uppväckandet av
Lasarus, nämner han, att han gör det enbart för människornas skull omkring (Joh. 11:42). En dylik auktoritet var
enastående. -
Orsakerna
till undren avviker markant. Beträffande de heliga männen var det fråga om bönesvar för att hjälpa människor och ge Jahve ära. När det
var fråga om Jesu under, var det dessutom för att ära Jesus. Johannes nämner,
att Fadern har gett honom makt ’för att alla
skall ära Sonen liksom de ärar Fadern’. Den som inte ärar Sonen ärar inte
heller Fadern, som har sänt honom. (Joh.5:23) Också på
andra platser framkommer, att Guds ära och Jesu ära är förknippade samman. Detta är fullständigt någonting nytt, att
någon framför liknande påståenden och som bevis gör under med egen makt. I
judendomen finns aldrig liknande fall. Det är klart,
att det inte finns parallellfall till Jesu enastående verksamhet. Antalet, metoderna och syften bakom dessa
under var enastående. Därför är Jesus den enda i sitt slag. Men det största
undret, som inte hittills har nämnts, var att denna undergörare uppstod från de döda och aldrig dog igen! Detta
utgör basen för allt, som sägs i Nya testamentet om Jesus. Hans väsen,
undervisning och under övertygade alla, att han var mera än enbart en lärare
och profet. Men hans uppståndelse övertygade
slutgiltigt, att han var Guds Son! Denna händelse skiljer Jesus klart från
alla andra historiska personer. 2.4.1 Jesu död och uppståndelse Men forskare
med naturalistisk syn kan trots allt inte godkänna Jesu uppståndelse som sann.
Detta skulle betyda, att man måste erkänna honom som unik och som Guds enfödde
Son, vilket ofta tycks vara omöjligt för dessa forskare. Därför måste man på
sätt eller annat ogiltiggöra denna händelse. Dessa
naturalistiskt tänkande forskare har under de senaste 200 åren försökt bevisa
omöjligheten i Jesu uppståndelse med mångahanda teorier. En del har
påstått, att Jesus inte dog på riktigt. Han bara verkade död och kvicknade till
i gravkammaren. Andra har påstått, att lärjungarna stal Jesu döda kropp och
hittade på berättelsen om Jesu uppståndelse. Andra är övertygade om, att
lärjungarna under inverkan av hallucination trodde sig ha sett Jesus. Vidare
finns sådana, som anser det hela som en myt, som har uppstått med tiden. Många av
nutidens forskare med naturalistiskt synsätt har hittat på olika variationer av
dessa temata. Mest uppseendeväckande torde J.D.Crossans teori vara. Enligt
honom dog Jesus på korset som en vanlig brottsling och hans döda kropp
behandlades på sedvanligt sätt, som det var brukligt i det forna romerska
riket. Han påstår, att Jesu kropp begravdes i en låg allmän grav. Med stor
sannolikhet har nejdens vildhundar sedan grävt fram kroppen och ätit upp den.
Enligt Crossan torde Jesu ursprungliga efterföljare
’knappast ha vetat detaljer beträffande Jesu korsfästelse, död eller
begravning’. Evangeliernas berättelser är enlig honom fullständigt påhittade.
Jesu lärjungar kunde inte godkänna, att deras mästare hade blivit behandlad som
en brottsling och de började i sin fantasi bygga upp historien på nytt. Enligt Crossan är berättelsen, att Jesus begravdes i en grav ägd
av den rika Josef av Arimatea, fullständigt en
produkt av Markus´ fantasi. Markus var tvungen att hitta en person, som a)
ville anordna en ordentlig begravning åt Jesus (därför berättas, att han trodde
på Jesus) b) var tillräckligt ansedd att komma till tals med Pilatus och be om
Jesu kropp (därför berättas, att han var medlem av Sanhedrin). Enligt Crossan är alla berättelser om möten med den uppståndne
påhittade. De kristna formulerade historien på ett sätt, som de själva önskade. 2.4.2 Har de kristna kunnat hitta på hela historien? I Crossans och alla andras teorier
finns många problem. Först är det oerhört svårt att godkänna en sådan tanke,
enligt vilken någon människogrupp (för att inte tala om den tidens judar) skulle ha kunnat skapa så fullständigt en ny närhistoria och
sedan få folk att tro på den. Enligt Crossan
skulle ju inte ens Jesu lärjungar ha trott på Jesu uppståndelse. Men sedan inom
några årtionden skulle alla hans efterföljare ha trott på den. Är detta verkligen trovärdigt? Man kan
med fog fråga sig, finns någonsin i en stor människoskara böjelse att så
grundligt hitta på nya berättelser, att
hela närhistorien skrivs på nytt. Kanske någon enskild sinnessjuk person
kunde hitta på nya historier. Men att få en stor skara
av vanliga människor med sig? Omöjligt! Borde man verkligen tro, att i denna
skara under första århundradet ingen
skulle ha reagerat mot en ny historia? Skulle inte någon ha påpekat, att
här är fråga om nya teorier? Fast man skulle utgå från att inom kretsen ingen
skulle ha reagerat, borde ju många utomstående
ha märkt detta markanta åsiktsbyte och reagerat kraftigt. Man vet ju, att många personer i hög ställning kraftigt motsatte sig kristendomens
utbredning. Skulle inte dessa i så fall mycket lätt ha kunnat avslöja, att
talet om uppståndelsen är de kristnas fantasier som de nyligen plötsligt hittat
på? Dylika protester och yppandet av eventuella lögner kom aldrig! Kristendomens motståndare skulle ju
lätt ha kullkastat alla nya påståenden, ty här var fråga om händelser, vilka hade skett inom några
årtionden i närområdet (Jerusalem) och med motståndarnas kännedom. Då dessutom
de kristna nämnde namnen på betydande personer: landshövdingen Pilatus,
översteprästen Kaifas och Stora Rådets medlem Josef
från Arimatea, borde det ju ha varit oerhört lätt att
bevisa dessa berättelser som lögner? Om uppståndelsen enligt Crossan skulle ha varit fantasier, skulle kristendomen ha
fått ett snöpligt slut.
Men så gick det inte. Grunden för Crossans påstående faller
också därmed, att berättelsen om Jesu
död och uppståndelse inte berättas först i evangelierna. Aposteln Paulus talar
om samma sak på ett sätt som visar, att det var accepterat bland de kristna
ca 10-20 år före det första evangeliet, (1 Kor, 15:1-8)! Josef från Arimatea Lika problematiska är detaljerna i
Crossans påståenden. Han påstår, att Markus bara hittade på Josef från Arimatea. Varför valde han just denna person? Om Markus
hade velat fantisera om någon person, varför
valde han just en känd person, en av Sanhedrins 71
medlemmar? Judarna var mycket medvetna om, vilka hörde till Sanhedrin.
Om denna person skulle ha varit bara
påhittad, skulle detta genast ha avslöjat hela påståendet som lögn. 2.5 Överblick
över bevismaterialet Redan
dessa problem är oöverkomliga, men det verkliga problemet med Crossans och liknande
forskares teorier är, att de är i total konflikt med bevismaterialet.
Bevismaterialen för Jesu uppståndelse är oerhört imponerande. Ifall man inte
gör som dessa forskare, vilka utgår från antagandet, att de helt enkelt är
uppdiktade. Många historie- och nya testamentets
forskare, vilka inte är strikt bundna till dessa naturalistiska utgångsantaganden, anser, att inga av den antika tidens
händelser på historisk basis har så starka skriftliga bevis på sin sida som
just Jesu uppståndelse. Eftersom
dessa saker ofta framförs i media mycket ensidigt, är det skäl, att också granska
den andra sidan av saken. I det följande framförs en del av de viktigaste
argumenten för att Jesu uppståndelse är historisk verklighet. 2.5.1 Paulus inställning till uppståndelsen Här
hänvisas till Paulus brev 1 Kor. 15: 3-8: Jag
meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus
dog för våra synder enligt Skrifterna, 4 att han blev begravd, att han uppstod
på tredje dagen enligt Skrifterna, 5 och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 6 Därefter visade han sig för
mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några
är insomnade. 7 Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla
apostlarna. 8 Allra sist visade han sig också för mig, som är såsom ett
ofullgånget foster. Med anledning av detta framförs
följande fyra saker, enlig vilka man kan konstatera, att Jesu uppståndelse
baserar sig på historiska fakta. Kunde Jesu uppståndelse vara en myt? Detta brev skrevs ungefär 20 år efter
Jesu död, alltså tidsmässigt mycket nära
själva händelsen. Detta redan utesluter möjligheten, att det skulle vara en
myt. Det tar lång tid, förrän en myt
uppstår, också då situationen är gynnsam. Men här är fråga om en renlärig jude (Paulus) och det judiska folket under det första århundradet.
Dessa faktorer var inte gynnsamma för bildandet av myter. Dessutom försvarar
Paulus här en sak, som var i skarp konflikt med judarnas centrala trossatser.
Om Paulus skulle ha försökt skapa en myt, skulle det absolut inte ha varit sådan här!. De flesta judarna trodde på en uppståndelse på domens dag, men de accepterade
inte, att en enskild människa uppstår enskilt. De var inte benägna att
anse, att detta under eller vilket annat under som helst skulle vara ett bevis
på, att denna person skulle vara en Guds inkarnation! Men så undervisar Paulus!
Var fick Paulus sedan uppfattningen, att
uppståndelsen visar, att Jesus Kristus är Guds Son (Rom.1:2-4).
Åtminstone kan det inte ha varit en myt, som av sig själv föddes i hans sinne, ursprungligen
fylld av judisk renlärighet. Tidpunkten för denna Paulus insikt Paulus nämner i förbifarten, att han
meddelade er det allra
viktigaste, vad han själv hade tagit
emot. Alla forskare är eniga om, att just på detta sätt ville man i judendomen förmedla vidare helig och
auktoritativ tradition. Den fick man inte ändra. Däri var judarna mycket noga. Här framgår också, att det var ingenting nytt, utan korintierna redan tidigare hade fått denna kunskap. Bör poängteras, att denna kunskap hade
uppstått mycket tidigt. Inom tjugo år hade den blivit en grundläggande del av kyrkans
trosbekännelse. Därför var denna kunskap från betydligt tidigare stadium än
skrivandet av detta brev. Paulus berättar inte, när han fått denna kunskap, men
säkert åtminstone när han besökte Petrus och Jakob tre år efter sin omvändelse
(Gal.1:18-19) Inför detta måste vi ställa os frågan:
Varifrån kommer dessa berättelser om den tomma graven, uppståndelsen och Jesu
uppenbarelse för så många personer, om de
inte varit starkt förankrade i historiens verklighet? Om Jesus inte hade
uppstått och uppenbarat sig för lärjungarna, hur kan detta faktum förklaras, att Jesu efterföljare omedelbart efter hand död
trodde på hans uppståndelse och uppenbarelser? Det är oerhört svårt att
finna svar, om man inte helt enkelt
medger, att Jesus verkligen uppstod. Kunde Paulus ha hittat på dessa berättelser? Vissa liberalforskare (Mack och Crossan) har
försökt undvika dessa fakta i 1 Kor.15, genom att påstå, att han själv hittade
på dessa berättelser och med avsikt förmedlade dem som traditioner. M.a.o. han var oärlig och spred lögner. Först måste man fråga, varför skulle Paulus ha gjort sådant? Han hade
absolut ingen orsak att göra så. Dessa forskare påstår, att han försökte stärka
sin auktoritet som jämställd med andra apostlar. Men varför
skriver Paulus då: ’Ty jag är den ringaste av apostlarna. Jag är inte
värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling.’ (1 Kor.15:9). Dessutom skriver Paulus, att ifall det inte är sant: ’Då står vi där som
falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat mot Gud, att han uppväckte
Kristus, som han inte har uppväckt, om det verkligen är så att döda inte
uppstår.’ (v.15) M.a.o. hade de gjort en synd, som
enligt judarna var hädelse mot Gud. Så knappast hade Paulus någon orsak att
ljuga i denna sak. Dessutom får vi i breven en bild av Paulus som en uppriktig,
uppoffrande och from man, som inte i något fall avsiktligt skulle häda Gud. Viktigast är det, att observera, att många av dessa ögonvittnen vid tiden
för brevets skrivande ännu levde och
många kände dem. Detta utesluter
alternativet, att det skulle ha varit fråga om ett bedrägeri. Dessa liberalteologer
påstår, att Paulus med sin till ’Kristuskulten’ hängivna församling skulle ha
varit ensam i sin tro på uppståndelsen. Men varför skulle då Paulus ha hänvisat
till Petrus och Jakob? Varför skulle han indirekt ha uppmanat att granska
trovärdigheten av de 500 kristna, vilka sett Kristus på samma gång?(v.15) Vi måste också förundra oss, att denna
påstådda stora åsiktsskillnad mellan Paulus och andra kyrkans ledare, inte
skull ha kommit till tals vid deras sammanträffanden (Gal. 1:18-19, 2:1-10) Paulus skriver,
’när Jakob, Kefas och Johannes, som ansågs vara
pelarna, förstod, vilken nåd jag hade fått, räckte de mig och Barnabas handen som tecken på gemenskap. Vi skulle gå till hedningarna, de till
de omskurna.’ (Gal.2:9) Detta skulle ha varit helt omöjligt, om de skulle ha haft helt olika
uppfattningar om uppståndelsen, som dessa forskare påstår. Nya testamentet
berättar om, att jämte Paulus också många andra kristna förkunnare besökte
församlingarna i olika länder (1Kor. 16:5-12). De första församlingarna hade ett
relativt intensivt umgänge med varandra trots avstånden. Därför måste Crossans mfl.
åsikter, att de första församlingarna hade olika åsikter i denna viktiga fråga,
vara fullständigt otillförlitliga. Detta väcker den intressanta och mycket
viktiga frågan: Om Jesu grav inte var tom och Jesus inte hade uppstått, hur är det
möjligt, att genast efter Jesu död alla hans efterföljare uppriktigt trodde på,
att han hade uppstått och var villiga att offra sina liv för denna övertygelse. 2.5.2 Är det fråga om
hallucination? Man kan ju försöka påstå, att de
människor, vilka hade sett Jesus, i verkligheten hade sett någonting, som de
trodde vara Jesus. Många teologer är av den åsikten, att
det är fråga om en masshallucination. Tyvärr är denna förklaring grundlös,
eftersom enligt 1 Kor.15 Paulus nämner så många vittnen och Kristus uppenbarade
sig för dessa människor i så många olika situationer, att enbart detta utesluter masshallucination. Hallucinationsteorin förklarar inte,
varför Jesu grav var tom. Också evangeliernas berättelser
om den uppståndne Jesus visar, att hallucinationsteorin är omöjlig. Jesus uppenbarade sig flera gånger för sina
lärjungar och de kände honom. Han hade samtalat och t.o.m. ätit tillsammans
med dem. Detta är inte möjligt, om det vore fråga om en hallucination. Enda
förnuftiga förklaringen är, att Jesus verkligen uppstod, lämnade graven och
uppenbarade sig för sina efterföljare just så som Paulus berättar. Om man inte tror på detta, vad kan man
sedan tro på? Kan det vara en myt? Därtill hade inte tillräckligt med tid
förflutit och kulturmiljön var fel. Var Paulus oärlig? Till det hade han inga motiv och det passar inte in i den
bild, vi har av honom. Också alla de andra förklaringarna ger inga vettiga svar på händelsen, om den
inte är sann. Bevismaterialet
framstår som oförändrat för detta under över alla under. Det redan sagda utgör dåliga nyheter
för dem, som försöker tro på naturalistiska förklaringar. Men låt oss gå
vidare. 2.5.3 Evangeliernas uppståndelseberättelser I media förkastar många forskare
evangelierna, därför att de är för legendariska. Därför förkastar de också
deras berättelser om Jesu uppståndelse.
Låt oss betrakta sakerna från dess andra sida. De fem uppståndelseberättelsernas självständighet Vid historieforskningen gäller samma
som vid rättegångar. Ju flera vittnen desto trovärdigare bild
av händelseförloppet. För många av antiken händelser finns till
förfogande endast en enda källa. Oftast är källorna från en senare tid än
själva händelserna. T.ex. om Alexander den Store finns
endast en informationskälla, vilken skrevs 400 år efter hans död. Människorna är inte systematiska
lögnare och därför är historieforskarna
benägna att lita på dylika källskrifter. Om så inte vore fallet, skulle
historieböckerna vara betydligt tunnare. Man måste erkänna, att man vet
relativt lite om många av antikens stormän. Historieforskarna kan gratulera
sig, när de hittar flera källskrifter och i synnerhet om någon är skriven nära
händelserna. Historieforskarna litar i allmänhet på
dylika källskrifter. Därför är
liberalteologernas misstro mot berättelserna om Jesu uppståndelse rent av
främmande och suspekta. Vi har ju att göra med vittnens skara
utan like, vilka dessutom skrev sina berättelser nära tidpunkten för
händelserna. Förutom Paulus, som behandlades nyss,
finns också Matteus, Markus, Lukas och Johannes. De skrev sina evangelier
senast 40-50 år efter händelserna. Deras uppståndelseberättelser är oberoende
av varandra. Både liberal- och konservativforskare
framför ofta, att Matteus och Lukas använde Markus evangelium som källskrift.
Dessa evangelier har mycket gemensamt. Denna teori stämmer eller så stämmer den
inte. Fastän den skulle stämma, har den ingen betydelse, när man granskar
uppståndelseberättelserna. Alla forskare anser, att i detta avseende har de
knappast mycket gemensamt. De skiljer sig markant från Paulus. Enligt Crossan, mfl.
började först på 70-talet den i Paulus församlingar (?) rådande
uppståndelsetron sprida sig till andra församlingar och påverkade evangelierna.
Men i så fall borde ju evangeliernas berättelser följa Paulus mönster. Så är
inte fallet! De är alla självständiga. Gemensamt
för dessa alla är, att Jesus efter att ha varit död kom ut ur sin grav och
uppenbarade sig vid olika tidpunkter och på olika platser. Om man
vill hålla fast vid den kutym, som gäller vid historieforskning, är man
tvungen, att allvarligt förhålla sig till dessa berättelser, som är hämtade
från fem olika källor och är skrivna mycket snart efter händelserna. Är uppståndelseberättelserna i konflikt med varandra? Berättelsernas
skillnader är i själva verket så klara, att här tillgriper sig forskarna en
annan taktik för att försöka påvisa deras otillförlitlighet. De påstår, att man
inte kan tro på dem, därför att detaljerna är sinsemellan motstridiga. T.ex. Michael Martin säger i sin bok ’The case against Christianity’: Enligt Matteus
är stenen framför graven, när Maria från Magdala och
den andra Maria kommer till graven i morgongryningen
Enligt Markus kommer
kvinnorna till graven, när solen har stigit och då är stenen borta
Enligt
Matteus sitter ängeln på en sten utanför graven
Markus berättar om ynglingen
inuti graven
Enligt Lukas finns två män i gravkammaren
Enligt Matteus är
Maria från Magdala och den andra Maria vid graven
Enligt Markus bägge Maria jämte Salome.
Enligt Lukas finns på platsen Maria
från Magdala och Jakobs mor Maria jämte Johanna och
andra kvinnor
Enligt Johannes kom Maria från Magdala, medan det ännu var
mörkt. Detta är i konflikt med andra evangelier. Martin drar härav
slutsatsen, att evangeliernas berättelser om uppståndelsen är otillförlitliga. Dessa
motstridiga uppgifter har förklarats många gånger under kyrkohistoriens tid. Om
man läser Matteus noggrant, märker man, att Matteus inte säger, att graven var
tillsluten vid kvinnornas ankomst. Han motsäger inte andra berättelser, enligt
vilka stenen var rullad åt sidan, när kvinnorna kom. Beträffande tidpunkterna
är det svårt att avgöra, vilken skillnad det är mellan morgongryning och
soluppgång. Att av dessa kanske små nyansskillnader göra stora konflikter är
ganska hopplösa försök. Beträffande
platser och änglarnas mängder motsäger ingen, vad de andra berättar.
Berättelserna är olika, men inte nödvändigtvis motstridiga. Mellan
berättelserna är just sådana skillnader, som man kan vänta sig, när ögonvittnen
beskriver samma händelser var och en ur sin egen synvinkel. Samma gäller
antalet kvinnor. Ingen berättare påstår,
att hans lista är fullständig. Johannes nämner bara Maria från Magdala, men hennes uttalande i pluralis (Joh.20:2) förutsätter flera närvarande. Dessa påstådda
motstridigheter är inte större än i vilka andra fall som helst med flera
ögonvittnen. Detta betyder ju inte (liksom i otaliga situationer under tidernas
förlopp), att nämnda händelse inte alls har skett .(Typiskt
fall vore t.ex. John E. Kennedys mord, fast det t.o.m. filmades. Kanske någon liberalforskare skulle påstå, att Kennedy inte alls
mördades?) Trots detta
försöker forskarna påstå, att någonting inte har skett, därför att chockerade
ögonvittnen ger olika detaljer från händelsen. Detta är ingalunda opartisk
historieforskning. Dessa
variationer i berättelserna antyder ju att berättelserna är självständiga
oberoende av varandra. Detta ökar ju bara deras trovärdighet. De väsentliga sakerna kommer i alla
fall fram. Om forskarna vill på basen av dessa variationer förklara
uppståndelseberättelserna ogiltiga, så hamnar de inför situationen, att de har
framför sig fem berättelser i stället för en (vilket de påstår). Enligt undertecknads förmening bör man ju beakta, att situationen för dessa
människor var kaotisk. Upplevelserna under de tidigare
dagarna hade varit chockartade. Då kan man inte reagera normalt och göra sina
göranden planenligt och lugnt. Det är klart, att det blir ett springande från
och till och tankarna är förvirrade. Änglasyner är ju
nödvändigtvis samma för alla. Situationen är ju totalt olik den för en
forskare, som i veckotal sitter i sin kammare och funderar, hur dessa
chockerade människor i sin sorg borde ha betett sig. Jag
tycker, att dessa forskare visar en total brist på sinne för realiteter.
Kvinnornas roll Det finns också andra synpunkter, vilka
talar för uppståndelseberättelsernas äkthet. Iögonfallande är, att i samtliga är det kvinnor, som först fann
den tomma graven. I dag är det kanske inte så märkligt, men i den tidens judiska samhälle ansågs kvinnor
vara obotliga skvallerpersoner. I de flesta fall dög de inte som vittnen vid rättegång! Det är sålunda inget under, att de
manliga lärjungarna först inte trodde kvinnornas berättelse om den tomma
graven. (Luk.24.11) Därför kanske Paulus inte nämner dessa kvinnor (1 Kor.15:5-8), därför att kvinnors vittnesbörd ansågs obetydliga
ifall inte rent av skadliga. Därför saknas kvinnornas vittnesbörd i
församlingarnas äldsta trosbekännelser. Denna avoga hållning gentemot kvinnorna
kanske känns pinsam i våra dagar (åtminstone borde). Men kvinnornas centrala
roll ökar bara berättelsernas
trovärdighet. Om
evangelierna skulle ha varit påhittade, som dessa forskare försöker påstå,
skulle i inget fall deras ’författare’ ha valt kvinnor att först hitta den tomma
graven. Matteus och
Johannes berättar ju, att Jesus först uppenbarade sig för kvinnorna. Denna
centrala roll för kvinnorna i evangelierna är ju ett starkt bevis för deras äkthet. De kan inte vara påhittade saker.
Enda motivet för kvinnornas medverkan var, att det är i överensstämmelse med verkligheten. 2.5.4 Andra bevis på
historisk tillförlitlighet Enligt många forskare innehåller
evangeliernas uppståndelseberättelser många intressanta detaljer, vilka talar
för deras äkthet. Här nämns några. Evangeliernas berättelser innehåller
massor med sådana små detaljer, vilka
inte direkt har någonting med själva intrigen att göra. Historieforskare,
jurister mfl. är allmänt av
den åsikten, att detta är ett kännetecken för ögonvittnens berättelser (eller
förmedlade av dessa ögonvittnen). Johannes nämner, att han sprang fortare än
Petrus. Han tittade in i gravkammaren och såg svepdukarna, men han gick inte
in. Petrus gick in i graven och såg ’ linnebindlarna ligga där och duken som hade täckt huvudet. Men
den låg inte tillsammans med bindlarna utan för sig, hopvikt på en särskild
plats.’ (Joh.20:3-8) Dylika detaljer är inte av någon
central betydelse för berättelsen. Tvärtom är de t.o.m. oväntade. Vem skulle med avsikt ha hittat på, att Jesus
uppstod naken från de döda. Dess detaljer bara bekräftar, att just så här hände
det. Johannes omnämnande, att han tittade in
i graven, är intressant ur en annan synvinkel. I den grekisk-romerska världen var de
enda gravkammare, dit man gick in i nedböjd ställning, de sk. bänkgravarna ’arcosolium’. Dessa var sällsynta och avsedda för rika och
ansedda personer. Denna detalj stämmer överens med evangeliernas
berättelse, att Jesus begravdes i en grav tillhörande en rik och ansedd Sanhedrin-medlem. Dylika gravar har hittats i närheten. Alla
evangeliernas berättelser är mycket moderata och realistiska utan överdrifter,
vilket inte är fallet med legendariska berättelser från den tiden. I evangelierna försöker man inte ’teologisera’ uppståndelsen. Man berättar det, som hade
skett, men man försöker knappast förklara händelserna. Johannes berättar, att
Maria från Magdala försökte omfamna Jesus, men denne sade: "Rör
inte vid mig, ty jag har ännu inte farit upp till Fadern. Men gå till mina
bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min
Gud och er Gud." (Joh.20:17) Denna
oväntade reaktion förklaras inte närmare. I
påhittade berättelser och legendariska berättelser lämnas ingenting oförklarat. Å andra sidan saknas mycket sådant, som skulle vänta sig av en legend. Där
försöker man ge svar på frågan: ’Hur kan jag veta, att detta är sant?’ T.ex. i Jakobs protoevangelium från 200-talet innehåller mycket
klart dessa typiska legendariska försök, när man vill bevisa, att Maria
fortfarande var jungfru efter Jesu födelse. Evangelierna innehåller inga dylika
uppenbara apologetiska detaljer. Dessa vore t.ex. persondetaljer
av Josef från Arimatea, noggrann beskrivning av
graven och dess omgivning, vakternas omvändelse eller himmelska uppenbarelser
för att stärka berättelsens trovärdighet. Men det berättas, hur de finner graven
tom, hur de i sin förvirring och rädsla berättar detta åt de fega lärjungarna,
vilka är lika förvirrade av allt detta. Sedan kommer ännu Matteus´ oväntade
uttalande, att några ännu tvivlade, fast de hade sett den uppståndne. (Matt.28:17) Matteus berättar (typiskt) inte orsaken till dessa
tvivel. 2.5.5 Pudelns kärna Det är inte lätt att förneka
uppståndelsens historiska bevis. Knappast
finns någon annan antikens händelse, om vilken det finns så mycket skrivet och
så nära själva händelserna och som innehåller så trovärt material. Ingen
forskare skulle betvivla detta material och dessa händelser, om man kunde ge en
naturalistisk förklaring på allt. Detta bevisar än en gång, att forskarna inte förnekar Kristi uppståndelse
och hans unika person på basen av historiska bevis. I bakgrunden är en
godtycklig förhandsinställning, om hurudan denna värld är. Om man avvisar
möjligheten, att Paulus och evangeliernas författare från början talar sanning,
då är man tvungen att hitta en annan förklaring. Men denna måste man då göra
oberoende av historiska fakta och ingalunda på basen av dem. Men de verkliga bevisen blir
verklighet, först när man överger de fördomar det naturalistiska synsättet för
med sig. När vi blir medvetna om ’denna andra sida’, är inte liberalforskarnas
’upptäckter’ mera så övertygande. Timo Eskola skriver i sin bok
(på finska) (s.261): ’Om man försöker med historieforskningens medel tvivla på
evangeliernas berättelser, borde man ha till förfogande lika utförliga tiotals
sidor långa, gamla äkta dokument, vilka skulle berätta samma saker på helt
annat sätt än Nya testamentet. Först sedan skulle dessa motargument vara
befogade. Vetenskapens egna krav för fram den komiska situationen i
problemställningen. Finns det någonstans en gammal handskrift, som berättar,
att Jesus begravdes i en massgrav? Finns det en berättelse, som berättar att
lärjungarna kördes bort från området och kvinnorna hindrades att följa Jesu
kropp ända till graven? Dessa hisnande
påståenden om ett annat händelseförlopp under påsken, baserar sig förstås inte
på historiska bevis.’ 3. ÄR JESU ORD TILLFÖRLITLIGA? Det sk. Jesus-seminariet
kallades första gången samman av Robert Funk år 1985 och har sedan dess regelbundet
samlats. Dit hör 70-80 medlemmar, av vilka de flesta representerar en
liberalteologisk bibelsyn. På 1990-talet hade seminariet beslutat,
att med färgade kulor rösta om vilka av Jesu ord var äkta. Resultatet var, att
82 % av evangeliernas Jesus-ord inte var äkta, utan
efteråt satts i hans mun. Största delen av de övriga var också lite
tvivelaktiga. Endast 2 % kan anses som verkligen äkta. Seminariet ha publicerat sina resultat
i en bok: ’The five Gospels: The Search
for the Authentic Words of Jesus’ Här ingår Jesu alla
ord i en (delvis ifrågasatt) översättning, som har getts namnet ’Scholars Version’ (’Vetenskapsmännens översättning’). Efter detta har seminariet fortsatt att
forska Jesu gärningar och meningen är (återigen genom att rösta) besluta, vilka
av de gärningar Jesus har gjort enligt evangelierna är autentiska och vilka
inte. Torde vara lätt att anta, att
evangeliernas Jesus inte klarar sig bättre här (kanske sämre?) än beträffande hans ord. Dessutom har man för avsikt att
bilda ett ’kanonråd’, vars uppgift vore att rösta om
Bibelns kanon (sammansättning). Här kan man också ana slutresultatet. Det mest förargelseväckande är, på
vilket sätt deltagarna presenterar sig i sina böcker och i media. De använder
flitigt termer som scholar (forskare, vetenskapsman)
och scholarly (vetenskaplig, lärd) och ansluter dessa
alltid till seminariets åsikter. En person, som inte är insatt i sakerna, får
lätt den uppfattningen, att alla Nya testamentets forskare är av samma åsikter.
De framför ofta slagord, som ’den kritiska forskningen har kommit fram till,
att
’, ’forskarna förstår nu, att
’, osv. Detta ger den snedvridna
uppfattningen, att dessa skulle representera hela områdets experter. Detta stämmer inte! De resultat, som
Jesus-seminariets deltagare har kommit till, representerar endast den vänstra
ytterfalangen av Nya testamentets forskning. Detta bör man hålla i minne, när
man vill ha en helhetsbild. Liksom också då uttrycket ’forskarna säger, att ..’
kommer fram i media. 3.1.1
Seminariets utgångsantaganden Kanske den viktigaste av de sju
grundpelare, vilka är publicerade i ’The Five
Gospels’ är tesen, att Nya testamentets
text är otillförlitlig, ifall inte annat bevisas. Detta har varit den liberalteologiska
forskningens utgångspremiss allt sedan Bultmanns
dagar mellan världskrigen. Enligt detta kräver ’vetenskaplig lärdom’, att om
någon påstår, att Jesus sagt sådant, som finns Nya testamentet, bör han bevisa,
att det stämmer. Utgångsläget är, att
evangelierna inte är historiska, om inte annat bevisas. Om detta är
utgångsläget, förstår man bättre seminariets resultat, att den historiske Jesus
egentligen inte har sagt någonting alls! Detta
är rakt emot vanlig praxis. De flesta historieforskare anser, att beviskravet
vilar på den historieforskare, som vill bevisa, att någon historisk källa inte
är tillförlitlig. Historieforskaren bör bevisa, att den gamla källan har fel,
inte att dess information är riktig. I
allmänhet utgår man från, att människor talar sanning, om det inte finns
motiverade orsaker till det motsatta. Varför skulle man inte tillämpa samma på
antikens människor. Om historieforskarna skulle utgå ifrån,
att sådana historiker, som Josefus, Suetonius, Tacitus eller Livius
inte skulle vara tillförlitliga, förrän alla
deras skrifter har bevisats sanna, skulle vi inte veta värst mycket om
Greklands och det romerska rikets glanstider! Naturligtvis kan historieforskaren
komma till den slutsatsen, att någon antikens
författare har misstagit sig eller hans skrift innehåller i viss mån fel, är partisk eller innehåller legendiska
avsnitt. Men på basis av detta får man inte utan ytterst vägande skäl förkasta alla hans skrifter. Varför förhåller sig liberalforskare avogt gentemot evangelium? Här kan man anlägga två synpunkter: För det första: Evangelierna innehåller rikligt med övernaturligt material och
många av dessa forskare förknippar detta med myter och legender. Därför
anser de, att evangelierna är i första hand är en ’fantasiprodukt’ och om där
finns historiskt material, bör det bevisas. Felet i denna tankegång är, att evangelierna inte är likadana som mytiska
och legendariska berättelser. Enligt C.S. Lewis
klarnar detta genast, som man jämför dem med den mytologiska litteraturen från
antikens tid. Vid genomläsning av evangelierna, märker man att avsikten är att skriva ned historiska händelser. För det andra: Många liberalteologer förkastar
evangelierna, därför att de till sin natur är teologiska. Johannes skriver: ’ Men dessa har blivit nerskrivna,
för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron
skall ha liv i hans namn (Joh.20:31) Evangeliernas
författare var redan tidigare hängivna åt den sak, som de skrev om. Enligt en
del forskare, betyder detta, att det de skrev om inte är historiskt
tillförlitligt. Det är klar, att författarna ingalunda
var neutrala och opartiska. Men varför
skulle detta betyda, att det, som de skrev, inte skulle vara historiskt
tillförlitlig text? Fast någon tror på det, han skriver om, betyder detta
ingalunda, att han inte talar sant! Ingen kan anse deras rapporter
otillförlitliga just därför. Tvärtom är det ju så, att om deras
sanningsvärde betvivlas, är det omöjligt att förstå deras hängivenhet för
Kristus. Om de bara hittade på dessa historier, varför var de färdiga, att
offra sina liv för denna sak? En annan synpunkt avslöjar omöjligheten i liberalteologernas tänkesätt. Under
antikens tid hade alla
historieskrivare en kraftig politisk och/eller teologisk motivering för sina
skrifter. De försökte med sina skrifter bevisa någonting, ge undervisning eller
befrämja någon politisk riktning. Ingen skrev bara för skrivandets sak, som i
kanske i våra tider. Man vet, att t.ex. Josefus
hade som avsikt, att överföra skulden till judarnas hårda öde från romarna över
till judiska revolutionärer. Det är klart, att Josefus
berättelser är färgade av detta. Men trots detta är det ingen, som påstår, att Josefus inte skulle ha skrivit om historiska händelser! (I
själva verket skulle vi utan Josefus veta mycket
mindre om händelserna under vår tideräknings första århundrade.) Varför kan vi
inte förhålla oss till evangelierna på samma sätt? Det finns ju inga förnuftiga
motiv för ett annorlunda tänkesätt.
Forskningskriterier
Jesus-seminariets utgångsantaganden
:
Det är utan vidare klart, att på detta sätt försöker man endast bekräfta sina egna förutfattade åsikter. Det är fråga om totala cirkelslut och inte seriös forskning.
Dessa forskare är dock ganska oeniga om de
kriterier, vilka man borde använda beträffande Jesu ord och gärningar. Nästan alla är eniga
om två kriterier. Vi bör bekanta oss med dessa och vara medvetna om, att det
finns forskare, enligt vilka seminariets deltagare använde dem alldeles
felaktigt Kriteriet med flera källor (Autenticitetskriteriet) Enligt
denna åsikt är i evangelierna nämnda Jesu ord (eller gärningar) autentiska
eller man kan tro, att de härstammar från den historiske Jesus, ifall de är nämnda i flera än en av den
tidiga kyrkans textkällor. Detta betyder emellertid inte, att de
skall värderas som ursprungliga då, när de förekommer i flera än ett
evangelium, därför att nästan alla denna riktningens forskare anser, att
Matteus och Lukas har lånat material från Markus. Om något Jesu ord förekommer
i dessa tre evangelier, räknas de som endast en källa. Autentiska anses de, om
de förekommer också annorstädes, t.ex. i Johannes, Q-källan eller Tomas-evangeliet. Användandet av detta kriterium på detta
sätt har två svagheter. För det
första tror inte alla Nya testamentets
forskare, att Matteus och Lukas har lånat Markus, när de skrev sina evangelier.
Allt flera konservativforskare har börjat förhålla sig mycket kritiskt till denna teori. Om denna
teori förkastas faller grunden bort för denna snäva syn på autenticitetskriteriet
Fastän
något uttalande anses tillförlitligt, när det förekommer i flera källskrifter,
finns det ingen orsak, att tolka ett uttalande endast i en källskrift som
otillförlitligt och oäkta. Vi vet ju, att Jesus undervisade mycket
och gjorde många gärningar under de tre år han verkade. Vi vet ju också, att
evangelierna innehåller en mycket liten del av allt, som Jesus gjorde och sade.
Därför bör det ju inte vara otänkbart, att en del av allt detta förekommer bara
i ett evangelium. Ifall det inte finns
befogade skäl därför, bör också dess enskilda uttalanden anses som äkta. Olikhetens
kriterium Det andra viktiga kriteriet, som
Jesus-seminariets deltagare och en del andra stöder, är sk. olikhetens kriterium. Enligt detta kan Jesu uttalanden anses äkta, ifall de inte har kunnat uppstå i den tidiga
kyrkan, eller som många forskare vill tillägga kan härstamma från den judiska traditionen. M.a.o. om Jesu ord förefaller alltför judiska eller
också alltför kristliga, kan man förkasta dem som oäkta! Dylikt kriterium är totalt ohållbart bl.a.enligt
följande orsaker: För det
första var ju Jesus en jude, som hade fått en judisk uppfostran. Därför skulle
det vara överraskande, ifall han inte skulle ha använt väsentliga element från
den tidens judendom. I
evangelierna sägs, att Jesus inte kommit för att upphäva lagen, utan för att
fullborda den. Hur kan man då betvivla
Jesu ord på den grund, att de har nära anknytning till judendomen? För det andra föddes den kristna kyrkan på basen av Jesu undervisning, hans död och
uppståndelse. Varför borde man då
dra slutsatsen, att likheter i undervisningen betyder, att dessa element
härstammar från den kristna kyrkan? Som exempel kan nämnas Jesu ord vid den
sista nattvarden: "Tag,
detta är min kropp." (Mark.14:22) Detta
är oäkta, därför att de påminner om den kristna nattvarden! Borde det inte vara betydligt mera logiskt att tänka, att den kristna
kyrka trodde så, därför att Jesus lärde så!
Eftersom den tidiga kyrkan trodde på Jesus, är det inte mera än
sannolikt, att det finns märkbara anknytningspunkter mellan Jesu ord och de
kristnas tro och trosbekännelse. Det skulle verkligen vara märkligt, om så inte
vore? För det tredje är det fullständigt grundlöst att påstå, att det
äkta i Jesu ord och gärningar är endast det, som är oväntat och helt nytt.
Visserligen fanns i Jesu uttalanden och gärningar också oväntade, nästan
frånstötande element, vilka är svåra att förstå både från judisk och kristen synpunkt sett. (Jesu attityd
till vissa kvinnor, fikonträdets förbannelse, förhållandet till
familjemedlemmar och många andra dylika.) Om dylika mera svårförstådda
saker har trosenligt nedtecknats i evangelierna, varför skulle inte också de
övriga uttalandena ha nedtecknats lika noggrant. Detta visar snarare
evangeliernas tillförlitliga karaktär. Olikhetens
kriterium sålunda rätt tolkat bevisar, att Jesu ord och gärningar är äkta och inte senare tillägg av okända
motiv. 3.2 Kriterierna för evangeliets tillförlitlighet 3.2.1 Evangelierna och judarnas muntliga traditioner Jesus-seminariets
deltagare och andra liberalteologer anser det vara klart, att mellan den
historiska Jesus och den tidiga kyrkans Jesus, sådan som Nya testamentet
beskriver, finns en mycket djup klyfta. De påstår, att denna klyfta fylldes med
de kristnas fantasi. Man antar, att de kristna har hittat på lämpliga
uttalanden och lagt dessa i Jesu mun. Man antar, att dessa har utsmyckat
berättelserna om Jesus med legendariska drag eller rent av skapat dem efteråt.
När dessa uttalanden och berättelser slutligen samlades i evangelierna, var
kvar endast en blek aning av den historiska Jesus. Förutom de
synpunkter, vilka tidigare nämnts, passar dessa forskares åsikter inte alls med
det faktum, att både Jesus och hans lärjungar var judar. I synnerhet i
Skandinavien har många av Nya testamentets forskare kommit till den slutsatsen,
att liberalteologernas åsikter om den breda klyftan mellan den historiske Jesus
och evangeliernas Jesus inte kan ha varit ens möjlig! Dessa
skandinaviska forskare är bl.a. av den åsikten, att bästa sättet att lära sig
förstå relationerna mellan Jesus och hans lärjungar är att granska den antika
tidens judiska rabbiners förhållanden till deras egna lärjungar. Man vet, att
de judiska lärjungarna hade värderat de berömda rabbinernas undervisning mycket
högt. Den ansågs som en ’helig tradition’, som man måste lära sig mycket
noggrant utantill och förmedla till nya generationer i så oförändrad form som
möjligt. Utan överdrift kan man säga, att Jesu första lärjungar värderade sin
Mästare oerhört högt. I Nya testamentet finns många exempel på den för judar
typiska noggrannheten vid överföringen av den ’heliga traditionen’ vidare. (1
Kor. 15:3- I senaste
forskningar har framkommit dessutom, hur viktigt det ansågs i den forna
judendomen att lära sig saker utantill. Numera vet man, att många judar hade en
fenomenal minnesförmåga. Några forskare har påvisat klart, att mycket av Jesu
undervisning i evangelierna hade en form, som underlättade möjligheten att
minnas dem och att lära dem utantill. Detta styrker trovärdigheten i
antagandet, att Jesus hade likadant
förhållande till sina lärjungar som rabbinerna hade till sina lärjungar.
Detta å sin sida styrker slutsatsen, att
liberalteologernas egna påståenden är felaktiga, när de försöker framhäva, att evangelierna
till största del vore ett verk av de första kristnas fantasi. Det
förefaller totalt omöjligt att tro, att Jesu judiska lärjungar skulle ha kunnat
a) glömma vem Jesus var och vad han hade undervisat, b) omforma Jesu person och
undervisning enligt sina egna behov. Dessa fakta förstärker uppfattningen,
att de, som vill anse Nya testamentets
evangelier som otillförlitliga, bör klart bevisa sina påståenden. Det finns inga orsaker, att anse dem som
fantasiprodukter. 3.2.2
Några exempel på evangeliernas tillförlitlighet Levande framställning baserad på egna
upplevelser Wolfgang Schadewaldt, en av de mest uppskattade språkforskare säger
så här om evangelierna: Som filolog har jag skaffat mig en god
kännedom om litteratur och på basen härav vill jag
poängtera, att vid genomläsandet av de synoptiska evangelierna kan jag inte
annat än beundra dess levande framställning.
Jag vet ingen annan historisk
skrift, biografilitteratur eller poesi, där det skulle finnas så rikligt med
material i lika koncentrerad form. Evangeliernas berättelser innehåller
rikligt med detaljer om saker som människors känslor, Jesu ovanliga gester,
geografiska beskrivningar och händelsernas tidpunkter och platser
Liberalteologerna försöker negligera dess och talar om sägner. Betydelsen av oviktiga detaljer Evangelierna
innehåller massor med små detaljer. Märkas bör, att dessa detaljer ofta inte
har någon betydelse för helheten. Detta
är ett typiskt kännetecken för ögonvittnens berättelser. Detaljer med negativ inverkan Ännu kraftigare
för trovärdigheten talar det faktum, att evangelierna innehåller också många
detaljer, vilka tycks var skadliga för
berättelsernas helhetsbild. Sålunda ingår
många detaljer, vilka framställer
lärjungarna i en ofördelaktig dager. De beskrivs som personer med lite tro,
de är fega och t.o.m. under Satans inverkan
(Matt.16:23). Jesu egen familj trodde inte på honom och motsatte sig hans
gärningar. De påstod, att han ’ hade förlorat förståndet’ (Mark.3:21) Det är inte alls troligt, att ’den skapande
fantasin’ bland de första kristna skulle ha tagit fram dylika detaljer! Detaljer utan betydelse för den kristna
församlingen Om de kristna hittade på evangeliernas
Jesus för sina egna behov, skulle man tro att hans undervisning alltid skulle
vara viktig för den kristna församlingen. Men så är inte fallet. T.ex.
Jesu ord till lärjungarna i Matt.10:5-8, när han sände
dem att predika, skulle ha varit fullständigt onödig, kanske motbjudande vid en
tidpunkt under 50-60-talet, när det kristna budskapet hade spridit sig utanför
judendomen Många saker saknas, vilka skulle ha varit
viktiga för den kristna kyrkan Om evangeliernas Jesus skulle ha varit
ett verk av den kristna församlingen, är det märkligt, att där saknas så många saker, vilka skulle ha varit av
betydelse för de kristna. Då borde ju Jesus
ha gett auktoritativa svar på många frågor, som var aktuella den tiden inom
den tidiga kyrkan. Men så är inte fallet! Arameiskan i Jesu ord Jesus och hans lärjungar talade
arameiska, men man vet, att kring 50-talet församlingarnas huvudspråk var
grekiska. I varje fall är det möjligt, att relativt säkert påvisa, att många
(om inte alla) av Jesu uttalanden i evangelierna har ursprungligen varit
arameiska. Detta är också ägnat att förstärka
uppfattningen, att Jesu uttalanden ingalunda är ett verk av den kristna kyrkan
utan härstammar från den historiska arameiska Jesus. Evangeliernas palestinska bakgrund I evangelierna finns dessutom detaljer,
vilka direkt visar på palestinskt ursprung, vilket igen bekräftar, att
evangelierna beskriver den historiske Jesus. T.ex. liknelsen om såningsmannen kan förstås endast mot bakgrunden av
palestinska seder, där sådden skedde före åkerns plöjning. (Mark.4:1-8, Luk.8:5-8) Överallt annorstädes i det romerska riket
plöjdes åkern först. Dylika detaljer tyder på, att Jesu tal skrevs ned i ursprunglig form, också då när de kanske var
svårförstådda. Arkeologin bekräftar evangelierna Visserligen kan finnas spänningar
mellan arkeologiska rön (eller deras
tolkningar) och Nya testamentets texter, men
i allmänhet talar de för evangeliernas tillförlitlighet. Några
exempel: Nasaret, Kapernaum, byggnadsstilen, templets
beskrivning, Pilatus palats, Jesu törnekrona och hans korsfästelse. 3.2.3 Evangeliets ställning i
den tidiga kyrkan Till slut granskar vi ännu några
synpunkter, vilka ytterligare ökar förtroende för evangelierna. De ansluter sig
till den auktoritet, som evangelierna
omedelbart fick i den tidiga kyrkan. Varför skulle man ha varit färdiga att
godkänna evangeliernas auktoritet, om de skulle ha skrivits 40-50 år efter
Jesus, som fantasiprodukt av några uppfinningsrika men onämnda kristna? Från
100-talets början finns källor, i vilka kyrkans ledare påstår, att en
tillförlitlig tradition berättar, att evangelierna igenkänns av deras författares
namn. Från denna
tradition finns inga undantag. Detta
vore omöjligt, om författarna skulle ha varit okända? Hur skulle detta
förklaras, om inte Matteus, Markus, Lukas och Johannes skulle ha skrivit
evangelierna? Allra bäst kan sanningen
bekräftas av de personer, som levde under de följande 50 åren efter
evangeliernas nedskrivande. Några av kyrkans ledande män (bl.a. Papias) kände personligen en del av apostlarna. Man skulle
tro, att dessa människor om någon skulle ha kraftigt motiv, att ta reda på
evangeliernas tillförlitlighet. Många av dem fick ge sina liv för sin tro. Om någon nutida forskare försöker
påstå, att kyrkan hade fel beträffande nyssnämnda, bör denne framföra en
ansenlig mängd bevis för sin åsikt. Ingen har dock framfört dylika tillfredsställande
bevis. 3.2.4 Evangeliernas Jesus är "den verkliga"
Jesus Den sistnämnda synpunkten borde ju
övertyga, att beviskravet ligger hos
dem, som vill påstå, att den första kyrkans enhälliga tradition om sin
uppfattning om evangelierna är felaktig. På basen av de många hittills
framförda synpunkterna borde det vara klart, att man bör förhålla sig till evangelierna enligt samma principer som till
antika skrifter i allmänhet, dvs. man litar på dem, ifall man inte kan påvisa,
att de är felaktiga. Men
just detta vägrar Jesus-seminariets deltagare och andra liberalteologer att
acceptera trots alla de här framförda synpunkterna. De
förkastar alla dessa synpunkter redan på förhand. De förkastar
evangeliernas unika Jesus-person och de övernaturliga händelserna och anser
evangelierna på basen av detta vara otillförlitliga, ifall man inte kan bevisa
annat. Eftersom de betvivlar, att Jesu verkliga lärjungar har kunnat få till
stånd något dylikt, betvivlar de också den traditionella uppfattningen om
evangeliernas författare. När arbetshypoteserna är just dessa, är det klart,
att Jesus inte har sagt största delen av det, som evangelierna berättar om. Men detta var ju utgångspunkten för dessa forskares arbete! Vi har
all orsak att tro, att evangeliernas Jesus är den verkliga Jesus ifall man betraktar bevismaterialet
objektivt. I stället för att tala om den första
kyrkans ’skapande fantasi’ borde man ifrågasätta dessa liberalteologers
’skapande men förvirrande fantasi’ 3.2.5 Nya testamentet är
historiskt tillförlitligt Om vi godkänner liberalforskarnas
rekonstruktion, hamnar vi också att avstå Bibels berättelser om den tidigaste
kyrkohistorien eller Apostlagärningarna. Om liberalteologernas rekonstruktion
endast närmelsevis håller streck, måste Apostlagärningarnas bild av de första
församlingarna vara totalt fel! Apostlagärningarna
berättar, att de första kristna från första början trodde och förkunnade, att
Jesus Kristus är den uppståndne Guds Son. Enligt Apostlagärningarna föddes den första församlingen endast några
veckor efter Jesu uppståndelse. Därför måste vi fråga oss, vems
historieskrivning är tillförlitlig? Liberalteologernas eller Lukas´? Många forskare anser, att Lukas är mera
trovärd. Fast det inte är möjligt här att gå mera i detalj in på detta, tas
några centrala synpunkter fram i det följande Apostlagärningarnas författare I den tidiga kyrkan var man enhälligt
av den åsikten, att författaren till denna bok liksom också till det tidigare
evangeliet var läkaren Lukas, som reste tillsammans med Paulus på flera missionsresor (Apg.
1:1, Kol. 4:14, 2. Tim. 4: 11, Filem. 24) Endast några allra mest radikala
forskare har ifrågasatt också detta. Författaren visar sig känna Paulus liv
mycket väl. Dessutom talar han ofta i pluralis som
tecken på, att han var själv med. Bland annat dessa faktorer vid sidan av
traditionen visar, att Lukas skrev Apostlagärningarna (Apg. 16:10-17,
20:5-21:18, 27:1-28:16). På basen av detta kan man fråga sig: Vem har de bästa förutsättningarna att
tillförlitligt skriva om församlingen uppkomst och dess tidigaste stadier? Är
det inte Paulus resekumpan, som enligt egen utsago på
basen av ögonvittnen har skrivit en systematisk och noggrann skildring av det
skedda (Luk.1:1-3) Det andra alternativet är, att
några teologer tvåtusen år senare skriver på basen av en hypotetisk textkälla
en hypotetisk rekonstruktion av ifrågasatta slutsatser. Tidpunkten för Apostlagärningarna Apostlagärningarna slutar alldeles oväntat i en situation, när Paulus är i
hemarrest i Rom år 62. Mera intressant bli frågan, när vi vet
att lite senare Paulus, Petrus och Jakob led martyrdöden under Neros
förföljelser. Vi vet också, att Lukas gärna skrev om ansedda kristnas
martyrdöd, Stefanos (Apg. 7:57-59) och Johannes broder Jakob (Apg.12:2). Varför nämner
han ingenting om dess tre personers martyrdöd? Troligaste förklaringen är,
att dessa inte ännu hade hänt, när
Lukas skrev Apostlagärningarna. Därför anser många forskare, att Apostlagärningarna skrevs snart efter år
62. Ännu vissa andra faktorer, som styrker
denna uppfattning. Lukas
nämner inte Jerusalems förstöring år 70, fast Jerusalem är en central ort i berättelserna. Lukas´ uppfattning om det romerska
styret är ganska positiv i hela
brevet. De hårda förföljelserna under
Neros tid började år 65. I sitt evangelium nämner Lukas, att
Jesus förutsade förstörelsen av Jerusalems tempel. Lukas nämner ingenting om
fullföljelsen. Detta kan inte förklaras på annat sätt, än att Lukas skrev före templets förstöring. Dessa fakta talar för att Apostlagärningarna skrevs i början på 60-talet.
Därför innehåller såväl Lukas evangelium som Apostlagärningarna relativt färska händelser. Man måste fråga sig,
har denna författare sämre möjligheter att avgöra, vad som verkligen hände, än
några forskare nästan tvåtusen år senare på basen av hypotetiska Q-källors analysering? Knappast. Tillförlitligheten av Lukas´ information Ännu viktigare än författarens person
och tidpunkten för skrivandet är, till vilken omfattning innehållet stämmer
(eller inte överensstämmer) med det man vet på basen av andra källor om
förhållandena i der romerska riket under det första århundradet av vår
tideräkning. Svaret är i korthet: många källor ger vid handen, att
Apostlagärningarnas händelser är i förvånansvärd stor utsträckning är i
överensstämmelse med andra källor. Några exempel: Han nämner om Agrippas
plötsliga död och den stora hungersnöden på Claudius tid. Han nämner om Ananias som överstepräst år 47 och berättelsen om en
egyptisk revoltmakare, som förorsakade död åt tusenden. Josefus
nämner om dessa saker. Största intrycket på många forskare har
det gjort, att Lukas använder helt
korrekta titlar på många högt uppsatta personer. Detta var i romerska riket
mycket svårt, när titlarna och styrelseområdena växlade mycket tätt. Därför är
Lukas´ beskrivningar historiskt sett mycket tillförlitliga. Om Lukas är tillförlitlig i dessa
detaljer, varför skulle han inte vara tillförlitlig, när det gäller mera
allmänna saker om de första kristna och vad de kristna trodde om Jesus? Arkeologiska forskningar har visat, att
Lukas´ beskrivningar om romerska rikets politiska, hela tiden växlande
strömningar, dess geografi, färdrutter och resesätt,
visar hans insyn i dessa saker. (t.ex. Apg. 27) Man har lagt märke till Lukas sätt att
beskriva olika områdens kulturella och rättsliga procedurers mångfald. Dr Scherwin-White,
en av vår tids största kännare av romersk lag, har sagt, att
’Apostlagärningarnas historiska noggrannhet är förvånansvärd ... försök att
göra dess detaljer historiskt otillförlitliga är rent av löjliga’
Mera om Bibelns tillförlitlighet jämte underlänkar. 4. ANDRA KÄLLSKRIFTER FÖR
FORSKARNA Man påstår, att Nya testamentets
forskare nyligen har ’funnit’ sådant nytt material om Jesus, som är i konflikt
med Bibelns Jesus-bild. Dessa källor är t.ex. Tomasevangelium,
Markus´ hemliga evangelium, Petrus evangelium och speciellt Q-källan.
Man påstår, att de innehåller material, vilka har varit försvunna och vilka
blev opublicerade då, när den tidiga kyrkan godkände Nya testamentets
evangelier. Men nu när de har ’hittats’, är det numera möjligt, att som en
forskare uttryckte sig frigöra sig från det ’synoptiska Jesus-skräckväldet’
och erbjuda ett alternativ till Bibelns Jesus. Från dessa fyra källskrifter försöker forskarna
finna en ny historisk Jesus. Av dessa har två (Q och Markus hemliga evangelium)
inte ens hittats! De är hypotetiska källor, vilka dessa forskare tror att har
någon gång existerat. Tomasevangeliet
hittades 50 år sedan och Petrus-evangeliet över 100 år sedan 4.1 Markus´ hemliga evangelium I ett brev från slutet av 100-talet,
skrivet av Klemens från Alexandria finns citat från
detta hemliga evangelium. Klemens nämner, att Markus
har skrivit detta efter sitt kända
evangelium. Några liberalforskare har gett detta ett mycket stort värde och
använt det som stöd för vissa kontroversiella åsikter. Morton Smith, som
hittade detta brev, har på basen av det skrivit flera böcker, där den
historiske Jesus framställs som en magiker. Det må nu vara hur som helst. Att
använda detta hemliga evangelium som en allvarligt tagen källa är
problematiskt. För det första har ingen sett det. Ännu mera problematiskt gör
det faktum, att förutom Morton Smith har ingen sett brevet, som Klemens skrev på 100-talet, där detta Markus-evangelium
nämns. Klemens´ brev försvann på ett mystiskt sätt
från det kloster, där Smith fann det. Därför kan man inte enligt många forskare
ta det alltför allvarligt. I varje fall
är inte detta evangelium äldre än vårt kända Markus-evangelium.
Första omnämnandet är från slutet av 100-talet eller början av 200-talet.
Till sitt innehåll liknar det andra apokryfiska evangelier. Värt att noteras är också, att Klemens till skillnad från andra 100-200-talens kyrkofäder,
ganska kritiklöst godkände oäkta ’hemliga’ skrifter. Detta försvagar
trovärdigheten. Markus hemliga evangelium är sålunda
ett obefintligt verk, vilket lånas i en nu obefintlig text, vars författare är
känd för sin blåögdhet. Det visar brist på omdömesförmåga, att anse denna
hypotetiska källa mera tillförlitlig än det evangelium, vars trovärdighet kan
påvisas. I tidiga kyrkofäders skrifter nämns
Petrus´ evangelium ofta, men det citeras inte direkt och för det mesta anses
det vara en irrlära. År 1886 hittades i övre Egypten en
kopia från 800-talet. Många forskare bl.a. Crossan
har försökt påstå, att dess lidandes historia, nämnd ’Korsets evangelium’
skulle vara äldre än Nya testamentets evangelier och att Markus använde detta
som källa. Alla forskare godkänner inte denna
teori. För det första finns inga bevis på Petrus evangelium eller delar därav skulle ha skrivits före andra eller tredje
århundradet. Crossan försöker hävda dess tidiga
uppkomst, därför att detta skulle stöda hans teori, hur Nya testamentets
’mytologiska’ lidandes historier har utvecklats. Dessutom kan man påvisa, att Petrus
evangelium innehåller citat ur Bibeln. Vidare innehåller det sådana märkliga
legendmaterial, som är bekanta från 100-200-talens apokryfiska skrifter. Enligt
denna skrift känner Jesus ingen smärta, när han hänger på korset. När Jesus
kommer ut ur sin grav, har han som sällskap två män, vars huvuden når upp till
himlen. Jesu eget huvud sträcker sig ovanför himlen! Till på köpet kommer ett
talande kors efter dessa ut ur graven! När man jämför denna berättelse med
evangeliernas, måste man konstatera, hur dessa senare är realistiska berättelser.
Att några forskare litar mera på dessa överdrivna berättelser, visar ju bara,
med vilka kraftiga fördomar de förhåller sig till Bibelns innehåll. Tomasevangeliet
hör till det rikliga textfynd, som gjordes i Nag Hammad år 1945. Intill senaste tider har man ansett, att
det har skrivits i medlet av det andra
århundradet. Många är fortfarande av den åsikten. Men många i
offentligheten framträdande forskare påstår, att det skrevs före Nya
testamentets evangelier. T.ex. Crossan påstår, att
det är från åren 30-60. (Evangelierna placerar han långt senare.)
Jesus-seminariet har ställt sig på Crossans sida genom att jämställa Tomasevangeliet
vid sidan av de andra i publikationen ’The Five
Gospels’. Dessa forskare är intresserade av Tomasevangeliet
i synnerhet därför, att det är en samling av Jesu ord och tal och att största
delen av dem är liknande med dem i Nya testamentet. Men Tomasevangeliet berättar inte om Jesu
gärningar som undergörare och inte heller om Jesus som den kroppsligt uppståndne
Herren. Detta passar bra in i uppfattningen, att Jesus är enbart en lärare
och att övriga evangeliets berättelser är enbart den tidiga kyrkans skapelse. Härtill
kan man anlägga tre synpunkter. För det första är det möjligt, att
Tomasevangeliet innehåller Jesu ursprungliga ord, men man har inte kunnat
påvisa, att några som helst uttalande av Jesus i Nya testamentet skulle vara
beroende av Tomasevangeliet.. Det är
en helt annan sak att påstå, att dessa uttalanden i Tomasevangeliet skulle vara
mera autentiska än motsvarande i Nya testamentet än att påstå, att
Tomasevangeliet innehåller autentiska ord. För det andra finns i Tomasevangeliet
klar influens från den gnosticism, som rådde på andra och tredje århundradet,
vilken var annorlunda än gnosticismen under det första århundradet. Enligt
Tomasevangeliet säger Jesus: ’Varje kvinna, som gör sig till en man, kommer in
i himmelriket.’ En dylik förnedrande åsikt om kvinnan var typisk för
gnosticismen men fullständigt främmande för den historiske Jesus. För det
tredje: Faktum att Tomasevangeliet inte
innehåller berättelser om Jesu gärningar, bevisar ju inte, att författaren
(eller författarna) inte skulle ha känt till dessa. Det förefaller klart, att
Tomasevangeliet är avsett enbart som en samling av Jesu tal. På basen av
detta kan man inte dra slutsatser om, vad författaren inte trodde på Dessa
motiveringar nämns inte ens i boken ’The Five
Gospels’, men de visar, att
Tomasevangeliet inte kan vara annat än ett något förvrängt material av Jesus
från andra århundradet. En del är säkert autentiskt, men en del är uttryck för gnosticismens tankar. Därför
kan man inte anse Tomasevangelium mera trovärt än Nya testamentets evangelier. På basen av denna hypotetiska Q-textkälla skapar nutida
liberalteologer sina radikala uppfattningar om Jesus uppfattningar, vilka
massmedierna sedan gärna informerar om. Man började tala om denna källa (Q=tyskans Quelle, källa) för över
100 år sedan. På basen av denna försökte man förklara de gemensamma dragen i
Matteus och Lukas evangelier, då dessa inte ingår i Markus evangelium. Om dessa
skulle ha haft till förfogande en gemensam textkälla, skulle det vara lättare
att förstå likheterna i dessa två evangelier. Naturligtvis kan man också förklara dem
på annat sätt. På basen av det som
tidigare nämnts om judarnas muntliga traditioner och vikten av att lära sig
dessa utantill, kan dessa likheter mycket väl förklaras utan en dylik källa.
Många ansedda forskare är av den åsikten. Det är ju också möjligt, att Lukas använde Matteus som en källa,
när han skrev sitt evangelium (Luk.1:1-4) I så fall är
ju likheterna mera än sannolika. Må saken vara hur som helst beträffande
dessa teorier, bör man dock minnas, att när forskarna talar om Q-källan avses inte själva textkällan utan en arbetshypotes. Något som tyder på en
dylik källa har inte kunnat påvisas. Detta betyder förstås inte, att själva
hypotesen i sig själv skulle vara fel. Den är ju möjlig. Men teorierna som
baserar sig på denna hypotes är inte tillförlitligare än själva hypotesen.
Detta tycks vissa forskare ha glömt! Q-källans analys Många liberalforskare påstår, att den
Jesus, som man möter i Q-källan är helt annorlunda än
evangeliernas Jesus. Jesus är likadan som i Tomasevangeliet m.a.o. mera en lärare än en undergörande Frälsare. Man påstår, att
denna Jesus inte talar stora ord om sig själv, han gör inga under, han dör inte
för syndare och han uppstår absolut inte. Eftersom man vidare påstår, att Q-källan är äldre än evangelierna, så anser man den mera
tillförlitlig. Denna bevisföring har haft ett ofantligt stort inflytande på
många av de forskare, som uppträder i massmedia. De forskare, som använder Q-källan som sin
viktigaste forskningskälla, har börjat påstå, att man kan dela in den i olika plan eller skikt. Dessa visar, hur
åsikterna om Jesus med tiden har blivit allt mera ’mytologiska’. På det första
planet (Q1) finns den visa Jesus, vilken
är enbart en lärare. På det andra planet (Q2) kommer den profetiska och apokalyptiska Jesus, som tillrättavisar och
förebrår sina motståndare och förkunnar Guds domar. På det tredje planet
(Q3) är sedan framför oss den
övermänskliga Jesus, som har gudomlig auktoritet och i vilken Guds visdom har
blivit förkroppsligad. En dylik utvecklingsgång visar enligt
dessa forskare, att evangeliernas Jesus inte är den historiska Jesus. Det
visar, att de tidigaste Jesu efterföljare ansåg Jesus vara enbart en människa
(plan Q1). Q-källan visar sedan hur efterföljarna så
småningom började i Jesus se en allt högre varelse. Därför är det ’klart’, att
evangeliernas bild av Jesus Kristus som en undergörande Guds Son, som dog för
våra synder och uppstod inte är historisk. Evangeliernas Jesus är sålunda
enbart de tidiga kristnas skapade ’fantasibild’. Antaganden på antaganden Vilka slutsatser skall man dra av allt
detta? Denna skickliga rekonstruktion av den första kyrkan kan te sig t.o.m. tilltalande. Men en närmare granskning håller den inte. Hela
uppbyggnaden baserar sig på enbart antaganden. Dessa forskare uppmanar, att
byta ut evangeliernas trovärdiga Kristus-bild mot en hypotetisk nyskrivning av
kristenhetens historia, vilket baserar sig på en hypotetisk textkällas
hypotetiska rekonstruktion. Enligt många forskare är detta en urusel
bytesaffär. Hela
forskningsområdets brist på logik skulle framstå ännu klarare om man skulle
närmare granska de antaganden och cirkelslut, som t.ex. finns
i Burton Macks populära verk: The Lost Gospel: The Book
of Q and Christian Origins
("Det förlorade evangeliet: Q- källan och kristendomens
uppkomstskeden") Här har redan
framkommit så många exempel på liberalteologernas brist på logik i sina
forskningar, att denna granskning utelämnas. Vilken är DIN
egen Jesus-bild efter genomgången av denna framställning? 6. KÄLLSKRIFTER OC TILL ÄMNET HÖRANDE MATERIAL Gregory A. Boyd: Jeesus median myllyssä (på finska) (Uusi Tie 1996) Innehållet
har med tillstånd refererats med talrika utdrag. Ursprunglig: Jesus under siege, vilken är ett sammandrag av Boyds verk: Cynic Sage or Son
of God (Bridgepoint, Victor Books
1995). Sistnämnda är ett verk på över 400 sidor. Timo Eskola: Juutalainen nimeltä
Jeesus.
Monikasvoinen Messias. (En jude vid namn Jesus. Messias
med många ansikten) Karas-Sana
2000 (på finska) Uppståndelsen behandlas grundligare i bl.a.: W. Craig, The Son Rises ( Crossan J.D.: The Historical Jesus. The Life of a Mediterranean Jewish Peasant. Harper 1991 B. Mack, A
Myth of lnnocence ( B. Mack, The
Lost Gospel: The Book of Q and Christian Origins (Harper, SanFrancisco, 1993), Jesus-Seminar Report: The Five Gospels: What Did Jesus Really Say?
(Macmillan, 1993) Jesus-Seminar-ämnet
behandlas i internet (via Gogle) Rekommenderas Who does the Jesus Seminar really
speak for?
Många forskares tankar om Nya
testamentets tillförlitlighet fås från boken: Jesus under Fire, red. M. J. Wilkins
& J. P. Moreland (Zondervan
1995). Artikelsamlingen behandlar bl.a. Jesu under, trovärdigheten
i Jesu uttalanden, uppståndelsen. I motsvarande artikel på finska sektionen
finns dessutom många hänvisningar till artiklar på finska. |