2.1 Liberaaliteologiset
(historiallis-kriittiset) näkemykset 2.2 Liberaaliteologien
lähtöasetelmat 2.3.1
Kristinusko ja mysteeriuskonnot 2.3.2
Jeesus ja antiikin ajan taikurit 2.3.3
Juutalaiset ihmeidentekijät 2.4.1 Jeesuksen kuolema
ja ylösnousemus 2.4.2
Olisivatko kristityt voineet sepittää koko tarinan? 2.5 Silmäys
koko todistusaineistoon 2.5.1
Paavalin suhde ylösnousemukseen 2.5.2 Olisiko voinut olla kyse joukkohallusinaatiosta? 2.5.3
Evankeliumien ylösnousemuskertomukset 2.5.4 Muita osoituksia historiallisesta luotettavuudesta 3. OVATKO
JEESUKSEN SANAT LUOTETTAVIA? 3.1.1 Seminaarin
lähtöolettamukset Miksi
liberaalitutkijat eivät suhtaudu evankeliumeihin myötämielisesti? Usean lähteen kriteeri (Autenttisuuskriteeri) Erilaisuuden kriteeri 3.2 Evankeliumin luotettavuuden kriteerit 3.2.1 Evankeliumit
ja juutalaisten suullinen perimätieto 3.2.2 Muutamia
esimerkkejä evankeliumien luotettavuudesta Omakohtaisiin kokemuksiin perustuva elävyys Epäolennaisten yksityiskohtien merkitys Kielteisesti vaikuttavien yksityiskohtien merkitys Kirkon kannalta epäoleelliset seikat Kirkon kannalta olennaisen tärkeän aineksen puuttuminen Aramealaisuudet Jeesuksen sanoissa Evankeliumien palestiinalainen tausta Tietojen tarkkuus arkeologian valossa 3.2.3 Evankeliumien asema varhaiskirkossa 3.2.4 Evankeliumien
Jeesus on "todellinen" Jeesus 3.2.5 Uusi
testamentti historiallisesti luotettava 4. MUUT TUTKIJOIDEN KÄYTTÄMÄT LÄHTEET 4.1 Markuksen
salainen evankeliumi 6. LÄHTEET JA AIHEESEEN LIITTYVÄ AINEISTO ------------------------------------------------------------------------ Monet
uskovat Jumalaan, mutta heidän saattaa olla vaikeata saada oikea kuva
Jeesuksesta, hänen todellisuudestaan ja merkityksestään. Jeesuksesta on
monenlaisia kuvia, jotka ehkä sinänsä voivat olla oikeita, mutta ne eivät
edusta sitä kokonaisuutta, minkä Uusi testamentti meille välittää. Vaikeus
johtunee siitä, että Jeesuksen elämäntehtävä oli ainutlaatuinen ihmiskunnan
historiassa. Tämän ajan luonnolliselle ihmiselle ei ole helppoa hyväksyä, että
Jumala voi ilmestyä ja toimia tavalla, joka poikkeaa tästä jokapäiväisestä elämänkulusta,
johon olemme tottuneet. Raamatusta
kuitenkin saamme lukea näistä Jumalan toiminnoista monissa tilanteissa. Jo
ihmiskunnan alku eli luominen oli tällainen, jota uteliaat ihmiset yrittävät
saada kuvattua luonnollisella pikku hiljaa tapahtuvalla kehityssarjalla. VT:n aikana
oli monenlaisia tapahtumia, joita ihminen ei voi ymmärtää, ellei hän huomaa,
että Jumala on tavalla tai toisella ollut näitten takana. Koska luonnollinen
ihminen ei halua siihen uskoa, syntyy helposti ajatus, että Raamattu on täynnä
mytologiaa ja ihmisten taruja. Jeesuksen
elämässä oli paljon tällaisia kertatapahtumia, jotka eivät toistu. Siihen
kuuluvat mm. hänen syntymänsä sekä hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa.
Lisäksi hän teki ihmeitä ja toiminnassaan vaikutti niin kuin sellainen, ’jolla
valtaa oli’. Sitä itsekeskeinen ihminen ei helpolla halua hyväksyä. Sen takia
hänestä luodaan erilaisia ’inhimillisiä’ kuvia, johon on helpompi samaistua. Tämä
näkemys perustuu siihen, mitä UT meille kertoo Jeesuksen elämästä ja
tehtävästään. En puutu siihen sen laajemmin. Mainitsen lyhyesti vain muutamia
asioita: Jeesuksen
alkuperä on kuvattu mm. Joh.1:1-18, Kol.1:15-20 2 Kor.5: 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa
eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Paavali
puhuu Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta näin: 1 Kor. 15. 3. Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut
vastaanottaa: - Kristus
kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, 4. hänet haudattiin,
hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, 5.
ja hän ilmestyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista. 6. Sen
jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista
useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois. Jos kerran
julistetaan, että Kristus on herätetty kuolleista, kuinka jotkut teistä voivat
sanoa, ettei kuolleiden ylösnousemusta ole? 13. Jos ei ole kuolleiden ylösnousemusta,
ei Kristustakaan ole herätetty kuolleista. 14. Mutta ellei Kristusta ole
herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän
uskonne. 15. Silloin nähdään, että olemme antaneet Jumalasta väärän
todistuksen, kun olemme väittäneet hänen herättäneen Kristuksen - mitä hän siis
ei ole tehnyt, jos kerran kuolleita ei herätetä. 16. Ellei kuolleita herätetä,
ei Kristustakaan ole herätetty. 17. Mutta ellei Kristusta
ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne
vallassa. 18. Ja silloin nekin, jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen,
ovat joutuneet perikatoon. 19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain
tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista ihmisistä. 20. Mutta
nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat
kuolleet. Vielä
Pietarin saarnasta: Apt.10: 38. Te olette kuulleet Jeesuksesta,
nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki
ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen
valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan. 39. Tämän me voimme vahvistaa
todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he
ripustivat ristinpuulle ja surmasivat, 40. mutta Jumala herätti hänet
kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä - 41. ei kaikelle kansalle, vaan todistajille,
jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen
kanssaan sen jälkeen kun hän oli noussut kuolleista. 42. Hän käski meidän
saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja
kuolleiden tuomariksi. 43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen,
joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." Yhteenvetona vielä seuraavat miettimisen arvoiset
ajatukset eräästä saarnasta
: Jos ajattelette suurimpia ihmeitä, mitä koskaan on
tapahtunut, niin yksi suurin ihme on se, kun Jumala tuli ihmiseksi. Jeesuksesta on monenlaisia kuvia. Sinänsä ne voivat olla
oikeita. Hän voi olla humanistin Jeesus, vallankumouksellisen Jeesus, luonnon
mystiikkaan perehtyneen Jeesus, karismaatikon tai tietyn uskonsuunnan Jeesus.
Mutta kuka on syvimmiltään Raamatun Jeesus? Jeesuksen ihmeet ja tunnusteot eivät riitä Vapahtajamme
tunnistusmerkiksi. Maailmahan on täynnä ihmeitä ja tunnustekoja. Jeesus
varoitti jopa uskomasta näihin. Jeesuksen koko toiminta kiteytyy tähän: Jumala tuli
ihmiseksi Jeesuksessa, Jeesus kuoli ristillä syntiemme sovitukseksi ja hän
nousi ylös kuolleista. Kaikki muu kytkeytyy tähän. Tämä aika hyväksyy hänet ihmisenä. Jeesus auttoi köyhiä, sairaita ja
syrjäytyneitä, sanoi kovia sanoja itseriittoisille, oli hyvä opettaja, jne.
Ihmisyys tuo hänet meitä lähelle. Tämän rinnalle on nostettava totuus: Hän on Jumala. Suurin,
keskeisin työ on kuitenkin sovitus. Evankeliumin sanoma on, että monien muiden hyvien asioiden
rinnalla ennen kaikkea ihminen pelastuu sen kautta iankaikkisesta kadotuksesta.
Sosiaalisesti suuntautuva maailma korostaa ihmisen
menestymistä ajallisesti. Tarjotaanko saarnoissa pelastusta ajallisista vaikeuksista ja hyvää
ulkonaista elämää vai iankaikkista pelastusta? Vain sanoma Jeesuksen ristinkuolemasta voi meidät
pelastaa. Muu korostus johtaa
harhaan. Usein halutaan tämän vanhan
totuuden lisäksi jotain uutta. Halutaanko voimaa, lisää voimaa taistellakseen
vihollista vastaan? Kuitenkin - voima on ristissä, Jeesuksen veressä, syntien
anteeksiantamuksessa, ainoastaan sen voiman edessä sielunvihollisen on
väistyttävä. Pyhän Hengen työ ja toiminta on tärkeä, mutta se ei syrjäytä
ristin ja Jeesuksen veren voimaa. Ei ollut mahdollista, että kuolema
olisi voinut hänet (Jeesuksen) pitää, koska hän oli Jumala.’ 2.1 Liberaaliteologiset
(historiallis-kriittiset) näkemykset Tässä otan
esille erilaisia kuvauksia Jeesuksesta ja evankeliumien luotettavuudesta, jotka
erityisesti 1990-luvulla näkyvästi tuotiin esille julkisuuteen erityisesti USA:ssa.
Siellä mainostettiin kovasti niitä mielipiteitä ja raportteja, jotka tuotiin
esille nk. ’Jeesus-seminaarissa’. Enemmän tästä myöhemmin. Tässä
esille tuotavat näkemykset pohjatuvat enimmäkseen prof. Gregory A. Boyd´in
selvityksiin, joista lyhennelmä on suomeksi julkaistu: ’Jeesus median
myllyssä’. Julkaisijan luvalla on tässä esityksessä runsaasti otteita (lihavoidut korostukset allekirjoittaneen), joissa on tuotu esille tiettyjen
tutkijoiden lähtökohdat ja väitteet. Sitten on esitetty niitä heikkouksia ja
mahdottomuuksia, jotka näissä ovat. Tullaan
myös tarkastelemaan niitä lähteitä, joihin nämä tutkijat nojautuvat: esim.
Q-lähde, Markuksen salainen evankeliumi, Tuomas evankeliumi, Pietarin evankeliumi. Liberaaliteologisen
tutkimuksen ongelma (kts. myös ’Miksi juuri kristillinen usko?’ / Kohta 3.11) Olen
aikaisemmin kirjoittanut
: ’ Mm.
liberaaliteologiassa on ongelmana, että Jumalan ulottuvuus jää
historiallis-kriittisen yliopistollisen Raamatun tutkimuksen ulkopuolelle,
koska Jumalan olemusta ei voida tutkia tieteellisin keinoin. Jumala on meidän
ulottuvuuksiemme ulkopuolella, johon nykyajan tieteelliset mittaus- ja
tutkimusmenetelmät eivät ulotu. Sen takia ei voi tieteen nimessä puhua
Jumalasta konkreettisesti. Kuitenkaan Raamatun tutkimuksessa ei saisi jättää
tätä Jumala-käsitettä huomioimatta. Tätä ongelmallisuutta kunniahimoinen tiede
ei hallitse. Sen takia liberaaliteologit lähtevät
siitä ihmiskeskeisestä olettamuksesta, mikä ihmisen näkökulmasta kuulostaa
miellyttävältä, että Raamattu on ihmisten kirjoittama, jossa ei tarvitse olla
jumalallista inspiraatiota ollenkaan. Se vain kuvaa ihmisten sen ajan
käsityksiä Jumalasta. Sen takia Raamattua voi tutkia yksinomaan ihmisten
kirjoituskriteerien mukaan. Näitäkin voi toki huomioida, kun vaan ei unohdeta,
että kaiken takana on kaikkivaltiaan ilmoitus. Tämän ilmoituksen
esilletuomiseksi on Jumala valinnut vajavaisia ihmisiä, joiden omat
luonteenpiirteet voi tulla esiin. Raamatun mukaan Jumala on kuitenkin valvonut
Sanaansa, joten itse olen vakuuttunut siitä, että sanoma on meille riittävä
pelastuksen suhteen, vaikka monien mielestä Raamatun sanoman olisi pitänyt olla
selkeämpi. Mainittakoon, että liberaaliteologeja on monenlaisia laidasta
laitaan. Uskovaisten
lähtökohta on, että Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmisten kautta annettu ja huomioon otettaessa eri kirjallisuuslajeja ja
kirjoitustyylejä, se on luotettava kristityn ohjenuoraksi (Luther). Edellä mainittu liberaaliteologien
lähtöasettelu on aikaansaanut melkoisesti vääristyneitä johtopäätöksiä. He lähtevät mm. siitä, että koska
ihmiset ovat Raamatun kirjoittaneet, siinä ei voi olla profetioita ja
tulevaisuuden näkymiä. Tämän olettamuksen pohjalta on esim. eri osien
kirjoittamisajankohta yritetty määrittää. Sekä UT:n että VT:n puolella on
lukuisia esimerkkejä tästä. Tämä kuitenkin johtaa monenlaisiin vaikeuksiin
Raamatun ymmärtämisessä. Myös kirjoittajien kohdalla on erimielisyyksiä (esim.
Jesaja). Vähitellen on sotku valmis. Syntyy väite, että Raamattu on
ristiriitainen. Liian kriittinen asenne Raamatun
ilmoitukseen johtaa myös siihen, ettei pelastuksen sanomaa voi vastaanottaa.
Tämä itse asiassa merkitsee, että ihminen asettuu Jumalan yläpuolelle ja
itsekkäästi yrittää määrittää, mitä Raamatussa on Jumalasta ja mitä ei. Tästä
syntyy ihmisten luonteesta, kokemuksista ja kulloisistakin yleisvirtauksista
johtuen johtopäätökset, jotka voivat olla hyvinkin ristiriitaisia. Tämä ei ole
Jumalan vaikuttamaa uskoa vaan pelkkää uskottelua (=oma uskonto). Tämä voi
kuitenkin estää meitä omaksumasta pelastavaa sydämen uskoa. 2.2
Liberaaliteologien lähtöasetelmat Kuten jo
mainitsin, on liberaaliteologeja laidasta laitaan, joten mitä yhtenäistä kuvaa
heistä ei voi muodostaa. Seuraavat seikat kohdistuvat lähinnä Jeesus-seminaarin
vetäjiin, joskin tämä sama ajatusmalli on havaittavissa muuallakin (Suomessa
mm. Heikki Räisänen, ym). Liberaaliteologit eivät siis edes yritä ottaa selvää historiallisten
todisteiden valossa, onko Raamatun sisältämä näkemys yliluonnollisesta
Jeesuksesta oikea vai ei. He lähtevät liikkeelle siitä, että se on
väärä. Siksi he pyrkivätkin selvittämään vain sitä, miten Raamatun
sisältämä (heidän mielestään) myyttinen Jeesus-kuva on syntynyt. Heidän on
jotenkin selitettävä, miten tavallinen ihminen muuntui seuraajiensa mielissä
Jumalan Pojaksi, jonka kerrotaan väittäneen olevansa Jumala, tehneen ihmeitä ja
jopa nousseen kuolleista. Näiden tutkijoiden lähtökohtana
on, ettei evankeliumien kertoma voi olla
totta! He lähtevät siitä, ettei sellaista kuin neitseestäsyntyminen,
ihmeparantaminen ja kuolleista nouseminen voi tapahtua, ja siksi heidän on pakko selittää, miksi Jeesuksen
varhaiset seuraajat luulivat sellaista tapahtuneen. Sitä yksinkertaista ja
järkeenkäypää selitystä, että Jeesuksen seuraajien mielipide johtui siitä, että
sellaista oli todella tapahtunut, ei pidetä pätevänä
"selityksenä". Pyrkiessään löytämään Uuden testamentin kirjoitusten taustalta Jeesuksen,
joka on pelkästään inhimillinen, nämä liberaaliteologit yrittävät sitten
selittää, miten tämä tavallinen ihminen "yliluonnollistui"
seuraajiensa mielissä. Kovin harvoin sen
sijaan käydään vakavaa keskustelua siitä perustavasta kysymyksestä, onko evankeliumien
sisältöä sinänsä pidettävä myyttisenä. Tämä kysymyshän on ratkaistu jo ennen tutkimustyön aloittamista ja ennen kuin sen
tuloksena syntyneet johtopäätökset on julkistettu lehdistössä. |