Sanning - allt är relativt?
Inledning
Inledning
Redan Pontius Pilatus ställde frågan: "Vad är sanning?" Människor i alla tider har frågat samma sak. Kan man hitta sanning?
I dagens informationsflöde framkommer så många "sanningar", att människor är förvirrade.
Det har uppstått många uppfattningar och talesätt kring ämnet:
Dessa slagord tycks ofta vara mycket tilltalande och många är förtjusta. Men vid närmare analys finner man, att de ofta är mycket motsägelsefulla och ologiska. Här är meningen, att kort ta fram några synpunkter, vilka var och en får sedan närmare begrunda. Delvis har dessa tankar fötts i olika internetdiskussioner. Djupare analyser baserar sig på tankar i Stefan Gustavssons bok "Kristen på goda grunder" (Credo 1997, tillstånd av författaren att använda tankar och citat från boken.)
I. ANALYS AV RELATIVISM
A. Förändringar
1. Det har skett en avgörande sociologisk utveckling.
2. Det har skett en avgörande filosofisk utveckling.
3. Det har skett en avgörande teologisk utveckling.
B. Kritik av relativismen.
1. Relativismen är motsägelsefull.
2. Relativismen håller inte för sin egen kritik.
3. Relativismen gör inte rättvisa åt religionernas egenart och egna anspråk.
C. Relativismen - en återvändsgränd
Men hur vet vi att sanningen är oåtkomlig? Många svarar att de motstridiga anspråken som religionerna gör, och har gjort under flera tusen år utan att kunna bli överens, visar att det är så. Men är oenighet bland människor i sig ett bevis for att sanningen är oåtkomlig?
I grunden drabbas epistemologisk relativism av samma kritik som ontologisk relativism:
1. Den är motsägelsefull.
2. Den håller inte för sin egen kritik.
3. Den gör inte rättvisa åt religionernas egenart.
Relativismen är inte möjlig. Vi kan aldrig komma undan sanningsfrågan - hur vi än formulerar oss gör vi sanningsanspråk. Vi må leva i en relativistisk kultur, men vi lever inte i ett relativistiskt universum! Världen vi lever i rättar sig inte efter våra tolkningar, den formar sig inte efter våra önskningar.
Det finns tre grundläggande termer som ofta återkommer i diskussionerna om vår tid.
Den andra termen är relativism, som står för en filosofisk hållning:
Den tredje termen är tolerans, som står för ett personligt förhållningssätt:
Kristen tro accepterar pluralismen som ett faktum. Det gör, tills vidare, också Gud! Men kristen tro, och förnuftet, kan inte acceptera relativismen som filosofi. Den är en omöjlig livshållning. Vi tror på absolut sanning, men ska visa tolerans mot alla som förnekar den. Varje människa har så att säga "rätt" att ha fel! Det finns inte någon motsättning mellan att tro på absolut sanning och samtidigt hävda tolerans och kämpa för full religionsfrihet.
Vi ska argumentera för evangeliets sanning och leva ut evangeliets kärlek. Guds rike ska utbredas, inte med svärd och vapenmakt, inte med lagstiftning och tvång, utan med Andens svärd som är Guds Ord.
Begreppet tolerans har en intressant historia. När tolerans i samband med Upplysningen lyftes fram som en viktig dygd, var det med sanningen som motivering! Avvikande meningar skulle tolereras, inte för att de var lika sanna som motsatsen, utan därför att sanningen i längden alltid segrar. Verkligheten kommer ifatt all lögn. Utifrån förtroendet för sanningens genomslagskraft argumenterade man för tolerans.
II. NÅGRA PERSONLIGA SYNPUNKTER
1) "Allt skall ifrågasättas."
Historisk-kritiska forskare har kringgått problemet genom att helt enkelt påstå, att det inte finns någon gudomlig inspiration. Bibeln innehåller bara människors åsikter om Gud. Jag har frågat mig, vad blir då kvar?
Som jag har påpekat leder detta till många motsägelser, inte i Bibeln utan i människors egen tankevärld.
En konsekvens är, att man plockar ur Bibeln bara sådant som tilltalar. "Det är sanning, vilket är bra för mig!"
Men detta har absolut ingenting med kristen tro att göra. Det är bara svepskäl att inte behöva konfronteras med evangeliets verkliga budskap. Gemenskapen med Gud kan inte fås genom dylika själviska tankar.
Dylik kritisk inställning beror ofta på mångas utgångsläge, att gud är ett begrepp, som människor själva har skapat sig. Men det är ju Gud, som har skapat människan ingalunda tvärtom. Jag är förvånad över hur man är genast färdig att kritisera Gud, när han inte fungerar efter våra önskemål. Borde man inte själv ifrågasätta dylika tankar.
2) Hurudan kritik?
3) Auktoriteter
En sund kritik är förstås på sin plats. Men när denna leder till, att människan kritiskt godkänner bara sådant, som tillfredsställer den egna själviskheten, då är man på en farlig väg. Det betyder nämligen, att människan ställer sig själv som högsta auktoritet och domare. En dylik ställning är synnerligen ifrågasatt, emedan vi inte har kunskap om de djupa frågor som berör vårt liv och existens.
Bakom dessa trender ligger tanken, att Gud enbart är en produkt av mänskligt tänkande. Som tidigare nämnts är ju faktum rakt tvärtom.
Därför kan man inte eller vill inte förstå Guds handlande. Man tror sig veta bättre, hur Gud borde ha gjort. Detta gäller i synnerhet Guds handlande i GT. Se: http://www.lindellnet.net/gudigt.htm
4) Tolerans
Toleransbegreppet har ofta spårat ur. Fast det betyder, att vi skall lyssna till andra och åtminstone till en viss grad respektera dem, betyder det ju inte, att vi måste acceptera deras åsikter. Ännu mindre betyder det, att vi inte skulle t.o.m. kraftigt få framföra de åsikter, vilka är värdefulla för oss. Det syns, att man ställer krav på troende, som man själv inte behöver bry sig om. Ensidigt tänkande.
Jag har ofta märkt, att när de troende berättar om, vad de har funnit genom tron på Jesus, uppfattas det, som att de samtidigt fördömer dem, som inte tror på samma sätt. Detta är ju inte fallet. Troligen är det deras samvete, som säger, att de troende har rätt och samvetet fördömer. I så fall är det ju de själva, som bör göra bättring. Dylikt resonemang har ibland gått ännu längre. Ofta beskyller man de troende att vara övermodiga och sätter sig ovanför andra människor. Ibland står jag undrande inför skribenternas logiska kullerbyttor.
Varför borde just de troende tiga i trosfrågor, medan andra får framföra vilka obefogade, elaka beskyllningar som helst? (Erfarenheter från diskussionsspalter)
5) Förnuftet
Jag blev nästan chockad, när jag på ett diskussionsforum märkte, att det mest populära debattämnet var: "Hur jag tar mitt liv?" Ett annat aktuellt ämne har varit frågan om livets meningslöshet. Vad berättar detta om dagens människor? Fast en del inlägg kan tas med en nypa salt, är nog helhetsbilden ganska dyster.
Jag tror, att djupast inne i människan finns ett behov av livsgrund och värderingar, vilket vårt själviska och ofta kortsiktiga förnuft inte kan ge. Människans förnuft är så begränsat, att vi inte kan förstå den existentiella verklighet, som vi lever i. I denna nutida ideologiernas kamp tillgriper den moderna människan lätt något "halmstrå", som tyvärr inte håller i "livets stormiga vågor". Vi borde söka de sanningar, vilka vår Skapare har uppenbarat, oberoende om vårt förnuft kan förstå dem. Gud har kastat en "livboj" åt oss på livets stormiga hav, vilken vi får fatta tag i.
I detta dyrkande av vårt förnuft framkommer några mycket problematiska drag. Vi hamnar att erkänna vissa saker, vilka vi inte kan rationellt motivera. Några exempel:
Livet fortsätter efter döden:
Den osynliga världen:
Om vi kunde förstå, att det finns en för oss osynlig tillvaro, skulle många saker kanske vara lättare att förstå. Vi måste bara konstatera, att begreppet: synlig - osynlig i alla tider har intresserat människor också i denna vår tid (sagor, ockultism, science fiction mm.) Vetenskapen har inte fått grepp om dessa saker och har inte närmare kunnat utforska dem. Bibeln talar mycket om den osynliga världen.
Livet:
Ingen har kunnat definiera, vad liv är och hur det har uppstått, fast vi vet mycket, hur det funktionerar. Liv kan inte uppstå ur dött material. Det är en Guds gåva. Jag lever, verkar och gör många saker, fast jag inte vet, hur det är möjligt. På basen av mitt förstånd är detta oförnuftigt, som jag inte kan "tro" på. Men jag lever och vet, att jag lever. Det andliga livet är någonting liknande. Men vi måste först bli födda. Också det andliga livet är Guds verk i oss, vilket vi inte med egna ansträngningar kan åstadkomma. Men Gud kallar oss i kärlek till detta liv, inte med våld mot vår vilja.
6) Sanningen
Detta sökande görs i allmänhet genom att jämföra olika människors åsikter på det mänskliga planet. Eftersom ingen människa har hela sanningen, hamnar man lätt i relativismens återvändsgränd.
Som redan nämnts lever vi i en relativistisk kultur, men vi lever ingalunda i ett relativistiskt universum.
Men i universum finns det en sanning, som bara Gud vet. Av denna sanning kan vi veta endast i den mån, som Gud har uppenbarat för oss genom sitt Ord.
Människorna försöker ofta undvika denna sanning. Av detta följer:
Beträffande vissa principer vid bibelläsning har jag redogjort på annat håll: "Hur kan jag läsa och förstå min Bibel?"
|