Tro och vetenskap
1. Är den kristna tron och vetenskapen i konflikt med varandra?
1. Är den kristna tron och vetenskapen i konflikt med varandra?
Många försöker påstå, att så är fallet utan att närmare tänka djupare in i problematiken. Man beaktar inte de verkliga dimensionerna eller deras begränsningar. Många granskar problemen sedda ut en viss livsåskådningsvinkel. Men då är det fråga om ett filosofiskt ställningstagande och ingalunda sedda enligt vetenskapliga kriterier. Men då kan man inte lösa problemet. I denna framställning tas helt kort fram några synpunkter för att belysa problematiken.
Kritiken rör sig på två nivåer:
a. På ett principiellt plan hävdas att vetenskapen ersätter kristen tro.
I själva verket finns det många frågor, t.ex. beträffande alltings ursprung, vilka vetenskapen har teorier om, men vilka de inte kan bevisa. Lekmannen kan i dessa frågor enbart förlita sig på sunt bondförnuft. Det finns många områden och fenomen, som man inte behärskar. Jag har lagt märke till hur många frenetiskt accepterar vissa teorier, samtidigt som man avvisar många fenomen som humbug. Detta gäller speciellt dem, som har en övertro på vetenskapens möjligheter. Möjligen har själva vetenskapsmännen i allmänhet en mera sansad inställning. Tyvärr finns det många saker, inte minst finansiering av projekt, som ibland kan föra forskningen in på fel banor. Ibland uppställs kriterier, vilka begränsar vetenskapens möjligheter till objektiv bedömning.
b. På ett mer konkret plan hävdas att vetenskapen motsäger kristen tro på ett antal områden.
Inom ramen för denna korta artikel är det omöjligt, att närmare gå in på detaljer. Dessa ämnen har diskuterats länge och knappast tar diskussionen slut. Jag har inte heller förutsättningar och resurser för mera ingående studier. Av de många exempel, vilka tas fram, framgår att man diskuterar ofta utgående från helt olika premisser och i själva verket rör det sig om uppfattningar, vilka inte hör till själva grundfrågan.
Jag tar ett enkelt exempel för att belysa frågan: Ofta hänvisas till att enligt kristendomen jorden skulle vara platt. Detta beror på två helt skilda saker:
Bättre än att föra fruktlösa debatter är, att förstå vissa allmänna principer, vilka oftare borde beaktas, när man närmar sig dessa problemfrågor.
2. Vad är det fråga om?
Kristen tro och vetenskapens framväxt:
Det är flera avgörande perspektiv i den kristna uppenbarelsen och den kristna läran om skapelsen som frigjorde vetenskapen.
Vi kan sammanfatta den kristna världsbildens betydelse för vetenskapens framväxt så här:
Den kristna tron innehåller en fantastisk syn på kunskapens väsen. Vi kan utkristallisera den i fyra punkter:
- Gud är sanningens källa. Eftersom han har skapat allt, känner han alla detaljer. Det finns absolut och allmän sanning. Gud är sanningens yttersta ursprung.
Ur kristen synvinkel sett är Guds verk i naturen i samklang med, vad han har meddelat oss i Bibeln. Teologiskt sagt : skapelsen som allmän uppenbarelse och Bibeln som speciell uppenbarelse är i samklang, ty de har samma ursprung.
Den kristna tron utgår från, vad 1 Mos. 1-2-kapitlen berättar on människan och hennes uppgifter:
När vi beaktar dessa kristendomens synpunkter på människans väsen och uppgifter, är det ingen tillfällighet, att den moderna vetenskapen har vuxit fram i den kristna västvärlden." (Citatet slut.)
Tyvärr måste vi samtidigt konstatera, att människan inte har lyckats med dessa uppgifter på önskvärt sätt. Trots alla vetenskapens stora framsteg har också stora problem uppstått, t.ex. nedsmutsningen av naturen. Människan har inte heller lyckats med samlevnaden. Men jag går inte in på dessa saker desto mera.
Fast vetenskapen har gått framåt med stormsteg isynnerhet under de senaste decennierna, vilket vi får vara tacksamma för, lurar också vissa faror. Liksom på många andra områden kan vetenskapen användas fel, ifall människors motiv och målsättningar är felaktiga. Vetenskapsmännens livsåskådningar inverkar åtminstone på en del områden oförlåtligt mycket på resultaten.
Vetenskapen kräver fullständig öppenhet och fördomsfrihet. Annars styrs utvecklingen lätt in i fel banor, vilka det kan vara oerhört svårt att komma loss ifrån.
På basen av min bakgrund har jag i princip förhållit mig positivt till vetenskap. Men tyvärr har jag på vissa områden lagt märke till, hur fräckt man negligerar vissa viktiga principer inom forskning. Detta kan leda till helt felaktiga resultat. Tragiskt i dessa fall är att:
(Citatet fortsätter) "Ironiskt nog är vetenskapen idag ofta kidnappad av andra livsåskådningar, som i sig själva inte ger någon motivering till vetenskapligt arbete. Och så används vetenskapen mot sin egen moder! Låt oss inte glömma bort vilka det var som startade universiteten: Det var människor övertygade om den kristna trons sanning! Låt oss inte glömma bort vilka det var som gick i främsta ledet när den moderna naturvetenskapen växte fram: Det var människor drivna av sin övertygelse om Skaparen och hans skapelse!
3. Kristen tro och vetenskapens begränsningar
a. Vetenskapens arbetsområde är begränsat.
Varje försök att bygga en livsåskådning på vetenskaplig grund, är därför dömt att misslyckas, eftersom vetenskapen inte kan besvara just de frågor som en livsåskådning måste ge svar på. Här kan man säga att vetenskap och livsåskådning kompletterar varandra. Kristen tro talar inte om hur allting fungerar fysiskt eller biologiskt, det är utifrån skapelsen vår uppgift att ta reda på det. Vetenskapen å andra sidan kan inte tala om meningen eller värdet med det fysiska eller biologiska - just de områden som tron talar om!
b. Vetenskapens arbetsområde är begränsat i tiden.
Det finns i detta sammanhang ingen möjlighet att gå in på vare sig en detaljerad genomgång av vad 1 Mosebok påstår om ursprunget eller hur det relaterar till den gängse teoribildningen inom vetenskapen. Men det finns en principiell slutsats vi kan dra utifrån diskussionen ovan: De idag aktuella ursprungsteorierna kan inte utgöra något definitivt vetenskapligt bevis mot kristen tro, eftersom de som teorier själva befinner sig utanför den "rena" naturvetenskapen!
Vi kan uttrycka det med några andra termer. Biologi betyder läran om livet. Det är en empirisk vetenskapsgren, som arbetar experimentellt med frågan om hur livet fungerar nu. Alla resultat kan återupprepas och kontrolleras, eftersom det handlar om funktionsfrågor i nutid. Det samma gäller kosmologi (läran om kosmos), geologi (läran om jorden) och antropologi (läran om människan). Men om vi talar om historisk biologi kommer saken i ett annat läge. Hur livet fungerade under upplysningstiden eller i det antika Grekland eller under istiden, kan vi inte undersöka empiriskt. Det finns en tidsfaktor som ingen kan överbrygga och som gör att historisk biologi inte är en empirisk, experimentell vetenskap på samma sätt som biologi. Historisk biologi liknar historievetenskapen mer än naturvetenskapen. Samma sak gäller historisk kosmologi, geologi och antropologi. Hur kosmos, jorden och människan fungerade under tidigare tidsepoker kan vi inte komma åt enbart på empirisk väg. Ännu svårare blir det inom biogonin (läran om livets uppkomst). Här är inte bara tidsavståndet oerhört stort, utan företeelsen också en unik engångshändelse. Livet har en gång uppstått och ingen av oss var där när det hände! Samma problematik föreligger inom kosmogonin (läran om kosmos uppkomst), geogonin (läran om jordens uppkomst) och antropogonin (läran om människans uppkomst). Det viktiga är att se den vetenskapsteoretiska skillnaden mellan ursprungsfrågorna och frågorna om hur livet och kosmos fungerar idag. Eftersom de till sin karaktär är så olika, kan vi inte uttala oss om dem med samma grad av säkerhet. När vi kommer till ursprungsfrågorna har vi lämnat det rent experimentella området och gått över i gränslandet mellan naturvetenskap och historia/religion/filosofi!
c. Vetenskapens resultat är begränsade.
Ett stort problem är att det dominerande paradigmet under lång tid varit naturalismens stängda universum. Gradvis har detta paradigm fått status av att vara en självklar och neutral utgångspunkt for vetenskapen. Men det är inte neutralt att utesluta Gud, det är ett filosofiskt ställningstagande. Walter Moberly har träffsäkert formulerat problemet:
Vi måste alltså skilja mellan fakta - tolkning av fakta - förutsättningar som påverkar tolkningen av fakta. Några exempel från diskussionen runt evolutionsteorin kan illustrera: Fossilfynd utgör fakta. Alla är överens om de lämningar som finns, i betydelsen att alla är överens om fossilens existens. Hur vi tolkar dem är en annan fråga och avgörs i hög grad av hur vår i förväg antagna teori om livets utveckling på jorden ser ut. Vårt paradigm styr vår tolkning av fakta. Samtidigt påverkar också, i bästa fall, fakta efterhand vårt paradigm.
Makroevolution utgör ett annat exempel. Den är inte ett faktum som kan iakttagas. Den är en tolkning av ett faktum, nämligen mikroevolution. De små förändringar som vi kan iakttaga, och som alla är överens om eftersom de går att empiriskt verifiera, används i evolutionsteorin som tolkningsnyckel för att förstå livsformernas utveckling ur varandra. Fakta är att det sker förändringar inom olika arter. Tolkningen som görs av evolutionister är att dessa förändringar, om de bara tillåts verka under tillräckligt lång tid, är förklaringen till att det finns olika arter. Förutsättningen för den tolkningen är principen att alla processer varit likformiga genom universums historia. Om det är riktigt, om nuet är en tillräcklig nyckel till det förflutna, skul1e vi genom att extrapolera bakåt från det vi idag kan iakttaga, kunna blottlägga historien. Men att alla processer varit likformiga är inte ett vetenskapligt påstående, det är naturalistisk filosofi! Det innebär att man redan i utgångspunkten har uteslutit möjligheten av ett övernaturligt ingripande i det förflutna. En direkt skapelseakt av Gud finns inte ens med som möjlighet. Det som i utgångsläget ser ut att vara en rimlig vetenskaplig inställning (låt oss iakttaga naturens funktioner idag och sedan dra slutsatser om dess uppkomst) visar sig vara långt ifrån förutsättningslöst. Hela proceduren bygger på att det inte finns något annat än naturliga, likformiga skeenden rakt genom hela universums historia." (Slut på citatet)
4. Forskningens principer
1. Vid forskning bör man beakta alla de faktorer, vilka berör forskningsobjektet. Om man medvetet eller omedvetet lämnar bort någon faktor, kan forskningsresultatet illa förvrängas och arbetet går "åt skogen". (Om "forskning" görs enbart för att få ett specifikt slutresultat, t.ex. att stöda vissa teorier eller förutfattade åsikter, måste man ofta göra avkall från denna princip; men då borde man ju inte tala om forskning.)
2. Denna princip förutsätter, att man grundligt bekantar sig och sätter sig in i alla alternativ.
3. Man bör hitta rätta forsknings- (mät-)metoder, för att få tillförlitliga resultat. Detta är ofta en mycket svår uppgift, som gör att forskningen kan misslyckas, vilket många gånger är fallet.
4. Ifall man på grund av bristfälliga metoder eller tillbudsstående data inte kan uppvisa tillförlitliga resultat, är minimikravet för en ärlig forskare, att denne utan egna fördomar redogör för a) olika teorier och alternativ för objektet ifråga, b) mätmetodernas tillförlitlighet samt c) resultaten och slutledningarna för och emot.
Om dessa torde man kunna vara rätt så eniga, när det gäller tekniska och naturvetenskapliga forskningsprojekt. Förutsättningen är ju förstås, att man hittar gemensamt godkända forskningsmetoder jämte tillhörande instrument.
Men när det är fråga om grunderna för vår existens och livets uppkomst, livsåskådningar, ävensom övernaturliga fenomen, är situationen betydligt svårare. Man kan inte rekonstruerar dessa förlopp.
I dessa frågor kan klyftan mellan tro och "vetenskap" utvidgas godtyckligt. Debatt i dessa frågor är ofta ganska fruktlös om man inte har gemensamma premisser.
|