SOM KRISTEN I DAGENS SAMHÄLLE1. INLEDNING2. DE KRISTNA OCH MÄNNISKOVÄRDE 3. DE KRISTNA OCH DEMOKRATI / POLITIK 4. DE KRISTNA OCH ÖVERHETEN 5. DE KRISTNA OCH FAMILJEN 6. DE KRISTNA OCH SEXUALITET 7. DE KRISTNA OCH HOMOSEXUALITET 8. DE KRISTNA OCH PENGAR 9. DE KRISTNA OCH BERUSNINGSMEDEL 10. DE KRISTNA OCH VISSA ETISKA FRÅGOR 11. DE KRISTNA OCH VÅLD 12. MENTALA PROBLEM I SAMHÄLLET
Saxat från internet:
2. DE KRISTNA OCH MÄNNISKOVÄRDEUtdrag från skriften "Vad ska man tro på?":Naturforskarna anser, att människan skiljer sig från djurriket i två avseende: tillverkningen av verktyg samt talspråket. Enligt Bibeln är skillnaden betydligt radikalare : människan är den enda varelse, som kan leva i Guds gemenskap. Endast människan kan bära på skuldkänslor. Uttrycket "Guds avbild" säger någonting viktigt om människan. Vi är inte resultatet av en slumpvis utveckling utan Skaparens egen avbild. Vad menas med detta? Vid skapelsen gav kärlekens Gud valfrihet åt människan, så att människan skulle kunna välja ett kärleksförhållande med Gud, varvid Guds avbild kommer till synes. Ty utan valfrihet finns ingen verklig kärlek. En verklig frihet betyder också moraliskt ansvar både i förhållande till Gud och våra medmänniskor. Där kan vi välja fel, handla utan kärlek, varvid Guds avbild i oss blir allt mera oklar. Gud är kärlek. Kärleken är till sin natur osjälviskt agerande till förmån för andra. Maskiner är ofta överlägsna oss i många saker (kraft, snabbhet, databehandling, mätnoggrannhet), men de kan inte älska. Också älsklingsdjuren kan fästa sig vid sin ägare, men inte heller de kan älska. Kärlek är det adelsmärke Gud vill ge oss. Gud har gett åt var och en dess egen personlighet. Själv är jag oansenlig, 1/6 miljardedel av mänskligheten, men ändå är jag min egen person och som sådan viktig för Gud. Jag har ett självvärde, inte på grund av vad jag kan eller orkar eller hur jag ser ut, utan på grund av min ställning som Guds avbild. Detta gäller varje människa, ung eller gammal, frisk eller sjuklig, anständig eller misslyckad i livet. Därför är varje människa värdefull. Gud skapade människan, att denne skulle leva i gemenskap med Gud i kärlek. Livets djupaste mening är gemenskap med Gud. Många människor saknar denna gemenskap. Därför är livet utan mening. Denna gemenskap är inte beroende av människans egen prestationsförmåga. Därför finns möjlighet för alla, också handikappade, sjuka, gamla och trötta.
Räsänen skriver: "Ur kristen synpunkt är det fel att jämföra människans särställning i skapelsen med rasism. Människan är skapad till jämställdhet, men inte med djuren. Gud har inte skapat djuren till sin avbild. Principen om livets helgd och integritet gäller inte djuren. "Det etiska problemet vid embryoforskning, vid efterpreventiv behandling såväl som vid aborter är i grund och botten alltid det samma. Människans liv börjar vid befruktningen. Att använda ett levande embryo vid forskning betyder, att embryot har värde endast som ett medel. Utgångsläge vid all medicinsk forskning liksom vid all vård bör vara, att man högaktar människoliv i alla situationer. Också vid konstgjord befruktning gäller samma princip. Frihet vid vetenskaplig forskning är viktig, men denna frihet får inte vara i konflikt med mänsklig högaktning. Som försvar har anförts, att fast embryo och foster är biologiska människoenheter, är de inte självständiga personligheter. Som kriterier för mänsklig person har anförts vetskap om sig själv, sin bakgrund och framtid och kommunikationsförmåga. Dessa är visserligen typiska drag för människan, men som villkor för mänsklig existens är de nog ganska godtyckliga. Nyfödda barn eller djupt utvecklingsstörda eller personer med djup demens fyller inte heller dessa kriterier. Om man försvarar abort med hänvisning till dylika kriterier, hamnar man snart i diskussion om rätt till infanticid (spädbarnsmord) eller eutanasi." "Godkännande av abort är ett tecken på förändrade samhällsvärderingar, men abortpraktiken formar också den allmänna människobilden. När man har tagit de första stegen att omforma människovärdet, varför inte fortsätta? Om man gör abort på några veckors foster, varför kan man inte använda några dagars embryon vid forskning? Om man gör abort på ett Down- foster, varför ger man inte samma valfrihet beträffande nyfött barn med Down- syndrom? Om lindrande av lidande inom moderlivet är viktigare än integritetsprincipen där, varför kan man inte tillämpa samma princip vid livets sista stunder via eutanasi? Frågan om livets början är allvarlig ur kristen synpunkt, därför att livets helgd baserar sig på, att varje människa är skapad till Guds avbild. Abort är brott mot femte budet, som förbjuder att döda en människa. Människan liv börjar i livmodern, vilket framgår av läkaren Lukas' beskrivning om Jesu födelse. Guds Sons mänsklighet började inte i krubban i Betlehem, utan den började nio månader tidigare i Marias livmoder.
Om vi godkänner som utgångspunkt, att både mamman och det ofödda barnet är människor med samma värde, har de också samma rätt att leva. Enda orsaken att godkänna abort är, om dessa rättigheter är i konflikt med varandra. Att avbryta graviditet är moraliskt berättigat bara, om fortsatt graviditet utgör en verklig fara för moderns liv."
Några trender: Vällust-kulturens grundbudskap är, att människan skall lyssna till och fullfölja sina egna känslor. Om familjemamman förälskar sig i grannfruns man, skall hon vara ärlig inför sina känslor och handla därefter, även om bägge familjerna blir djupt lidande av det. Vällust-kultur är individualism i högsta mått, därför att man där koncentrerar sig bara på det egna välbefinnandet. Andra känslor är sekundära. I vällust-kulturen frågar man inte efter, vad som är rätt eller fel, utan endast vad som känns bra och rätt för mig själv."
Vissa trender har jag tidigare helt kortfattat nämnt bl.a. ifrågasättande jämte kritisk analys, tolerans, motvilja mot auktoriteter, osv.
Människovärdet beaktas på helt olika sätt i olika livsåskådningar. En god överblick om dessa ges i länken "I livsåskådningarnas djungel" , där också behandlas de kristnas inställning till människovärde och moralfrågor.
Räsänen skriver: "Demokrati eller folkvälde uppmanar varje medborgare att ta ställning och bära sitt ansvar för samhället enligt givna regler. Den kristne har en grundlagsenlig rätt eller t.o.m. plikt att ta del av samhällsdebatten för uppbyggandet av samhället i enlighet med sina värderingar. I demokratin är det majoriteten, som drar den samhälleliga gränsdragningen mellan rätt och fel. Moralfrågor kan man dock i sista hand inte avgöra genom röstning. Också en stor majoritet kan ha fel. Beslutet om Jesu korsfästelse gjorde genom den tidens spirande demokrati: acklamation. Rösterna för korsfästelse fick överväldigande seger, men den oskyldige blev dömd." Principerna för demokrati är bibelenliga. Israel borde ha varit teokratiskt styrd, men det lyckades inte på grund av människors ondska och själviskhet. De ville ha liknande styre som andra riken. I NT är överheten en institution förordnad av Gud (Rom. 13) för att upprätthålla ordning. Tyvärr kan denna överhet trots detta handla emot Guds vilja.
UT talar mycket om människors ömsesidiga attityder, hur man skall förhålla sig till sina medmänniskor. Jag tycker, att demokratins gyllene regler är: " Allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. (Matt.7:12) samt " Överträffa varandra i ömsesidig hedersbevisning. (Rom.12:10)
Tyvärr måste man konstatera, att dessa principer ofta försummas i våra samhällen med tråkiga följder. Ännu mera sorgligt är, att dessa principer inte alltid högaktas ens i kristna kretsar. Resultaten i samhället och i kristenheten är i enlighet med detta. Fast alla kristna ingalunda aktivt deltar i politisk verksamhet, borde var och en uppriktigt be för de personer, som sköter dessa gemensamma saker. Bibeln uppmanar oss direkt att göra så. Varje kristen borde överväga, på vilket sätt han/hon kan bidra till, att sakerna skulle skötas på bästa möjliga sätt. De kristna, som aktivt går in "politiken", behöver allas högaktning och förböner. Alla vet, vilken press de utsätts för.
Men varför har sedan politiken blivit "smutsig"? När många lämnar de tidigare nämnda principerna åsido, börjar de söka "luckor" i lagstiftningen för att tillfredsställa sina själviska syften. Detta leder till allt mera detaljerad lagstiftning. Till slut hamnar man in i en total djungel av paragrafer, ur vilken knappast ens experter hittar utvägar. Uppstår småningom sådan byråkrati, där den enskilda människan blir en "spelbricka" i byråkraternas ofta så godtyckliga övervakningssystem. (Egentligen borde man uppmana de byråkrater, vilka försöker lösa någon människas klagomål i någon sak, svara på frågan: "Vilket skulle lösningen vara, ifall rollerna skulle vara de motsatta?") Säkert vore det i många situationer för oss alla en lärorik tankelek! Jag ville påstå, att dylik byråkrati inte borde få finnas i verklig demokrati. Enligt mitt förmenande vore den enda lösningen, att återgå till de bibliska principerna. Men vad skall man göra, när dylika principer inte kan fås att funktionera i dagens samhälle genom demokratiska beslut? De föds i människors hjärtan - ifall de föds! Här finns "nötter" tillräckligt för alla att knäckas. Kanske det mest iögonfallande draget är maktkampen. Det är klart, att var och en har frihet och t.o.m. skyldighet, att motivera sina åsikter, ty i olika saker finns oftast många alternativ, av vilka inget är "överlägset". Men när detta leder enbart till gräl och långt gående rättsprocesser och man bryter tidigare nämnda principer, då tycker jag, att någonting har gått "åt skogen". Ofta motsätter man sig vissa planer av "princip" utan att ha godtagbara alternativ. Politikerna smutskastar ofta de styrande motståndarna för saker, som de själva gjort eller skulle göra om de skulle få makten. Ett negativt drag i mångparti- / månggrupperingssystem är att man är tvungen att "fiska röster". Detta gör, att man ofta måste hålla sig på en mycket populistisk nivå. Därvid kan långsiktiga goda förslag förkastas, därför att de på kort sikt i övergångsstadiet medför vissa olägenheter, vilka hänsynslöst utnyttjas av motståndarna. Jag tycker, att här ligger en väsentlig svaghet i nuvarande system. Men kan bättre system i praktiken fås till stånd? Trenderna tycker jag är ganska oroväckande. Dessutom "förstärker" medierna dessa oenigheter på ett sätt, som inte är till fördel för landets bästa. Men tyvärr är medierna ofta ute efter braskande nyheter och i synnerhet skandaler och sensationer. En av demokratins fiender är korruption och mutning, vilket ständigt rapporteras. I våra nordiska länder är problemet relativt litet, men nog lobbas det betydligt bakom kulisserna. Fast vi har ett ganska bra fungerande valsystem, som fyller de yttre kraven, får man ofta intrycket, att de verkliga besluten fattas i "kabinetten" eller långt ifrån folket. Numera måste man kanske konstatera, att de valda förtroendemännen är trots allt slavar under systemet. Ju längre globaliseringen framskrider, desto mera kommer detta drag fram. Detta har tydligt kommit fram inom EU, där beslutsfattarna tycks sakna folkets stöd. Människorna blir bara spelbrickor i ett stort politiskt och ekonomiskt system, vilket inte styrs demokratiskt. Ingen kan ens förutse vad allt detta kommer att medföra för de enskilda människornas liv och välmående. Fungerar allt detta som en snölavin, som till slut för allting med sig? Ingen vet ens, vem som styr? Marknadskrafterna är ofta ett system utan ansikten. Ingen vet, vad som styr allt detta. Psykologiska faktorer kan i ett ögonblick få kaos till stånd. När man ännu beaktar naturkatastrofer, terrordåd och terrorhot samt förödande kärnvapen- och biologiska mfl. hot, måste man inse att hela mänsklighetens välfärd är verkligen hotad. Medierna rapporterar om dessa saker dagligen. Var och en borde kanske mera begrunda dessa rapporteringar och inte "blåögt" blunda för verkligheten. Redan länge har man talat om en ny "världsordning". Teknikens utveckling under senaste decennier ger oerhört många nya möjligheter, inte endast till det goda utan också till det onda. På basen av det tidigare sagda och Bibelns profetior förstår vi, att vi i vår tid går med stormsteg emot Antikristus' diktaturvälde. Detta är helt utanför alla demokratiska system. Men jag börjar inte spekulera om detaljer. Jag konstaterar bara, att Bibeln uppfylles "pinande bokstavligt", som en professor blev tvungen att konstatera redan för drygt 50 år sedan. Av allt detta märker vi, hur det kristna budskapet skulle ha en stor betydelse i våra samhällen. Men är det just därför, som det motarbetas på alla sätt och bit för bit försöker man urvattna det? "Denna världens furste" kan eventuellt tillåta en viss religiositet men inte evangeliets budskap. Är det han som leder emot dessa katastrofer, som hotar? När kommer vi kristna att vakna till dagens verklighet? Eller är det då redan för sent? Mera om den kristna tron innehåll finns på annat håll på mina Internetsidor. Beträffande det ensidiga utbudet i medierna kan det vara bra att ta del av Kenneth Grönroos' tankar. När man ser på problemen i globalt perspektiv, är det inga små problem demokratin och de mänskliga rättigheterna står inför. En del viktiga synpunkter om fattigdom, hiv/aids, skulder, hållbar utveckling, handel och slutligen demokrati och mänskliga rättigheter. berörs i denna länk. Krister Renard har på sina Internetsidor infört begreppet "den totalitära demokratin". Rakt på sak och ibland ganska tillspetsat tar han upp många fenomen och händelser i Sverige, vilka ger anledning till närmare eftertanke.
4. DE KRISTNA OCH ÖVERHETENPaulus i Rom. 13:Varje människa skall underordna sig den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är insatt av honom. 2 Den som sätter sig emot överheten står därför emot vad Gud har bestämt, och de som gör så drar domen över sig själva. 3 Ty de styrande inger inte fruktan hos dem som gör det goda utan hos dem som gör det onda. Vill du slippa att leva i fruktan för överheten, fortsätt då att göra det goda, så kommer du att få beröm av den. 4 Överheten är en Guds tjänare till ditt bästa. Men gör du det onda skall du frukta, ty överheten bär inte svärdet förgäves. Den är en Guds tjänare, en hämnare som straffar den som gör det onda. 5 Därför måste man underordna sig den inte bara för straffets skull utan också för samvetets skull. 6 Det är också därför ni betalar skatt. Ty de styrande är Guds tjänare, ständigt verksamma för just denna uppgift. 7 Fullgör era skyldigheter mot alla: skatt åt den ni är skyldiga skatt, tull åt den ni är skyldiga tull, vördnad åt den som bör få vördnad och heder åt den som bör få heder. 8 Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. 9 Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv. 10 Kärleken gör inte något ont mot sin nästa. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse.
1 Tim. 2:
På diskussionsspalter har man framställt och diskuterat frågan: "Är överheten alltid tillsatt av Gud?"
Jesus undervisar just ingenting om överheten, varken i positiv eller i negativ mening. Indirekt godkände han överhetens vapenanvändning genom att tillåta soldatens yrke. Paulus är sedan mera direkt. Men vi måste studera hela Bibeln som helhet och som Guds Ord.
"Överheten är som sagt tillsatt av Gud och har vissa rättigheter och plikter. Men detta ger ingalunda överheten rätt att verka godtyckligt eller kriminellt."
Fråga: "Kan man strida mot överheten?"
Genmäle: "Prata inte strunt, att någon okänd instans skulle ingripa, ty någon universell godhetens absoluta instans finns inte." " Fast världen är djävulens stridsfält, betyder detta inte, att vi inte kan kämpa emot - eller att samhället inte kan motstå djävulens frestelser. All rättfärdighet bildar ett skydd över nationen. Alla beslut, vilka är i enlighet med Guds vilja, beskyddar oss från det onda. Därför kan jag inte förstå synpunkten, att de kristna borde isolera sig från gemensamt beslutsfattande. Detta är ju att anse, att man inte kan kämpa emot djävulen bara för att han regerar i världen."
.....
De andliga och världsliga regementen är inte helt fristående livsområden. Församlingarnas arbete gagnar samhället och den samhälleliga verksamheten är förutsättning för församlingarnas frihet att förkunna evangelium. Varje kristen har såväl andliga som världsliga uppgifter. Fast människans frälsning till det eviga livet är många gånger viktigare än tidens välfärd, är det ändå fel att försumma de världsliga uppgifterna på bekostnad av de andliga. Därför bör vi satsa på de uppgifter, som var och en har personligen fått att utföra."
"Ett lyckat äktenskap är inte ständiga underhandlingar, intresseverksamhet, där man försvarar egna positioner och rättigheter och kämpar för de egna fördelarna, utan det är delat ansvar och förpliktelser. I ett lyckligt äktenskap är parterna vänner och de delar vardagens händelser. Själviskhet är äktenskapets värsta fiende. I äktenskapet borde man mera tänka på, att jag är till för min maka/make än tvärtom. Äktenskapets grund-ide är i den skapade olikheten könen emellan. Homo-förbunden jämte också försöken att vara helt jämställda suddar ut skapelseverkets rikedom i äktenskapet. Vår tids största och över all kritik stående villfarelsen är den ytterfeministiska tolkningen, där jämställdheten könen emellan förvrängs till likhet i alla krav. Jag vill påstå, att detta medför i den moderna kvinnans liv lika mycket vånda och skadegörelse som direkt skymfande av kvinnans människovärde." "På basen av Guds ord vet vi, att den sexuella förbidelsen är ämnad endast inom äktenskapet, där mannen och kvinnan blir ett kött. Äktenskaplig trohet är i praktiken en nödvändig förutsättning för ett bestående och lyckat parförhållande. Men trohet börjar inte först i äktenskapet. Man bör förbinda sig till denna princip redan långt före äktenskapets ingående med tanke på den kommande partnern. Otrohet är den allmännaste orsaken till skilsmässa. Om man inte från början beaktar detta, kan det vara svårt, att senare lära sig detta."
"I vår tid finns det många andra faktorer, som enskilt eller tillsammans kan leda till skilsmässa. Arbetslöshet och ekonomiskt trångmål är verkliga hot. Som resultat av depressionen blev många skuldsatta till en grad, att familjens trygghet rubbades.
Saxat från diskussionsspalter:
I "Keskisuomalainen" fanns en artikel om detta ämne:
"Normalt sällskapande utan att man flyttar tillsammans är fortfarande den bästa övningen inför ett äktenskap. Tröskeln inför äktenskap är högre än vid lösa förhållanden, där egentligen dörren alltid är öppen. "Frågan är sist och slutligen inte, hur det känns och hur vi tycker, att det borde vara. Det är djupast sett fråga om Guds instiftelse och hans vilja. Äktenskapet skyddar dock familjen mera än andra alternativ. Detta, att någon känner sig lycklig också i sambo-förhållande, förringar eller upphäver ingalunda det av Gud instiftade äktenskapet och all den visdom, som ingår däri. Om det finns på stranden en skylt: "Varnas för svag is!", betyder detta ingalunda, att alla som går dit drunknar. Men den uppmanar absolut inte alla att gå ut på isen." "Om alla i samhället skulle få göra, vad som JAG personligen tycker känns bra just för MIG, skulle vi så småningom leva i fullständig anarki. Det lilla ordet "bra" kan ha så många betydelser för olika personer och i olika situationer." "Äktenskapet löser ingalunda alla problem. Det ändrar ingalunda människan, men det inverkar på människors attityder till problemen i vardagslivet, om man tar äktenskapets ramar på allvar. Jag tycker att den nutida ungdomen hellre borde ta några år till sällskapande och sedan gifta sig, än att efter två veckor "flytta samman". Det bara inte fungerar så. Förälskelsen går ofta snabbt över inför vardagens realiteter." (Obs! Skribenten är i 30-årsåldern) En mångsidig rekommendabel skrift om äktenskapet.
6. DE KRISTNA OCH SEXUALITETENMånga inbillar sig, att de kristna skulle på något sätt anse sexualitet som någonting smutsigt. Detta är ingalunda fallet. Sexualiteten är en gåva, given av Gud. Men vi borde använda den på ett rätt sätt i enligt de principer, som Gud har gett. Kanske därför uppstår nämnda uppfattning av de kristnas åsikter, då dessa inte accepterar denna tidens snedvridna uppfattningar om sexualiteten och dess utövande.
Jag har tidigare behandlat människans drifter
och skrivit bl.a.: Människan har fått olika drifter, vilka har till uppgift att tjäna oss och via oss vår omgivning. Dessa är bl.a. nyssnämnda sexualdrift, men också njutningslystnad, självkänsla, ärelystnad (stolthet), maktlystnad, överlevnadsdrift o.a. Men dessa borde aldrig få behärska oss. De är enbart tjänare. Beträffande användningen av dessa kan vi tillämpa det gamla talesättet om elden: "bra tjänare - dålig husbonde". Vi förstår ju alla hur värdefull elden är i våra vardagliga sysslor, men också hur förödande elden kan vara, när den kommer lös vid eldsvådor. På samma sätt är det med dessa drifter. Men var går gränsen? Om vi släpper dessa drifter helt lösa, börjar småningom uppstå allvarliga följder. Tyvärr är tidens anda, att man skall ge dessa "fria händer". Detta kommer fram på olika sätt i medierna. T.ex. i filmer visas omoral och lösa förhållanden, dryckenskap, våld och allehanda råheter, så som dessa skulle höra till människans normala liv. Följderna kan redan tydligt skönjas i vårt samhälle och de förvärras hela tiden. Familjer mår dåligt, personrelationer inflammeras, missbruk av rusdrycker och knark, kriminalitet och mycket annat är varnande exempel. Ofta hänvisas till samhälleliga problem, men grundorsaken ligger oftast på det personliga planet. Därför borde var och en göra allt, som kan göras på det personliga planet, för att hindra eller bromsa upp denna utveckling. Med våld får vi ingenting till stånd." Jag tycker, att Jarmo Sormunen har kort och träffande gett god biblisk sexualundervisning, vilken finns på svenska. Läs också Stefan Gustavssons sammanfattning om Jesu undervisning i sexualfrågor! Svar på en del frågor angående sex och äktenskap. Se också "De kristna och familjen" i avsnitt 4.
7. DE KRISTNA OCH HOMOSEXUALITETOm detta pågår en hård on hetsig debatt. Denna debatt har fått sådana dimensioner, vilka långt har överskridit alla rimliga gränser. Man bör ju beakta, att det är fråga om små minoritetsgrupper. Därför är det obegripligt att i offentligheten och i medierna ämnet har fått publicitet, som om det skulle vara en ödesfråga för hela samhället. Det är t.ex. obegripligt att förstå de rättegångar, vilka i Sverige har förts mot vissa predikanter, vilka har hänvisat till Bibelns texter, eventuellt på ett litet provocerande sätt. Man talar om hets mot minoritetsgrupper. Jag tycker, att man här bedriver hets mot troende. Dessa anklagelser i denna form är ju brott mot yttrandefriheten. Det är också brott mot religionsfrihet.Räsänen (läkare) skriver: "Inom kyrkan (i Finland) har bildats en rörelse för positiv förståelse för homosexuella relationer. Dess förgrundsgestalt Raija Sollamo medgav vid ett seminarium anordnat av SETA i riksdagen, att det inte finns något ställe i Bibeln, som skulle godkänna homosexuella levnadsformer. I själva verket är Bibelns etik just i denna fråga oemotsägligt entydig. Homosexuella relationer anses klart strida mot den av Gud skapade sexualiteten, inte bara i Gamla testamentet (3 Mos.18:23,20:13) utan ännu kraftigare i Nya testamentet (Rom.1:26-27, 1 Kor.6:9). Men inom rörelsen anser man trots detta, att Bibelns normer inte gäller för vår tid." (Till detta kan man sedan fråga sig, vad som gäller sedan om inte Skaparens normer och föreskrifter?) Vidare Räsänen: "Lagstiftningen beträffande äktenskap och familjeangelägenheter är aldrig neutral i förhållande till livsvärderingar. Den är kraftigt bunden till de samhälleliga värderingar, enligt vilken man vill bygga samhället. Vi godkänner till exempel inte månggifte, nära släktingars äktenskap eller barnäktenskap - på grund av våra värderingar. Att ändra våra familjevärderingar till att omfatta också par tillhörande samma kön är ett avståndstagande från den kristna grunden för familjevärdering. Denna grund framkommer i den kyrkliga vigseln. "Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött." Denna grund är omöjlig att tillämpa för par av samma kön. Är inte ett förbud mellan två personer av samma kön en privatsak personerna emellan? Lagstiftningen borde ju inte för mycket tränga sig in i människors privatliv. Men äktenskapet eller därmed liknande officiella förbund mellan två personer av samma kön är alltid offentliga, eller institutioner gällande hela samhället. Lagstiftningen för dessa parrelationer krävdes just därför, att dessa homorelationer inte skulle förbli enbart privatsaker. Men ett offentligt och rättsligt avtal betyder ju också samhällets godkännande.
Men har de homosexuella inte rätt till kärlek? Kan vi inte lita på homosexuellas förmåga att älska? I den medicinska forskningen har man inte hittat några bevis för påståendet, att homosexualitet skulle vara genetiskt, ärftligt eller medfött. Påståendena om upptäckter av homosexualgener har utan undantag visat sig felaktiga. Å andra sidan är det sant, att man sällan medvetet "börjar" leva homosexuellt. Sexuellt avvikande känsloliv är sällan avsiktligt, något som människan själv har valt eller påverkat. I bakgrunden kan man finna barndomens eller pubertetsstadiets störningar i den psykosexuella utvecklingen. Till exempel har barn med incesterfarenheter större risk att utvecklas till homosexuella.
Men om läggningen kan ändras från heterosexuell till homosexuell, varför kan den då inte ändras i den andra riktningen? Den sexuella identitetens helande i riktning mot heterosexuellt känsloliv är möjlig, om människan själv är motiverad och är villig till lämplig terapi.
Men nådens budskap hör till alla syndare och till sin inre söndriga människor. I världen finns ingen, vars inre manlighet eller kvinnlighet skulle vara fullkomlig och utan fel. Kyrkan kan ingalunda anklagas för rasism, om den vågar använda ordet "synd" både för homorelationer som också andra sexuella förbindelser utom äktenskapet. Tvärtom diskriminerar kyrkan de homosexuella, om dessa inte får höra hela sanningen i Guds ord, som innehåller både lag och evangelium." De kristna borde förstå och märka, vilka de verkliga krafterna är bakom dessa förvrängda relationer och skrida till riktiga åtgärder. Dessa strävanden strävar, att bryta ned hela den kristna tron och de av Gud givna moralföreskrifterna. Jesu uppmaning var: Vaka och bed! Homosexualitet är emellertid ett verkligt och allvarligt problem, som man inte borde "sopa under mattan" och tro att problemet är undanröjt. Problemet skulle kräva sakliga och uppriktiga utredningar. Den hektiska allmänna diskussionen visar enligt mitt förmenande, att härtill finns inte förutsättningar. Enligt Bibeln är dessa homoförbindelser onaturliga. Men fast dessa inför Gud är synd, får vi inte bemöta dessa homosexuella människor med felaktiga, kärlekslösa och övermodiga attityder. Men ett rätt bemötande är för många kristna ytterst svårt, därför att dessa inte har den sakkunskap om problemet, som skulle behövas. Jag tror, att Räsänens kommentarer ovan ger en liten inblick i problemet. Saklig information finns också på Aslan Oy:s Internetsidor. På finska rekommenderar jag en bok "Kun kulissit kaatuvat" av Jerry Arterburn (På engelska Stephen F. Arterburn: How I will tell my Mother (Published by Oliver Nelson Books, Tennessee, USA)) Där skildras en ung mans kamp mot homosexualitet och AIDS. Han dog redan vid 38 års ålder. Han efterlämnade på basen av sina erfarenheter ett "testamente", som långt är i samklang med det tidigare sagda. Detta är en stor utmaning för de kristna församlingarna, att möta dessa människor på ett rätt sätt. Detta sker ingalunda genom att acceptera de dagens tankemodeller, som egentligen är en följd av den vällust-kultur, som det tidigare var tal om. Vi behöver en ny syn av den kristna trons väsen och vi lär oss bättre känna Gud vilja, Hans kärlek och nåd genom evangeliet. Homosexuella och i synnerhet de, som har insjuknat i AIDS, har kraftiga skuldkänslor, till vilka behövs saklig terapi. Enligt Arterburn dör många i förtid just för dessa skuldkänslor, när de kraftigt fördömer sig själva. Pojkarnas möjliga kännetecken i tidigt stadium, är att de anses flickaktiga, de tycker om flickornas lekar och klär sig som flickor. De leker hellre med flickor än med pojkar. Föräldrarna hade önskat sig en flicka, vilket de ofta tar fram på fel sätt. Ofta är förhållandet med pappan dåligt. Pojken har svårighet att få kontakter med flickor, vilket kan också bero på andra problem i pubertetsåldern. Pojken har kanske blivit som ung offer för sexuellt övergrepp. Dessa leder inte nödvändigtvis till homosexualitet, varför alltför sträng övervakning kan vara skadlig. Föräldrarna borde inte uppmuntra pojkar till flickaktigt beteende. Pojken borde ges tid i manligt sällskap. De unga borde få undervisning i Bibelns principer också i andra saker än enbart sexualitet. Framför allt behöver de unga föräldrarnas sakliga stöd och vid behov experthjälp, ty det är inte lätt att lätt att bli fri. Ifall de unga inte får saklig hjälp och kärlek från föräldrarna eller församlingen, dras de lätt till likasinnade gäng, där de får röna uppskattning. Från dessa band är det allt svårare att komma loss.
För de homosexuella är saklig hjälp oerhört viktig. De borde få veta, att de inte har självmant valt dessa böjelser. De har inte blivit födda till homosexuella. Dessutom borde de enligt möjligheter försöka ordna sitt liv, så att frestelserna från omgivningen blir möjligast små. För dem, som har dessa böjelser, vore det rekommendabelt, att inte börja med heterosexuella kontakter för tidigt, förrän tillräcklig balans har nåtts. Att dra in problemen i dylik kontakt lyckas eventuellt inte, varvid pressen blir för stor. En god hjälp är, att skaffa sig sunda hobbyn. Tänkvärda är också Krister Holmströms svar på en del frågor.(Jag tar ingen ställning till själva internetsajten) Ibland hänvisas till, att Jesus inte direkt fördömde homosexualitet. Stefan Gustavsson har gett några goda synpunkter angående Jesu undervisning i sexualfrågor (indirekt om homosexualitet).
Krister Renard har utförligt behandlat detta ämne.
Låt mig, för att ingen skall missförstå vad jag försöker säga, slå fast att Bibeln mycket konsekvent hävdar följande: Även det människor gör frivilligt och privat kan vara fel. Bibeln är till och med så radikal att den säger att det vi gör i enrum på sätt och vis betyder mer än det vi gör så att andra ser det. I vår ensamhet visar vi vårt rätta ansikte. När andra tittar försöker vi oftast upprätthålla en mask. Till och med inför den egna familjen. Bibeln säger klart att det är fel att titta på pornografi. Att ljuga. Att stjäla och mörda. Att överhuvudtaget göra andra människor illa. Att vara kärlekslös. Att ha sexuella förbindelser utanför äktenskapet. Att tala illa om andra människor. Etc, etc. Även underlåtenhet kan vara en synd. T ex att inte dela med sig av sitt överflöd till de fattiga är en synd. Bibeln säger inte att homosexualitet är en värre synd än någon annan synd. Men den slår fast att homosexualitet bryter mot Guds ordningar. Ingen lagstiftning och inga politiska beslut kan omintetgöra detta faktum. Man kan förbjuda Bibeln, man kan försöka förbjuda kristendomen, ja man kan till och med försöka utrota de kristna. Men sanningen är sanningen och den kan inte utrotas. Kristendomen går inte att stoppa. Förföljelse och martyrer är kyrkans blod. Det är då kristendomen växer som starkast. Gud älskar homosexuella! Lika mycket som han älskar någon annan! Gud är inte emot homosexuella, tvärtom. Han älskar dem med oändlig kärlek. Men han vill deras bästa. Han vill ge dem det bästa liv som en människa kan leva. Gud vill förvandla varje människa till en avspegling av sig själv. Gud vill ge varje människa ett bättre liv än hon kunnat drömma om. Alla människor är syndare säger Bibeln. Alla människor är därför i behov av Guds nåd genom Jesus Kristus. Endast genom att leva i enlighet med Guds vilja kan människan bli det hon egentligen är. Då först kommer människan att känna sig hel och fullkomnad." Mera om detta ämne kan du hitta från Tidens Teckens Homo-sida.
EKONOMIE-FÖRVALTARE
Burkett har en intressant förteckning, med vars hjälp man kan bedöma, huruvida man är en slav under pengar:
1. Förfallna obetalade räkningar.
2. Bekymmer över investeringar.
3. Strävan "att plötsligt bli rik".
4. Ovilja att arbeta.
5. Girighet
6. Begär.
7. Familjens otillfredsställda behov.
8. Försummade behov.
9. Överdriven arbetsmani.
10. Svek i penningaffärer.
11. Brist på ansvar för Guds rikes arbete.
12. Ekonomiskt ansvar.
13. Bitterhet i penningfrågor.
Guds plan är, att vi är fria från slaveri under penningen.
För att detta skall vara möjligt:
Jag börjar inte desto mera beskriva dessa mycket mångsidiga problem, vars trender är mycket oroväckande. Följande exempel må tala för sig. Läkare Räsänen: "Ökningen av knark och alkohol är allra kraftigast hos flickor och unga kvinnor. Som följd härav har också berusningsgraviditeterna tilltagit. Ännu fem år sedan föddes mindre än 200 barn per år med skador av dessa berusningsmedel. Nu (år 2002) är antalet uppe i 600-700 barn per år och dessutom är 2000-3000 foster i farozonen på grund av alkoholkänslighet. Man har inte närmare undersökt, vilka skador knark har fört med sig. Men man har allt mera märkt skador av amfetamin. Dessa barn har hjärnskador, hjärtfel samt skador i munnen. Dessutom har dessa andra symptom, vars vård och avvänjning är mångdubbelt dyrare än för motsvarande vård av alkoholskadade."
Det finns anstalter på kristen basis för vård av personer med alkohol- och knarkproblem. På finska sidan har jag nämnt några i Finland. I Sverige kan du säkert få upplysning via olika församlingar. Socialnämnderna kan också hjälpa.
10. DE KRISTNA OCH ETISKA FRÅGORDen allt längre utvecklade vetenskapliga forskningen för ofta med sig svåra etiska problem, vilka man ingående diskuterar utan att alltid nå tillfredsställande resultat. Inom ramen för denna framställning är det inte möjligt att mera ingående relatera dessa. Jag har inte heller den behövliga sakkunskapen eller bakgrunden.Jag nöjer mig med några strödda tankar för vidare begrundan. Ofta är den avgörande utgångspunkten, vilken syn man har på människan och människans värderingar. Om detta finns några synpunkter i avsnittet "Människovärde".
Abort
Alternativa vårdformer
En kortare förteckning på svenska om alternativmedicin och även denna länk.
Eutanasi
En persons inställning till eutanasi är enligt undersökningar kraftigt beroende av dennes värdering av världen och människan. Eutanasins motståndare motiverar sin ståndpunkt i allmänhet med den kristna människobilden. Dödshjälpen är inte i och för sig någonting speciellt i vårt land, den hör till djurläkarnas dagliga åtgärder. Eutanasifilosofernas försvarare ifrågasätter ofta människolivets speciella värde i skapelsen. Om en sjuk gammal hund får dödsinjektion, varför då inte en svårt sjuk människa? Den traditionella medicinska och rättsliga synen håller människolivet värdefullt som sådant, oberoende av individens verksamhetsförmåga eller livskvaliteten. Är det fråga om ett nyfött hjälplöst barn eller en på sin dödsbädd sakta tynande åldring har ett avsiktligt dödande ansetts lika förkastligt, som att döda en frisk arbetsduglig människa. Den kristna människobilden har haft en avgörande betydelse för en dylik syn. Människans liv är heligt och bör hållas intakt, därför att Gud har skapat människan till sin avbild. Eutanasidiskussionen begränsar sig ofta till en individualistisk synpunkt. Men frågan om en människas död är alltid förutom en rent individuell sak också en kollektiv sak. De anhöriga till en, som begått självmord, får ofta dras med skuldkänslor. Men en "god" död har också en stor kollektiv betydelse. Döende personers terminalvård är värdefull inte bara för patienten, utan också för de anhöriga."
Konstbefruktning
I medierna har som rubrik funnits: "Enligt kyrkostyrelsen borde konstgjord befruktning göras endast äkta makar emellan."
Detta att samhällets värderingar hitintills har följt de kristna värderingarna under långa tider, styrker bara, att dessa värderingar är både fungerande och naturliga. Varför skall man nu plötsligt avstå från dem?
Kloning
Inom ramen för denna framställning är det omöjligt, att gå djupare i i detta ämne, till vilket hör många mycket svåra frågor och osäkerhetsfaktorer. Man kan fråga sig, börjar människan leka Gud? Vart allt denna teknik kan leda till, kan väl ingen överblicka. Visserligen kan den användas också på nyttigt sätt. Det finns oerhört stora risker, att denna teknik med tiden börjar användas på ett sätt, som strider totalt mot all kristen, men också mera allmänt mot all mänsklig etik. Blir människorna allt mera bara spelbrickor i allehanda skumma intriger? Vi kan konstatera, att kloning inte är Guds plan för människors fortplantning. Den är ingen naturlig process. Om Skaparen har avsett, att människosläktets fortplantning skall ske genom det intima och bestående förhållandet mellan man och kvinna, måste vi hålla oss mycket kritiskt till alla de nutidens uppfattningar, strävanden och tekniker, vilka inte baserar sig på Guds klart uppenbarade principer. Enligt författarna har dock också en klonad människa en själ, som behöver evangelium om Jesus Kristus.
Kristen etik i allmänhet
11. DE KRISTNA OCH VÅLDOm man tänker på de principer, vilka NT ger åt de kristna, märker vi genast, att kristen tro och våld inte alls passar ihop. I våra samhällen finns trots allt mycket våld, som media dagligen förmedlar oss. Många försöker ta fram många orsaker bakom dessa negativa fenomen. Ytligt sett kan dessa orsaker förstås vara bidragande orsaker. Men de verkliga orsakerna ligger betydligt djupare. Vi lever i denna av synd fördärvade värld. Som jag tidigare nämnt var de yttersta orsakerna till syndafallet: högmod, själviskhet, maktlystnad och olydnad gentemot Gud, vår Skapare. Dessa samma egenskaper är förhärskande i hela mänskligheten av i dag. Dessa faktorer får inte glömmas bort, när man betraktar detta oerhört omfattande problemkomplex. Jag tänker dock inte börja orda mycket om detta.Vi bör minnas Jesu ord: " Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. (Matt.5:19) Därför skulle det vara viktigt, att Guds kärlek och Guds frid, "som övergår allt förstånd" skulle få härska i människans hjärta (tankevärld). Detta kan inte fås till stånd med överhetens befallningar. Det föds på det personliga planet. Sedan borde var och en vaka över sitt eget liv och försöka åstadkomma en kärlekens och fridens atmosfär i den närmaste omgivningen. Om det finns förutsättningar och kallelse kan denna inverkan spridas till vidare kretsar.
Johannes skriver värdefulla sanningar i 1 Joh.4:
Jag tar ännu fram några tänkvärda tankar och fakta av Päivi Räsänen beträffande dagens situation: Min största oro för samhället ligger just i det av Ahorinta nämnda tomrummet av värderingar, brist på idealism och visioner. Barnen hamnar att växa mitt ibland ett kaos av värderingar. Såväl vardagens liksom mediernas motstridiga budskap om rätt och fel förorsakar i sin brist på förtroende ett tomrum på värderingar, vilka gör att också annars framgångsrika ungdomar kan lätt falla offer för denna våldmentalitet. I detta mångkulturella samhälle framhålls, att var och en måste söka sina egna gränser. Vem kan då påstå, att min moral är bättre än andras? Gränserna mellan ont och gott, mellan fel och rätt suddas ut, om man inte erkänner en högre auktoritet och dess rätt att definiera dessa moralgränser." "Familjevåld är ett fenomen, som förenar öden för många kvinnor och barn i de mest till sin levnadsstandard skiftande samhällen. Våldet mot kvinnan börjar redan i mammans livmoder, vilket också påpekas i regeringens jämställdhetsprogram. I världen görs årligen 55 miljoner aborter och största delen av dessa berör flickor ofta på grund av könsurval. Den uppoffrande och den allt uthärdande moderskärleken har i undersökningar visat sig vara en myt. Det lilla barnets största hälsorisk är just den egna mamman. Bakom barnens misshandel ända till döds är just mamman. Enligt en intervju-undersökning hade åtta procent av alla barn varit utsatta för allvarlig misshandel och 70% hade utsatts för lindrigare misshandel. Av familjevåldets offer är 90% kvinnor. I vårt land blir årligen 40 000 - 60 000 kvinnor utsatta för våld och i allt högre grad med dödlig utgång. Berusningsmedlen är ofta med i dessa familjevåldshändelser. I familjer med problem med dessa sker familjevåld dubbelt mera än i andra. Enligt finländska undersökningar har över hälften varit berusade vid dessa våldstillfällen. Alkoholen provocerar i alla människor aggressiva reaktioner. Alkoholen försvagar också kontrollförmågan. Samma delar i hjärnan reglerar både denna aggression liksom också vällust-känslorna från rusdrycker.
Forskarna är allt mera av den åsikten, att den våldsamma modellen fås genom inlärning från andra.
I Bibeln blir vi påminda om: "På samma sätt skall ni män leva förståndigt tillsammans med era hustrur som är det svagare kärlet. Visa dem aktning som medarvingar till livets nåd, så att era böner inte blir hindrade. (1 Petr. 3:7) Den man, som tillgriper våld, utnyttjar sin ställning och sina fysiska krafter på ett totalt fel sätt. Petrus undervisar också, att enligt skapelseordningen är det mannens uppgift att leda familjen. Detta betyder att tjäna familjen och bära ansvar för hemmet och familjen. Psykiskt eller fysiskt våld är en grov förvrängning av denna uppgift. Jesus betonade också vikten av att tjäna andra: "Ni vet att folkens ledare uppträder som herrar över sina folk och att deras stormän använder sin makt över dem. 26 Men så skall det inte vara bland er. Nej, den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare." (Matt.20)" Som vi märker av detta avsnitt liksom tidigare, vore de kristna värderingarna av största vikt vid förbättring av de allt mera alarmerande trenderna i samhället. Vi måste alla ställa oss inför frågan: På vilket sätt kan jag bidra till, att de nuvarande trenderna skall ändra riktning till det bättre?
12. MENTALA PROBLEM I SAMHÄLLETDe mentala problemen har på många sätt kommit i rampljuset. Här är möjligt, att endast ta fram några synpunkter.Depressionen kommer ofta fram i diskussionerna. Jag hänvisar i detta stadium, till vad jag tidigare skrivit om depression.
Samhällets mentala problem.
Enligt experter uppvisar vart femte barn (av pojkarna var fjärde) psykiska symptom. Vart tionde barn har så allvarliga problem, att de skulle behöva vård. Behovet av psykiatrisk vård för barn har stigit med 50% inom några år. Man uppskattar att 80% av de vårdbehövande blir utan vård. Barnpsykiatrerna har berättat, att de allt oftare möter barn, vilka inte ens för en stund kan lämnas ensamma på grund av risken för självmord.
Stress och "burn out"
Dylik stress eller "burn out" har ansetts vara detta århundrades mest betydande sjukdomssymptom. Fast man kanske själv kan undvika den, verkar den i arbetskamraternas och de anhörigas krets. Stress är liksom andra känslomässiga symptom en smittsam företeelse. Redan en stressad människas närhet kan vara stressande. Stressen sprider sig på många arbetsplatser liksom en epidemi. Människor, vars självkänsla bygger till stor del på arbetet och värderingarna från ens arbete, lider av större risk för "burn out". Detta har märkts i synnerhet bland personer i ledande ställning. Man orkar bättre i arbetet, om detta inte är enda innehållet i livet. Om värderingarna från arbetslivet är större än de, som familjen eller de närmaste människorelationerna ger, då är förväntningarna och därmed riskerna från arbetslivet stora. Men dessa arbetslivets stressrisker är inte de enda. De ansluter sig mera allmänt till vardagens mångahanda problem.
Stress eller "burn out" är en serie av flera symptom: en kronisk ihållande trötthet, en kynisk sinnesstämning och försvagande av självkänslan i yrkesfrågor. Dessa kraftiga stressymptom berättar, att vårt samhälle har allt mera fjärmats från livets egna lagar, vilka skyddar människan och ger henne kraft att leva, Människan håller på att tappa kontakten med livet och har blivit rotlös. Man har börjat ifrågasätta tidigare självklara saker. Familjens och hemmets värderingar, auktoriteterna, lärarna, föräldrarnas högaktning, överheten och Gud har mist sin betydelse eller börjat ersättas med något annat. Men när dessa värderingar har undanröjts, blir kvar endast "djungel-lagen", där de starka och snabba klarar sig samtidigt som de svaga och långsamma går under. Vårt samhälle delar sig allt klarare i två delar, överlevande och de som går under. Familjen och hemmet har mist sin plats i människans liv som en helhetsbetonad plats för vila och skötsel. Familjens verksamhet har splittrats ganska långt till samhällets olika vårdenheter (från lekskolor till anstalter för åldringsvård och däremellan allahanda aktivitetskretsar). Skilsmässor med alla dess biverkningar är i starkt stigande antal. Litet tillspetsat kan man säga, att hemmet börjar likna en flygstation, där familjemedlemmarna kommer och far, alla enligt sin egen tidtabell. Det som tidigare har sagts om denna stress, som besvärar arbetsenheter såväl som hela samhället, är enligt mitt förmenande ett symptom för ett samhälle, som lider av själviskhet, där man river nytta av varandra och där man inte godkänner svaghet. I det av själviskhet och individualism styrda samhället lämnas de svaga och uttröttade åt sitt eget öde. En nyckel till dessa stressfenomen vore just gemensamt ansvar och ömsesidigt stöd, så att i en persons svaga situationer en starkare finns till hands för att hjälpa och stöda. Å andra sida har man konstaterat, att genom att bära ansvar och stöda andra får man själv krafter att klara sig. Här passar Paulus uppmaning ypperligt som råd till vår tid: "Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." Var och en kan tröttna under bördorna, men då kan någon medmänniska komma till hjälp. Att stöda varandra kan ta sig uttryck genom att ge uppmuntrande ord. Vi är tillsammans liksom speglar, genom vilka vi kan se oss själva. Ofta kanske ger vi alltför sällan uttryck för de positiva tankar, vilka vi har om varandra. Ändå skulle detta ha en oerhört stor betydelse för vårt och våra medmänniskors orkande. Hos varje arbetskamrat eller familjemedlem finns det säkert dagligen åtminstone en sak, som vi med ärligt sinnelag kan berömma denne. Jag tror, att redan med så enkel sak, kunde vår arbetsmiljö eller vårt familjeliv så småningom förbättras.
Stressen uppmanar människan att ompröva sina livsvärderingar. Är vår självkänsla enbart beroende av vårt arbete och dess utförande, så att andra värden har glömts bort? Har familjen och människorelationer blivit i bakgrunden? Fast vårt arbete kan vara hur viktigt och värdefullt som helst, kan det inte undantränga den kallelse och de skyldigheter vi har gentemot de allra närmaste, vår maka/make och våra barn. Min arbetsinsats kan ersättas, men ingen annan kan vara mamma för mina barn."
När jag funderat på dessa värdefulla tankar, har några frågor kommit:
|