KRISTITTY JA YHTEISKUNTA1. JOHDANTO2. KRISTITTY JA IHMISARVO 3. KRISTITTY JA DEMOKRATIA / POLITIIKKA 4. KRISTITTY JA ESIVALTA 5. KRISTITTY JA PERHE 6. KRISTITTY JA SEKSUAALISUUS 7. KRISTITTY JA HOMOSEKSUAALISUUS 8. KRISTITTY JA RAHA 9. KRISTITTY JA PÄIHTEET 10. KRISTITTY JA EETTISET KYSYMYKSET 11. KRISTITTY JA VÄKIVALTA 12. YHTEISKUNTA JA MIELENTERVEYS
1. JOHDANTOTulen tämän otsikon alle keräämään näkemyksiä, jotka kristityille ja etsijöille voivat olla arvokkaita. Aiheet ovat tavattoman laajoja, joten kattavia esityksiä en tule missään tapauksessa esittämään. Ne ovat pikemmin lyhyitä välähdyksiä ja lausahduksia, jotka voivat antaa aihetta pohtimiseen siinä kunkin lukijan elämäntilanteen vaiheessa. Tapani mukaan yritän esittää ne ytimekkäästi ja lyhyesti.Lisäksi moniin kysymyksiin ei ole kristitylle kaikenkattavia selkeitä vastauksia. Meidän täytyy lähteä Raamatussa annetuista periaatteista ja yrittää soveltaa niitä tämän ajan usein niin monimutkaisiin tilanteisiin. Tämä ei ole aina helppoa. Useimmiten nämä asiat eivät ole ratkaisevia meidän pelastuksemme suhteen, joka on Jumalan lahja Jeesuksen sovitustyön perusteella. Mutta kristittyinä meidän tulisi perehtyä niihin periaatteisiin, jotka tulevat esiin Jumalan Sanasta. Väärät kannanotot eivät toki tee tyhjäksi pelastustamme. Mutta väärät valinnat ja kompromissien teot vastoin näitä periaatteita aiheuttavat sen, ettei Jumalan tahto pääse toivotulla tavalla tapahtumaan elämämme kautta. Meidän tulisi olla siunauksen kanavia muille ihmisille. Kompromissimme aiheuttavat ehkä sen, että nämä kanavat ovat enemmän tai vähemmän tukossa. Kts. myös 1 Kor.3:11-15. Vaikka perusta on Jeesus Kristus, voimme rakentaa elämäämme väärillä materiaaleilla. Se takia on tärkeä rakentaa Jumalan antamien periaatteiden mukaisesti. Väärät valinnat ja kannanotot usein johtavat siihen, ettemme pysty elämään täyspainoista hengellistä elämää. Riippuen kristityn luonteesta, taustasta ja elämänkokemuksesta saattaa olla erilaisia mielipiteitä uskovien keskuudessa. Koska nämä kysymykset ovat hyvin monitahoisia, on usein kysymys siitä, mitä tekijöitä korostetaan. Usein elämäntilanteet ovat monille jo ennestään niin sotkuiset, ettei selkeää ratkaisua ole. On rukouksessa silloin etsittävä niitä ratkaisuja, jotka vähin vaurioin vähitellen johtavat ehyempään elämään. Kaikille täysin tyydyttäviä ratkaisumalleja eri elämän tilanteissa ei ole. Jo tapahtuneita vaurioita ja niistä syntyneitä traumoja ei ole hetkessä korjattavissa.
Tässä esityksessä olen luvalla usein lainannut Päivi Räsäsen ajatuksia kirjasta: "Kutsuttu elämään. Ihmisarvosta ja perheestä", Uusi tie 2002 ). Hän on kristitty lääkäri ja poliitikko ja on näin ollen joutunut syvälle miettimään näitä asioita. Räsäseltä lisää kirjoituksia..
Internetistä joskus saksittua:
2. KRISTITTY JA IHMISEN ARVOOlen aikaisemmin kirjoituksessa "Mihin uskoa?" esittänyt:Luonnontieteilijät katsovat, että ihmisen erottaa muusta eläinkunnasta kaksi asiaa: työkalujen valmistus ja käyttö sekä puhekieli. Raamatun mukaan ihmisen ero muuhun luomakuntaan on vielä radikaalimpi: ihminen on ainoa olento, joka voi olla yhteydessä Jumalaan. Erona on myös ihmisen syyllisyystunteet. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, mutta sen ei tarvitse merkitä sitä, että Jumala on samanlainen kuin me. Luomisessa rakkauden Jumala antoi ihmiselle valintavapauden, jotta ihminen voisi valita rakkaussuhteen Jumalaan, jolloin Jumalan kuva näkyy, koska ilman vapautta ei ole rakkautta. Todellinen vapaus merkitsee moraalista vastuuta, mikä merkitsee, että olemme vastuussa myös toinen toisillemme. Siinä me voimme tehdä vääriä valintoja, olla rakkaudettomia, ja Jumalan kuva himmentyy meissä. Jumala on rakkaus. Rakkaus on pohjimmiltaan epäitsekästä toimintaa toisten hyväksi. Koneet voittavat meidät monessa asiassa (voima, nopeus, tietojenkäsittelykyky, mittaustarkkuus), mutta ne eivät pysty rakastamaan. Lemmikkieläimet voivat kiintyä omistajaansa, mutta nekään eivät pysty rakastamaan. Rakastaminen on Jumalan meille antama aatelismerkki. Jumala on antanut jokaiselle persoonallisuuden. Minä olen mitätön, 1/6 miljardisosa ihmiskunnasta, mutta silti olen minä; tämännäköinen mutta sentään oma persoonani. Olen Jumalalle tärkeä juuri tällaisena. Minulla on arvo minuna, ei sen tähden mitä osaan tai jaksan tehdä, mitä omistan tai miltä näytän. Ihmisen pohjimmainen arvo on siinä, että hän on Jumalan kuva. Pahimmassakin konnassa, epämuodostuneessa vauvassa tai muistinsa menettäneessä vanhuksessa on Jumalan kuva. Siksi jokainen ihminen on arvokas. Jumala loi ihmisen, että ihminen Jumalaa rakastaen eläisi Jumalan yhteydessä. Yhteys Jumalaan on ihmisen elämän tarkoitus. Tuo yhteys puuttuu nykyään useimmilta ihmisiltä. Siksi niin monet kokevat elämänsä olevan vailla tarkoitusta. Yhteys Jumalaan ei riipu ihmisen omasta suorituskyvystä. Siihen on mahdollisuus jokaisella, vammaisella, sairaalla, vanhalla ja väsyneelläkin.
Räsänen kirjoittaa: " Kristillisen maailmankuvan näkökulmasta on väärin verrata niin sanottua lajisyrjintää, eli ihmisen erityisasemaa luomakunnassa, rasismiin. Ihmiset on luotu keskenään tasa-arvoisiksi, mutta ei eläinten kanssa. Jumala ei luonut eläintä omaksi kuvakseen, eikä elämän pyhyyden ja koskemattomuuden periaate koske eläimiä.
"Aborttien hyväksyntä on seurausta yhteiskunnallisten arvojen murroksesta, mutta sen lisäksi aborttikäytäntö myös edelleen muovaa yleistä ihmiskuvaa. Kun on otettu ensimmäinen askel ihmisarvon suhteellistamisessa, on johdonmukaista edetä tällä tiellä. Kun useiden viikkojen ikäisiä sikiöitä abortoidaan, miksei lääketieteellisiin tutkimuksiin voitaisi hyödyntää vasta muutaman päivän ikäisiä koeputkialkioita? Jos Down-sikiö abortoidaan, miksei vanhemmille suoda valinnan oikeutta jo syntyneen monivammaisen Down-vauvan kohdalla? Kun kärsimysten lievittäminen ohittaa elämän koskemattomuuden periaatteen kohdun sisällä, miksei samaa periaatetta voida soveltaa elämän viime hetkillä eutanasian keinoin? " Aborttien määrä on kääntynyt huolestuttavasti nousuun, mihin yhteiskunnan tulisi määrätietoisesti reagoida. Abortteja tehdään nykyisin yli 10000 vuodessa ja niistä yli 95 % sosiaalisin perustein. Käytännössä abortin saaminen on tehty helpoksi: aborttihakemukset ovat lähinnä muodollisuuksia. Raskaudenkeskeytys on kuitenkin useimmille naisille henkisesti raskas prosessi."
Joitakin trendejä: Aikaisemmin olen tämän itsekeskeisyyden lisäksi lyhyesti käsitellyt eräitä muita trendejä: "Miksi juuri kristillinen usko?" kohdassa 3.12. (Kyseenalaistaminen ja kriittinen analyysi, suvaitsevaisuus, auktoriteettien hylkääminen jne.) Suvaitsevaisuudesta mm.: Eräs muotisana nykyään on suvaitsevaisuus. Koska uskovaiset ovat evankeliumista löytäneet jotakin arvokasta, josta he haluavat pitää kiinni, heitä pidetään suvaitsemattomina tai "tiukkapipoisena". Mutta miksi niin monet suvaitsevaisuutta ja vapautta kannattavat kirjoittajat kuitenkaan eivät suvaitse uskovaisia? Epäjohdonmukaista! Suvaitsevaisuuskäsite on usein eksynyt harhateille. Vaikka se tarkoittaa, että meidän tulee kuunnella ja ainakin tiettyyn asteeseen kunnioittaa toisten mielipiteitä, se ei suinkaan tarkoita, että meidän pitää niitä hyväksyä tai että me emme saisi tuoda voimakkaastikin esille kristillisiä mielipiteitämme, niin kuin jotkut yrittävät yksipuolisesti väittää. Tämä ei suinkaan ole muitten yläpuolelle asettumista. Tietenkin väitteiden takana tulisi olla perusteluja. Tiedän, ettei uskon asioista voi sellaista esittää, minkä kaikki voisivat tai edes haluaisivat hyväksyä, mutta se on heidän asiansa. Minusta on nurinkurista, jos uskovaisten pitäisi vaieta uskostaan ja Jumalan ilmoittamista periaatteista, mutta muut saisivat vapaasti esittää kaikenlaisia omia mielipiteitä. Tämä johtuu siitä, että ihminen, joka haluaa toteuttaa vain omia mielihaluja, ei voi sallia auktoriteetteja. Nämä ovat mm. Jumala ja Raamattu, jossa on ilmoitettu Jumalan tahto - eikä myöskään niitä kristittyjä, jotka pitäytyvät Raamatun totuuksiin ja Jumalan periaatteisiin. Eri elämänkatsomuksissa käsitellään ihmisarvoa eri tavalla riippuen lähtökohdista. Hyvä yleiskuva näistä löytyy linkistä "Elämänkatsomusten viidakossa" , missä käsitellään lyhyesti myös kristittyjen käsityksiä ihmisarvosta ja moraalista.
3. KRISTITTY JA DEMOKRATIA(Kts määritelmiä. )Demokratialla tarkoitetaan yleisesti yhteisten asioiden hoitaminen kansan vapaasti valitsemien henkilöiden kautta. Näitten asioiden hoitaminen on toisella nimellä "politiikka". Demokratia ja politiikka on kristityn kannalta ihan tarpeellinen jopa välttämätön. Muutenhan syntyisi anarkia. Räsänen kirjoittaa: "Demokratia eli kansanvalta haastaa jokaisen ottamaan kantaa ja kantamaan valtaansa liittyvän vastuun yhteiskunnasta. Kristityllä on täysi perustuslaillinen oikeus ja jopa velvollisuus ottaa kantaa arvojensa pohjalta yhteiskunnan rakentamiseen. Demokratiassa enemmistö vetää yhteiskunnallisen rajauksen oikean ja väärän välille. Moraalia on kuitenkin viime kädessä mahdotonta ratkaista äänestämällä. Suurikin enemmistö voi erehtyä. Päätös Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta tehtiin tuon ajan orastavan demokratian keinoin: huutoäänestyksellä. Surmaamista puoltavat äänet saivat murskavoiton, mutta syytön mies tuomittiin." Demokratian periaatteet ovat raamatullisia. Israelin piti alun perin olla teokraattinen yhteiskunta. Mutta huomaamme, ettei tämä toiminut toivotulla tavalla ihmisten pahuuden ja itsekkyyden takia. UT:n mukaan esivalta on Jumalan säätämä instituutio järjestyksen ylläpitämiseksi, joka valitettavasti voi myös toimia Jumalan tahdon vastaisesti.
UT puhuu paljon ihmisten keskinäisestä suhtautumisesta. Minusta todellisen demokratian "kultaiset" säännöt ovat: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." (Matt.7:12) sekä " toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne." (Room.12:10) Valitettavasti aina ei läheskään toimita näitten periaatteiden mukaan tämän päivän maailmassa. Vielä enemmän valitettavaa on, ettei näitä UT:n periaatteita aina kunnioiteta edes kristillisissä piireissä. Tulokset ovat sitten sen mukaiset. Sen takia on tullut käsitys, että politiikka on "likaista", jota jopa tulee välttää. Mutta anarkia olisi monin verroin likaisempaa. Vaikka kaikki kristityt eivät aktiivisesti osallistu päivän politiikkaan, niin jokaisen tulisi oikeassa mielessä rukoilla niitten henkilöiden puolesta, jotka hoitavat näitä "yhteisiä asioita". Siihen Raamattu suoraan kehottaa meitä. Jokaisen kristityn tulisi pohtia, millä tavalla hän voi myötävaikuttamaan siihen, että asiat hoidettaisiin mahdollisimman hyvällä tavalla. Ne kristityt, jotka lähtevät tähän "politiikkaan" mukaan tarvitsevat kunnioitusta ja esirukouksia. Miksi sitten politiikasta on tullut "likaista". Se johtuu siitä, että tässä synnin hallitsemassa maailmassa, politiikoissa ja meissä jokaisessa hallitsevat syntiinlankeemuksen "alkujuuret": ylpeys, itsekkyys, vallanhalu ja myös hyvin usein tottelemattomuus Jumalaa vastaan. Kun monet jättävät em. periaatteet sivuun, he etsivät kaikenlaisia "porsaanreikiä" lainsäädännössä toteuttaakseen itsekkäitä pyrkimyksiään. Tämä johtaa yhä kiristyvään lainsäädäntöön, eli todelliseen lakiviidakkoon, josta eivät edes asiantuntijat aina löydä ulospääsyä. Syntyy byrokratia, jossa yksittäisestä ihmisestä tulee pelinappula vallanpitäjien niin usein mielivaltaisessa hallintajärjestelmässä. (Tekisi mieli tällaiselle byrokraatille, joka pohtii ja yrittää ratkaista jonkun ihmisen valitusta jossakin asiassa, antaa kysymyksen: "Mikä olisi ratkaisu, jos roolit olisivat päinvastaiset?) Ehkä meille jokaiselle erilaisissa tilanteissa tarpeellinen ajatusleikki! Väittäisin, ettei todellinen demokratia saisi olla tämänkaltainen "byrokratia". Minusta tuntuu, että ainoa ratkaisu olisi paluu Jumalan antamiin periaatteisiin. Mutta mitä tehdä, kun näitä periaatteita ei saada ihmisten päätöksillä aikaan? Ne syntyvät ihmisten sydämissä - jos syntyvät. Ehkä silmäänpistävin piirre on valtataistelu. Tietenkin on jokaisen vapaus ja jopa velvollisuus perustella näkökantojaan, koska eri asioissa on yleensä monenlaisia vaihtoehtoja, joista ehkä mikään ei ole "ylivoimainen". Mutta kun tämä menee riitelyksi ja rikotaan räikeästi aikaisemmin mainittuja periaatteita, silloin mielestäni jotain on mennyt pieleen. Naurettavinta on, kun syytetään vallassa olevaa vastapuolta sellaisista tekijöistä, jotka itse on tehnyt tai tekisi, jos pääsisi valtaan. "Mutta kun kaikki muut tekevät näin, niin meidänkin täytyy." Ja sitten epäsuotuisa kehitys jatkuu, varsinkin kun mediat vielä voimistavat näitä vastakohtaisuuksia. Eräs negatiivinen piirre tässä monipuolue- / moniryhmittymä-järjestelmässä on, että on pakko "kalastaa" ääniä. Silloin ehkä ei voi tuoda esille järkeviä pitkäntähtäimen ehdotuksia ja suunnitelmia, jotka lyhyellä tähtäimellä ehkä eivät ole mieluisia ja josta vastapuoli sitten härskisti yrittää kerätä pisteitä. Mielestäni tässä on nykyisen demokratian heikkoutta. Mutta onko parempaa käytännössä mahdollinen? Trendit ovat mielestäni aika hälyttävät. Lisäksi mediat vahvistaa näitä erimielisyyksiä tavalla, mikä ei ole aina eduksi. Mutta niinpä nämä usein jahtaavat kohu-uutisia ja varsinkin skandaaleja ja sensaatioita. Eräs demokratian vihollinen on monella taholla korruptio eli lahjonta, josta mediat jatkuvasti raportoivat. Onneksi meillä tämä ongelma on suhteellisen pieni, mutta kyllä kulissien takana on monenlaista "lobbausta". Vaikka meillä on periaatteessa hyvin toimiva vaalijärjestelmä, tuntuu siltä, että päätökset sittenkin tehdään "kabineteissa" eli kaukana kansasta. Kansan valitsemat henkilöt ovat sittenkin järjestelmän vankeina. Miten pitemmälle yhdentyminen eli globalisaatio kehittyy, sitä voimakkaammin tämä piirre tulee esille. Ihmiset jäävät lopuksi vain pelinappuloiksi laajassa poliittisessa ja taloudellisessa järjestelmässä, jota ei ainakaan demokraattisesti hallita. Mitä kaikkea tämä vaikuttaa yksityisten elämään ja hyvinvointiin ei kukaan edes voi kattavasti aavistaa. Toimiiko kaikki tämä niin kuin lumivyöry, joka lopuksi vie kaiken mukaansa? Eikö kukaan voi jarruttaa näitä turmiollisia vaikutuksia? Näyttää siltä, että kaikki hyväkin kehitys jää lopuksi tämän "lumivyöryn" alle. Kukaan ei edes tiedä, kuka hallitsee. Markkinavoimat ovat varsin "kasvoton" järjestelmä, josta kukaan ei oikein tiedä mitään. Psykologiset tekijät voivat hetkessä saada aikaan sekaannusta globalisoituneessa maailmassa. Kun tähän lisätään luonnonmullistuksia, terroristiteot ja -uhkaukset, on ihmiskunnan hyvinvointi todella uhattu. Päivittäin kuulemme tästä esimerkkejä. Jokaisen pitäisi enemmän avoimesti pohtia näitä uutisia, eikä liian "sinisilmäisesti" ummista silmäänsä. Nyt jo puhutaan "uudesta maailmanjärjestelmästä". Tekniikan kehitys viime vuosikymmenien aikana antaa monenlaisia uusia mahdollisuuksia, ei vain hyvään vaan myös pahaan. Raamatun pohjalta ymmärrämme, että nykyaikana ollaan kovalla vauhdilla menossa Antikristuksen hirmuvaltaa kohti. Tämä on kokonaan kaiken demokratian ja yksityisten ihmisten ulottumattomissa. En puutu sen enempää tähän. Totean vain, että Raamattu toteutuu "piinallisen kirjaimellisesti", kuten eräs professori joutui toteamaan yli 50 vuotta sitten. Kaikesta tästä huomaamme, että kristillinen sanoma olisi tavattoman tärkeä yhteiskunnassamme. Mutta senkö takia sitä vastustetaan ja pala palalta yritetään vesittää ja murentaa? "Tämän maailman ruhtinas" voi ehkä sallia tiettyä uskonnollisuutta mutta ei todellista evankeliumin sanomaa. Hänkö johtaa tätä kehitystä kohti katastrofia? Milloin me kristityt olemme heräämässä todellisuuteen? Vai onko silloin jo liian myöhäistä?
4. KRISTITTY JA ESIVALTAPaavalin sanat: Room.13:"Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. 2. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. 3. Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta. 4. Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen. 5. Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta. 6. Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa, kun he hoitavat tehtäviään. 7. Antakaa jokaiselle se, mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia. 8. Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. 9. Käskyt "Älä tee aviorikosta", "Älä tapa", "Älä varasta", "Älä himoitse", samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 10. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain."
1 Tim.2 :
Tiit. 3 :
Räsänen: " Paavali kutsuu esivaltaa jopa Jumalan palvelijaksi ja korostaa kaiken esivallan tulevan Jumalalta (Room. 13:1-7). Tätä lukiessa monet hämmästyvät.
Keskustelupalstoilla on esitetty ja keskusteltu tästä kysymyksestä: "Jeesus ei juurikaan edes opeta ja puhu esivallasta, ei myönteisessä eikä kielteisessä mielessä. Välillisesti kyllä hyväksyy esivallan miekankäytön sallimalla sotilaan ammatin. Paavali on sitten jo sanoissaan suorempi. Raamattu on kokonaisuus, jonka jokainen kirja on Jumalan sanaa." Lisäys: Tässä ei ole kyse mistään "omista henkilökohtaisista arvoista" ja niiden puolustamisesta, vaan niistä keinoista, jolla torjutaan kansan totaalinen tuhoaminen. Ilman näitä keinoja miljoonia viattomia kuolisi." "Esivalta on kyllä instituutiona Jumalan asettama ja sillä on tietyt oikeudet ja velvollisuudet. Ei esivallan asettaminen anna sen edustajille lupaa toimia mielivaltaisesti tai rikollisesti. " "Esivalta on asetettu kansan puolustamiseksi. Jos kansan oma esivalta, jonka pitäisi puolustaa, rupeaa tuhoamaan omaa kansaansa, silloin näen, että jonkun muun esivallan olisi jossain vaiheessa puututtava asiaan, ainakin pakottein." "Tämä on kuitenkin niin lapsellisen yksinkertaista: Jos maahan hyökätään, sitä on oikeus puolustaa. Jos minä olen esivallan palveluksessa, niin silloin tottelen käskyä, jos kyse on puolustamisesta. Armeija on puolustuslaitos. Jos esivalta taas hyökkää vieraan vallan alueelle, kieltäytyisin. Tietäisin kyllä, mitä se merkitsisi, mutta kieltäytyisin."
Syy voi tosin olla siinäkin, etten selitä tarpeeksi hyvin. Yritän nyt vielä näin:
Kysymys: "voiko myös esivaltaa vastaan taistella?"
Vastaväite: "Äläkä nyt taas sorru vastaamaan ympäripyöreästi että sen päättää joku tuntematon taho, yleismaailmallinen hyvyyden absoluutti, sillä ei sitä ole olemassa." Vaikka me emme piittaisi omasta elämästämme, meidän on huolehdittava siitä, että lähimmäisemme eivät kärsisi vääryyttä. Jos esivalta taistelee maansa puolesta, se ei taistele itsensä tai materian puolesta, vaan kansansa puolesta vääryyttä (orjuuttamista, alistamista, tappamista) vastaan." " Vaikka maailma on perkeleen temmellyskenttää, se ei tarkoita, että me emme voisi taistella sitä vastaan...tai että yhteiskunta ei voisi kieltäytyä perkeleen houkutuksista. Kaikki vanhurskaus tuottaa kansakunnan ylle kuin kuvun. Kaikki päätökset, joita tehdään Jumalan tahdon mukaisesti, antaa suojan pahaa vastaan. Sen takia en voi ymmärtää teidän näkemystänne siitä, että uskovan on eristäydyttävä jopa yhteisestä päätöksenteosta, ikään kuin perkelettä vastaan ei voisi taistella, vaikka hän täällä temmeltääkin."
......
5. KRISTITTY JA PERHEOtan tässä luvalla joitakin lyhyitä otteita Päivi Räsäsen kirjasta "Kutsuttu elämään. Ihmisarvosta ja perheestä" (Uusi Tie 2002), koska hän on kokemuksen ja asiantuntemuksen avulla kiteyttänyt joitakin keskeisiä asioita mielestäni erittäin hyvin."Avioliitto on perheen ydinsuhde. Se on ihmiskunnan historian vanhin ja edelleen yhteiskunnan merkittävin julkinen ja oikeudellinen sopimus. Aviosuhde on myös kaikkien ihmissuhteiden joukossa ainoa, jonka perusta on asetettu jo luomisessa. Avioliitto on tarkoitettu siteeksi, joka pitää perheen koossa. Julkinen sitoutuminen toiseen ihmiseen antaa parhaan perustan perhe-elämälle. Sitoutuminen on nykyihmiselle vaikeaa. Itsekeskeinen ja 'hedonistinen mielihyväkulttuuri ei tue avioliittoa. Rakkaus on kuitenkin ennen kaikkea tahtomista ja tekemistä, omasta luopumista." "Onnistunut avioliitto ei ole alituisia tupo-neuvotteluja, etujärjestötoimintaa, jossa puolustetaan omia oikeuksia ja taistellaan omista eduista, vaan jaettua vastuuta ja velvollisuuksia. Onnellisessa avioliitossa puolisot ovat ystäviä ja arjen jakajia. Itsekkyys on avioliiton pahin vihollinen. Avioliitossa tulisi enemmän ajatella, että minä olen puolisoani varten kuin että hän on minua varten. Avioliiton perusidea on kahden eri sukupuolen luodussa erilaisuudessa. Paitsi homoliitot, niin myös miehen ja naisen samanlaistaminen himmentävät luomistyön rikkautta avioliitossa. Aikamme suuri ja arvostelun yläpuolelle noussut harha on äärifeministinen tulkinta, jossa sukupuolten tasa-arvo vääristyy samanlaisuuden vaatimukseksi. Väitän, että tämä tuo nykynaisen elämään tuskaa ja tuhoa yhtä lailla kuin toisaalta naisen ihmisarvon loukkaukset."
"Jumalan sanan pohjalta tiedämme, että seksuaalinen yhteys on tarkoitettu vain avioliittoon, jossa mies ja nainen tulevat yhdeksi lihaksi. Aviollinen uskollisuus on myös käytännössä välttämätön edellytys pysyvälle ja hyvälle parisuhteelle. Uskollisuuden opettelu ei ala vasta avioliitossa, vaan siihen pitäisi sitoutua jo seurusteluaikana ja jopa ennen sitä, nimittäin tulevaa puolisoaan kohtaan."
"Lapset kärsivät väistämättä avioerosta. Turun Yliopiston lasten psykiatrian professori Jorma Piha on todennut: "Lapsen henkinen koti on vanhempien suhteessa. Vanhempien avioero on tietyssä mielessä petos lasta kohtaan, koska hänen maailmansa puitteet romahtavat." Vain kymmenesosa lapsista sanoo, että he ovat avioerosta onnellisia."
Keskustelupalstoilta poimittua:
Tämän päivän Keskisuomalaisessa oli artikkeli aiheesta:
C sanoi: "Ja jos huomaa, ettei sen kumppanin kanssa ollutkaan juuri muuta yhteistä kuin fyysinen vetovoima, niin eikö nyt herranen aika ole parempi, ettei olla ehditty mennä naimisiin??" .......
"Idea oli siinä, että suhde päättyy, ennen kuin mitään sitoutumista kerkeää tapahtumaan. Ihmiset eivät enää kestä yhtä hyvin koettelemuksia kuin meidän vanhempamme tai isovanhempamme. Avosuhteessa on aina avoin ovi pois suhteesta ja siitä on helppo lähteä lätkimään.
.....
..... .....
Sitten joitakin linkkejä tästä aiheesta: Rakkaussuhdetta tuhoava käyttäytyminen avioliitossa. Avioliiton parisuhteen kriisit Esiaviolliset suhteet, avoliitto, avioliitto ja Raamattu Opetusta avioerosta ja uudelleenavioitumisesta Parisuhteet. (Ei hengellinen.)
6. KRISTITYT JA SEKSUAALISUUSMonet kuvittelevat, että kristityt pitävät seksuaalisuutta jotenkin likaisena. Tämä ei ole totta. Seksuaalisuus on Jumalan meille antama lahja, josta meidän tulisi olla kiitollisia. Mutta meidän tulisi käyttää tätä lahjaa oikealla tavalla Jumalan antamien periaatteiden mukaisesti. Tästä syistä syntyvät nämä ennakkoluulot uskovien näkemyskannasta, kun nämä eivät lähde mukaan tämän ajan vinoutuneisiin käsityksiin seksuaalisuudesta ja sen toteuttamisesta.
Olen yleisemmin käsitellyt ihmisen viettejä ja kirjoittanut mm.: Tässä ajassa korostetaan hedonistisia ja nautinnollisia tavoitteita ja oikein mässäillään näissä seksuaaliasioissa. Toitotetaan, että jokaisen tulee toimia vapaasti viettiensä mukaan Tämä johtaa helposti siihen, että seksuaalinen vietti saa ylivaltaa meissä ja ihmiselämä vääristyy. Usein se johtaa pulmallisiin ihmissuhteisiin. Ihmiselle on annettu erilaisia viettejä, joiden tulisi palvella meitä ja kauttamme ympäristöämme. Tällaisia on mm. seksuaalivietti, nautintohalu, itsetunto, kunnianhimo (ylpeys), vallanhimo, selviytymishalu ym. Mutta ne eivät koskaan saa hallita meitä. Ne ovat palvelijoita. Näitten käytön suhteen on sanottava sama kuin tulesta: "hyvä palvelija - huono isäntä". Ymmärrämme jokainen, miten arvokas tuli on ihmisen jokapäiväisessä toiminnassa, mutta myös miten tuhoisa valloilleen päässyt tulipalo on. Samoin on näitten viettien kanssa. Missä kulkee rajat? Jos nämä päästetään valloilleen, alkavat vähitellen tuhoisat seuraukset. Kuka on isäntä: sinä vaiko viettisi? Valitettavasti ajan henki on, että näille annetaan "vapaat kädet". Tämä tulee vastaan melkein joka tuutista. Esim. filmeissä lähes ihannoidaan moraalittomuutta ja irtosuhteita, juoppoutta, väkivaltaa ym. raakuuksia, niin kuin ne kuuluisivat normaali elämään. Seuraukset ovat jo nähtävissä yhteiskunnassamme ja pahenevat koko ajan. Perheiden pahoinvointi, henkilösuhteiden tulehtuminen, päihteiden väärinkäyttö, rikollisuus ovat varoittavia esimerkkejä. Sen takia meidän tulisi vastuullisesti olla varuillamme ja tehdä voitavamme suuntauksen hidastamiseksi." Mielestäni Jarmo Sormunen antaa lyhyesti ja nasevasti hyvää opetusta Raamatun periaatteista. Katso myös "Kristityt ja perhe" kohdssa 5.
7. KRISTITTY JA HOMOSEKSUAALISUUSTästä käydään nykyaikana kovaa ja kiivasta keskustelua. Tämä keskustelu on saanut ulottuvuuksia, jotka ovat pitkälti ylittäneet kohtuuden rajoja. Tulee huomioida, että kysymys on pienestä vähemmistöryhmästä. Silloin on käsittämätöntä, että julkisuuden ja mediamaailman toimesta asia on saanut sellainen laajuus, niin kuin olisi kysymys koko yhteiskunnan kohtalosta. Käsittämätöntä on Ruotsissa käytyjä oikeudenkäyntejä joitakin saarnamiehiä vastaan (,jotka ehkä hieman taitamattomasti ovat käsitelleet aihetta). Siellä puhutaan kiihotuksesta vähemmistöryhmiä vastaan. Siinä keskusteluprosessissa ei huomata ollenkaan, että itse asiassa on kiihotusta uskovaisia, Jumalan Sanaa ja lopuksi itse Jumalaa vastaan. Tällaiset oikeusprosessit loukkaavat kristittyjä periaatteita ja rikkovat syvästi oikeusvaltion sanavapautta.Räsänen kirjoittaa: "Kirkon sisällä syntyneen homoseksuaalisia suhteita puoltavan Yhteysliikkeen keulakuvaksi noussut Raija Sollamo myönsi eduskunnassa SETA:n järjestämässä seminaarissa, että Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, jossa osoitettaisiin hyväksyntää homoseksuaaliselle elämänmuodolle. Itse asiassa Raamatun etiikka juuri tässä kysymyksessä on vastustamattoman selkeä. Homoseksuaalisia suhteita pidetään selvästi Jumalan luoman seksuaalisuuden vastaisena toimintana, ei pelkästään Vanhassa testamentissa (3 Moos.18:23,20:13), vaan vielä voimakkaammin Uudessa testamentissa (Room.1:26-27, 1 Kor.6:9). Yhteysliikkeen piirissä ei kuitenkaan katsota näiden Raamatun ohjeiden enää soveltuvan tähän aikaan." (Tähän voidaan kysyä: mikä sitten soveltuu, elleivät Luojan antamat ohjeet?) Edelleen Räsänen: "Avioliittoa ja perhettä koskeva lainsäädäntö ei ole koskaan arvoneutraalia. Se on vahvasti sidoksissa niihin yhteiskunnallisiin arvoihin, joiden pohjalle yhteiskuntaa halutaan rakentaa. Emmehän esimerkiksi hyväksy moniavioisuutta, lähisukulaisten avioliittoja tai lapsiavioliittoja - arvojemme vuoksi. Perhekäsityksen muuttaminen koskemaan myös samaa sukupuolta olevia pareja merkitsee irtautumista avioliiton perhekäsityksen kristillisistä juurista, siitä perustasta, joka luetaan kirkollisen vihkimisen yhteydessä: "Sen tähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi." Tälle perustalle on mahdotonta sovittaa kahden miehen tai kahden naisen keskinäistä suhdetta." "Eikö homoliitto ole jokaisen yksityisasia? Lainsäädännön ei todellakaan tule liiaksi tunkeutua ihmisten yksityiselämään. Sen sijaan avioliitto tai siihen rinnastettava virallistettu parisuhde ovat julkisia, koko yhteiskuntaa koskettavia instituutioita. Virallistetun parisuhteen lainsäädäntöä haluttiin juuri sen vuoksi, että homosuhteet eivät jäisi pelkiksi yksityisasioiksi. Julkinen ja oikeudellinen sopimus merkitsee myös yhteiskunnallista hyväksyntää.". "Eikö homoseksuaalilla ihmisellä ole oikeutta rakkauteen? Emmekö luota homoseksuaalien kykyyn rakastaa? Aivan varmasti homot pystyvät rakastamaan siinä missä heterotkin. Lähimmäisenrakkauden tulisi kuulua kaikkiin ihmissuhteisiimme niin eri kuin samaa sukupuolta olevien kesken. Mies voi rakastaa miestä ja nainen naista. Homosuhteessa tai avioliitossa taas ei ole kysymys pelkästä lähimmäisenrakkaudesta vaan myös seksisuhteesta. Rakkaus ei tarkoita samaa kuin rakastuminen. Terveessä ihmisyydessä seksi ei kuulu mihin tahansa ihmissuhteeseen. Eroottisen rakastumisen olemukseen kuuluu, että ihminen seksualisoi sen, mikä on omalle identiteetille vierasta, "toista kuin minä". Homoseksuaalisten ihmisten kehityksessä voidaan usein jo varhaisesta vaiheesta lähtien nähdä vierautta omalle sukupuolelle, jolloin ihminen etsii oman sukupuolensa vieraalta tuntuvaa mysteeriä toisesta samaa sukupuolta olevasta henkilöstä." "Lääketieteellisissä tutkimuksissa ei ole saatu mitään todisteita niille väitteille, että homoseksuaalisuus olisi geneettistä, periytyvää tai synnynnäistä. Puheet homoseksuaaligeenien löytymisestä ovat osoittautuneet poikkeuksetta ankoiksi. Toisaalta on totta, että homoseksuaaliksi harvoin tietoisesti ryhdytään. Seksuaalisesti poikkeava tunne-elämä on harvoin tahallinen, ihmisen itsensä valitsema tai aiheuttama tila. Sen taustalta voidaan löytää niin varhaislapsuuden kuin murrosiän psykoseksuaaliseen kehitykseen liittyviä häiriöitä. Esimerkiksi seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten riski kehittyä homoseksuaaliksi on muita suurempi." "Jos taipumus voi muuttua heteroseksuaalisuudesta homoseksuaalisuuteen, miksei se voisi muuttua toiseenkin suuntaan? Seksuaalisen identiteetin eheytyminen kohti normaalia heteroseksuaalista tunne-elämää on mahdollista, jos ihminen on itse motivoitunut ja halukas hoitoon." " Mitä varhaisemmassa vaiheessa nuorella on homoseksuaalisia kokemuksia, sitä vaikeampaa tutkimusten mukaan tästä taipumuksesta on myöhemmin päästä eroon. Nykyinen arvoköyhä, pinnallinen ja seksikokeiluihin yllyttävä seksuaalikulttuuri yhdistettynä homosuhteiden yleiseen hyväksyttynä esittämiseen saattaa altistaa homoseksuaalisuuden yleistymiseen." " Armon sanoma kuuluu kaikille syntisille ja rikkinäisille. Maailmassa ei löydy ketään, jonka miehisyys tai naiseus olisi täydellistä ja eheää. Kirkko ei syyllisty syrjintään, jos se uskaltaa käyttää sanaa synti niin homo suhteista kuin muista avioliiton ulkopuolisista sukupuolisuhteista. Sen sijaan kirkko syyllistyy homoseksuaalien syrjintään, jos he eivät saa kuulla Jumalan sanan koko totuutta, joka sisältää niin lain kuin evankeliuminkin." ...... Kristittyjen tulisi ymmärtää ja huomata, mitkä todelliset voimat ovat tällaisten vinoutuneiden suhteiden takana ja ryhtyä oikeisiin toimenpiteisiin. Ne pyrkivät koko kristillisen uskon ja Jumalan antamien moraalikäsitteiden murentamiseen. Jeesuksen kehotus oli: Valvo ja rukoile! Homoseksuaalisuus on kuitenkin toki todellinen ja varteenotettava ongelma, jota ei saisi piilottaa "maton alle". Se vaatisi kiihkotonta ja asiallista selvittämistä. Yleinen keskustelu antaa mielestäni kuvan, ettei tähän ole mahdollisuuksia. Raamatun mukaan homosuhteet ovat Jumalan edessä luonnoton tilanne. Vaikka se on Jumalan edessä synti, emme saa käsitellä tai hylätä homoseksuaaleja väärällä, rakkaudettomalla ja ylimielisellä asennoitumisella. Oikea suhtautuminen on monille kristityille vaikea ja jopa tuntematon asia. En tule tässä syvemmin käsittelemään näitä asioita. Siihen minulla ei ole edes asiantuntemusta. Tyydyn em. sitaatteihin. Sopivaa opastusta voi löytää esim. Asla Oy:n internetsivuilla. Suositeltava olisi myös Jerry Arterburn'in kirja "Kun kulissit kaatuvat" (Aika Oy 1988). Se kuvaa nuoren miehen korutonta taistelua homoseksualismia ja sitä seuraavaa aids'ia vastaan. Hän kuoli sairauteensa vain 38-vuotiaana. Hän kuitenkin jätti jälkeensä "testamentin", jossa korostetaan, miten tämän ongelman kanssa kamppailevat tarvitsisivat seurakunnissa rakkaudellista ja asiantuntevaa asennetta, kuten edellä jo tuli esille. Siinä on suuri haaste kristityille. Se ei hoidu sillä, että mukaudumme tämän ajan ajatusmalliin. Tarvitsemme uuden näyn kristillisen uskon todellisesta olemuksesta ja opimme todella paremmin tuntemaan Jumalan tahtoa mutta myös Hänen rakkauttaan ja armoaan. Homoseksuaali ja varsinkin AIDS:iin sairastunut kokee voimakkaita syyllisyystunteita, joihin pitäisi saada asiallista terapiaa. Arterburnin mukaan monet kuolevat ennen aikojaan juuri näitten tunteiden takia, kun he tuomitsevat itseään. Poikien mahdollisia varhaistuntomerkkejä näistä taipumuksista on, että häntä pidetään tyttömäisenä, hän pitää tyttöjen leikeistä, pukeutuu tyttöjen vaatteisiin. Hän leikkii mieluimmin tyttöjen kanssa kuin poikien kanssa. Vanhemmat olisivat halunneet tyttöä, mikä väärällä tavalla tuodaan esille. Usein isän ja pojan suhde on huono. Hänellä on vaikeuksia solmia suhteita vastakkaisen sukupuolen kanssa, mikä toki voi olla yleinen murrosiän ongelma. Poika on ehkä nuorena joutunut sukupuolisen ahdistelun kohteeksi. Kuitenkaan liian tiukkaa valvontaa ei ole hyväksi. Mikään näistä ei välttämättä johda homoseksuaalisuuteen. Vanhempien ei pitäisi rohkaista tyttömäistä käytöstä, hänelle pitäisi antaa aikaa miehisen mallin seurassa, josta monissa tapauksissa nykyään on puutetta. He eivät saisi hylätä lastaan tästä taipumuksesta huolimatta, vaan rakastaa häntä. Vanhempien pitäisi selvittää Raamatun periaatteita, myös muissa asioissa kuin seksuaalisuus. Ennen kaikkea lapsi tarvitsee vanhempien asiallista tukea ja tarvittaessa asiantuntija-apua, koska vapaaksi pääseminen ei ole helppoa. Elleivät nuoret saa asiallista apua vanhemmilta tai seurakunnasta, he hakutuvat helposti porukoihin, jossa he saavat samankaltaisiltaan arvostusta. Niistä siteistä on vaikea irtautua.
Homoseksuaaleille on tällainen apu tärkeä. Heidän tulisi myös tietää, etteivät ole tietoisesti valinneet asemaansa, eivätkä ole siihen syntyneet. Lisäksi heidän tulisi mahdollisuuksien mukaan järjestää elämänsä siten, että ulkopuoliset houkutukset olisivat mahdollisimman vähäiset. Kannattaa välttää myös heteroseksuaalisuhteita, kunnes riittävä eheys on saavutettu. Ongelmien tuominen ratkaistavaksi tällaisessa suhteessa ei välttämättä aina onnistu. Terveelliset harrastukset ovat eduksi. Krister Renard on monipuolisesti ruotsiksi käsitellyt tätä aihetta.
Otan vapaasti muutamia otteita hänen loppukommentistaan:
Yritän vielä täsmentää näitä asioita sanomalla: Myös se, mitä ihmiset tekevät vapaaehtoisesti tai yksityisesti voi olla väärin. Raamattu on jopa niin radikaali, että salassa tehty asia merkitsee enemmän kuin avoimesti tehty. Yksinäisyydessämme näytämme oikeat kasvomme. Julkisuudessa yritämme peittää niitä sisäisiä ajatuksia ja motiiveja. Jopa omassa perheessä. Raamattu ilmoittaa selkeästi, että pornon katseleminen on väärin. Valehteleminen, varastaminen, murhaaminen ja yleensä muitten vahingoittaminen on väärin. Rakkaudettomuus, uskottomuus ja panettelu, anteeksiantamattomuus ym. ovat myös vääriä asenteita. Myös laiminlyönti voi olla synti, esim. jos ei jaa liiasta köyhille. Raamattu ei sano, että homoseksuaalisuus olisi suurempi synti kuin nämä muut. Mutta se julistaa, että homoseksuaalisuus rikkoo Jumalan asettamaa järjestystä. Sitä eivät mitkään lainsäädännölliset tai poliittiset päätökset voi tehdä tyhjäksi. Voidaan kieltää Raamattu, ehkä myös kristillinen usko, ja vainota kristittyjä, mutta totuus on totuus, eikä sitä voida hävittää. Jumala ei ole homoseksuaaleja vastaan. Hän rakastaa heitä iankaikkisella rakkaudella. Hän haluaa heidän parastaan ja haluaa heidät pelastaa, niin kuin muutkin ihmiset. Hän haluaa antaa täyspainoisen elämän. Ainoastaan elämällä Jumalan tahdon mukaan ihminen voi elää sitä elämää, johon hän on luotu. Silloin ihminen tuntee itsensä ehyeksi."
Jeesuksen opetus Ruotsinkielisellä osastolla on mainittu joitakin varteenotettavia muita ruotsinkielisiä linkkejä. Kts. "Homoseksuaalisuus ja Raamattu".
8. Kristitty ja rahaAsko Alajoki / OM-uutiset nr 2 / 2001 (www.fin.om.org )
Kristitty ja raha on aihe josta ei puhuta, eikä opeteta riittävästi. Raha-asiat ovat monien mielestä yksityisasioita, eivätkä kuulu muille. Yksi mielenkiintoisimmista lukemistani kirjoista aiheesta kristitty ja raha on Larry Burkettin kirja 'Your Finances in Changing Times' . Burkettin kirjoja on painettu miljoonia ja hänen radio-ohjelmiaan kuuntelee huomattava määrä ihmisiä. Suomen taloudellinen tilanne on menossa kovaa vauhtia samankaltaiseksi kuin Yhdysvalloissa, siksi hänellä on painavaa sanottavaa myös suomalaisille kristityille. Lainaan joitain hänen ajatuksiaan, joita hän on löytänyt Raamatusta.
Taloudenhoitajia
1. Erääntyneet maksamattomat laskut.
2. Huolestuminen sijoituksista
3. Äkkiä rikkaaksi asenne
4. Ei olla tuottamassa työssä
5. Ahneus
6. Himo
7. Perheen täyttymättömät tarpeet
8. Täyttymättömät tarpeet.
9. Liika sitoutuminen työhön
10. Vilpillisyys raha-asioissa
11. Sitoutumisen puute jumalanvaltakunnan työhön
12.Taloudellinen paremmuus
13. Katkeruutta raha-asioissa
Päästäksesi vapaaksi ja pysyäksesi vapaana veroista:
9. KRISTITTY JA PÄIHTEETJokaiselle lienee selvää, ettei kristityn elämätapaan kuulu päihteiden käyttöä. Aikamme on kuitenkin täynnä päihteiden väärinkäytön aiheuttamista seurauksista. Lisäksi trendi on hyvin huolestuttava. Jokainen voi lehdistä lukea enemmän alkoholin surullisista seurauksista. Syntyy kysymys: Miksi alkoholia kaikkialla pitäisi olla helposti saatavissa tasa-arvoisuuteen vedoten?Myös jotkut kristityt ja äsken kääntyneet kamppailevat näitten ongelmien kanssa. Näille olisi tarpeen rakkautta ja henkilökohtaista tukea seurakunnissa. Valitettavasti kristittyjen keskuudessa ei aina ole tarvittavaa asiantuntemusta. Nykyään löytyy monenlaisia hoitokoteja monille apua tarvitsijoille joksikin ajaksi. Räsänen: "Huumeiden ja alkoholin käytön lisääntyminen on kaikkein voimakkainta tyttöjen ja nuorten naisten kohdalla, minkä seurauksena myös päihderaskaudet ovat lisääntyneet. Vielä viitisen vuotta sitten päihteiden vaurioittamia lapsia syntyi alle 200 vuodessa. Nyt (vuonna 2002) alkoholin eriasteisesti vaurioittamia lapsia syntyy 600-700 vuosittain, ja lisäksi 2000-3000 sikiötä on vaarassa alkoholialtistuksen vuoksi. Huumeiden aiheuttamista sikiövaurioista ei ole tehty edes kunnon selvityksiä, mutta esimerkiksi muoti huume amfetamiinin vaurioittamia lapsia nähdään synnytys sairaaloissa yhä enemmän. Näillä lapsilla on aivovaurioita, sydänvikoja sekä suu- ja kitalakihalkioita. Kohdunsisäisen huumeriippuvuuden vuoksi vastasyntyneet kärsivät vieroitusoireista: tärinästä, tuskaisuudesta ja levottomuudesta. Näiden lasten hoito ja kuntoutus on moninkertaisesti kalliimpaa kuin päihdeongelmaisten naisten raskaudenaikainen tehokas hoito."
Kristillisestä alkoholi- ja narkomaanityöstä löydät infoa:
10. KRISTITTY JA EETTISET KYSYMYKSETYhä pidemmälle menevä tieteellinen tutkimus tuo usein esille vaikeita eettisiä ongelmia, joista käydään vilkasta keskustelua. Tämän esityksen puitteessa ei voi tähän sen enempää syventyä, enkä minulla ole siihen riittävää asiantuntemusta.Vain muutamia hajanaisia ajatuksia kristillisen näkemysten pohjalta sekä joitakin viitteitä: Abortista tuli jo esille joitakin näkemyksiä osiossa "Ihmisarvo".
Vaihtoehtoisia hoitomuotoja
Tässä yhteydessä viittaan lääkäri Pekka Reinikaisen kirjaan "Noituuden paluu lääketieteeseen" (Kuva ja Sana 2005), jossa asiantuntemuksella käsitellään lukuisia menetelmiä nykyaikana.
Eutanasia
"Eutanasiaa voidaan pitää tarpeettomana armeliaisuuden osoituksena kärsivälle ihmiselle, koska nykyisin on käytettävissä tehokkaita hoitomuotoja vaikeisiinkin kiputiloihin ja muihin oireisiin. Kärsivän potilaan surmaamista ei hyväksytty aikana, jolloin kivun lievityksen mahdollisuudet olivat paljon nykyistä heikommat. Miksi siis juuri nyt kysymys eutanasiasta on ajankohtainen? Pinnallinen mielihyväkulttuuri ajaa ihmiset pakenemaan elämän rajallisuutta kuolemaan. Nykyihmisen on vaikea hyväksyä, että heikkous ja kärsimykset kuuluvat elämään."
"Henkilön näkemys eutanasiasta on tutkimusten mukaan vahvasti yhteydessä hänen arvo maailmaansa ja ihmiskuvaansa. Eutanasian torjujat perustelivat näkemyksensä tavallisimmin kristillisellä ihmiskuvalla. Armokuolema ei sinänsä ole mikään erikoisuus maassamme, sehän kuuluu eläinlääkäreiden päivittäisiin hoitovalikoimiin. Eutanasiafilosofian puoltajat usein asettavatkin kyseenalaiseksi ihmiselämän erityisen arvon luomakunnan keskellä. Jos sairas koiravanhus saa kuolinpiikin, miksei myös ihminen? Perinteinen lääketieteellinen ja rikosoikeudellinen näkemys sen sijaan pitää ihmiselämää arvokkaana sinänsä, yksilön toimintakyvystä tai elämänlaadusta riippumatta. Eutanasiakeskustelu rajoittuu usein varsin individualistiseen näkökulmaan. Ratkaisu ihmisen kuolemasta on aina paitsi yksilöllinen, myös yhteisöllinen asia. Ihmiselämän lopettaminen joko oman tai toisen käden kautta koskettaa syvästi läheisiä. Itsemurhan tehneiden omaiset painivat usein syyllisyyden tunteiden kanssa. Myös hyvällä kuolemalla on suuri yhteisöllinen merkitys. Kuolevien potilaiden hyvä saattohoito on arvokasta paitsi potilaan, myös meidän muiden kannalta."
Keinohedelmöitys
Mediassa on ollut esillä: "Kirkkohallituksen mielestä keinohedelmöityksessä tulisi käyttää vain aviopuoliso."
Kloonaus
Voidaan todeta, ettei kloonaaminen ole Jumalan antama keino ihmisten lisääntymiseen. Se ei tapahdu luonnollisella tavalla. Jos Luoja on tarkoittanut, että ihmisten lisääntyminen tapahtuu miehen ja naisen välisessä, pysyvässä suhteessa, meidän on suhtauduttava hyvin kriittisesti kaikkiin nykyajan käsityksiin, pyrkimyksiin ja tekniikkoihin, jotka eivät perustu Jumalan selkeästi ilmoittamiin periaatteisiin. Kirjailijoitten mukaan kloonatulla ihmisellä on sielu, joka tarvitsee evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Toinen mielenkiintoinen artikkeli kertoo mm. monista ihmiskloonausyrityksistä ympäri maailmaa. Mihin ollaan menossa? Lue myös "Mies ja nainen risteytettiin - kloonauksen syvät ongelmat".
Kristillinen etiikka yleensä
11. KRISTITTY JA VÄKIVALTAJos pohtii UT:n antamia kristityn vaelluksen periaatteita huomaa heti, etteivät kristillinen usko ja väkivalta mitenkä sovi yhteen. Kuitenkin on yhteiskunnassamme tavattoman paljon väkivaltaa. Monet luettelevat siihen monenlaisia syitä, jotka toki usein ensi silmäyksellä ovat näitten tekojen aiheuttajina. Todellinen syy on paljon syvemmällä. Elämme synnin runtelemassa maailmassa, jossa syntiinlankeemuksen perimmäiset syyt olivat: ylpeys, itsekkyys, vallanhalu ja tottelemattomuus Jumalaa vastaan. Näitä tekijöitä emme saa unohtaa, kun pohdimme väkivallan ongelmakenttää. Tulee muistaa Jeesuksen sanat: " Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset." (Matt. 15:19) Sen takia olisi tärkeä, että ihmisen sydämessä (ajatusmaailmassa) saisi vallita Jumalan rakkaus ja Jumalan yli ymmärryksen käyvä rauha. Tätä ei voi saada aikaan mahtikäskyllä. Se syntyy henkilökohtaisella tasolla. Siten jokaisen tulisi valvoa omaa elämää ja lähiympäristössä yrittää vaikuttaa rakkauden ja rauhan ilmapiiriä. Jos on edellytyksiä ja kutsumusta joku voi laajentaa tätä vaikutuspiiriä.
Johannes kirjoittaa (1 Joh.4): Jätän nämä ajatukset kaikille mietittäväksi. Vaikka tie tuntuu pitkältä ja mahdottomalta, on pakko kysyä: löytyykö toista tietä väkivallattomuuteen?
Jätän vielä mietittäväksi Räsäsen varteenotettavat ajatukset nykytilasta: Suurin huoleni tämän päivän yhteiskunnassa kiteytyy juuri Ahonrinnan näkemään arvo tyhjiöön, aatteettomuuteen ja näköalattomuuteen. Lapset joutuvat kasvamaan entistä sekavampien arvojen keskellä. Niin arkielämän kuin median ristiriitaiset viestit oikeasta ja väärästä synnyttävät epäuskottavuudessaan arvotyhjiön, joka voi selittää monin tavoin menestyvien nuorten sortumisen raakaan väkivaltaan. Moniarvoisen yhteiskunnan viestiksi jää, että jokainen voi määritellä omat rajansa. Kuka voi väittää oman moraalinsa olevan parempi kuin toisen? Pahan ja hyvän, väärän ja oikean rajat ja käsitteet hämärtyvät, jos ei tunnusteta ihmistä korkeamman auktoriteetin oikeutta määritellä moraali." " Perheväkivalta on ilmiö, joka yhdistää elintasoltaan ja kehittyneisyydeltään erilaisten maiden naisten ja lasten kohtaloja toisiinsa. … Naisiin kohdistuva väkivalta alkaa jo äidin kohdussa, kuten hallituksen tasa-arvo-ohjelmassakin todetaan. Maailmassa tehdään vuosittain 55 miljoonaa raskaudenkeskeytystä, ja suurin osa näistä lapsista on sukupuolivalikoinnin vuoksi tyttöjä." " Uhrautuva ja kaiken kestävä äidinrakkaus osoittautuu tutkimuksissa myytiksi. Pienen lapsen pahin terveysriski on oma äiti. Kuolemaan johtaneisiin lasten pahoinpitelyihin syyllistyy useimmiten juuri äiti. Haastattelututkimuksen mukaan kahdeksan prosenttia suomalaislapsista oli joutunut vakavan perheväkivallan kohteeksi, ja lievää väkivaltaa oli kokenut peräti 70%. Parisuhdeväkivallan uhreista 90% on naisia. Perheväkivallan kohteeksi joutuu maassamme vuosittain arviolta 40 000-60 000 naista, ja yhä useammin pahoinpitelyt johtavat kuolemaan." "Päihdeongelmat liittyvät perheväkivaltaan. Päihdeperheissä väkivaltaa esiintyy kaksinkertainen määrä muihin perheisiin verrattuna. Suomalaisten selvitysten mukaan väkivallantekijöistä yli puolet oli päihtyneenä rikoksentekohetkellä. Alkoholi provosoi kaikissa ihmisissä aggressiivisia reaktioita. Alkoholi myös heikentää kontrollikykyä. Aggressiokäyttäytymistä säätelevät samat aivojen osat, josta myös päihteiden mielihyvävaikutukset tulevat." "Tutkijat ovat yhä voimakkaammin sitä mieltä, että väkivaltainen malli saadaan muilta oppimalla. Vain joka kymmenennellä perheväkivallan harjoittajista todetaan psykiatrinen häiriö. Perheväkivallan tekoa edeltää usein lapsuudessa itse koettu väkivalta. Lapsena lyöty lyö helpommin omia lapsiaan. Väkivallan näkeminen on erityisen haitallista lapsille. Väkivaltainen mies on usein lapsena nähnyt isän lyövän äitiä. Väkivaltakäyttäytyminen näyttääkin siirtyvän sukupolvesta sukupolveen, ellei kierrettä pystytä katkaisemaan." "Raamatussa muistutetaan: "Samoin te miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niin kuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niin kuin tekin." (1. Piet.3:7) Väkivaltaan tarttuva mies käyttää asemaansa ja fyysistä voimaansa karkeasti väärin. Samassa yhteydessä apostoli Pietari opetti, että luomisjärjestyksen mukaan miehen tehtävä on johtaa perhettä. Perheenpäänä toimiminen merkitsee ennen muuta perheen palvelemista ja vastuun kantamista kodista ja perheestä. Henkinen tai fyysinen väkivalta on surkea irvikuva tästä asemasta. Jeesus opetti omaan esimerkkiinsä vedoten, että johtajien tulee asettua muiden palvelijoiksi, eikä "herroina hallita alaisiaan", kuten Jeesuksen ajan "kansojen ruhtinailla" oli tapana."
12. YHTEISKUNTA JA MIELENTERVEYSOlen aikaisemmin maininnut joitakin asioita masennuksesta.Räsänen: Aikaamme leimaa ennen kokemattoman taloudellisen vaurauden keskellä ennen näkemätön lasten pahoinvointi. Stakesin hätkähdyttävän raportin mukaan lähes joka kolmas suomalainen lapsi voi huonosti. Pahoinvoivia lapsia on jo enemmän kuin hyvinvoivia. Lasten psykiatrisen hoidon ja huostaanottojen tarve sekä päihdeongelmat ovat lisääntyneet rajusti muutamassa vuodessa. Vakava syrjäytymisriski ei ole enää marginaalisen lapsiryhmän uhka vaan suuren luokan kansanterveysongelma. Maan talous on noussut lamasta, mutta henkinen hyvinvointi ei seuraa perässä. Taloudellisen ja moraalisen taantuman ikävimmät seuraukset ulottavat pitkäaikaisvaikutuksensa juuri lasten kautta vuosien, jopa vuosikymmenien päähän. Työttömyys, toisaalta työuupumus, perheiden kriisit ja päihdeongelmat ovat verottaneet vanhempien voimia ja kykyä kasvatusvastuuseen. Lasten mielenterveyden kohdalla laman aiheuttamaa huippua ei ole ilmeisesti vielä edes saavutettu. Asiantuntijoiden mukaan joka viides lapsi ja pojista joka neljäs oirehtii psyykkisesti ja joka kymmenes niin vakavasti, että he olisivat hoidon tarpeessa. Lasten psykiatrisen hoidon tarve on noussut noin 50 % :lla muutaman vuoden sisällä. Arviolta jopa 80 % hoidon tarpeessa olevista lapsista jää vaille hoitoa. Lastenpsykiatrit ovat kertoneet kohtaavansa yhä enemmän lapsia, joita ei itsemurhariskin vuoksi uskalla jättää hetkeksikään yksin."
Räsänen kirjoittaa uupumuksesta mm.:
" Suuret rakenteelliset muutokset ja epävarmuus tulevaisuudesta altis tavat työyhteisöä uupumukselle. Riski kokea työuupumusta on likimain kaksinkertainen henkilöstövähennyksiä eri tavoin toteuttaneilla työpaikoilla kuin muilla. Työpäivän kasvavaan pituuteen työuupumuksen riski liittyy erityisesti silloin, kun viikoittainen työaika ylittää 55 tuntia. " Työuupumus on stressioireyhtymä, jolle on ominaista kolme oiretta: kokonaisvaltainen jatkuva väsymys, kyynisyys ja ammatillisen itsetunnon heikkeneminen." " Uupumukseen liittyy oleellisesti kaksi kiusallista perustunnetta: syyllisyys ja häpeä. Syyllinen pelkää rangaistusta ja hylkäämistä, häpeävä paheksuntaa ja leimaamista. Pelko leimautumisesta kyvyttömäksi tai sairaaksi saa väsyneen kieltämään väsymyksensä. Väsymyksen salaaminen on kuitenkin tehokkain tapa kiihdyttää väsymyskierrettä."
" Uupuminen kertoo yhteiskuntamme vieraantumisesta elämän omista laeista, jotka suojaavat ihmistä ja antavat hänelle voimia. Ihminen on menettämässä kutsumustaan elämään ja tullut juurettomaksi. Entiset itsestäänselvyydet järkkyvät, perheen ja kodin arvostus, auktoriteetit, opettajat, vanhempien kunnioitus, esivalta ja Jumala on kyseenalaistettu. Näiden arvojen kadottua huomaamme, että jäljelle on jäänyt vain viidakon laki, jossa vahvat ja nopeat pärjäävät samalla kun heikot ja hitaat sortuvat. Yhteiskuntamme jakaantuu yhä selvemmin menestyjiin ja luusereihin. "Työyhteisöjämme ja laajemmin koko yhteiskuntaa vaivaava uupuminen onkin mielestäni eräs oire itsekkyyteen sairastuvasta yhteiskunnasta, jossa revimme hyötyä toinen toisestamme ja jossa ei hyväksytä heikkoutta. Itsekkyyden ja individualismin leimaamassa yhteiskunnassa heikot ja uupuneet jäävät oman onnensa nojaan. Uupumisilmiön eräs avain on juuri yhteisvastuu ja keskinäinen tukeminen, se, että heikolla hetkelläni vahvempi on tukemassa minua. Toisaalta on todettu, että muiden tukeminen ja vastuun kantaminen muista antaa ihmiselle itselleen voimia. Apostoli Paavalin kehotus sopii erinomaisesti tähän aikaan: "Kantakaa toistenne kuormia, niin te täytätte Kristuksen lain." Itse kukin meistä voi uupua matkan varrella, jolloin matkakaverit voivat tulla avuksi ja kantaa kuormiamme. Toinen toisemme tukeminen näkyy myös myönteisen palautteen antamisena ja rohkaisemisena. Olemme toinen toisillemme kuin peilejä, joista katselemme itseämme. Me suomalaiset liian harvoin sanomme ääneen ne myönteiset ajatukset, mitä meillä on toisistamme, ja kuitenkin sillä olisi valtava merkitys jaksamisen kannalta. Jokaisen työkaverin tai perheenjäsenen kohdalla löytyy varmasti joka päivä ainakin yksi asia, josta häntä voi aivan rehellisin mielin kehua. Uskon, että jos tämän oppisimme, työyhteisömme ja perheemme jaksaisivat paljon paremmin."
"Uupuminen haastaa ihmisen pohtimaan elämänsä arvojärjestystä. Onko työstä ja suorittamisesta tullut itsetunnon mitta, niin että muut arvot ovat unohtuneet? Ovatko perhe ja ihmissuhteet jääneet taka-alalle? Olipa työmme miten tärkeää ja arvokasta tahansa, se ei koskaan ohita sitä kutsumusta, mikä meillä on kaikkein läheisimpiemme, puolison ja lasten suhteen. Työpanokseni voidaan korvata, mutta kukaan muu ei voi olla äiti lapsilleni."
Kun olen miettinyt näitä arvokkaita ajatuksia, on syntynyt monenlaisia kysymyksiä:
|