ELÄMÄNKATSOMUSTEN VIIDAKOSSAOSA IOtteita Stefan Gustavssonin kirjasta "Kristen på goda grunder" 1997. Yhteenvedot tehnyt Leif Boström (http://home.swipnet.se/leifbostrom/Kristen.htm) Suomeksi luvalla J. Lindell Em. kirja on tilattavissa: www.credo.nu.
OSA I OSA II Keskustelu naturalismi-aiheesta. OSA I
Miten pahuus voidaan selittää? I. Länsimainen naturalismi Perimmäinen todellisuus on sitä energiaa ja materiaa, josta maailmankaikkeus koostuu. Maailmakaikkeuden takana ei ole mitään tietoisuutta eikä tahtoa. Tästä seuraa ainakin kolme asiaa.
1 Ei ole normia, joka määrittelee, mikä on pahaa ja mikä on hyvää. Ihminen itse saa määritellä tätä asiaa. Tämä voi tapahtua eri tavalla. Jokainen itse määrittelee norminsa, enemmistö määrittelee normit tai vallanpitäjä määrittelee. Jokaisessa tapauksessa on normi subjektiivinen. Ei ole mitään yleispätevää normia, johon voidaan viitata. 2 Emme voi arvioida, voimme vain todeta. Jos ei ole absoluuttista, emme voi arvioida. Teoreettisesti ei voi erottaa puukkoa vatsaan tai hyväilyä poskella. Me voimme todeta, että on selvä ero, mutta emme voi arvioida.
3 Maailma on normaali. On mahdotonta objektiivisesti sanoa, että maailmassa on jotain väärin tai että meidän on taisteltava muutosten puolesta johonkin suuntaan. II. Itämainen panteismi Itämaiden perinteet ovat hyvin moninaisia, mutta monille on yhteinen ajatus eli panteismin yhtenäisyysoppi. Esim. erotukset sinun ja minun välillä, totuuden ja valheen välillä tai hyvyyden ja pahuuden välillä ovat tietoisuutemme rakennelma eivätkä sellaista, joka vastaa todellisuutta.
1 Ei ole hyvän ja pahan normia. Panteismi johtaa siihen, ettei voi puhua hyvästä ja pahasta. III. Islam Islam lähtee persoonallisesta Jumalasta, mutta eroaa kristillisestä uskosta vähintään kolmella tavalla. 1 Ei ole syntiinlankeemusta seuraamuksineen. Aatamin synti on vain esimerkkikertomus ihmisen synnistä ja Allah'in anteeksiantamuksesta. Synti ei saa seuraamuksia Aatamille, hänen jälkeläisilleen tai maailmalle. Maailma ja ihminen ovat nykyäänkin periaatteessa samanlaisia kuin silloin, kuin Allah ne loi. Allah on luonut hajanaisen, rikkinäisen ja itsekkään ihmisen, sekä maailman, jossa on kärsimys, sairaus ja kuolema. 2 Allah'in kaikkivoipaisuus sisältää myös, että hän on syy kaikkeen. Juuri Allah'in valtaa korostetaan voimakkaimmin islamissa. Kaikki on Allah'in ennalta määräämä ja siten Allah'in päättämä. 3 Allah'in olemus ei ole hyvän tai pahan normi. Allah on niin paljon maailman ja ihmisten yläpuolella, ettei ole mahdollista oppia tuntemaan hänen olemustaan. Teko on hyvä tai paha vain, jos Allah niin sanoo. Etiikka pohjautuu Allah'in tahtoon eikä hänen olemukseen. Ja Allah voi tahtoa mitä vaan. Islamin ratkaisu pahuuden ongelmaan on, että Allah on vastuussa siitä. IV. Raamatullinen jumalanusko 1 Jumala on hyvä. Jumalan olemus on hyvä. Hän on ilmaissut sen monella tavalla ihmiselle. Omantunnon kautta, joka antaa moraalisen arviointikyvyn. Raamatun kautta, jossa kerrotaan, että hän on hyvä. Jeesuksen Kristuksen kautta, jossa hän on ihmisen muodossa elänyt todeksi hyvää olemustaan. 2 Jumala loi hyvän luomakunnan. Jokaisen luomisasteen Jumala itse antaa arviointinsa: "Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvä." Pahuutta ei ollut maailmassa. 3 On tapahtunut kapina Jumalan luomakunnassa. Jumala loi ihmisen vapaalla tahdolla. Hän sai vastuun ja pystyi vaikuttamaan tulevaisuuteen. Ihmisille oli annettu rajoitus: "Älkää syökö hyvän ja pahan tiedon puun hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi." Mutta he rikkoivat rajoituksen ja niin pahuus ja kuolema tulivat maailmaan. Pahuus ei ole esine, se on hyvyyden puute. 4. Elämme nyt epänormaalissa maailmassa. Maailma ei ole nyt samanlainen kuin Jumalan alun perin luoma maailma. 1 Moos 3 kuvaa joitakin syntiinlankeemuksen seuraamuksista. Ihmisen yhteys Jumalaan katkesi, ihminen ei voi sovittaa tekemäänsä, he peittävät alastomuutensa ja syyttävät toisiaan. Luonto on muuttunut, maa kantaa ohdakkeita. Ihmisruumis muuttui, lapset synnytetään kivulla ja ihminen kuolee ja muuttuu maaksi uudelleen. 5. Jumala on käynnistänyt pelastusoperaation. Koska Jumala on hyvä, hän rankaisee pahuutta. Synnin rangaistus on kuolema. Mutta Jumala on rakkaus ja odottaa kärsivällisesti mahdollisimman kauan ennen rankaisemista. Hänen rakkautensa vaikuttaa myös, että hän on valmistanut ulospääsytien tästä ihmisen umpikujasta. Ihmisen pelastamiseen hän antoi Poikansa, joka otti ihmisten syntien rangaistus päällensä kuolemalla ristillä ja nousemalla ylös kuolemasta. 6. On perusteltua taistella pahuutta vastaan. Maailma on syntiinlankeemuksen jälkeen kosminen taistelutanner Jumalan ja Saatanan välillä, missä ihminen on suurimmassa määrin mukana. Olemme Jumalan puolella, kun taistelemme pahuutta vastaan.
7. On toivoa: tuomio ja uudelleenluomista. Jumala tulee tuomitsemaan maailmaa. Kaikki saa oikeudenmukaisen palkkansa ja jokainen ihminen asetetaan vastuuseen elämästään. Pahuus, synti ja kuolema heitetään pois ja Jumala asettaa ja luo uudelleen maailmansa. On olemassa normi, koska on olemassa hyvä Jumala. Siksi voidaan erottaa hyvän ja pahan välillä. Pahuus pohjautuu vapaalla tahdolla varustettujen olentojen kapinaan Jumalaa vastaan, mikä turmeli Jumalan luomakunnan. Vastuussa ovat ihmiset ja enkelit, eikä suinkaan Jumala. Elämme nyt epänormaalissa maailmassa, mutta meidät on kutsuttu tekemään vastarintaa ja asettumaan Jumalan puolelle pahuutta vastaan. Pahuus on todellinen, mutta vaikuttaa vain syntiinlankeemuksen ja Jeesuksen toisen paluun välillä. Jumala on jo saanut ratkaisevan voiton Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta ja nyt odotamme hänen paluutansa, jonka jälkeen tulee tuomio ja uudelleenluominen. Kristillisessä uskossa on vastaus pahuuden ongelmaan mutta ei kärsimyksen ongelmaan. Tuomiota odotellessamme on olemassaolomme täynnä epäoikeudenmukaisuutta ja ansaitsematonta kärsimystä ja sen takia meidän tulee taistella muutosten puolesta. Ihmisten kärsimysten keskellä Jumala tarjoaa itsensä, lohdutuksensa, läsnäolonsa ja tulevaisuuden toivon kautta. A. Mikä on ihminen?
Maailman elämänkatsomukset ja uskonnot antavat aivan erilaiset vastaukset ihmisen arvoitukseen. Jos haluamme tutkia, mitä ihmisestä sanotaan, meidän tulee ensin ymmärtää, mitä on sanottu perimmäisestä todellisuudesta. Tätä voidaan kuvata kahdella tavalla. Joko se on persoonaton tai persoonallinen.
I. Länsimainen naturalismi
II. Itämainen panteismi
III. Raamatullinen jumalanusko. B. Elämänkatsomusten seuraamuksia Maailmankaikkeus sisältää sekä persoonallista että persoonatonta. Mikä on näitten molempien selitysmalli? Tiedämme, että vesi ei nouse korkeammalle kuin sen lähde. Samoin on maailmankaikkeus rajoitettu niihin mahdollisuuksiin, jotka sen alkuperä sallii. Vain se, mikä pohjautuu alkuperään, voi olla todellisuus siinä maailmassa, joka sen jälkeen on syntynyt. I. Länsimaisen naturalismin seuraamukset Naturalismi lähtee persoonattomasta alkuperästä, jota kuvataan aineellisin termein. Se yrittää selittää persoonallisia piirteitä persoonattomista lähtien. Mikä on sitten loogiset seuraamukset ihmiselle tällaisesta alkuperäajattelusta? 1 Ihmisen persoonallisuutta ei voida selittää. Naturalismi tarkoittaa itse asiassa, että persoonallinen on pohjimmiltaan sama kuin persoonaton. Tästä seuraa, että ihmisen kokemus itsestään persoonana on varsin käsittämätön. 2 Ihmisen arvoa ei voida motivoida. Ihmisellä ei voi olla ainutlaatuinen arvo. 3 Ihmisen vapautta ei voi motivoida. Energia ja materia eivät voi valita, ne vain ovat. Newtonin järjestelmän mukaan kaikki luonnossa on ennalta määrätty. Kvanttifysiikassa avautuu mahdollisuus, että on myös sattuma, mutta tämä ei ole sama kuin vapaus. Vapaus on tietoisen ja vastuullisen valinnan mahdollisuus.
4 Moraalia ei voi motivoida. Luonto on ei-moraalinen ja hyvän ja pahan keskustelun suhteen täysin välipitämätön. Moraali on ihmisen satunnainen rakennelma. Koska moraali ei pohjaudu alkuperään, ei moraalin pätemiseen löydy todellista pohjaa. Mutta moraaliin on tarpeen kiintopiste. Kuitenkaan yksittäinen ihminen, demokraattinen enemmistö tai poliittinen valtaeliitti eivät voi olla tällainen kiintopiste. Sen takia moraalista tulee jotain suhteellista. Naturalismin varsinainen päätelmä on tarkoituksettomuus. Älyllisesti on naturalismi itsensä hajottava teoria, joka jopa tekee ihmisen ajattelemisen tarkoituksettomaksi. Olemassaolon suhteen ei ole tarkoitusta ilman Jumalaa. II. Itämaisen panteismin seuraamuksia Itämainen panteismi lähtee persoonattomasta alkuperästä, jota kuvataan hengellisillä termeillä. Panteismin johtava ajatus on ykseys. Kaikki on jumala ja kaikki on yhtä ja samaa. Mitä tämä ajatus merkitsee ihmiselle, että perimmäinen todellisuus on jakamaton hengellinen ykseys? 1 Ihmisen persoonallisuus hajaantuu. Jos kaikki on yhtä, katoaa kaikki persoonallisuus mukaan luettuna sen tuntomerkit. Kaikki todellinen on persoonaton ja määrittelemätön. Ihmisen minuus on identtinen jumalalisen ykseyden kanssa, eikä sen takia ole olemassa henkilökohtaisena ominaisuutena. Niin kuin Ganges'in vesi virtaa mereen, niin ihminen erillisenä henkilönä hajaantuu ja sulautuu kaikkea käsittävään persoonattomaan ykseyteen. 2 Ihmisen arvo hajaantuu. Ihmisarvosta ei jää mitään jäljelle. 3 Ihmisen vapaus hajaantuu. Ihmisen vapaus ei ole vapautta valita tai olla olemassa, vaan se on vapaus yksilöllisyydestä. Sulautumisella tai sammumisella siihen kaikkeuteen saavutetaan vapaus olemassaolosta ja ihmisyydestä mutta ei vapautumista olemassaolosta tai ihmisestä. 4 Moraali hajaantuu. Koska kaikki on jumala ja kaikki on yhtä, yhdistyvät vastakohdat, eroavaisuudet häviävät, kontrastit sulautuvat ja kaikki luokittelut hajaantuvat. Jos kaikki on yhtä, mikä silloin on väärin? Persoonattomasta alkuperästä voi seurauksena olla vain persoonaton maailma. Mutta kukaan ei voisi elää, jos ihminen olisi vain paketti aminohappoja, vapaus olisi vain illuusio ja moraali mielivaltainen rakenne. Ei kukaan voi elää, jos monimuotoisuus ja erotus ei olisi, vaan pitäisi elää niin kuin kaikki olisi yhtä. Lisäksi näitä arvoja on mahdotonta motivoida persoonattomasta maailmasta lähtien. III. Raamatullisen jumalauskon seuraamuksia Raamatullinen jumalanusko antaa radikaalisesti toisenlaisen kuvan alkuperästämme. Mikä on aina ollut ja aina tulee olemaan, on todellinen ja elävä persoona(llisuus) - MINÄ OLEN. Itsetunto, ajatus, rakkaus, luovuus, tahto, vapaus ja hyvyys löytävät hänessä ikuisen lähteensä. Mitä tällainen alkuperä merkitsee ihmiselle? 1 Ihmisen persoonallisuuden perusta. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Tämä antaa hyvän perustan ihmisen itsetuntoon, käsitykseen itsestään. 2 Ihmisen arvon perusta. Raamatullisen jumalauskon pohjalta on jokainen osa maailmankaikkeudesta Jumalan luoma ja sen takia arvokas ja tärkeä siinä omassa yhteydessään. Mutta vain ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja tämä erottaa hänet muusta luomakunnasta. Tästä määrittelystä Jumalan kuvana lähtien, ei aikaansaannoksista tai tehtävästä, ihmisellä on absoluuttinen ja loukkaamaton arvo. Ei ole sattuma, että taistelu ihmisarvon puolesta on alkanut kerran kristitystä Euroopasta. Juuret lähtevät raamatullisesta jumalanuskosta. Koska persoonallisuus on kaiken alkuperä, on perusteltua puhua ihmisestä persoonana ja arvokkaana sellaisena. 3 Ihmisen vapauden perusta. Jumala, joka mm. on vapaus, on antanut ihmiselle vapauden lahjan. Ihminen ei ole vain kemiallinen prosessi tai ohjelmoitu kone, vaan persoona, joka on vastuullinen Jumalan edessä. 4 Moraalin perusta. Jumala on hyvä ja sen takia on perimmäinen ja absoluuttinen normi, joka on jokaisen tilanteen yläpuolella ja jonka pohjalta jokainen tilanne on arvioitavissa. On olemassa moraalin perusta, koska hyvyys pohjautuu siihen, mikä aina on ollut.
Todellisessa elämässä ei kukaan ihminen voi elää, ellei persoonallinen Jumala olisi. Elämisemme kautta vahvistamme jatkuvasti lukuisia totuuksia, jotka ovat päteviä vain, jos Jumala on. Ihminen on itse asiassa tällä tavalla elävä todistus siitä, että totuus on persoonallisessa alkuperässämme.
Esim. moraalikysymyksen kohdalla voi asettaa seuraavat loogiset teesit: Tämän päätelmän kieltäminen vaatii, että täytyy kieltää edelliset kohdat. Loogiselta näkökulmalta ei voi kieltää ensimmäistä kohtaa. Myös ateistiset filosofit tunnustavat tämän seikan. He yleensä kieltävät toisen kohdan. Tämä kohta ei ole loogisesti tarpeellinen. Mutta se on olemassaolomme kannalta välttämätön. Todellisessa elämässä ei kukaan voi vakavasti väittää, että esim. lapselle kohdistetun väkivallan tai raiskauksen tuomitseminen olisi vain eräänlainen sosiaalinen sopimus. Väite, että on absoluuttinen moraali, on käytännössä välttämätön. Siksi on päätelmä, että Jumala on olemassa. 3. MAAOLMANKAIKKEUDEN OLEMASSAOLO A. Miksi on olemassa jotain sen tilalle, ettei olisi mitään. Kysymykseen maailmankaikkeuden olemassaolosta voidaan periaatteellisesti vastata neljällä eri tavalla.
I. Maailmankaikkeus on vain illuusio eli harhakuvitelma
II. Maailmankaikkeus on syntynyt itsestään
III. Maailmankaikkeus on ikuinen
IV. Maailmankaikkeuden takana on ikuinen tekijä.
B. Maailmakaikkeuden tunnusmerkit
Maailmankaikkeuden viisi tunnusmerkkiä: Ajatelkaamme seuraava tilanne: Matkustamme junalla ja näemme eräässä rinteessä valkoisia kiviä, jotka muodostavat sanat: "Tervetuloa X-kylään". On kaksi mahdollisuutta: Joko kivet on tarkoituksella sijoitettu rinteeseen, tai sitten ne ovat sattumalta joutuneet sinne muodostamaan nämä sanat. Jos hyväksymme sanat tosiksi, ts. että joku on ne sijoittanut sinne, uskomme, että olemme tulleet ja olemme tervetulleita X-kylään. Jos oletamme, että kivet ovat siellä sattumalta, ne eivät välitä mitään sanomaa meille. Teoreettisesti on mahdotonta ajatella, että aistimme olisivat tuloksia ilman tietoisuutta olevien persoonattomien voimien toiminnasta, jotka ilman tarkoitusta on vaikuttanut elämäämme miljoonien vuosien aikana. Mutta myös ne ihmiset, jotka kuvittelevat, että aistimme ovat kehittyneet ilman suunnittelua ja tarkoitusta, käyttävät näitä aisteja saadakseen informaatiota ympäröivästä maailmasta ja lisäksi he ajattelevat, että tämä informaatio on tosi. Mutta silloin he tekevät erehdyksen: He ottavat tervetulosanat X-kylään todeksi, mutta kieltävät, että kivet olisi sijoitettu tarkoituksenmukaisesti. He etsivät tarkoitusta siitä, mikä heidän mielestä on ilman tarkoitusta. Ilman tarkoitusta syntyneet aistit välittävät heidän mukaan kuitenkin totuuden ympäröivästä maailmasta.
Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaankansi kertoo hänen teoistaan. Ps 19:2. Logiikka
Edellisessä argumentoinnissa on käytetty suoraan tai epäsuoraan kolme loogista lakia. Ne ovat kaiken ajattelun ja kommunikoinnin perusta.
Identtisyyden laki, A=A.
Totuus Ateismi on usko Voi olla, että kysymys tulee eteen: Onko metsässä sieniä? Jos löytää sieniä, on helppoa vastata myönteisesti. Jos ei löydä sieniä, ei voi varmuudella vastata kielteisesti. Absoluuttinen kielteinen vastaus vaatii absoluutista tyhjentävää tietoa. Samalla tavalla ei voi kieltää Jumalan olemassaoloa. Väite "Tiedän, että Jumala ei ole olemassa" tarkoittaa, että on täydellinen tieto, on kaikentietävä, ts. on itse Jumala.
A. Kuka hän uskoo olevansa?
1 Jeesus väittää olevansa Jumala
2 Jeesus väittää, että hänestä riippuu kaikkien ihmisten tuleva kohtalo.
3 Jeesus väittää, että Jumalan valtakunta on hänen kauttaan tullut maailmaan.
B. Jeesuksen vetovoimaa
Jeesus on luottamuksen antava ja puoleensa vetävä henkilö. Tämä on merkillinen tilanne: Miten on mahdollista, että henkilö, joka esittää itsestään sellaisia vaatimuksia, voi olla luottamuksen antava ja puoleensa vetävä henkilö? Miten on mahdollista, että nämä ainutlaatuiset vaatimukset eivät mitätöi käsitystämme hänestä? C S Lewis on kirjoittanut:
C. Jeesuksen identiteetin vaikeudet
1 Jeesus oli moraali-opettaja.
2 Jeesus oli valehtelija.
3 Jeesus oli mielisairas.
4 Jeesus oli mystikko.
5 Jeesus on myytti.
Kolme argumenttia evankeliumien luotettavuuden puolesta:
6 Jeesus on Messias. Joitakin otteita eräältä ruotsalaiselta keskusteluforumilta NATURALISMI-otsikon alla. Tässä käännettynä suomeksi ja hieman muokattuna. Lyhyesti keskustelijoiden väitteitä ja kysymyksiä (kursiivilla) ja allekirjoittaneen vastaukset.
1. Naturalismi
1. Naturalismi (Keskustelun aloitus)
Onko naturalismi totta?
Onko länsimainen maailmankatsomus todella naturalistinen? Sitä paitsi yhteiskunnassamme on tällä hetkellä vallalla tavattoman voimakas kiinnostus (ellei suorastaan pakkomielle) sellaisiin yliluonnollisiin asioihin kuin esim. ihmeet, enkelit ja kanavointi. Tämän voi havaita pistäytymällä minkä tahansa kirjakaupan new age-osastolla. Ollaanpa tästä ilmiöstä muutoin mitä mieltä tahansa, se riittää todistamaan, ettei liberaaliteologista Uuden testamentin tutkimusta niin vahvasti hallitseva naturalistinen ajattelu kuulu länsimaiseen kulttuuriin. Itse asiassa se on yhä selvemmin ristiriidassa länsimaisen kulttuurin kanssa. Kysymys on: Pitääkö hylätä kaikki, mikä ei ole sopusoinnussa OMIEN ajatusmallien kanssa?
2. Jokaisella on oma usko Täysin selvä on, ettei voi pakottaa toista uskomaan niin kuin itse. Tämä ei ainakaan toimi kristillisen uskon kohdalla. Kun on kysymys ihmisnäkemyksistä, voi olla, että joku voi argumentoida niin taitavasti, että toinen vakuuttuu näkemysten luotettavuudesta. Mutta kristillinen usko on olemukseltaan henkilökohtainen suhde Jumalaan. Sen lisäksi tämä usko ei ole inhimillisten ponnistusten tuloksena. Se on Jumalan lahja, jota emme voi sanoilla kuvata. Me saamme tämän uskon, kun syntisinä hyväksymme evankeliumin sanoman. Tätä olen, ehkä huonolla menestyksellä, yrittänyt painottaa.
Myös kristinusko uskontona voi olla verrattavissa muihin uskontoihin, jos siihen liittyy vain tiettyjä opinkappaleita, rituaaleja tai hurskaita elämäntapoja. Nämä voivat olla ihan hyviä ja suositeltavia, mutta ne eivät luo todellista yhteyttä Jumalan kanssa. Olen kirjoittanut: "Teot eivät voi synnyttää elävää sydämen uskoa, mutta sydämen usko synnyttää tekoja. Ihminen voi ihan hyvin tehdä hyviä tekoja ilman sydämen elävää uskoa Jeesukseen. Mutta naturalismi ei voi hyväksyä näitä ajatuksia kristillisestä uskosta, koska se ei voi tai tahdo hyväksyä, että on Jumala, joka välittää meille tämän uskon.
3. Kyseenalaistaminen
Tämä oli vastaus kysymykseen: Pitääkö hylätä kaikki, mikä ei ole sopusoinnussa OMIEN ajattelumallien kanssa?
Kysymykseen: "Voiko Jumala tehdä virheitä?", vastasin kerran:
4. Voiko hyväksyä? Varmasti kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän painiskelleet näitten kysymysten kanssa. Monet ovat yrittäneet piilottaa ne kaikenlaisten ennakkoluulojen ja verukkeiden alle, jotta he eivät tarvitsisi pohtia niitä. Ehkä he ovat argumentoineet itsensä kanssa niin voimakkaasti, että he ovat alkaneet uskoa näkemyksiinsä. Mutta joitakin kysymyksiä ei voi argumentoida pois. Naturalismilla ei ole myöskään vastauksia kaikkeen.
5. Erilaiset lähtökohdat
Joitakin lyhyitä ajatuksia siitä, MIKSI olemme niin kaukana toisistamme:
Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat erilaiset ihmiset: Minulle on ajatus, ettei olisi Luojaa, täysin mieletön, kun ajattelen niitä monenlaisia teknisiä edistysaskeleita, mitä ihmiskunta on tehnyt esim. viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Olisi järjetöntä yrittää kieltää sitä valtavaa tutkimus-, suunnittelu- ja kehittämistyötä, mikä on näitten saavutusten takana. Olen sitä mieltä, että tämän monimutkaisen ja monitahoisen luomakunnan takana on oltava vielä valtavampaa viisautta ja suunnitelmallisuutta. Mielestäni ei voi ajatella luomakuntaa tai ihmistä ilman Luojaa. En pysty ajattelemaan, että tietokone edessäni on sinne vähitellen ilmestynyt sattumalta ilman viisaiden ihmisten työpanoksia. Pidät ihmistä korkeimpana auktoriteettina, joka parhaimman mukaan yrittää löytää ratkaisuja olemassaolon kysymyksiinsä. Minä taas pidän Jumalaa korkeimpana auktoriteettina, ja pyrin ymmärtämään hänen ilmoituksia niin hyvin kuin on mahdollista. Olenko sitten ymmärtänyt kaikki yksityiskohdat oikein, on kysymys, josta varmasti voi keskustella. Olen yrittänyt löytää oleellisia periaatteita, enkä itse asiassa pohdi niinkään paljon toisarvoisia asioita, vaikka nekin voivat olla hyvin mielenkiintoisia ja virikkeitä antavia. Ihmisillä voi lisäksi olla erilaisia kokemuksia ja ilmestyksiä. Emme saa olla tuomareita näitten kohdalla. Mutta näitten kokemusten ja ilmestysten ei kuitenkaan saisi olla ristiriidassa Jumalan ilmoitusten kanssa.
6. Miksi Jumala ei ilmesty? Minulla ei ole "monopoolia" Jumalan suhteen. Häntä en voi komentaa jonkin itsekkään toivomuksen mukaisesti, kuten kai olet huomannut. Jokaisen täytyy ITSE päättää suhteestaan Jumalan suhteen. Mutta tämä tapahtuu Jumalan ehtojen mukaisesti, ei ihmisten toivomusten mukaan. Sinun täytyy itse nöyrällä asenteella lähestyä Jumalaa näitten kysymystesi kanssa.
Minusta olet huonosti lukenut kirjoituksiani. Sinä lähdet itsepäisesti ajatuksesta, ettei ole Jumalaa, ettei ole viisautta luomakunnan takana, että aivot ovat syntyneet tyhjästä. (Tuskinpa ajattelet, että tietokoneesi on joutunut pöydällesi ilman kehittämisresursseja.) Kirjoitin aikaisemmin, että kaiken takana on valtavan suuri viisaus, jota emme voi täysin tutkia ja käsittää. Minulla ei ole suinkaan vastauksia kaikkiin olemassaolon kysymyksiin. Olen aika huono vastaamaan moniin ihmisten uteliaisiin kysymyksiin. (Kysyminen ei ole aina pahasta, mutta meidän täytyy lähteä siitä, että meillä ei ole aina vastauksia.) Mutta emme saa piiloutua tällaisten vastaamattomien kysymysten taakse. Joskus ihmiset kuvittelevat, että he voisivat aikaansaada paremman maailman kuin nykyinen. Mutta heidän lähtökohdistaan se ei onnistu, koska he kuvittelevat olevansa viisaampia kuin Jumala. En rupea antamaan vastauksia annettuihin kysymyksiisi. Mutta tiedän Jumalan ilmoituksesta Sanan kautta, että sekä maailma että ihmiset ovat synnin takia kirouksen alla. Synnin alkuperä oli ylpeys, itsekkyys, vallanhimo ja kapina Jumalan pyhyyttä (harmoniaa) vastaan. Olen alkanut aavistaa, että Raamatun lyhyen syntiinlankeemuskertomuksen takana on paljon dramaattisempia tapahtumia, kuin mitä meille on kerrottu ja mitä voimme kuvitella. Keskeinen kysymys silloin oli: "ONKO JUMALA TODELLA SANONUT?" Kysymys johti katastrofaalisiin seurauksiin. Tämä on jatkunut siitä lähtien. Se on aiheuttanut sellaisen sekamelskan sekä ihmisten keskuudessa että luontoa vastaan, etten minä ainakaan lähde selvittämään tätä syyn ja seurauksen vyyhtiä. Siitä saamme kaikki enemmän tai vähemmän kärsiä. Jumala on ilmoittanut, että eräänä päivänä sekä luonto että ihmiset vapautuvat tästä kirouksesta. En halua spekuloida, milloin tämä tapahtuu. Totean vain, että paljon Raamatun kuvauksista lopun ajan suhteen, alkaa meidän aikanamme yhä enemmän konkreettisesti hahmottua. Tämä vahvistaa uskoani Raamatun luotettavuudesta. Sen sijaan, että teemme pilkkaa Jumalan ilmoituksesta ja kristillisestä sanomasta, meidän tulisi paremmin oppia tuntemaan Jumalan ilmoituksia ja hänen tahtoansa koskien HENKILÖKOHTAISTA SUHDETTAMME JUMALAAN. Meidän tulisi hyväksyä Jumalan pelastussuunnitelma Jeesuksen kautta. Jumalaa kieltämällä emme pääse mihinkään. Me vain sotkemme tilannettamme yhä enemmän. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää." Olen usein viitannut perusteluihini, miksi olen kristitty uskovainen. Mutta usein huomaan, ettei näitä perusteluja oteta vakavasti. Mutta en voi ylipuhumalla vakuuttaa ketään. Mutta olen usein kehottanut: AJATTELE ITSE! Älä hyväksy kritiikittömästi pilkkaavia väitteitä uskon asioista. Selvitä itsellesi jotain kristillisen uskon todellisesta olemuksesta.
7. Miten kohdata toisten mielipiteitä? Kyllä keskustelua on ollut. Tiivis ja lyhyt kirjoitustyylini saattaa aiheuttaa, että erilaisella elämänkatsomuksella omaavalla on vaikeuksia pysyä mukana. Valitettavasti monet eivät ole tutustuneet ajatuksiini, vaan arvostelevat kirjoituksiani heidän omien arvostusten pohjalta. Olen hyvin tietoinen näistä muista näkemyksistä. Mutta en tarvitse kirjoittaa niiden pohjalta. Minulla on oikeus tuoda esille omia näkemyksiäni, ilman että minua syytetään milloin mistäkin syistä. Pitäisi olla enemmän suvaitsevaisuutta. Olen kirjoittanut:
Suvaitsevaisuuskäsite on usein eksynyt harhateille. Tietenkin meidän tulee kuunnella ja ainakin tiettyyn asteeseen kunnioittaa toisten mielipiteitä, mutta se ei suinkaan tarkoita, että meidän pitää niitä hyväksyä tai että me emme saisi tuoda voimakkaastikin esille mielipiteitämme, niin kuin jotkut yrittävät yksipuolisesti väittää. Tämä ei suinkaan ole muitten yläpuolelle asettumista. Tietenkin väitteiden takana tulisi olla perusteluja. Itse olen ainakin yrittänyt pitää tästä kiinni.
8. Vertailut arkikuvien avulla
En ole samaistanut ihmisen aivoja tietokoneen kanssa. Itse asiassa aivomme, jotka keräävät valtavasti tietoja aistiemme kautta, ovat monessa suhteessa ylivoimaisia nykyisiin tietokoneisiin nähden. Ajattelen näitten tietojen käsittelyä ja niitten tallentamismekanismeja, koko meidän loogista ajattelukykyämme ja luovia kykyjämme. Lisää vertailuja tietotekniikan ja hengellisen elämän välillä olen esittänyt linkissä kohdassa 6. Suosittelen luettavaksi. Vertailujen tarkoitus on hieman helpottaa hengellisten asioiden ymmärtämistä.
9. Usko tai tieto? Tietenkin on kysymys uskosta. Mutta kaikkien elämänkatsomusten kohdalla on syvimmiltä kysymys uskosta. Ei löydy sellaisia inhimillisiä "todisteita", joiden avulla voitaisiin yksimieleisesti ja puolueettomasti arvioida, mikä on oikea maailmankuva. Kuka ihminen voi tässä asettua tuomariksi? Myöskin evolutionistien käsitykset ovat niin "onttoja", että enemmän on kysymys uskosta kuin tiedosta. Evoluutio ei ota kantaa elämän syntyyn ja sen tarkoitukseen. Kohdassa 6.2 em. linkissä on joitakin kysymyksiä näistä asioista.
Olen aikoinaan pohtinut näitä asioita ja kiteyttänyt johtopäätökseni näin: Tämä huolimatta siitä, ettei elävä pelastava usko ole suinkaan älyllisen toiminnan tuote, se on Jumalan tarjoama ja antama lahja. Saamme nöyrinä ottaa sen kiitollisena vastaan. Näin se vaan on, vaikka sitä ei kukaan voi sanallisesti tarkkaan selittää. On vähän sama juttu kuin meidän fyysisen elämän suhteen. Jos elämäni edellytys olisi, että ymmärtäisin kaikki ruumiini toiminnot, joutuisin toteamaan, ettei minulla ole tietoa eikä uskoa siihen. Mutta todellisuudessa minä vaan elän ja nautin siitä, vaikka en voi toiselle selittää, mitä elämä itse asiassa on. Samoin on hengellinen elämä eli yhteys Jumalan kanssa. Se myös sittenkin toimii, kun turvaudumme Jeesuksen sovitustyöhön, jota tuskinpa kukaan täysin ymmärtää". Tämä silloinen pohdintani on vuosien aikana syventynyt ja vahvistunut. Siitä on ollut tavattoman suuri hyöty erilaisten kristillistä uskoa vastaan kohdistettujen hyökkäysten edessä. Olen havainnut, miten hatara monien ihmisten elämänpohja on. Uskoni ei ole kiinni niistä monista yksityiskohdista, joita en ymmärrä. Kokonaisuus on ratkaiseva. Enemmän tästä on linkissä Kokonaisuus kristillisen uskoni tanana.
10. Maailmankatsomus Ihmiset ovat kaikkina aikoina olleet kiinnostuneita mm. seuraavista kysymyksistä: Mistä olen (osana ihmiskunnasta) tullut? Kuka olen ja mikä on elämäni tarkoitus? Minne olen matkalla ja mikä seuraa tämän elämän jälkeen? Elämä on meille niin kuin matka. Jokaisen tekemämme matkan aikana meidän tulisi tietää, mistä tulen, missä olen juuri nyt ja minne olen menossa? Ellei ole vastauksia näihin kysymyksiin, meidän on todettava, että olemme eksyksissä. Se tuo aina epämiellyttävän tunteen, johon emme voi tyytyä. Ihmiset ovat etsineet vastauksia näihin kysymyksiin. Siitä on syntynyt jonkinlainen elämänkatsomus. Niitä löytyy monenlaisia ja kysymys on sitten: Mikä on se oikea? En voi antaa kaikkia tyydyttävää vastausta. Voin vain tuoda esille omia näkemyksiä ja perusteluja. Nämä ovat esim. linkissä "Kokonaisuus kristillisen uskoni takana." Jokainen voi itse lukea ja ottaa kantaa. Mutta kristillinen usko ei synny sillä, että sokeasti ryhdyn toteuttamaan tiettyjä dogmeja tai elämäntapoja. Kristillinen usko on henkilökohtainen suhde Jumalan kanssa. Sellaista suhdetta en voi jakaa muille, voin ainoastaan tuoda esille tiettyjä periaatteita, kts. linkki , kohta 7. Kuten ketjun vastauksista käy ilmi, taitaa monille tuottaa vaikeuksia seurata ajatuksiani. He tuovat esille epäilyksiä tai väärinkäsityksistä johtuvia selityksiä. En lähde kinastelemaan näistä. Vertauskuvat ovat aina ontuvia. Kristillisessä uskossa on kuitenkin elementtejä, joita tämän ajan yleinen ajattelumalli ei voi (halua) ymmärtää. Tämä on Jumalan voima evankeliumissa ja Jumalan muuttava voima sen ihmisen elämässä, joka uskoo (hyväksyy) sanoman, jonka Jumala on ilmoittanut Jeesuksen kautta.
11. Elämän tarkoitus.
Elämämme matka meidän täytyy kaikki tehdä omalla persoonallisella tavalla. Meillä on kaikilla omia kokemuksia, sekä hyviä että huonoja. Emme voi tehdä matkaa toisten kustannuksella. Ainoa mahdollisuus löytää perille elämässä on mielestäni rehellisesti ja avoimesti etsiä Luojan tahtoa ja opastusta. Tämä lienee pääsanomani. Miksi tämä sitten on niin vaikea? Olisiko syy lähtökohta, joka tässä on kutsuttu naturalismiksi? Vain aistiemme havainnot pätevät?
12. Miten tiedän, että jotain tulee Jumalasta? Tässä teet hyvin tärkeän kysymyksen, jota olen itse paljon pohtinut. Siteeraan linkistä , kohdasta 5.10, jossa tuon esille mietteitä internetsivuni johdosta (sekä eräät muut tapahtumat). "Sitten syntyy kysymys: Miten tiedän, että tässä on Jumalan johdatus? Entäs jos kaikki sittenkin johtuu omasta luonteestani tai jopa pimeyden voimien toimesta? Ensiksi koen, että koko tämä prosessi on hyvin sopusoinnussa Jumalan Sanan periaatteiden kanssa. "Mene teille ja aitovierille" eli sinne, missä ihmiset tänä päivänä ovat tietokoneittensa äärellä. Tämä tuli minulle voimakkaasti esille heti alkuvaiheessa. Koen monet yksityiskohdat rukousvastauksena, kun toivomukseni on, että voisin toimia Jumalan tahdon mukaan kohdallani. Toiseksi olen näissä tilanteissa kokenut syvää sisäistä rauhaa. Luonteeni mukaan tämä ei olisi mahdollista, jos kaikki olisi itsestäni. Lisäksi olen saanut olla itseni, eikä minun ole tarvinnut ponnistella yli voimieni. Enkä tarvitse pohtia sivujeni ja monien "projektieni" vaikutusta ihmisten elämässä. Se on Jumalan Pyhän Hengen tehtävä, joka avaa sanomani tarvitsevien ihmisten kohdalla. Minun tehtäväni on asettaa nämä kirjoitukset kaikkien luettavaksi." Sama koskee myös tätä keskusteluketjua, jonka avaamiseen sain voimakkaan sisäisen kehotuksen.
13. Olemmeko vain pelinappuloita? "Elämän tarkoituksesta minulla on joitakin ajatuksia linkissä "Kokonaisuus kristillisen uskoni tanana." Lienee selvä, että meillä on eri maailmankatsomukset (Kts. aloituskirjoitukseni). Mutta sinun kohdallasi on ihan samanlainen "pilvilinna", joka toimii turvana niille, jotka uskovat tietyllä tavalla. Siinäkin pätee myös: "Tehän uskotte, mutta te ette tiedä." Ilmeisesti olet asettanut tiettyjä kriteereitä tai olettamuksia, millainen Jumala on, miten hänen tulisi ilmestyä tai toimia. Kun nämä kriteerit eivät ole täyttynyt tai niitä ei ole todettu totuuden kanssa pitäviksi, olet hylännyt Jumalan. Mutta - ovatko nämä kriteerisi oikeat? Jumalaa ei voida todistaa ja häntä ei voida kokea inhimillisillä kriteereillä. Jumalaa täytyy lähestyä niitten jumalallisten periaatteiden mukaan, jotka hän on meille ilmoittanut. Monille tämä on vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Jumalan olemassaolo ei ole riippuvainen sinun tai minun käsityksistä. Ne voivat olla hyvin puutteellisia. Omalta kohdaltani luotan siihen, että Jumalan ilmoitukset Sanassaan antavat meille riittävästi tietoa siitä, mikä meille on tärkeä. Itse en käyttäisi sanaa "pelinappula". Se antaa virheellisiä mielleyhtymiä. Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, on Jumala luonut meidät elämään rakkaudellisissa ja harmonisissa suhteissa Jumalan kanssa, kanssaihmistemme kanssa ja itsemme kanssa. Tätä ei voi saada aikaan väkisin. Valitettavasti synti ja sen lähtöjuuret: ylpeys, itsekkyys, vallanhimo ja tottelemattomuus Jumalaa kohtaan ovat rikkoneet tätä harmoniaa. Vasta kun nämä nykyiset trendit maailmassa on kärsinyt "haaksirikon", tulee Jumala uudelleen palauttamaan kaikki ennalleen. Vapautta ei ole suinkaan se, että voi vapaasti toteuttaa omia himoja, vaikka monet niin kuvittelevat.
14. Millaisia todisteita tarvitaan?
Valitettavasti Jumalaa ei voi todistaa tällä tavalla, koska hän on sen todellisuuden ulkopuolella, jota me voimme havaita aisteillamme. Mutta saamme tavata ja kohdata häntä niitten ilmoitusten kautta, jonka hän on antanut Sanassaan, koska hän on antanut periaatteet, emmekä me. Kokemuksemme voi suuresti vaihdella ja meidän täytyy varmistua siitä, että ne ovat Jumalan ilmoitusten mukaiset. On nimittäin myös muunlaisia kokemuksia (spiritistisiä ym.) (Minusta vaikuttaa hyvin turvattomalta jättää vastuu jollekin toiselle, mutta niin kauan, kuin olet tyytyväinen, niin...) Minusta taas on turvallista elää harmoniassa kaiken Luojan kanssa ja yrittää elää hänen antamiensa periaatteiden mukaisesti. Selvä on kuitenkin, että myös uskovaisilla on vastuu elämästään. Ehkä olet jotain käsittänyt väärin?
15. Voin hyvin sittenkin? Jos et usko Jumalaan ja Luojaan, niin ilmeisesti ajattelet, että evoluutioteoria pystyy selittämään, miten tämä monitahoinen maailma, josta me molemmat olemme osa, on syntynyt ja kehittynyt. Minä en pysty käsittämään, miten niin monimutkainen olento kuin ihminen on voinut syntyä ilman meille käsittämätöntä viisautta ja suunnitelmallisuutta. Joku veitikka täällä väitti äskettäin, ettei ihmisten aivojen takana ole mitään suunnitelmallisuutta. Hokuspokus? Olen valitettavasti niin tekninen ihminen, että sellainen ajattelu on minulle ylivoimainen. Aikaisemmin mainitussa linkissä oli kysymykseni pähkinäkuoressa: " Lopputulos tästä vertailusta (ihminen - kemiallinen prosessiteollisuus) on, että tavallinen ihminen on paljon mutkikkaampi ja pidemmälle kehittynyt olento kuin kaikkein pisimmälle kehitetty teollisuus, johon on tarvittu valtavia kehitysresursseja. Jos nyt kehitysopin kannattajien mielestä ihminen on ihan sattumalta, ilman Luojaa vähitellen kehittynyt tyhjästä, niin pitäisi olla paljon yksinkertaisempaa ja loogisempaa ajatella, että jokin teollisuuslaitos on kehittynyt tyhjästä ilman tutkijoiden, suunnittelijoiden, laitevalmistajien ja rakentajien apua." Entäs sitten kun tarkastelemme koko tätä ihmeellistä maailmaa? Usein viitataan tutkimustuloksiin, josta monet ovat ihmeissään. Mutta liian usein tuloksia ekstrapoloidaan alueille, joissa ne eivät enää päde. Vedetään hätäisiä johtopäätöksiä. Äsken esitettyyn kysymykseen olen saanut käsittämättömiä vastauksia, jotka pikemmin vahvistavat omia käsityksiä, että kaiken takana on Luoja. Onko sinulla vastaus kysymykseeni? Jos hyväksymme Luojan, seuraa kysymys: Mikä on Luojan suunnitelma ihmisen elämän kohdalla? Monet tuntuvat ajattelevan, ettei ole mitään tarkoitusta. Ei kai meidän ennakkoluulomme estä meitä etsimästä vastausta?
16. Miten elämä on syntynyt? Miten "teoria" voi luoda monimutkaisuutta? No, valitettavasti tätä teoriaa käytetään melkein minkä asian tahansa "todistamiseksi". (Todella tehokas teoria!) Mutta mikä on se "luova voima", joka vie kehityksen eteenpäin? Meidän täytyy myös muistaa, että entropia-laki pyrkii yhä suurempaan epäjärjestykseen, mikä vie kehityksen toiseen suuntaan. (On tietenkin tietyt "standardivastaukset", mutta ovatko ne todennäköisiä?) Mikäli olen ymmärtänyt oikein, evoluutioteoria ei selitä elämän syntyä. Voiko joku määritellä, mikä on elämä? Useita vuosia sitten sai etevä aivospesialistimme, prof. Matti Bergström, eräässä kuolemaa käsittävässä TV-ohjelmassa kehotuksen määritellä, mikä on kuolema? Hän tunnusti, ettei hänellä ole määritelmää. Ensiksi nimittäin pitäisi määritellä, mikä on elämä? Hänen mukaan kukaan ei ole voinut sitä tehdä luotettavasti. Ja kuitenkin elämme!
Monet ehkä kaipaavat määritelmää, mikä hengellinen elämä Jumalan yhteydessä on? Sitäkään ei voi tarkkaan määritellä. Onko se sen takia humpuukia? "2. Sydämen usko. Tämä usko on pelastava usko. (Room.10:10-11) Tämä on se sisäinen salattu vakaumus, jota kukaan ulkopuolinen ei voi arvioida. Se on Jumalan ja yksilön välinen asia, mutta voi tulla esiin seuraavalla uskon tasolla. Tämä usko ei perustu tunteisiin, jotka ajoittain vaihtelevat. Se perustuu Jumalan Sanaan, evankeliumin sanomaan. Jeesuskin puhui uudestisyntymisestä, pelastuksesta. Tämä tapahtuu armosta ilman omaa ansiotamme (Ef.2:8-10) Tämä on hengellistä elämää, iankaikkista elämää, yhteyttä Jumalan kanssa tai millä nimikkeellä sitä halutaan nimittää. Mikä on tämä elämä? Sitä ei kukaan voi tarkkaan määritellä. Mutta ei kukaan voi myöskään määritellä, mikä meidän fyysinen elämä on, vaikka tiedetään erittäin paljon elämän ja ruumiimme toiminnoista. Elämä ei voi syntyä kuolleesta aineesta. Se on Jumalan lahja. Elän, toimin ja teen monenlaisia asioita, vaikka en tiedä, miten se on mahdollista. Ymmärrykseni pohjalta tämä toiminta on "järjetön", johon en voi "uskoa". Mutta silti elän ja tiedän, että elän. Hengellinen elämä on mielestäni jotain samantapaista. Tärkein kysymyksemme: Elänkö tätä elämää? Kukaan muu ei voi ratkaista tätä kysymystä puolestamme. Emme voi elää sitä, jos hylkäämme Jumalan pelastussuunnitelman Jeesuksen sovitustyön kautta."
17. Eräänlainen kristillisen uskon yhteenveto OK, hienoa, että olet lukenut kaiken(?). Siinä tapauksessa et ole ymmärtänyt. Mutta tämä ei ole minkään vajavaisuutesi takia. Ilmeisesti merkitsee, ettet ole noudattanut tiettyjä periaatteita lukemisessa. Kun pyysit apua, yritän vielä kerran lyhyesti mainita jotain. Kun aloitetaan uuden aiheen opiskelu (tässä tapauksessa kristillinen usko), täytyy aloittaa perusteista. Täytyy yrittää selvittää tärkeimmät periaatteet ko. aiheessa sotkematta siihen omia ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Sen jälkeen voi mennä syvemmälle ja tutkia yksityiskohtia sen saadun yleiskatsauksen valossa. Tämä pätee ihan yleisesti, mutta myös kun on kysymys kristillisestä uskosta. Valitettavasti erittäin usein aloitetaan keskustelu jostakin yksityiskohdasta ymmärtämättä sitä kokonaisuutta, johon se liittyy. Yleensä tämä ei johda mihinkään, vaan keskustelu velloo edestakaisin ja monet hämmentyvät yhä enemmän, Kun on saatu ehkä vielä hieman utuinen kokonaiskuva, voidaan vakavasti kysyä lisää. Kysymyksiä kyllä löytyy, mutta löytyykö vastauksia? (mutta antavatko sitten muut elämänkatsomukset vastauksia?)
Mikä on oleellista kristillisessä uskossa? Olen yrittänyt esittää asian erittäin ytimekkäästi: Tässä tuli monta käsitettä, joista sinulla ehkä ei ole otetta mutta kyllä ehkä OMIA pohdintoja, jotka ehkä eivät sovi kokonaiskuvaan. JUMALA. Monilla on jumalakuva, joka ei sovi kristilliseen kokonaiskuvaan. Monet etsivät vastauksia Jumalasta siten, että se OMA JUMALAKUVA saataisiin vahvistetuksi. Tämä on kuitenkin mahdottomuus. Monet haluavat tieteellisiä todisteita Jumalan olemassaolosta. Mutta Jumala on inhimillisen tutkimuksen ulkopuolella, koska hän on itse tämän luomakunnan ulkopuolella (vaikka hän kyllä vaikuttaa täällä omalla tavallaan) Koska tiede ei 100%:sti voi tutkia Jumalan olemusta tieteellisin menetelmin, hylätään ihmisten todistukset Jumalan puuttumisesta ihmiselämään. Näille kokemuksille annetaan sitten mitä eriskummallisia selityksiä. Usein ihmiset kuvittelevat, että Jumalan tulisi melkein automaattisesti toimia meidän itsekkäiden toivomustemme ja käsitystemme mukaan. Sen takia ei myös saada rukousvastauksia. Mutta tämähän merkitsee, että työnnämme Jumalan sivuun ja kuvittelemme itse olevamme Jumalaa viisaampia. Mutta tämän kaltainen "jumala" on varsin heikko ja merkitsemätön, johon ei voi luottaa. Tältäkö pohjalta sitten Jumalaa arvostellaan? Jumala toimii kuitenkin omien periaatteiden mukaan, eikä suinkaan ihmisten vaatimusten mukaan. Ihmiset ovat kaikkina aikoina olleet kiinnostuneita Jumalasta. Sen takia on syntynyt niin monia uskontoja, kun ihmiset ovat omien rituaalien, ponnistusten tai meditaation kautta yrittäneet löytää yhteyttä Jumalaan. Viittaan internetsivuuni tai Stefan Gustavssonin ajatuksiin tämän osion alkuosassa. Kun ihmisillä on näin monenlaisia käsityksiä Jumalasta, niin miten saan tietää MILLAINEN JUMALA ON todellisuudessa? Kristillinen usko lähtee siitä, että Jumala on ilmoittanut jotain itsestään, olemuksestaan, teoistaan ja tahdostaan ihmisen suhteen. Tämä hän on tehnyt Sanassaan, Raamatussa. Hän on ilmoittanut, miten voimme uudelleen saada yhteyden häneen. Kaikkiin ihmisten uteliaisiin kysymyksiin ehkä ei ole vastauksia. Kohdat 2 - 4 edellä selviävät tutkimalla Raamattua. Sitten tulee tärkeä kysymys: Voimmeko luottaa Raamattuun? Eikö se ole samanlainen ihmisten kirjoittama kirja kuin mikä muu tahansa? Koko ajan ihmiset väittävät, että se on täynnä virheitä ja ristiriitoja. Ehkä se sopi 2-3000 vuotta sitten mutta ei enää meidän modernissa ja valaistuneessa ajassamme. Olen kirjoittanut, että suurin osa näistä ristiriidoista on ihmisten ajatusmaailmassa eikä suinkaan Raamatussa. Voi tietenkin olla paljon vaikeita asioita Raamatussa, mutta useimmiten on kysymys siitä, että ei ole huomioitu kokonaiskuvaa, vaan tulkitaan asioita omasta lähtökohdista. Toisin sanoen yritetään saada omat käsitykset mahtumaan Raamattuun. Tämä melkein aina epäonnistuu. Raamatun lukemisessa tarvitaan suurta avoimuutta ja rehellisyyttä. Tässä veisi liian pitkälle selostamaan, miksi pidän Raamattua luotettavana. Sen takia viittaan osioon "Raamattu" linkissä.
JUMALALLINEN NÄKÖKULMA.
Pelastavasta uskosta olen kirjoittanut ja antanut vertailun:
18. Olettamuksia - Jumalan olemus Minusta teet oikein, kun haluat AJATUKSEN KANSSA lukea tekstejäni, joskin ne ovat vain pieniä osia todellisesta kokonaisuudesta. En rupea tässä sen enempää kommentoida esittämiäsi vertailujeni johdosta (otteita osiosta I tässä esityksessä). Toivon, että muut ne ymmärtävät paremmin. Mutta matkaevääksi lukuhetkiäsi varten haluan antaa seuraavia "olettamuksiasi"(?), joita saat itse arvioida. 1. Ensimmäiseksi mielestäsi oletat, että Jumalan (jos hän olisi olemassa) pitäisi olla meille konkreettinen "olento", jonka voimme aisteillamme tai perinteisillä tieteellisillä menetelmillä tms. määritellä. MIKSI Jumalan pitäisi olla sellainen? Ei hän voi olla osa tästä luomakunnasta, koska ei hän ole voinut itseään luoda. Raamattu mainitsee, että Jumala on iankaikkinen. 2. Toinen olettamus on, että ajatusmallisi mukaan asetut muiden yläpuolelle. Mielestäsi sinulla on auktoriteetti päättää, mikä on ainoa oikea. Mutta Jumalan olemassaoloa ei ole riippuvainen mielipiteistäsi (eikä minunkaan tai muitten uskovien pohtimisesta). Mikseivät uskovaiset voisi olla oikeassa, vaikka olet eri mieltä? 3. Et hyväksy universaalista syytä ja kuitenkin puhut syyn ja seurauksen laista. Minusta tämä on ristiriitaista. Mistä ihminen on saanut sisäisen kaipauksen saada kontaktia "korkeamman voiman" kanssa? Miksi ihminen ylipäänsä ajattelee näitä olemassaolon kysymyksiä? Tai miksi ihminen ylipäänsä pystyy ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti ja hänellä on eriasteisia luovia kykyjä. (Toinen asia on, ovatko ajatuksemme aina oikeita ja johdonmukaisia?) Yleensä selitellään, että ne ovat vain kehittyneet. Mistä? Jumala on antanut merkillisen ilmoituksen: " Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtuneiden ja nöyrien luona. Minä virvoitan murtuneiden hengen ja herätän eloon nöyrien sydämen." Toisin sanoen: Toiselle ihmiselle Jumala on saavuttamaton persoonaton (satu)olento, joka on kokonaan sen ihmisen tietoisuuden ulkopuolella. Toiselle ihmiselle Jumala on samanaikaisesti persoonallisesti läsnä oleva ja on todellisuus arkipäivän tilanteissa. Miten tämä erilaisuus on selitettävissä? Jae antaa vastauksen: nöyryys!
Miten saamme tämän kontaktin? Tämä on hyvin yksilökohtainen asia, mutta seuraavassa tietyt yleiset periaatteet:
Ei voi rakastaa Jumalaa, ellei usko hänen olemassaoloon. Olen vuosien varrella kuullut, että monet ihmiset ovat rukoilleet näin: "Jumala, en tiedä oletko edes olemassakaan. Mutta jos olet, tässä minä olen. Tule minun elämääni ja tee, mitä SINÄ haluat. Muuta minut." Koska rukous on ollut aito, nämä ihmiset ovat vähitellen saaneet kokea jotain, mikä on sittemmin muuttanut koko heidän elämänsä.
19. Luomakunta, logiikka, ym Luomakunnalla tarkoitan lähinnä sitä, mitä voimme havaita aisteillamme tai muilla mittausmenetelmillä. Mutta paljon viittaa siihen, että on muitakin ulottuvuuksia ja olotiloja. Mikäli muistan oikein, Hawkins puhuu yli 10 ulottuvuudesta. Niitä me maallikot emme oikein ymmärrä. Mutta kautta aikojen ihmiset ovat eri yhteyksissä (ei uskonnollisissakin) spekuloineet esim. käsitteistä: näkyvä - näkymätön, aikamatkoja, ym. Minusta on täysin loogista olettaa, että voi olla muitakin ulottuvuuksia, joista meillä ei ole konkreettisia käsityksiä. (Sen takia vajavainen keskustelumme usein lukkiutuu, jos olemme kykenemättömiä ajattelemaan pidemmälle.) Jumalan ilmoitusten pohjalta olen käsittänyt, että Jumala ei ole sidottu aikaan niin kuin me. Hän oli, hän on ja hän tulee olemaan samanaikaisesti. Tämä on vaikea ymmärtää, mutta antaa vastauksia moniin kysymyksiin. Ellemme liiku aika-akselilla, vallitsee ikuisuus! (Tästä olen kirjoittanut sivuillani.) Sen takia minusta nämä periaatteet ja ajatukset (vaikka paljonkin vajavaisia) kaikesta huolimatta antaa olemassaolosta paljon paremman kuvan, kuin sinun yrityksesi kieltää tai mitätöidä kaikki, mikä ei ole mielesi mukaista. Puhut minun kohdallani kehäpäättelystä (mikä johtuu sinun lähtökohdastasi). Minusta itse teet loogisia kuperkeikkoja ja esität irrallaan olevia väitteitä, jotka minun mielestäni eivät ole vakuuttavia. Minusta et ole antanut termejä, joiden avulla yhtälö pätee. Kuten sanottu, liikumme alueilla, joita emme täysin hallitse. Sen takia jatkokeskustelu ja esitettyjen väitteittesi ruodinta on aika hedelmätön. Olen esittänyt kristillisen uskoni perusteluja ja kristillisen uskon periaatteita. Nämä olemassaolomme pohdinnat eivät ole ratkaisevia kristillisen uskon kannalta. Ne ovat kuitenkin taustakuvioita niihin kysymyksiin, joita monet pohtivat. Tämän palstan lukijat voivat itse ottaa kantaa niihin kirjoituksiin, jotka olen tehnyt tässä ketjussa. Gustavsson'in pohdinnoissa (kts.OSA I) tuli myös esille muitten kuin kristittyjen ajatuksia, joten ne muodostavat hyvän yleiskatsauksen (myöskin sinun käsityksistäsi??). Niitten pohjalta on hyvä tehdä vertailuja. Vielä kerran haluan korostaa, että kristillisen uskon olemusta ei voida selittää sanoilla tai filosofisilla pohdinnoilla. Mutta niitä voidaan kokea Jumalan antamilla periaatteilla. Tämä on monille käsittämätöntä. Mutta ne, jotka hyväksyvät Jumalan tarjouksen evankeliumin kautta, ovat myös kokeneet, että se toimii. Siellä on se jumalallinen aspekti, mikä pitkälle on mysteeri, mutta ei suinkaan mikään ihmisen keksimä mytologia.
|