GUDOMLIGT HELANDE1. INLEDNING2. VARFÖR FINNS SJUKDOM? 3. MÄNNISKANS HELHET 4. MÄNNISKANS OCH SKAPARENS MÖJLIGHETER 5. FELAKTIG UNDERVISNING 6. HINDER FÖR MIRAKULÖST HELANDE 7. VARFÖR FÖRHÅLLER MAN SIG NEGATIVT TILL GUDOMLIGT INGRIPANDE 8. OFTA FÖREKOMMANDE PÅSTÅENDEN OCH MISSFÖRSTÅND 9. JÄMFÖRELSE MELLAN MEDICINSKT OCH GUDOMLIGT HELANDE 10. NÅGRA LÄNKAR OCH VITTNESBÖRD
Vi rör oss dock på ett område, där vår kunskap och tankeförmåga är mycket bristfällig. Vi kan i inget fall ställa oss som domare och själviskt påstå, att "så här är det" eller "så här är det inte". Vi måste betrakta dessa händelser ur ett vidare perspektiv, än vad dagens ofta så begränsade tankemodeller gör. Avsikten är, att ge de personer, vilka brottas med dessa ömtåliga frågor, synpunkter, vilka kan eventuellt kan öka deras förståelse. Hoppas, att min kortfattade skrivstil utan desto mera konkreta exempel inte ger anledning till missförstånd. (Därför är det rekommendabelt att också bekanta sig med andra skrifter på min sida.)
2. VARFÖR FINNS SJUKDOM OCH LIDANDE?Detta är en fråga, som människor i alla tider har grubblat på utan att finna helt tillfredsställande svar. Vi kan dock enhälligt konstatera, att det finns lidanden överallt i vår värld, men detta tröstar inte de lidande värst mycket. Jag tar fram bara några allmänna åsikter.Vi lever i en värld, som blev under förbannelse efter syndafallet, På basen av den korta uppenbarelse, som vi har om detta, kan vi knappast ana, vad allt som ingår i denna tragiska händelse. I varje fall kom döden in i bilden: "det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas". (Hebr,9:27) Men före döden nedbryts vår kropp och vi insjuknar (ifall vi inte omkommer genom olyckshändelse). Denna förbannelse gäller hela världen: "20 Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om 21 att också skapelsen skall befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet. 22 Vi vet att hela skapelsen ännu samfällt suckar och våndas." (Rom.8) Detta förorsakar också t.ex. naturkatastrofernas offer mycket lidande. Men framför allt förorsakar rötterna till syndafallet: "högmod, själviskhet, maktbegär och olydnad gentemot Gud" den nöd och det lidande i olika former, som i dag finns i världen. Hit hör också sjukdom i dess varierande former. Sambanden mellan orsak och verkan är dock så oerhört komplicerade, att enhetliga utredningar inte kan åstadkommas.
Ofta frågas, varför det finns sjukdom, när Gud är kärlek. Men kärleken upphäver inte det faktum, att synden alltid har vissa följder. Det är inte fråga om någonting ont, som Gud har åstadkommit. Det är fråga om lagen beträffande sådd och skörd. Guds kärlek består i, att vi har förlåtelse i Jesus Kristus. Denna förlåtelse frälser oss från Guds dom (förtappelsen), men inte nödvändigtvis från syndens följder i denna tid.
3. MÄNNISKANS HELHETVad är hälsa? / Smärtor och ångest är varningsmärken / Människobilden / Läkaren bör ta i beaktande hela människan / Sjukdomens budskap / Mental hälsa och dess behandlingsmetoder / Äkta auktoritet / Betydelsen av livets kristider / Helbrägdagörelse / Vad är ett under? / Församlingen och hälsa / De botade och de, som inte blivit botade / Vår Gudsbild / Om nådegåvor / FörtroendeErik Ewalds var en känd terapeut och själavårdare med lång erfarenhet. Han har skrivit många böcker både på svenska och på finska. I det följande några citat fritt översatta till svenska från boken "Tahdotko terveeksi?" (Vill du bli frisk?)
Vad är hälsa? Men om psykiska sjukdomar är svåra att klart diagnostiseras, hur är det sedan med andlig sjukdom? Med andlig sjukdom menar jag sådant tillstånd, där människans andliga attityder eller hans förhållande till Gud och de djupare värderingarna har snedvridits. Hälsa är, att människan lever skapande och livsbejakande. En frisk människa är kreativ, som förmår förhålla sig empatisk gentemot andra människor. I Bibeln kallas detta kärlek.
Smärtor och ångest är varningsmärken
Människobilden Jag menar med "själ" den del av människans väsen, som psykologin undersöker: människans tankevärld, känslovärld och människans intuitiva erfarenheter och förmåga att lära sig. Vad menar jag med "ande"? För det första är anden den del av människan, som vet att människan är en personlighet och också att Gud är en personlighet. Det är märkligt att i Bibeln följa, hur människans uppfattning om Gud blir allt mera personlig. I slutet av Jesaja finner vi, hur han förkunnar där en personlig Gud. Detta är Bibelns, judendomens och kristendomens särdrag och höjdpunkt. I ingen annan religion är människan på samma sätt en personlig Guds avbild. Högre kan vi inte komma. Men härav följer, att människa har ansvar för sitt eget liv både åt sig själv och inför Gud. Vi har sålunda ett organ, som sköter vårt förhållande till den egna personligheten - både för denna tid och för evigt - och vårt förhållande till den evige Guden. Samvetet är detta organ och är viktig också för vår hälsa, då när det är befriat och inte bundet under lagen. Vår ande söker livets mening och frågar, hur vi kan finna denna mening. Vad är denna mening? Det är, att jag finner den rätta uppgiften, finner så höga värderingar, att jag vill arbeta och ägna mitt liv åt att fullborda dessa värderingar. Jag gör detta av entusiasm, inte av tvång eller av rädsla eller på grund av min ångest, utan enbart därför att jag är en människa vars liv är motiverat. Människan fylls av ångest, när hon inte kan leva på detta sätt.
Läkaren bör ta i beaktande hela människan
Sjukdomens budskap Nu för tiden erbjuds hjälp allt mer från de trender, vilka allt mera högljutt förkunnar människans "befrielse", Detta gäller såväl feministiska rörelser liksom också frihet på det sexuella området. Överallt ropar man, att också kyrkan borde anpassa sig till dessa rörelser. Men om kyrkan anpassar sig i konflikt med Bibelns budskap förenar den sig med de krafter, vilka river sönder människosjälen.
Mental hälsa och dess behandlingsmetoder
Den andra ytterligheten är också farlig: Man märker, att dessa själiska faktorer har sin egen betydelse för sjukdomens uppkomst och blir så grundlig förtrollade av tanken, att man glider in i psykologism. Hela gåtan med livet försöker man lösa enbart med psykologi. Man har försökt intala människan, att hon är till i främsta rum för att tillfredsställa sina behov. Detta är det nya evangelium, som förkunnas överallt. Människorna börjar tro, att de har rätt att tillfredsställa alla sina verkliga men också inbillade behov på bekostnad av sina medmänniskor. De tycker, att kyrkan har fel, när den inte är av samma åsikt. Vi har kommit till den situation, att alla börjar förverkliga sig själv på fel sätt. Jag har tidigare sagt, att detta inte är förverkligande av sig själv, utan det är förverkligande av själviskhet och egoism. Ju längre man går i denna riktning, desto mera ensam blir människan och desto fattigare blir hennes själsliv. Hon känner sig inte mera tvungen att se sina djupare behov. Människan blir förhärdad och känner inte längre andliga behov. Människan har hamnat ut på en ocean, hon har en kompass, men plötsligt har nålen rostat fast. Den visar ingen riktning och människan känner sig som drivved på vågorna. Människan har ingen aning, hur hon kan klara sig. Därför kastar hon sig allt djupare i sinnlighet, sedan i droger, sedan i tröstlöshet och till slut i självmord. Detta är det pris, som vi får betala för dylik "frihet", som inte är annat än fångenskap under sina drifter och själviska behov. Men just från sådant slaveri kom Jesus för att befria oss.
Äkta auktoritet
Förödande auktoritet är sådan, som underlägger sig andra under sin egen makt och godkänner ingen annan självständig människa eller stat vid sidan. Människan eller staten intar Guds plats. Men det finns också en bejakande och sund auktoritet, vilken Jesus var representant för. Han utryckte det så här: Den som vill vara störst bör vara allas tjänare. Här är inte fråga om en förödmjukad tjänare, som tjänar av tvång, förnekar sig själv eller anser sig undermålig. Här är fråga om en äkta och trygg auktoritet. Auktoritet används att tjäna andra och deras behov. Människan kan förverkliga dylik, när hon har sunda, höga principer och ett samvete, som fungerar rätt och vilket hon lyder. Jag upprepar än en gång: Vi har sjunkit ned i psykologism, vilket innebär, att människan är ett knippe behov och när dessa behov tillfredsställs, är allting bra. Men det finns ännu vägar på vilka vi kan glida in på. Nämligen förandlingens vägar. Det är många, som har hamnat på den vägen. Det är en bekväm väg, där vi kan lösgöra oss från alla svåra saker i världen, från svåra personrelationer och andra svåra saker, såväl som från eget ansvar och kasta oss i Jesu famn. Vi finner stöd från sådan förkunnelse, som förklarar, att världen är ond och en rättfärdig människa bör fly bort från den. Där är man sedan. Detta är överdriven andlighet. Egentligen är det ingen andlighet, endast en from flykt från verkligheten eller rent av en lögn. Men dylika "kristna" människor har aldrig börjat leva ett sunt andligt liv. Representanter för dessa finns i alla riktningar.
Betydelsen av livets kristider
Om vi kan ana oss till, att kriser är till för att leda oss till djupare förståelse av livets mening, då är vi redan nästan i säkerhet. Utan dylika kriser kanske vi inte kan mogna. Vi kan inte bli andligt mogna, om vi inte märker våra felsteg, våra synder. Ingen kan uthärda en människa, som förblir i sin fullkomlighet och i sin oskuld - eller tror sig vara en sådan. Hon är egenrättfärdig. Hon vill inte lyssna till andra människor och ännu mindre förstå och hjälpa dem. Men hon kan inte heller hjälpa sig själv, om hon inte är villig till den helande process, som är nödvändig för henne.
Helbrägdagörelse Med andra ord: Vi har mycken sjukdom, som beror av dessa orsaker. Jag är säker på, att Gud vill hjälpa oss, men Han vill först uppenbara för oss de verkliga orsakerna. Han vill först få oss att se, vad det är fråga om.
Vad är ett under?
Församlingen och hälsa
I församlingen kan finnas felaktiga uppfattningar: Om jag kunde pressa ur mig en tro, som gör under, då skulle också helanden ske." Här är en helt fel åsikt om tron, som om den skulle vara en kraft, som utgår från oss och sedan förflyttar berg. Tro är helt enkelt, att jag kommer till Jesus. Varje människa, som kommer till honom och ber om hjälp, tror. Först av allt vore det viktigt, att våra åsikter skulle utvidgas och vi skulle innesluta i församlingens liv hela människolivet med alla dess problem, konflikter och svårigheter, till vilka vi ber om Guds välsignelse, ledning och kraft. Någon frågar: "Om jag inte kan be rätt, jag kan inte hitta de rätta orden och jag förstår inte saken riktigt, inte vill väl Gud då hela mig?" Men "de rätta orden" är en bisak och en dylik frågeställning tyder på en mänsklig neuros, som Gud vill bota.
De botade och de, som inte blivit botade Till allt detta ännu ett varningens ord: När människor börjar bli helade i församlingen, får vi inte börja upphöja dem på någon podium för beundran. Helt förkastligt är attityden: se hur mycket tro vi har. Detta leder lätt till, att man ser ned på dem, som inte blivit helade. Om församlingen är en mogen församling, vet man, att dessa, som inte ännu blivit helade utan lider, behöver allra mest kärlek.
Vår Gudsbild
Om nådegåvor
Dessutom förutsätter gåvornas användning kärlek. Kärlek borde i församlingen inte bara vara ett vackert ord, utan den borde genomsyra hela församlingens liv och verksamhet.
Förtroende
Ewalds behandlar också: Personliga relationer och hälsa. Jag går inte mera in på detta ämne, men vill bara poängtera, att det är viktigt att vara fri från hat, bitterhet, avund och ha ett förlåtande sinnelag. Då öppnar man möjligheterna till helande. Beträffande förlåtelse är det viktigt, att förlåta också sig själv. Detta är en sak, som man lätt förbiser.
1) Människokroppens egna försvarsmekanismer, vilka gör, att den insjuknade människan i de flesta fall blir på nytt frisk på ett "naturligt sätt". Detta är ett ypperligt exempel på, hur sinnrikt Gud har skapat människan. På detta fick jag mycket konkreta exempel i samband med en hjärnblödning med åtföljande förlamning. 2) Läkarvetenskapen har i synnerhet under de senaste årtiondena utvecklats med stormsteg. Detta får vi vara mycket tacksamma för. Så t.ex. är det inte länge sedan, när en cancersjuk nästan var dödsdömd. Trots detta har det uppstått nya farliga sjukdomar. Tidigare nämnda människors ångest, stress, osäkerhetsfaktorer, livets meningslöshet och andra psykiska depressionsfenomen kommer att ställa hälsovården inför allt hårdare press. Allt mera har man öppet börjat tala om de mentala problemen i synnerhet bland ungdomen. Här skulle en sund evangelisk förkunnelse vara på plats. Tyvärr finns det också mycken vilseledande lagisk förkunnelse, vilket Ewalds poängterade. 3) Övernaturlig, mirakulös helbrägdagörelse kommer in i bilden i synnerhet, när dessa tidigare alternativ inte mera kan erbjuda hjälp. Gränser kan inte dras. Det finns många fall, där Guds ingripande inte kan bestyrkas "vetenskapligt" med läkarutlåtanden eller dylikt. Men den helade människan VET själv, att hon har fått hjälp ifrån ovan. Ofta, men ingalunda alltid, kan Gud kalla människor, vilka Han ger en speciell fullmakt att be för sjuka. Ingen kan ta en dylik fullmakt av egen vilja. Man bör också använda denna fullmakt i ödmjukhet i förvissning, att endast Gud kan bota. En dylik människa ställs på hårda påfrestningar både från omgivningen men också från sin inre själviskhet och stolthet. Därför är det oerhört viktigt, att den befullmäktigade verkligen står på stabil biblisk grund. Bör tilläggas, att naturligtvis kan varje troende be för och tillsammans med sjuka i enskildhet. Jag har i hela mitt liv fått vara relativt frisk. Jag har inte direkt upplevt mirakulösa under men jag har upplevt Guds ledning vid flera tillfällen. För drygt 20 år sedan drabbades jag helt utan förvarningar av hjärnblödning. Efter vissa mellanstadier ledde detta till fullständig förlamning av vänstra sidan. Genast i början efter de preliminära undersökningarna fick jag uppleva en sådan Guds beröring, att allt bekymmer över situationen var som bortblåst och jag kunde på ett positivt sätt koncentrera mig på rehabiliteringen. Jag fick mycken lärdom av denna händelse. I slutstadiet skedde tillfrisknandet med sådan fart, att också sjukvårdspersonalen blev förvånad. Min sjukledighet varade bara 2 månader. Också i den egna cancerupplevelsen för några år sedan med operation och cellgiftsbehandling fick jag röna Guds omsorg och ledning. Tumören upptäcktes oväntat, trots att jag inte var sjuk eller hade symptom. Jag hamnade genast samma vecka på operationsbordet. Samma dag, som jag blev utskriven, fick jag höra den verkliga diagnosen, att cancern var på väg att sprida sig.
En sak har jag redan tidigare påpekat: Vi får vara tacksamma till Gud och ge honom ära, om "Jesus verkar tro", att någon får vara fri från sjukdom och andra svårigheter och får uppleva välsignelser. Men denne bör vaka över sitt liv, att han inte grips av andligt högmod och hans undervisning blir ensidig. Bibeln talar visserligen om framgång, men däri ingår en betydligt vidare innebörd, än vad nutidens ofta självkoncentrerade människa tänker. Då blir situationen katastrofal om man börjar offentligt eller genom sitt beteende undervisa, att detta är en norm, varmed man kan mäta sin andlighet. Då ersätts lätt den av Gud verkande tron i en slags "tvångstro", vilket kan förorsaka många osunda situationer. En ytterlighetsform är, att människan inte skulle få vara sjuk eller fattig, när hon dör. Hon vore då en avfälling. Detta är totalt i konflikt med Bibelns budskap.. Detta förorsakar trauma, vilka inte är i överensstämmelse med äkta kärleksfull kristendom.
Hänvisande till föregående avsnitt vill jag framföra några tankar om helbrägdagörelse, som är föremål för livlig debatt. Inom ramen för denna framställning är det inte möjligt att gå djupare in i ämnet.
Naturligtvis är sjukdom en följd av syndafallet, liksom också t.ex. död, smärtor, födelsevåndor, arbetsmödor, gråt, sorg, lidanden. När Jesus försonade våra synder, löstes samtidigt hela problempaketet av syndens följder, så att människan på basen av Jesu seger på korset har hopp om en verklighet, som förverkligas en gång, när allt blir återställt (Apg.3:21). "Allra viktigast är, att på evangeliets grund och Guds löften finna en sådan tillsiktsfull tro, i vilken människan kan VILA också i svåra situationer. Då gäller löftet: "Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut." Då kunde också ske mera Guds under."
6. HINDER FÖR MIRAKULÖST HELANDEAv dessa är kanske de största människors otro och snedvridna fördomar och uppfattningar. Jag hänvisar till Ewalds undervisning tidigare. Men också vår omgivning inverkar på dessa saker. om detta har jag skrivit tidigare:
Trycken från omgivningen och dess inverkan
Tyvärr är situationen i våra västerländska, kristna (?) samhällen, att om någon genom Guds ingripande verkligen blir helad från någon svår sjukdom och massmedierna börjar berätta om detta med förklaringar från och till, uppstår i vårt sensationslystna samhälle en sådan ruljans, att knappast någon kan utan mentala skador klara en sådan situation. Man ger inte Gud äran för detta, utan skriver mycket sådant, att den kristna verksamheten blir lidande. Folk blir botade också i denna tid, men jag har ofta tänkt, att det kanske ändå är bättre att det sker mera undanskymt och saken är ett vittnesbörd bara i den närmaste omgivningen. Många frågar efter dessa under, men när man ger exempel, tror dessa trots allt inte, utan de kommer med vilka (ibland fullt löjliga) motargument som helst. Men så var det också under Jesu tid. "Detta släkte är ett ont släkte. Det begär ett tecken, men det skall inte få något annat än Jonas tecken." (Jesu död och uppståndelse.) "Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda." Människans själviskhet, stolthet och otro är fortfarande de största hindren för Guds ingripanden. Om det skulle ske mera under, där sjuka får sin hälsa, kunde detta förorsaka bitterhet hos många, som inte blir helade. Man skulle lätt kräva klara besked om Guds handlande, av vilken ingen ser den helhet, som endast Gud övervakar. I alla dessa fall skulle frälsningens verkliga grund, Jesu försoningsverk, bli en andra handens sak.
7. VARFÖR FÖRHÅLLER MAN SIG NEGATIVT TILL GUDOMLIGT INGRIPANDETidigare nämndes några saker. I bakgrunden är det djupare sett fråga om, vilken världsbild människan har. Har vi en sådan vid världsbild, där övernaturliga saker är möjliga. ( Detta betyder inte nödvändigtvis en kristen tro.) Jag har på annat håll framfört:
Naturalism
Är naturalism det rätta synsättet?
Dessutom fastän vi håller fast vid, att det naturalistiska synsättet är det rätta, bör vi ju samtidigt anse som felaktiga alla de världsåskådningar, vilka ger utrymme för det övernaturliga.
Vi kommer till, att den naturalistiska världsåskådningen kan vara riktig eller felaktig.
Är den västerländska världsåskådningen verkligen naturalistisk?
8. OFTA FÖREKOMMANDE PÅSTÅENDEN OCH MISSFÖRSTÅND1) Hänvisningar till gjorda undersökningarDet har gjorts undersökningar om bönens inverkan på sjukas tillfrisknande. Ofta påstås, att ingen markant skillnad har hittats. Kritikerna hänvisar ständigt till dessa. Jag har inte möjlighet, att direkt börja analysera dessa. Men jag vill ta fram vissa allmänna iakttagelser och principer. I finska förhållanden har man speciellt hänvisat till Matti A. Miettinens doktorsavhandling, där han analyserade människor, vilka blev botade vid Niilo Yli-Vainios möten i slutet på 70-talet och i början av 80-talet. Han drog slutsatsen, att inga mirakulösa helbrägdagörelser har skett. Människor hade endast rönt en sk. placebo-effekt. Själv betvivlar jag undersökningens vidd. Jag känner personligen åtminstone ett fall, där en sjukpensionerad MS-patient med stora svårigheter att röra sig blev helbrägdagjord vid Yli-Vainios möte. Jag hörde många gånger hennes berättelse om denna händelse och jag kunde under 10 års tid konstatera, att hon åtminstone inte led av MS-sjukdom, när hon rörde sig. Till saken hör dessutom, att nämnda Miettinen troligen hade skrivit behövliga läkarutlåtanden vid kvinnans sjukpensionering. Jag har också egna tvivelaktiga erfarenheter av Miettinen diagnostiseringar.
Allmänt om dylika undersökningar:
I dessa undersökningar här, när är det fråga om Guds verksamhet och Hans helande kraft, måste man beakta dessa dimensioner. Jag har tidigare påpekat, att det finns inga vetenskapliga metoder att undersöka Guds väsen. Därför blir de gudomliga aspekterna utanför dylika undersökningar. Om man vill undersöka t.ex. dessa under systematiskt borde man i provtagningsprogrammet eller i utgångskriterierna beakta dessa. Men Gud kan inte placeras i dylikt program enligt människokriterier. Den vetenskapliga världen känner inte begreppet "Guds kraft". (Därför är troligen Miettinens avhandling fullständigt snedvriden?) Dessutom borde undersökningen innehålla variablerna "bön" och "tro". Jag har behandlat dessa begrepp på annat håll. På basen av detta är det inte heller möjligt att inrymma dessa variabler i ett forskningsprogram. Det finns inga metoder att mäta bönens djup och dess hemligheter (se punkt 10 nedan). Ingen människa kan värdera en annans tro. Det är inte här fråga om människans "försök" att tro, utan det är den tro, som Gud verkar i oss. Enligt mitt förmenande kan man bekräfta dessa helande under endast med hjälp av människors egna vittnesbörd och eventuella läkarintyg i de fall, där dessa finns. Men detta räcker inte för dessa kritiker, för vilka ingenting annat duger än det, som skulle bekräfta deras snedvridna förutfattade åsikter. Men dessa väljer ut bara sådant, som de ensidigt kan godkänna. Allt annat struntar de i. De anses vara direkta lögner eller så innehåller de obekanta faktorer, som skulle förklara allt.
2) Helande sker också utanför kristen tro och i andra religioner
3) En botad människa kan insjukna på nytt
4) Det är fråga ENDAST om en känsla av välbefinnande (placebo)
Vi måste dock konstatera, att det finns många helande, t.ex. en tumör försvinner just före en planerad operation, vilka omöjligt kan placeras under denna rubrik. Enligt många berättelser har personen ifråga känt en varm våg gå igenom hela kroppen och han/hon VET sig vara botad. Efteråt kan detta konstateras vid läkarundersökning. Vi måste ju inse, att det allra viktigaste är, att personen ifråga får hjälp just i SIN svåra situation och kan återgå att leva ett normalt liv. Hur detta sker, är ju egentligen en helt underordnad fråga. Vi bör ju vara tacksamma och glädjas med varje person, som blir botad. Att börja rota i dessa saker, huruvida de verkligen är äkta, tycker jag är ganska grymt gentemot dessa människor. Den mest kompetenta personen att bedöma dessa helanden, är nog personen ifråga. Dessa "allvetande" kritiker har ju inga möjligheter att bedöma dessa saker, då deras enda motiv är en snedvriden fördom. Det finns många mänskliga metoder utanför kristen tro, som sysslar med "healing". I de flesta torde tyngdpunkten ligga i att avlägsna de psykiska faktorer, vilka förorsakar sjukdomar. Såtillvida är de jämförbara med andra läkarvetenskapliga metoder. Men jag har åtminstone inte klar uppfattning, var gränsen mellan dessa och ockultistiska metoder går. Dessa metoder erkänner dock inte öppet möjligheterna för gudomligt ingripande och ligger utanför ramarna för detta ämne.
5) Exempel på förvriden fördom
Tyvärr är det många, som reagerar inför Guds under på detta obegripliga sätt. Visserligen kan och får man vara kritisk, men för mångas vidkommande kan man konstatera, att deras kritiskhet har förvandlats till någonting sjukligt, när de på inga villkor kan acceptera fakta. Just dessa behöver bli helade.
6) Mirakulösa under beskrivs som "naturliga" eller botande av "inbillning"
När människan får uppleva ett andligt förnyande, kan hon också få uppleva fysiskt helande. En inbillad sjukdom beror på psykiska orsaker. Den kan man bli helad ifrån. I allmänhet är människorna i böneköer sunda, förnuftiga människor och ingalunda "inbillningssjuka" Om läkarvetenskapen skulle kunna förklara dessa botade människors sjukdomar, varför har då inte läkarna botat dem vid sina mottagningar förrän dessa bad on förbön?
7) Varför blir inte alla botade?
Jag har också skrivit om mina tankar om utopin: "alla troende skulle vara friska" eller "alla som man ber för bli friska". Detta vore en omöjlighet. Det skulle leda till, att frälsningsbudskapet i praktiken skulle åsidosättas. Troligen är det Guds vishet, att först i 1000-årsriket denna utopi eventuellt kan förverkligas (?) Men jag är övertygad om, att ifall vi skulle förhålla oss mera positivt till Guds ingripanden, skulle mera under ske.
8) Påstås, att allt är bedrägeri
Ibland kan talare anklagas, att de lovar sådant, som sedan inte sker. Jag tror inte, att någon lovar, att alla blir botade. Detta vore inte ärligt, men de poängterar, att för Gud är allting möjligt. Dessutom bör de ju skapa en trons atmosfär, där det sedan kan ske under. Därför berättar de i allmänhet endast de positiva erfarenheter, som de har. Beroende på sin natur kan de eventuellt framföra sitt budskap på ett sätt, som av någon kan missförstås.
9) Troende anklagas för
, Vissheten, att för Gud är allt möjligt, föder hopp. Om läkaren säger, att ingenting kan mera göras är verkligen deprimerande. Det är ju bättre, att några tillfrisknar genom bön, än att ingen skulle tillfriskna.
10) Bön är missförstådd
I bön finns också vissa principer, som man bör tillämpa i rätt sinnelag. Jag hänvisar till, vad jag skrivit på annat håll om bön. Här endast några korta uttalanden:
Vem som helst kan be om hjälp vid nödsituation. Var och en kan be "syndarens bön".
- Vi bör vara i äkta barnaskap med vår himmelske Fader, Gud, dvs vi bör vara pånyttfödda. Något att tänka över: Varför ber vi om hälsa eller befrielse från svårigheter? Är det bara för att vi skall ha det lättare och bättre att vara? Visserligen vill Gud höra dessa böner, men är vi villiga att ge Honom all ära och vara levande vittnesbörd på Guds kraft? Är vi villiga att utan bitterhet och med glädje tjäna Gud i den situation vi befinner oss i? Kanske först efter det börjar vi få bönesvar i någon form.
11) Felaktig bild av Gud
När Gud har skapat en så här märklig varelse till sin avbild, är det ju helt naturligt, att Han i sin vishet också vid behov kan reparera saker, som har gått snett t.ex. i människans hälsa. Men på grund av tidigare nämnda orsaker botar inte Gud med våld alla sjuka i världen. Men Han gör under för att förhärliga sitt namn och sin ära. Världens "furste" däremot har kommit för att omintetgöra Guds verk. Jesus sade: "Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd." Citat av Ewalds: "Hurudan är den Gud, som vi förkunnar? Jag har märkt i samtal med sjuka människor och i synnerhet med sådana, som har förvandlat sina psykiska problem till fysisk sjukdom, att deras gudsbild är synnerligen grym och motsägelsefull. De ser Gud som en bestraffare, som en bergsgud, som dundrar på Sinai. Men en sådan är inte Jesu Kristi Fader."
9. VISSA JÄMFÖRELSER MELLAN MÄNSKLIGT OCH GUDOMLIGT BOTANDEI Kathryn Kuhlmanns bok "För Gud är allting möjligt" (1974) uttrycker Richard Owellen förkortat följande åsikter om Guds och läkarnas andelar:"Nu många år senare hör jag till en av världens största medicinska forskningsanstalter. I denna min ställning ser jag ingen konflikt mellan medicinskt och gudomligt botande. Läkaren kan inte bota. Han kan ge medicin, men denna ändrar inte människans organ, men den förbättrar dess funktionsduglighet. Allt tillfrisknande kommer från Gud. Kirurgerna kan operera bort elaka tumörer och cellgrupper, vilket påskyndar tillfrisknande. Men kirurgen syr igen operationssnittet och har då gjort sin andel. Gud botar. Gud har reserverat åt oss många fina mediciner, kirurgisk kunskap, ortopedisk kunskap och vishet att sköta sjuka - och för kristna ännu den fördelen, att Han kan gå ännu längre, där mänsklig vishet inte mera räcker. En del av mina kolleger förnekar detta. Andra t.o.m. förnekar Guds existens. Men när de personligen hamnar inför faktum, att deras mänskligt sett obotliga patienter blir botade, när dessa vänder sig till Gud, då är dessa verkligen förvirrade. Ibland tycks det främmande, att på vetenskapen förlitande personer, vilka strävar att vara ärliga, helt och hållet lämnar detta område att bli botad obeaktad. Men Andens saker är inte det naturliga tänkandets saker. Det naturliga sinnet motsätter sig Andens insikter. Var och en, fastän en kunnig vetenskapsman, som inte beaktar dessa saker, gör uppror gentemot Gud och behöver Jesus Kristus. Hit hör erkännandet av Guds botande kraft. Men de, som vill veta hela sanningen, måste vända sig till Kristus, i vilken "är vishetens och kunskapens alla skatter gömda". (Kol. 2)
Koncentrerat och förenklat kan man utrycka saken så här (saxat från en diskussionsspalt):
2) Läkarvetenskapen botar sjukdomar i allmänhet långsamt.
3) Läkarvetenskapens åtgärder kan förorsaka nya sjukdomar.
4) Läkarvetenskapens åtgärder kan vara smärtsamma.
5) Läkarvetenskapens mediciner kan ha biverkningar.
6) Läkarvetenskapens åtgärder är ofta kompromisser. Vissa organ måste opereras bort.
7) Läkartid måste ofta beställas på förhand.
8) Ofta måste man vänta länge förrän man får mottagningstid.
9) Läkarbehandling kostar mycket.
10) Läkarna kan göra fel i diagnosen och i behandlingen.
Läkarvetenskapens svar åt allvarligt sjuka:
Bibelns löften
Människan måste med rätt sinnelag och ärligt i bön inför Gud tillägna sig dessa löften, så att de smälter in i vårt liv i vår vardag. Detta är inte alltid lätt tillämpa vardagens virrvarr på grund av vår själviska och stolta natur. Men som tidigare nämnt vi får komma också med detta problem till Jesus.
10. Några länkar och vittnesbörd.Jesus gör underVittnesbörd om helande Laila blev rullstolsbunden efter en luftballongsolycka. Idag är hon helad!
På finska:
|