Pontius Pilatus oli Jeesuksen vastentahtoinen tuomari(Avainsanoma 3/2004) Maaherra
Pontius Pilatus olisi kernaasti jättänyt Jeesuksen tuomitsematta,
käy ilmi paitsi Sanasta myös Pilatuksen omista raporteista keisari Tiberiukselle eli Pontius
Pilatuksen Virallisista Asiakirjoista. Aina kun
luemme Jeesuksen kärsimyshistoriaa tapaamme myös nimen Pontius Pilatus. Hän oli roomalainen
prokuraattori, joka edusti maallista tuomiovaltaa. Tärkeän asemansa
vuoksi hänestä on aina ollut liikkeellä monenlaisia taruja ja
legendoja, mm. Acta Pilati
-niminen keskiaikainen kirjoitelma. Mutta
hänestä on myös vakavampaa historiallista aineistoa, kuten Pontius Pilatuksen viralliset
asiakirjat, jossa on Pilatuksen itsensä kirjoittamia ilmoituksia,
kirjeitä yms. Rooman keisari Tiberiukselle
Jeesuksen vaikutuksesta, tutkimisesta, tuomiosta, ristiinnaulitsemisesta
jne. Kirja ilmestyi suomeksi 1887,ja uusi painos 1975 Akateemisen
Kustannusliikkeen kautta. Prof. Tischendorf löysi
Pilatuksen Asiakirjat
Asiakirjat
olivat olleet pitkään tietymättömissä, mutta
saksalainen professori Konstantin von Tischendorf löysi
ne tehdessään tutkimusmatkoja mm. itämaisiin kirjastoihin 1850-
luvulla. Noilla matkoilla hän teki myös löydön, joka teki
hänestä maailmankuulun: hän toi Saksaan UT:n
alkutekstin todistuskappaleita, joista tärkein oli Siinain Katariinaluostarista löytämänsä
kreikkalainen Raamatun käsikirjoitus, Codex
Sinaiticus. Pilatuksen
asiakirjojen aitoutta vastaan on tietysti myös hyökätty, mutta
se on ollut vaikeaa, koska dokumentin tukena on kolmen kuuluisan
kirkkoisän todistus: Justinus Martyyrin (v. 138), Tertullianuksen
(n. v 200) ja kirkkohistorioitsija Eusebiuksen
(n. v. 315). Tischendorf toteaakin kirjan
johdannossa. "Näiden
kolmen tunnetun ja luotetun henkilön kirjoituksista ja lausunnoista
selviää se, että Pilatuksen asiakirjat ovat olleet olemassa jo
ennen vuotta 138 jKr. ja että niitä tuolloin pidettiin todellisina
asiakirjoina - -. " Osa
Pilatuksen dokumenteista oli löydettäessä sekä kreikan-
että latinankielisinä, joten tältä osin kirjassa on
toistoa, koska kaikki tekstit on suomennettu. Kirjan loppuun on myös
liitetty mm. lainauksia em. kirkkoisiltä näiden
elämäkertatietoja. Seuraavassa joitakin otteita Pilatukselta: "Pontius Pilatus lähettää tervehdyksensä
keisari Tiberiukselle". Pilatuksen ja Jeesuksen ensi kohtaaminen "Viimeksi
kuluneitten päiväin, tapaukset
minun maakunnassani ovat sitä laatua, että pidän tarpeellisena
niistä kustakin erittäin kirjoittaa. - -
Niistä monista huhuista, mitkä korviini tulivat, oli yksi semmoinen,
joka erityisesti veti puoleensa huomiotani. Nuori mies, niin kerrottiin oli
ilmaantunut Galileaan pyhällä innolla julistaen lakia niitten
jumalain nimessä,
jotka hänet olivat lähettäneet. Ensin
pelkäsin hänen tarkoituksenansa olevan villitä kansaa
roomalaisia vastaan, mutta pian kaikki sellaiset epäilykseni katosivat.
Jeesus, Natsarealainen, puhui roomalaisista
ystävällisemmin kuin juutalaiset yleensä tekivät. Eräänä
päivänä kulkiessani Siiloan lammikon
ohitse, jossa oli paljon kansaa koossa, näin nuoren miehen suuren
kansanjoukon keskellä. Minulle sanottiin hänen olevan Jeesuksen. Sen
olisin helposti voinut käsittääkin, sillä niin suuresti
hän kuulijoistaan erosi. Hänen hiuksensa ja partansa olivat kullan
väriset. Hän näytti noin kolmenkymmenen ikäiseltä. En
ole milloinkaan nähnyt jalomman ja puhtaamman muotoista ihmistä.
Miten toisenlainen hän olikaan kuin hänen mustapartaiset ja
kellahtava-ihoiset kuulijansa." Jeesus teki valtavan vaikutuksen Jeesuksen
olemus ja viisaat puheet tekivät Pilatukseen niin suuren vaikutuksen,
että hän alkoi suosia tätä: "Minä otin hänet
suojelukseeni, jota seikkaa hän kenties ei itse tiennytkään.
Hän sai vapaasti puhua, vaikuttaa:, koota kansaa
ympärilleen ja opettaa sekä valita opetuslapsia. -
- Mutta tämä rajaton vapaus, jonka Jeesukselle annoin, ärsytti
juutalaisia, ei köyhiä, vaan rikkaita ja mahtavia." Lopulta
Pilatus kutsutti Jeesuksen luokseen pretoriumiin:
"Natsarealaisen tultua menin basilikaani,
häntä katsellessani tuntuivat jalkani rautakahleilla marmorilattiaan
kiinnitetyiltä ja joka jäseneni vapisi kuin pahantekijäin, jolla
aikaa Jeesus oli tyyni - tyyni kuin viaton. - - Kotvan
aikaa minä katselin ihmetellen ja kunnioituksella noita tavattomia
kasvoja, jommoisia ei ole tuntenut kukaan noista monista maalareista, jotka
ovat kaikille meidän jumalillemme ja puolijumalille muodot ja kuvat
antaneet. Pilatus antoi puhevapauden 'Jeesus',
sanoin minä viimeinkin hänelle sopertelevalla kielellä: 'Jeesus Natsarealainen, minä olen suonut sinulle
näinä kolmena viimeksi kuluneena vuonna suuren puheenvapauden,
enkä sitä koskaan kadukaan. Sinä puhut viisaan tavalla. En
tiedä, oletko lukenut Sokratesta vai Platoniako, mutta sen
tiedän, että sinä puhut niin majesteetillisen yksinkertaisesti,
että se kohottaa sinut paljon ylemmäksi näitä
filosofeja." Pilatus
arvosti Jeesusta myös hänen tekemiensä ihmetöiden vuoksi.
Seuraava katkelma on Justinus Martyyrin
tekstiä, joissa hän siteeraa Pilatuksen asiakirjoja: "Yksi
niistä erehdyksistä, joista Jeesusta syytettiin, oli se, että
hän olisi sanonut, ettei sapatti ole mikään lepopäivä
ja ettei sitä sen tähden tarvitse pyhänä pitää.
Hän teki nimittäin monta ihmetyötä tänä
päivänä, antoi sokeille heidän näkönsä, teki
halvatut terveiksi, paransi pitaaliset, herätti
kuolleita. Yhdellä sanalla hän paransi sellaisia halvatuita, jotka
olivat kokonaan kykenemättömiä liikuttamaan ruumistansa ja jotka
ainoastaan voivat puhua, niin että he, saattoivat kävellä ja
juosta minne halusivat." Pilatus
näki selvästi, ettei tämä mies tehnyt muuta kuin
hyvää, mutta siitä huolimatta monien juutalaisten, etenkin
fariseusten raivo häntä vastaan vain yltyi. Lopulta kansanjoukko
vaati Jeesuksen teloittamista. Maa järisi ja halkesi, horna
valloillaan Herodes, Arkelaus, Filippus, Hannas, Kaifas ja koko kansa jättivät hänet minulle,
pannen toimeen suuren metelin ja pakottaen minut tuomitsemaan hänet.
Minä annoin ristiinnaulita hänet, sitten kun häntä ensin
oli ruoskittu, vaikka hän ei ollut mitään pahaa tehnyt.
Sillä ajalla, minkä hän oli ristiinnaulittuna, pimeni koko
maailma, aurinko pimeni keskipäivällä ja tähdet
näkyivät taivaankannella, vaikka ne eivät ensinkään
loistaneet, ja kuu näytti vereltä. Maailma oli muuttunut hornan
kaltaiseksi niin, ettei temppelin pyhää, niin kuin juutalaiset
sanoivat, voitu nähdä. Sen alapuolelle ilmestyi maahan halkeama,
josta kuului kuin kovia ukkosen paukahduksia. Näitten kauhistavien
tapausten aikana nousivat kuolleet haudoistaan, juutalaisten oman kertomuksen
mukaan. He väittivät, että nämä ylösnousseet
olivat Aabraham, lisak, Jaakob, kaksitoista
esi-isää sekä Mooses ja Job - "Viikon ensimmäisen päivän illalla
kuului taivaasta ääni ja leimahti valo, joka oli seitsemän
kertaa kirkkaampi päivänvaloa. Kolmannella
hetkellä yöllä loisti aurinko valoisammin kuin koskaan ennen.
Ihmisiä, ihanimpiin vaatteisiin
puettuja, sekä lukematon joukko enkeleitä näkyi pilvissä.
Nämä huusivat väkevästi kuin ukkosen
äänellä: 'Jeesus, joka ristiinnaulittiin, on ylösnoussut;
tulkaa pois kuoleman valtakunnasta, te, jotka sieltä alhaalla olette
orjuuteen sidottuina olleet.’ Kaikki vuoret ja kukkulat vapisivat
tämän äänen vaikutuksesta, ja kalliot kahtia halkesivat, ja
ilmestyi suuria kuiluja, niin että itse horna ja sen asukkaat
näkyivät. Suun halkeama, jonka maanjäristys oli synnyttänyt,
nieli paljon juutalaisia, niin että useimmat Jeesuksen katkerimmista
vihollisista hukkuivat tällä tavalla." Pilatuksella jopa
pyhimyksen asema Useaan otteeseen Pilatus mainitsee Jeesuksen
viattomuudesta ja haluttomuudestaan tuomita hänet. Mutta juutalaiset
osasivat vetää oikeasta narusta: "Et sinä ole keisarin
ystävä, jos sinä tämän miehen vapaaksi
päästät... jne. Pilatus pelkäsi
asemansa puolesta. Sydämessään Pilatus uskoi Jeesukseen, kuten
myös Tertullianus vakuuttaa näin
kirjoittaessaan: "Kaiken tämän ilmoitti keisari Tiberiukselle Pontius Pilatus,
sillä omatuntonsa oli hänetkin vaatinut kristityksi
kääntymään. " Koptien ja Etiopian kirkoissa
Pilatusta pidetäänkin pyhimyksenä. Esko Halme |