JUMALALLINEN PARANTUMINEN1. ESITYKSEN TARKOITUS2. MIKSI ON SAIRAUTTA 3. IHMIDEN KOKONAISUUS 4. IHMISEN JA LUOJAN MAHDOLLISUUDET 5. VÄÄRÄT OPETUKSET 6. IHMEPARANTUMISEN ESTEITÄ 7. MIKSI SUHTAUDUTAAN KIELTEISESTI 8. USEIN ESITETTYJÄ VÄITTEITÄ 9. JOITAKIN VERTAILUJA LÄÄKETIETEEN JA JUMALAN PARANTUMISTAPAHTUMIEN VÄLILLÄ 10. JOITAKIN LINKKEJÄ JA PARANTUMISTODISTUKSIA
1. ESITYKSEN TARKOITUSMonilla keskustelupalstoilla on käyty vilkkaasti keskustelua parantumisesta ja erityisesti ihmeparantumisista. Vuosikymmenien aikana tällaiset kertomukset ovat runsaasti tulleet tietooni ja on syntynyt monenlaisia ajatuksia. En missään tapauksessa käsittele tätä aihetta kattavasti. Siihen minulla ei ole mahdollisuuksia eikä kykyä. Mutta aion tuoda esille joitakin henkilökohtaisia ajatuksia ja näkemyksiä, jotka matkan varrella ovat tulleet esille. Lisäksi on otettu mukaan joitakin Erik Ewaldsin opetuksia. Olen esityksessä "Kokonaisuus kristillisen uskoni takana" maininnut, että nämä parantumistapaukset yhdessä monien muitten asioitten kanssa voimakkaasti vahvistavat kristillistä uskoani, Niitten joukossa on niin paljon tapauksia, joita on mahdotonta kieltää, vaikka en tunne kaikkia yksityiskohtia ja taustoja. Niiden kieltäminen olisi järjen ja ajattelukyvyn heittämistä roskakoriin.Kuten tullaan näkemään, liikutaan alueella, jossa tietomme on kovin vajavaista ja ihmisajatus ei voi millään asettua tuomariksi ja väittää itsepäisesti: "näin asia on" tai "näin asia ei ole". On tarkasteltava asioita vähän laajemmasta perspektiivistä, kuin mihin itsekäs rajoittunut tämän ajan ajattelumalli ulottuu.
Em. linkistä viitteineen löytyvät ne taustakuviot, jotka ovat tämän esityksen takana. Niitä en viitsi kovin paljon toistaa tässä.
2. MIKSI ON SAIRAUTTATässä on jo kysymys, johon ei ole täysin tyydyttäviä vastauksia. Voimme vain yksimielisesti todeta, että on paljon kärsimystä ja monenlaisia sairauksia tässä maailmassa. Paljon on kirjoitettu tästä, enkä käy niitä ajatuksia sen enempää ruotimaan. Otan esille hyvin lyhyesti joitakin näkemyksiä. Me elämme maailmassa, joka synninlankeemuksen jälkeen joutui kirouksen alaiseksi. Aavistan, että siinä tapahtui huomattavasti laajempi tapahtumasarja, kuin meille on ilmoitettu.
Silloin tuli kuolema kuvaan mukaan " Jokaisen ihmisen osana on kerran kuolla ja sitten joutua tuomiolle." (Hebr.9:27) Ennen kuolema ihmisen ruumis rapistuu ja tulee erinäisiä sairauksia, johon ihminen kuolee (ellei kuolema tapahtuu tapaturmallisesti).
Usein vedotaan siihen, että miksi on sairautta, kun Jumala on rakkaus? Mutta rakkaus ei kumoa sitä, että synnillä on seuraukset. Kyse ei ole Jumalan aiheuttamasta pahasta, vaan nk. kylvön ja niiton laista. Rakkaus on siinä, että meillä on Jeesuksessa anteeksianto. Tämä anteeksianto pelastaa meidät Jumala lain tuomiolta (kadotukselta), muttei välttämättä poista synnin välittömiä seurauksia tässä ajassa.
3. IHMISEN KOKONAISUUSMitä on terveys? / Kipu ja ahdistus varoitusmerkkinä / Ihmiskuva / Lääkärin otettava huomioon koko ihminen / Sairauden sanoma / Mielenterveydestä ja sen hoitomenetelmistä / Aito auktoriteetti / Elämän kriisiaikojen tarkoitus / Ihmeparantumisista ja ihmeparantajista / Mikä on ihme? / Seurakunta ja terveys / Parantuneet ja ne, jotka eivät ole parantuneet / Jumalakuvasta / Armolahjoista / Luottamuksesta Erik Ewalds oli tunnettu ja kokenut terapeutti ja sielunhoitaja. Kirjassaan "Tahdotko terveeksi?" hän käsittelee näitä asioita hyvin asiantuntevasti. Poimin tähän muutamia lyhyitä lainauksia kirjasta. (Sinun kannattaa lukea koko linkki tai ko. kirja):
Mitä on terveys? Jos jo psyykkinen sairaus on vaikeasti määriteltävissä, mitä sitten onkaan hengen sairaus? Hengen sairaudella tarkoitan hengellistä sairautta, joka johtuu siitä, että ihmisen hengellinen asennoituminen eli hänen suhtautumisensa Jumalaan, syntiin ja niin sanottuihin perimmäisiin arvoihin on vääristynyt. Terveys on sitä, että ihminen elää luovasti ja elämänmyönteisesti. Terve ihminen on siis luova. Hän on myös myönteinen. Hän pystyy suhtautumaan lämpimästi toisiin ihmisiin. Raamatussa tätä sanotaan jopa rakkaudeksi.
Kipu ja ahdistus varoitusmerkkinä
Ihmiskuva
Tarkoitan "sielulla" sitä ihmisen olemuksen aluetta, mitä järkevä sielutiede eli psykologia tutkii: hänen ajatusmaailmaansa, tunne-elämäänsä, hänen intuitiivista kokemustaan, hänen oppimiskykyään. Mitä sitten tarkoitan "hengellä"? Henki on ensiksikin ihmisen se puoli, joka tietää, että ihminen on persoonallisuus, ja myös, että Jumala on persoonallisuus. On ihmeellistä seurata Raamatusta, miten kehityksen mukana myös ihmisten jumalakuva muuttuu persoonalliseksi. Jos luemme Jesajan kirjan loppu-osaa, näemme, miten hän julistaa siinä persoonallista Jumalaa. Tämä on Raamatun, juutalaisuuden ja kristinuskon erikoispiirre ja huippusaavutus. Missään muussa uskonnossa ihminen ei ole samalla tavalla ihminen, koska hän ei ole samalla tavalla persoonallisen Jumalan kuva. Korkeammalle emme pääse. Tästä seuraa, että ihminen on myös vastuussa omasta elämästään sekä itselleen että Jumalalleen. Vastuu ilmenee ihmisen omassatunnossa. Meillä on siis elin, joka hoitaa suhdettamme omaan persoonaamme - ja sehän ei ole vain ajallinen, vaan myös iankaikkinen - ja suhdettamme myös iankaikkiseen Jumalaan. Omatunto on tärkeä elin myös terveyden kannalta silloin, kun se on vapautettu eikä lain alainen. Meidän henkemme etsii mielekkyyttä ja kysyy, mikä on elämän tarkoitus. Mikä se tarkoitus sitten on? Se on se, että löydän tehtävän, löydän niin korkeat arvot, että haluan työskennellä ja omistaa elämäni juuri näiden arvojen toteuttamiselle. Lisäksi teen tämän innokkaana, en pakosta, en pelosta, en ahdistuksenikaan tähden, vaan juuri siitä syystä, että olen ihminen, jonka elämä on mielekäs. Ihminen ahdistuu, kun hän ei elä tällä tavalla.
Lääkärin otettava huomioon koko ihminen
Sairauden sanoma
Mielenterveydestä ja sen hoitomenetelmistä
Ihminen on joutunut valtamerelle, hänellä on ollut kompassi, mutta yhtäkkiä sen neula ruostuu ja juuttuu paikoilleen. Se ei osoitakaan enää mitään suuntaa, vaan hän on valtameren armoilla. Nykyhetken ihminen tuntee tämän, tuntee aivan selvästi, mutta hän ei pysty sitä itsellensä selittämään eikä jäsentämään. Hän kuitenkin oivaltaa hämärästi, että nyt kompassin neula on juuttunut kiinni ja hän on hukassa. Eikä hän tiedä, miten hän selviäisi siitä tilanteesta. Siksi hän heittäytyy vielä syvemmälle aistillisuuteen, sitten huumeisiin, sitten toivottomuuteen ja sitten itsemurhaan. Tämä on se hinta, jonka joudumme maksamaan tuollaisesta vapaudesta, joka ei ole mitään muuta kuin sitä, että ihminen on joutunut oman vietti-elämänsä ja tarpeidensa vangiksi ja orjaksi. Mutta siitä orjuudesta Kristus tuli meidät vapauttamaan.
Aito auktoriteetti Toistan vielä: Olemme vaipuneet psykologismiin, mikä merkitsee käsitystä, että ihminen on kimppu tarpeita ja kun ne tarpeet tyydytetään, niin kaikki on hyvin. On vielä kolmannetkin kapeat raiteet, joille voimme ajautua, nimittäin hengellistämisen raiteet. Niille ovat monet joutuneet. Se on mukava tie, kun voi sanoutua irti tämän maailman vaikeista oloista, vaikeista ihmissuhteista, lähimmäisen ahdingosta ja omasta vastuusta ja heittäytyä kokonaan vain ihanaan Jeesuksen syliin. Siinä on erittäin autuasta olla. Samalla siinä saa "ylösrakennusta" julistuksesta, joka selittää tämän maailman olevan niin paha, että hurskas ihminen lähtee kaikkea pakoon. Siinä sitä sitten ollaan. Tämä on erittäin yliammuttua hengellisyyttä. Oikeastaan se ei ole hengellisyyttä ollenkaan, vaan hurskas pakotie, suoranainen valhe. On ikävä todeta, että monen monet ihmiset, jotka nimittävät itseään kristityiksi, elävät tässä vaiheessa. He eivät koskaan ole lähteneet elämään hengellistä elämää. Tämä koskee niin kansankirkkoa kuin vapaita suuntiakin.
Elämän kriisiaikojen tarkoitus
On aivan selvää, että jos me pystymme näkemään, että kriisin tarkoitus on johdattaa meidät syvempään elämän tarkoituksen kokemiseen, olemme jo turvassa. Sitä paitsi ilman näitä kriisejä ei elämässä tapahdu mitään kypsymistä. Jollemme koskaan herää näkemään vikojamme, virheitämme tai syntejämme, meistä ei koskaan tule henkisesti eikä hengellisesti kypsiä. Jos ihminen pysyy omassa täydellisyydessään ja viattomuudessaan - toisin sanoen luulee olevansa sellainen - häntä ei kukaan jaksa sietää enää. Hän on omahyväinen ja, jos käytämme termiä, omavanhurskas. Hän ei jaksa kuunnella muuta ihmistä ja vielä vähemmän ymmärtää ja auttaa toista. Pahinta on, ettei hän pysty myöskään auttamaan itseään, koska ei suostu siihen paranemisprosessiin, joka olisi juuri hänelle täysin välttämätön.
Ihmeparantumisista ja ihmeparantajista Kun ihmiset tulevat esimerkiksi parantamiskokoukseen, monet haluavat päästä irti ruumiillisesta vaivastaan ja kivuistaan, mutta he eivät halua tai edes osaa ajatella sitä terveyttä, joka koskee myös heidän sieluaan ja henkeään. He eivät siis etsi psyykkistä vapautumista. Vielä vähemmän he haluavat hengen uudistusta, puhumattakaan siitä, että haluaisivat tulla täytetyksi Pyhällä hengellä ja rakkaudella, palvelevalla rakkaudella. Jos asennoidumme näin, me itse asiassa alistamme Jumalan juoksupojaksemme, jonka pitäisi aina tarpeen vaatiessa tulla esille ja suorittaa meille ihme, jotta meillä olisi hyvä olla. Me olemme käskijöitä ja Jumala meidän käskyläisemme. Siihen hän ei kuitenkaan alistu eikä suostu. Toisin sanoen: Meillä on paljon sellaista sairautta, joka on syntynyt edellä kuvaamallani tavalla. Olen varma siitä, että Jumala kyllä haluaa olla kanssamme ja auttaa meitä, mutta hän haluaa ensin paljastaa sairauden syyt. Hän haluaa ensin saada meidät näkemään mistä on kysymys,
Mikä on ihme?
Seurakunta ja terveys Seurakunnassa voi olla vääriä uskomuksia: "Jos voisin puristaa itsestäni sellaista ihmeitä tekevää uskoa, niin silloin kai paranemisiakin tapahtuisi." Tässä on aivan väärä näkemys uskosta: ikään kuin se olisi jokin voima, joka lähtee meistä ja joka sitten siirtää vuoria. Usko on yksinkertaisesti sitä, että minä tulen Jeesuksen luo. Jokainen ihminen, joka kääntyy hänen puoleensa pyytäen apua, uskoo. Ennen kaikkea olisi siis tärkeää, että näkemyksemme laajentuisi ja että me sisällyttäisimme koko ihmiselämän kaikkine ongelmineen, ristiriitoineen ja hankaluuksineen seurakunnan elämään, johon me sitten pyydämme Jumalan siunausta, johdatusta ja voimaa. Jotkut kysyvät: "Jos en pysty rukoilemaan oikein, jos en osaa käyttää oikeita sanoja enkä ymmärrä tätä asiaa oikein, ei kai Jumala silloin halua parantaa minua?" Mutta "oikeat sanat" ovat sivuasia ja tällainen kysely ihmisen neuroosia, josta Jumala haluaa hänet parantaa.
Parantuneet ja ne, jotka eivät ole parantuneet
Lisäksi varotuksen sana: Kun seurakunnassa sitten tapahtuu parantumista, parantuneita ei saa ruveta palvomaan tai nostamaan korokkeelle. On kokonaan hylättävä sellainen asenne, että katsokaa miten paljon uskoa meillä oli. Helposti päädytään myös siihen, että osoitetaan sormella niitä, jotka eivät parantuneet. Jos seurakunta olisi todella kypsä kristillinen seurakunta, siellä tiedettäisiin, että meidän tulee eniten rakastaa juuri niitä, jotka vielä kärsivät.
Jumalakuvasta
Armolahjoista
Lisäksi armolahjojen käyttö edellyttää rakkautta. Rakkaus ei saisi olla seurakunnassa kaunis sana, vaan sen tulisi liittyä sekä armolahjojen käyttöön että koko seurakunnan työhön. Siihen pitäisi myös ohjata seurakunnassa sekä opetuksessa että työntekijöiden esimerkin avulla. Lue linkki!
Luottamuksesta
Ewalds käsittelee myös aihetta: Ihmissuhteet ja terveys (Viittaan linkkiin)
4. IHMISEN JA LUOJAN MAHDOLLISUUDETKolme vaihtoehtoa sairauksista parantumiselle:a) Ihmisruumiin oma puolustusmekanismi, joka tekee sen, että useimmiten paranemme "luonnollisella" tavalla, kun sairaus on iskenyt. Tämä on oiva esimerkki, miten ihmeellisesti Luoja on ihmisen suunnitellut ja luonut. Tästä sain konkreettista opetusta aivoverivuodon yhteydessä.
b) Lääketiede on varsinkin viime vuosikymmenien aikana edennyt huimalla vauhdilla, josta saamme olla kiitollisia. Ei ole kauan siitä, kun syöpää sairastava oli melkein kuolemaan tuomittu. Kaikesta tästä saamme olla kiitollisia. Tästä huolimatta valitettavasti edellä mainitut ahdistukset ja muut tämän ajan stressitekijät sekä elämän tarkoituksettomuus monille ja tulehtuneet henkilö- ja perhesuhteet saattavat tulevaisuudessa aiheuttaa valtavia paineita terveydenhuollossa. Yleisesti puhutaan yhä lisääntyvistä mieliterveysongelmista. c) Yliluonnollinen parantuminen tulee varsinkin silloin kuvaan mukaan, kun ei edellisistä kohdista enää ole apua. Toki tähän voi laskea tapauksia, joissa ei "tieteellisesti" voida osoittaa parantumista lääkäritodistusten avulla. K.o. henkilö on kuitenkin kokenut parantumisen, josta hän voi iloita ja olla kiitollinen. Parantunut ihminen tietää parhaiten, mitä on tapahtunut. Välikappaleeksi Jumala voi kutsua ihmisiä, joille Hän antaa erityisen valtuutuksen rukoilla sairaitten puolesta. Kukaan ei voi ottaa tätä valtuutusta omasta tahdosta. On valvottava, ettei synny ylpeyttä. Tällainen "valtuutettu" joutuu myös valtavan ulkoisen paineen kohteeksi. Sen takia on erittäin tärkeä, että hän nöyränä seisoo raamatullisella pohjalla. Huomioi edellä oleva Ewaldsin opetus. Olen koko elämäni aikana ollut melko terveenä. En ole kokenut varsinaista ihmeparantumista. Parikymmenisen vuotta sitten sain ilman ennakkovaroituksia aivoverivuodon, joka eräässä vaiheessa johti vasemman puolen halvaantumiseen. Heti alussa koin sellaisen Jumalan kosketuksen, että kaikki murehtiminen oli poissa ja pystyin positiivisella mielellä keskittymään kuntoutukseen. Loppuvaiheessa tervehtyminen tapahtui sellaisella vauhdilla, että hoitohenkilökuntakin jäi ihmettelemään. Tästä enemmän linkissä. Myös omassa syöpäkokemuksessani leikkauksineen ja sytostaattihoitoineen muutamia vuosia sitten koin valtavaa Jumalan huolenpitoa ja johdatusta, että vieläkin ihmettelen. Kasvain löydettiin yllättäen, vaikka ei ollut mitään siihen viittaavia oireita. En ollut sairas. Jouduin välittömästi jo samalla viikolla leikkaukseen. Vasta kun pääsin sairaalasta, sain kuulla, että se oli alkanut levitä.
5. VÄÄRÄT OPETUKSETKoska aihe on erittäin vaikea, syntyy monenlaisia "oppikouluja", jotka yrittävät selittää ja antaa neuvoja näissä sairaustapauksissa. Myös kristillisissä piireissä on syntynyt monenlaisia käsityksiä, joihin ei ole mahdollisuutta ruveta paneutumaan. Olen aikaisemmin tuonut esille erään epäkohdan: Tässä yhteydessä ehkä on syytä ottaa esille sitä "menestysteologiaa", joka julistaa, että jos joku uskovainen sairastaa, se on Saatanasta, eikä kyseisellä henkilöllä ole "uskoa" riittävästi. Saamme olla Jumalalle kiitollisia ja antaa Hänelle kunniaa, jos jollekulle Jeesus "vaikuttaa uskoa" niin, että hän voi elää vapaana sairaudesta ja muista elämän kärsimyksistä ja saa kokea siunauksia. Valvokoon tämä kuitenkin omaa elämäänsä, ettei hänelle tule hengellistä ylpeyttä ja yksipuolisuutta opetuksessa. Raamattukin tosin puhuu menestyksestä, mutta siihen sisältyy huomattavasti syvällisempi merkitys, kuin mitä nykyajan itsekeskeinen ihminen ajattelee. Tilanne muuttuu tuhoisaksi, jos ryhdytään opettamaan julkisesti tai käyttäytymisen kautta, että tämä olisi uskovaisten tai sen uskonyhteisön jonkinlainen "normi", joka osoittaa uskovaisuuden mittaa. Nimittäin tällöin Jumalan lahjoittaman uskon tilalle tulee helposti ihmisponnistelun "uskottelua", joka aiheuttaa paljon epäraittiita tilanteita. Esim. erään äärilaidan mukana ihminen ei saisi kuolla sairaana ja köyhänä. Hän olisi silloin luopio, ellei ole pystynyt säilyttämään terveyttään. Tämä on täysin raamatunvastaista. Tämä aiheuttaa ihmisissä sellaisia traumoja, mikä ei suinkaan ole aidon rakkaudellisen kristinuskon mukaista.
Eräs varteenotettava näkökohta, jossa kuitenkin on erilaisia korostuksia, on myös asia Ristin Voiton palstoilta, jossa Valtter Luoto kirjoittaa mm.: "Minusta on selvää, että synti on ainoa asia, joka vaati sovituksen, sovitus taas vaati ristin. Jeesus kantoi omassa ruumiissaan meidän syntimme ristinpuulle (1.Piet. 2:24). Synti voidaan sovittaa. Sairaus ei sinänsä ole synti eikä se tarvitse sovitusta. Tärkeintä on löytää evankeliumin pohjalta ja Jumalan antamien lupausten mukaisesti sellainen luottavainen usko, jossa ihminen voi sisäisesti LEVÄTÄ myös elämän vaikeissa tilanteissa. Silloin toteutuu lupaus: " Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen." Silloin voisi tänäkin aikana tapahtua enemmän Jumalan ihmeitä. 6. IHMEPARANTUMISEN ESTEITÄNäistä on ehkä suurin ihmisen epäusko ja vääristyneet ennakkoluulot ja käsitykset. Viittaan tässä edellä olevaan Ewaldsin opetukseen. Mutta ympäristömme vaikuttaa myös näihin asioihin.
Aikamme paineet ja vaikutukset Samanlainen olisi tilanne jos Jumala parantaisi kaikki sairaat ihmiset, joiden puolesta rukoillaan. Jos Jumala tekee ihmeen ja esim. parantaa ihmisen vaikeasta sairaudesta ja siitä tiedotetaan tiedotusvälineissä, siitä syntyy sensaationälkäisessä yhteiskunnassamme sellainen meteli, että harva ihminen sellaista myllerrystä kestää. Lisäksi Jumalalle ei anneta kunnia vaan keksitään kaikenlaisia selityksiä ja evankeliumin työ saattaa jopa kärsiä. Tänä päivänä on tilanne valitettavasti (kristityissä??) länsimaissa tämä. Ihmeitä kyllä tapahtuu meidänkin aikanamme, mutta mielestäni on usein parempi, ettei siitä tehdä numeroa tiedotusvälineissä. Monet tosin kyselevät todisteita ja merkkejä Jumalan voimasta, mutta eivät kuitenkaan usko niihin. Näin oli jo Jeesuksen aikana. "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki." (Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus) sekä "Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista." Ihmisten itsekkyys, ylpeys ja epäusko ovat edelleen Jumalan voiman esteenä arkielämässä. Jos tapahtuisi enemmän esim. parantumisihmeitä, syntyisi tavattoman helposti muissa sairastavissa katkeruutta ja nurjaa mieltä, mikä ei ole evankeliumin eduksi. Päällimmäiseksi nousisi kysymys: miksi eivät kaikki parane, jolloin suorastaan vaadittaisiin vastauksia Jumalan toiminnasta, josta emme kuitenkaan näe sitä kokonaisuutta, mikä siihen vaikuttaa. Kaikissa näissä tilanteissa pelastuksen perusta ja todellinen pohja vääristyisi.
7. MIKSI SUHTAUDUTAAN KIELTEISESTI?Edellä jo mainittiin joitakin asioita. Taustalla lienee syvemmin kysymys siitä, millainen maailmankatsomus ihmisillä on. Onko meillä sellainen avara maailmankatsomus, jossa yliluonnollisia asioita on mahdollisia. (Tämä ei välttämättä vielä tarkoita kristillistä uskoa.) Olen tästä esittänyt muualla:
Naturalismi
Onko naturalismi totta?
Onko länsimainen maailmankatsomus todella naturalistinen? Sitä paitsi yhteiskunnassamme on tällä hetkellä vallalla tavattoman voimakas kiinnostus (ellei suorastaan pakkomielle) sellaisiin yliluonnollisiin asioihin kuin esim. ihmeet, enkelit ja kanavointi. Tämän voi havaita pistäytymällä minkä tahansa kirjakaupan new age-osastolla. Ollaanpa tästä ilmiöstä muutoin mitä mieltä tahansa, se riittää todistamaan, ettei liberaaliteologista Uuden testamentin tutkimusta niin vahvasti hallitseva naturalistinen ajattelu kuulu länsimaiseen kulttuuriin. Itse asiassa se on yhä selvemmin ristiriidassa länsimaisen kulttuurin kanssa.
8. USEIN ESITETTYJÄ VÄITTEITÄ1) Viittaus tehtyihin tutkimuksiin.2) Parantumisia tapahtuu myös kristillisen uskon ulkopuolella sekä muissa uskonnoissa. 3) Parantunut ihminen voi sairastua uudelleen. 4) Kysymyksessä on VAIN hyvän tunteen vaikutus (placebo). 5) Esimerkki vinoutuneesta ennakkoluulosta. 6) Ihmeparantumiset kuvitellaan "luonnollisiksi" tai luulotaudin parantumiseksi. 7) Miksi eivät kaikki parane? 8) Väitetään, että parantamiskokousten vastuuhenkilöt ovat huijareita. 9) Uskovaisia syytetään siitä, 10) Rukous on väärinkäsitetty. 11) Vääristynyt Jumala-kuva. 1) Viittaus tehtyihin tutkimuksiin. On tehty useita tutkimuksia, joissa on tutkittu rukouksen vaikutusta sairaitten parantumisiin. Jatkuvasti viitataan sitten niihin, joissa on tulos, ettei rukouksesta ole hyötyä. En lähde niitä sen enempää analysoimaan. Otan esille tiettyjä yleisiä havaintoihin ja periaatteisiin. Suomalaisissa olosuhteissa on erityisesti viitattu Matti A. Miettisen väitöskirjaan, jossa hän tutki Niilo Yli-Vainion kokouksissa parantuneita ihmisiä. Siinä hän tuli johtopäätökseen, ettei ihmeparantumisia ollut tapahtunut. Ihmiset olivat vain kokeneet placebo-vaikutuksia. Ihmettelen Miettisen tutkimuksen kattavuutta. Tiedän henkilökohtaisesti tapauksen, jossa vaikean MS-taudin takia sairaseläkkeelle joutunut nainen koki parantumisen Yli-Vainion kokouksessa. Kuulin monta kertaa hänen kertomuksensa tästä tapahtumasta ja noin 10 vuoden aikana pystyin seuraamaan, ettei hänen liikkumisessaan ollut mitään merkkejä MS-taudista. Asiaan kuuluu vielä, että ilmeisesti juuri kyseinen Miettinen oli kirjoittanut tarvittavia lääkärinlausuntoja. (Minulla on myös omia kokemuksia Miettisen tekemistä diagnooseista, ei kuitenkaan mitenkä pahalla.) Yleisesti tämänkaltaisista tutkimuksista: Tutkimuksissa tehdään yleensä tarkkoja koesuunnitelmia tiettyjen kriteerien ja tutkimusmenetelmien suhteen. Valitaan muuttujat ja niiden vaihtelurajat. Edelleen suunnitellaan näytteenottojärjestelmä ja käytettävät testausmenetelmät. Pyritään huomioimaan KAIKKI vaikuttavat muuttujat, mikä ei suinkaan aina ole helppoa. Olen itse tehnyt teollisuudessa tällaisia suunnitelmia, joten tiedän jotain tästä. Näissä suunnitelmissa tulee huomioida tulokseen vaikuttavia tekijöitä, joita vaihdellaan tietyn koesysteemin mukaan. Tuloksia arvioidaan sitten tunnettujen laskentamenetelmien mukaan. Kun nyt kyseessä olevissa tutkimuksissa on kysymys Jumalan toiminnasta ja parantavasta voimasta, tulisi huomioida myös tätä ulottuvuutta. Jumalaa ja Hänen olemustaan ja tahtoaan ei voida kuitenkaan tutkia tieteellisin menetelmin, kuten olen usein maininnut. Sen takia tätä ulottuvuutta usein ei voida huomioida tieteellisissä tutkimuksissa ja väitöstutkielmissa. Jos tällainen ulottuvuus kuuluisi tutkimukseen, on pakko jollakin tavoin joko tutkimusotannassa tai muissa lähtökriteereissä huomioida sitä. Mutta Jumalaa ei voida asettaa tällaiseen tutkimusohjelmaan ihmiskriteerien mukaisesti. Tieteellinen maailma ei tunne sellaista käsitettä kuin Jumalan voima. (Sen takia saattaa Miettisen väitöskirja olla vinoutunut?) Lisäksi kuvioissa on myös mukana rukous sekä usko. Olen aikaisemmin muualla käsitellyt näitä tekijöitä muualla. Näitten tosiasioiden pohjalta on ilmeistä, ettei niitten vaikutuksia voi sisällyttää tiettyyn ohjelmaan. Ei ole menetelmiä mitata rukouksen syvyyttä ja salaisuuksia. (Kts. kohta 10.) Ei ole myöskään mahdollista arvioida ihmisten uskoa. Tässä yhteydessä usko ei ole ihmisen uskottelua eikä muutakaan ponnistelua, vaan se on Jumalan vaikuttama lahja ihmisessä. Nähdäkseni näitä tapahtumia on vain todettava todeksi parannettujen ihmisten kertomusten avulla ja mahdollisesti lääkäritodistusten perusteella, missä niitä on. Näitä on monissa tapauksissa, mutta niissä ei luonnollisesti voi olla kriitikoille uskottavia selityksiä, koska he eivät niihin usko. Koska toiset paranevat ja toiset eivät, mikä on kaikille avoin vastaamaton kysymys, ei voida usein tehdä edes tilastollisia selvityksiä. Ihmettelen usein kriitikkojen yksipuolista otantaa. He kerta kaikkiaan sivuuttavat tapauksia, jotka eivät mahdu heidän ajatusmaailmaan. Ne ovat heidän käsityksensä mukaan pelkkiä valheita tai korkeintaan niissä voi olla jokin tuntematon tekijä, joka selittäisi ne.
2) Parantumisia tapahtuu myös kristillisen uskon ulkopuolella sekä muissa uskonnoissa.
3) Parantunut ihminen voi sairastua uudelleen.
4) Kysymyksessä on VAIN hyvän tunteen vaikutus (placebo). Täytyy kuitenkin todeta, että tapahtuu paljon parantumisia, esim. tietty kasvain häviää ennen suunniteltua leikkausta, jotka eivät mahdu tällaiseen hyväntunteen luokkaan. Kertomusten mukaan henkilö kokee, miten lämmin aalto kulkee hänen ruumiinsa läpi ja hän TIETÄÄ, että hän on parantunut. Lääkäritutkimuksissa sitten todetaan, ettei leikkausta tarvitaan. Eikö kaikkein tärkein asia ole, että kyseinen henkilö saa avun ongelmiinsa ja saa palata normaaliin terveeseen elämään? Tämähän on valtava kiitosaihe. Meidän muiden tulisi iloita näitten parantuneiden kanssa. Tällaisen tapauksen riepotteleminen epäuskoisten taholta on itse asiassa aika julma kärsivän ihmisen kohtaaminen, jossa ei ole minkäänlaista inhimillistä empatiaa. Kaikkein pätevin henkilö päättämään parantumisesta on parantunut henkilö itse. Omissa oloissa olevilla kriitikoilla ei ole mitään mahdollisuuksia päättämään tapahtuman aitoudesta, varsinkin kun heidän ainoa motiivinsa on vinoutunut elämänkatsomus.
On monenlaisia inhimillisiä kristinuskon ulkopuolella olevia menetelmiä, joissa pyritään ihmisen parantumiseen (healing). Näitten painopiste lienee siinä, että systemaattisin keinoin yritetään poistaa ne psyykkiset tekijät, jotka suurimmalta osalta johtavat fyysisiin sairauksiin. Siltä osin ne ovat verrattavissa lääketieteellisiin menetelmiin. Kuitenkin raja näitten ja okkulttisten menetelmien välillä on ainakin minulle epäselvä.
5) Esimerkki vinoutuneesta ennakkoluulosta.
Valitettavasti monet kriitikot toimivat juurin näin hullunkurisesti. Kriittinen asenne voi usein olla paikallaan, mutta monien kohdalla voidaan todeta, että kriittisyys on muuttunut sairaalloiseksi, kun tosiasia ei mahdu vinoutuneen ajatusmallin piiriin. Sellainen pimeydessä oleva ihminen tarvitsisi Jeesuksen kohtaamista.
Usein vaaditaan todisteita. Miksi niitä annettaisiin, kun niihin ei uskota kuitenkaan? Lisäksi Hän näkee ihmisen sisimpään, onko se otollinen ja vilpitön Hänen sanansa edessä. Jos ei ole, miksi Hän heittäisi helmiä sioille. Jumala voi antaa merkkejä, mutta Hän tekee sen täysin oman tietonsa, sanansa ja aivoituksensa mukaan. Me emme voi suunnitella, ennustaa tai tietää, mitä tapahtuu. Me voimme vain pyytää ja luottaa, että se, mitä tapahtuu, on Hänen tahtonsa.
6) Ihmeparantumiset kuvitellaan "luonnollisiksi" tai luulotaudin parantumiseksi
Jos ihminen kokee hengellisen parantumisen, hän voi sen jälkeen kokea fyysisen parantumisen "luonnollisella" tavalla. Jos puhutaan "luulotaudista", se aiheutuu lähinnä psykosomaattisista tekijöistä ja poistuu, kun ihmisen mieli paranee Jumalan kosketuksesta. Yleensä rukousjonoihin hakeutuvat ihmiset ovat tervejärkisiä ja älykkäitä ihmisiä, eikä mitään luulosairaita.
Jos lääketiede pystyisi selittämään kyseiset parantumiset, niin miksi lääkärit eivät parantaneet heitä silloin kun he olivat heidän tutkittavanaan ennen rukouskokoukseen menoa?
7) Miksi eivät kaikki parane?
Sairaalat ovat täynnä, koska asumme synnin turmeltuneessa maailmassa, joka edelleen kapinoi Jumalaa vastaan. Kaikkialla toteutuu väistämätön laki: "Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää." Olen muualla jonkin verran käsitellyt tätä aihetta. Olen aikaisemmin miettinyt, mitä tapahtuisi jos kaikki uskovaiset automaattisesti olisivat terveitä, tai kaikki, joiden puolesta rukoillaan, paranisivat. Olen itse päätynyt siihen, että tässä pahuuden maailmassa tämä on mahdottomuus. Se johtaisi siihen, että Jumalan pelastussanoma työnnettäisiin sivuun ihmisten itsekkäiden mieltymysten takia. Tämän takia on ilmeinen Jumalan viisaus, että tilanne on tällainen siihen asti, kun vanhurskauden valtakunta koittaa. Näin on riippumatta siitä, haluammeko vai emme. Mutta olen varma siitä, että jos suhtauduttaisiin myönteisemmin näihin Jumalan lupauksiin, tapahtuisi enemmän näitä ihmeparantumisia.
8) Väitetään, että parantamiskokousten vastuuhenkilöt ovat huijareita.
Ulkopuolinen tai joku "kriitikko" ei voi yleensä kuitenkaan arvioida toimiiko jonkin henkilön armolahja oikeassa hengessä, ellei tämä alkaa toimia täysin raamatunvastaisesti. Siihen tarvitaan toinen armolahja eli henkien erottamislahja. Joskus syytetään puhujia siitä, että he lupaavat sellaista, mitä ei tapahdu. En usko, että kukaan lupaa parantaa kaikkia. Se ei olisi rehellistä, mutta he tuovat esille, että Jumalalle on kaikki mahdollista. Heille kuuluu luoda uskon ilmapiiriä, jossa sitten voi tapahtua ihmeitä. Sen takia he kertovat yleensä vain niitä myönteisiä kokemuksia, mitä heillä on. Luonteensa mukaan he voivat ehkä esittää ne tavalla, mikä joidenkin kohdalla kalskahtaa väärin.
9) Uskovaisia syytetään siitä,
Mutta eihän kaikki sairaat sairaaloissa myöskään parane lääkärien toimesta. Mutta Jumala voi parantaa siellä, kun lääkärien taito loppuu. Tiedämme kuitenkin Raamatun perusteella sen, että Jumalan tahto on parantaa kaikki, jotka haluavat parantua. Tietoisuus tästä jo yleensä vapauttaa ihmisen mahdollisesta ahdistuksesta ja antaa hänelle toivoa sellaisissakin tapauksissa, missä lääketiede ei anna potilaalle mitään toivoa. Kieltäessään potilaalta parantumisen mahdollisuudenkin, lääketiede aiheuttaa potilaalle usein suunnatonta ahdistusta ja tuskaa.
10) Rukous on väärinkäsitetty.
Rukouksessa on myös tiettyjä periaatteita, joita tulee noudattaa oikeassa mielenlaadussa. Viittaan siihen, mitä aikaisemmin muualla olen kirjoittanut rukouksesta. Mietittäväksi: Miksi pyydämme terveyttä tai pääsyä vaikeuksista? Onko se vaan sen tähden, että olisi helpompi ja mukavampi olla? Toki Jumala haluaa vastata näihin rukouksiin, mutta olemmeko me valmiit antamaan Hänelle kunniaa ja olemaan elävinä todisteina Jumalan voimasta? Olemmeko myös valmiit ilolla ilman katkeruutta palvelemaan Jumalaa siinä tilanteessa, missä kulloinkin itse olemme?
11) Vääristynyt Jumala-kuva.
Jumala on varannut meille monenlaisia ihmeellisiä lääkkeitä, kirurgista taitoa, ortopedista taitoa, taitoa hoitaa sairaita - ja kristityllä on lisäksi se etu, että hän voi katsoa edemmäs kuin siihen, mitä lääkäri voi tehdä, nimittäin siihen, mitä Jumala voi tehdä. Jotkut kollegoistani kieltävät tämän suoraan. Toiset, jotka ovat yhtä vilpittömiä, menevät vielä pitemmälle ja kieltävät Jumalan olemassaolon. Mutta kun he joutuvat kasvokkain sellaisen tosiasian kanssa, että jotkut heidän parantumattomista potilaistaan parantuvat käännyttyään Jumalan puoleen, he ovat todella ymmällään. Jostakusta saattaa tuntua oudolta, että tieteelle omistautuneet rehellisyyteen pyrkivät miehet jättävät kokonaan huomioon ottamatta tämän parantumisen tien. Mutta Hengen asiat eivät ole luonnollisen mielen asioita. Luonnollinen mielemmehän on vihollisuutta Hengen mieltä vastaan. Jokainen ihminen, olkoonpa vaikka taitava tiedemies, joka kiertää sitä totuutta, että hän kapinoi Jumalaa vastaan ja tarvitsee Jeesusta Kristusta, menee miten pitkälle tahansa vastustaakseen Jumalan pelastussanomaa. Sama koskee Jumalan parantavan voiman tunnustamista. Mutta ne, jotka todella haluavat tulla tuntemaan kaiken totuuden, päätyvät lopulta Jeesukseen Kristukseen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettynä, niin kuin Paavali sanoo Kolossalaiskirjeen toisessa luvussa."
Kiteytettynä voidaan periaatteellisella tasolla yksinkertaistaa asia näin (poiminta eräältä keskustelupalstalta)
2. Silloin kun lääketieteen kautta joku paranee, se tapahtuu yleensä aina hitaasti.
3. Lääketieteellinen hoito synnyttää usein muita sairauksia.
4. Lääketieteen antama hoito voi usein olla kivuliasta.
5. Lääketiede tarvitsee hoitoon lääkkeitä, jotka usein aiheuttavat sivuvaikutuksia.
6. Lääketieteen antama hoito on usein parantamisen sijasta kompromissin tekemistä sairauden kanssa. Sairasta kehon osaa ei kyetä parantamaan, vaan se poistetaan.
7. Lääkärinvastaanotolle pitää yleensä varata aika etukäteen.
8. Lääkärinhoitoa joutuu joskus odottamaan monia kuukausia lääkäripulan johdosta.
9. Lääkärinhoito maksaa ja usein paljonkin.
10. Lääkärit voivat tehdä hoitovirheitä.
Lääketieteen uutisia vakavasti sairaalle:
Mutta näin sanoo Raamattu:
Ihmisen täytyy oikealla asenteella ja rehellisesti rukouksessa Jumalan edessä omaksua näitä lupauksia, niin että ne sulautuvat siihen elettävään arkielämään. Tämä ei ole aina helppo itsekkään ja ylpeän luonteemme takia toteuttaa arkielämän pyörteissä. Mutta, kuten aikaisemmin mainittiin, saamme tulla näitten ongelmiemme kanssa Jeesuksen luo.
NokiaMission tilaisuuksissa tapahtuu paljon.
|