JUMALAN TOIMINTA VT:ssa
1. Miksi tämä esitys?
1. Miksi tämä esitys? Tarkoitus on kosketella joitakin kysymyksiä ja syytöksiä VT:n Jumalaa vastaan. Näitä kysymyksiä on usein tullut esillä mm. internetin keskustelupalstoilla. Enkä edes voi kaikkia näkemyksiä huomioida. Mutta joitakin näkemyksiä haluan ottaa esille lyhyesti ja mahdollisimman ytimekkäästi.
Monet ovat väittäneet, etteivät voi hyväksyä Jumalan toimintaa, vaan ainoa mahdollisuus on suhtauduttava varauksella tai jopa täysin kieltävästi tällaiseen Jumalaan. On saatu käsitys, että VT:n Jumala on julma ja sadistinen ja täysin mielivaltainen.
2. Kahdenlaista Jumala-kuvaa
1) Toiset väittävät: Ihmiset ovat (erilaisista syistä) "luoneet" itselleen jumalia.
Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat erilaiset ihmiset: Tässä esityksessä on lähestymistapa jälkimmäinen vaihtoehto: Jumala on luonut ihmisen ja edustaa korkeampaa auktoriteettitasoa kuin ihmisten itsekeskeiset ajatusmallit. (Olen laajemmin perustellut motiivejani kristillisen uskon puolesta muualla sivuillani, joten viittaan siihen.)
3. Miten tulee suhtautua Raamattuun? Tulee huomata, että Raamattu kertoo paljon ihmisten omista sanoista ja vääristä teoista. Jos Raamattu (sekä VT että NT) olisi jälkeenpäin kirjoitettu inhimillisiä päämääriä varten, olisi paljon tästä jätetty pois. Tämä itse asiassa lisää Raamatun luotettavuutta. Mutta se myös tuo esille, miten tärkeä on huomioida kertomusten konteksti. Jumala johti niin, että erehtyväiset ihmiset Pyhän Hengen innoituksessa toivat ilmoituksen esille niin, että lopputulos Raamatussa on erehtymätöntä Jumalan Sanaa, vaikka he ihmisinä olivatkin erehtyväisiä. Tämä on mielenkiintoista, jota emme täysin pysty tajuamaan. Käännökset toki voivat vääristää sanoman alkuperäistä merkitystä jossakin yksityiskohdassa, mutta kokonaisuus tulee esille. " Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään." b) Toinen näkökanta on, että Raamattu on yksinomaan ihmisten kirjoittama ilman jumalallista inspiraatiota. Siksi se on erehtyväinen, kuten ihmisten kirjoitukset yleensä. Raamattu ei voi sisältää profetioita, joita sen takia kielletään tai kierrellään. Vähitellen tästä syntyy väärinkäsityksiä, mikä johtaa suuriin ristiriitoihin. Valitettavasti monet tarkemmin ajattelematta sortuvat tähän ajattelumalliin. Enemmän Raamatun luotettavuudesta. Puhutaan usein Raamatun ristiriidoista. Tosiasia lienee, että pääosa näistä on vain ihmisten omassa ajatusmaailmassa, ei Raamatussa. Loput johtunevat puutteellisesta tiedosta ja ymmärryksestä. Raamatunkin lukemisessa olisi noudatettava periaatetta, mitä yleensä noudatetaan uuden aiheen opiskelussa (tässä tapauksessa Raamattu). Täytyy aloittaa perusteista. Täytyy yrittää selvittää tärkeimmät periaatteet ko. aiheessa sotkematta siihen omia ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Sen jälkeen voi mennä syvemmälle ja tutkia yksityiskohtia sen saadun yleiskatsauksen valossa. Tämä pätee ihan yleisesti, mutta myös kun on kysymys kristillisestä uskosta. Valitettavasti erittäin usein aloitetaan raamattukeskustelu jostakin yksityiskohdasta, joka irrotetaan ymmärtämättä sitä kokonaisuutta, johon se liittyy. Yleensä tämä ei johda mihinkään, vaan keskustelu velloo edestakaisin ja monet hämmentyvät yhä enemmän,
4. Jeesus ja Vanha testamentti
a) Jeesus viittasi usein Vanhan testamentin (Kirjoitusten) tapahtumiin. Hän ei koskaan kyseenalaistanut näitä tapahtumia.
Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua - juuri minusta hän on kirjoittanut. Mutta kun te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka voisitte uskoa minun puhettani!" (Joh. 5:46-47)
b) Jeesus ei koskaan ollut loukkaantunut VT:n opetuksesta. Hänen omatuntonsa ei reagoinut VT:n Jumala-kuvaan. Vaikka pidettäisiin Jeesusta ainoastaan viisauden opettajana, on hyväksyttävä tämä tosiasia.
5. Jumalan ilmoitus
Tässä ilmoituksessa on kaksi pääperiaatetta:
6. Ihmisten tulkinnat Tämä johtuu, ettei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää Jumalan olemusta ja hänen toimintansa periaatteita. Jumala toimii aina omien periaatteiden mukaisesti, ei koskaan itsekkään ihmisen asettamien toivomusten mukaan. Ihminen ei voi asettaa vaatimuksia Jumalan toiminnalle. Jumalahan on laatinut "pelisäännöt" Monet toki arvostelevat Jumalan toimintaa ja kuvittelevat, että he "tietäisivät" paremmin, miten Jumalan olisi pitänyt toimia. Mutta silloin he vain asettuvat ikään kuin Jumalan paikalle.
Kerran vastasin eräälle henkilölle näin: Kun ei uskota Jumalan olemassaoloon, eikä ymmärretä hänen olemustaan, monet arvostelevat Jumalaa täysin humanististen kriteerien pohjalta, joka ei hyväksy ihmisen yläpuolella olevia normituksia. Tarkastellaan asioita "demokraattisesti" vain samalla tasolla olevien ihmisten näkökulmalta. Meidän tulee myös muistaa, ettei yhteiskunta VT:n aikana ollut demokraattinen tämä päivän kriteerien mukaan. Yhteiskuntajärjestelmä on tapa hoitaa yhteiskunnan ja ihmisten keskinäisiä asioita. Sitä ei voi liian läheisesti kytkeä ihmisten jumalasuhteisiin. Myös kulttuuritavat kuuluvat tähän kategoriaan. Tämä on varsin monitahoinen alue, johon en tahdo enkä pysty lähemmin puuttumaan. Jumalasuhteessa on kysymys ihmisten asenteista. Lisäksi ihmiset, myöskin kristityt, eivät aina toimi Jumalan varsinaisen tahdon mukaan mutta ehkä sallivan tahdon mukaan. Mutta vaikutusta on ympäristöön. Nykyajan ihminen ei pysty analysoimaan näitä VT-ajan olosuhteita kovin perusteellisesti.
7. Jumalan olemus Sen takia voimme ja meidän tulisi olettaa, että Jumalan toimintaa Raamatussa on moraalisesti sopusoinnussa hänen olemuksensa kanssa. Monet tekevät moraalisia arviointeja ilman perusteita. Kristityn arviointiperusteen tulisi pohjautua Jumalan ilmoitukseen. Toki usein nämä humanistiset näkökohdat pyrkivät muokkaamaan myös kristittyjen ajatusmaailmaa, jolloin helposti syntyy ristiriitoja. Mutta jos ihminen ei usko Jumalaan, mikä on sitten peruste?
Jos elämänkatsomus on länsimainen naturalismi sopii pieni ote "Elämänkatsomusten viidakossa"-kirjoituksesta: Ei myöskään evoluutioajatus voi olla moraalin pohjaa. Mahdollisesti voidaan selittää, että selviytymisen taistelussa on osoittautunut eduksi toimia ryhmässä ja siihen tarvitaan tiettyjä sääntöjä. Mutta tämä selitys ei anna pohjaa moraalin pätemiseen. Ehkä voitaisiin perustella moraalia periaatteen pohjalta, että kaikki, mikä edistää elämää, on hyvä. Mutta naturalismi ei voi motivoida, miksi elämä olisi parempi kuin "ei-elämä". Tämä elämänkatsomus ei voi motivoida arvoja: Kaikki on energia ja materia, mutta kuitenkin oli Etelä-Afrikan apartheid moraalisesti väärin. Kaikki on energia ja materia ja kuitenkin on inhimillisiä oikeuksia, joita ei saa loukata. Naturalismin varsinainen päätelmä on tarkoituksettomuus. Älyllisesti on naturalismi itsensä hajottava teoria, joka jopa tekee ihmisen ajattelemisen tarkoituksettomaksi. Olemassaolon suhteen ei ole tarkoitusta ilman Jumalaa." Mutta jos moraali ja oikeudenmukaisuus pohjautuvat näin heikkoihin perusteisiin, miten joku sitten voi arvostella Jumalaa ja Jumalan toimintaa Vanhassa testamentissa?
8. Onko Jumala sadistinen?
Tähän kysymykseen voi tuoda esille seuraavat näkökohdat: Siis onko Jumala julma ja sadistinen, jos hän rankaisee? Jos tämä ihminen ei usko Jumalaan, kaatuu kuten sanottu hänen väitteensä omaan logiikkaan. Hänellähän on naturalistinen elämänkatsomus, jossa ei ole arvonormeja eli moraalia, josta äsken oli puhetta. Jos ei ole absoluuttista moraalista normia, silloinhan ei VT:n kertomuksissa voi olla mitään moitittavaa. Käytännössä kuitenkin yhteiskunnassamme on moraalikäsitteitä, jotka pitkälti pohjautuvat kristilliseen näkemykseen. Tältä pohjalta kritiikki on ymmärrettävä. Jos tämän henkilön moraali-käsitteessä on Jumalalta tulleita piirteitä, silloin hänen pitäisi johdonmukaisesti paneutua moraalin alkuperään.
9. Jumala ja rangaistus Samalla tavalla meidän täytyy johdonmukaisesti lähteä siitä, että rikkomukset Jumalan rakkautta, pyhyyttä ja oikeudenmukaisuutta aina johtavat rangaistukseen. Tässä tapauksessa rangaistus tulee Jumalan Sanan mukaisesti. Jos hylkäämme Jumalan antamia lakeja, normeja ja periaatteita, tällä on aina seurauksia, joita me emme toki aina voi arvioida ja arvostella omien kriteeriemme mukaan. Jos pahuuden teoista seuraa rangaistus, merkitsee tämä, että arvostamme ja otamme vakavasti hyvyyden tekoja. Jos Jumala hyväksyisi pahuuden rankaisematta, olisi hän itse paha. Silloin hän olisi epäjohdonmukainen ja epäoikeudenmukainen. Raamattu puhuu paljon rangaistuksista. Tämä on johdonmukainen seuraus siitä, että Jumala ei voi tehdä kompromisseja. Tästä meillä on runsaasti esimerkkejä Vanhassa testamentissa.
10. Miten se alkoi?
Jumala loi jossakin vaiheessa myös enkelimaailman, jossa vallitsee myös vapaa tahto. Kts "Enkelit" . Jumala on kuitenkin Sanassaan ilmoittanut, että hänellä on tähän syntikysymykseen pelastussuunnitelma valmiina, jota hän lähti toteuttamaan Raamatun kertomusten mukaisesti. Tämä lähti liikkeelle Aabrahamista, jonka hän kutsui pois kotimaastaan "lupauksen maahan". Hän joutui lähtemään ja toimimaan uskossa tavalla, jota harvoin pystymme syvemmin tajuamaan.
11. Israel - Jumalan omaisuuskansa
" Muistakaa, että olette Herralle, Jumalallenne, pyhitetty kansa. Herra, teidän Jumalanne, valitsi teidät maailman kaikkien kansojen joukosta omaksi kansakseen. 7. "Ei Herra siitä syystä mieltynyt teihin eikä valinnut teitä, että te olisitte kansana kaikkia muita kansoja suurempi - olettehan kaikista kansoista pienin. 8. Herra rakasti teitä, ja pitääkseen esi-isillenne vannomansa valan hän vei teidät väkevällä kädellään pois Egyptistä, orjuuden maasta, ja lunasti teidät vapaiksi faraon, Egyptin kuninkaan, vallasta. 9. Tietäkää siis, että vain Herra, teidän Jumalanne, on Jumala. Häneen voi luottaa, hän pitää voimassa liittonsa. Tuhansien sukupolvien ajan hän on uskollinen niille, jotka rakastavat häntä ja pitävät hänen käskynsä, 10. mutta niille, jotka häntä uhmaavat ja vihaavat, hän kostaa tuhoamalla heidät. Hän kostaa viipymättä sille, joka häntä vihaa. 11. Pitäkää siis huoli siitä, että noudatatte lakia, niitä käskyjä ja säädöksiä, jotka minä teille nyt annan." (5. Moos. 7)
12. Seuraus tästä valinnasta Vanha testamentti on suurelta osin Israelin kansan historia sekä siinä esiintyneiden profeettojen sanomia. Raamattu on siinä suhteessa erittäin realistinen ja totuudenmukainen. Se ei suinkaan peittele kansan ja sen johtajien pimeitä puolia ja vääriä valintoja ja toimintoja. Täytyy todeta, ettei Israel lähes aina toiminut Jumalan antamien periaatteiden ja lakien mukaan. He kulkivat omien mieltymysten mukaan ja omaksuivat uudelleen ja uudelleen ympäröivien kansojen pakanallisia tapoja ja lähtivät palvomaan näitten epäjumalia. Se takia he kerta toisensa jälkeen joutuivat suuriin ahdistuksiin ja vaikeuksiin - kunnes he hetkeksi nöyrtyivät Jumalan edessä. Tämä kansa eli sen ajan hyvin sotaisessa ilmapiirissä, eikä Israel voinut sitä välttää. Me emme voi eristää heitä silloisesta maailmasta ja kuvitella huomioiden ihmisen raadollisuutta, että he olisivat jonkinlainen "ihannekansa". Tähän ajatukseen syyllistymme usein. Olemalla "valittu" kansa ei sinänsä muuta ihmisten omia taipumuksia. "Valittu kansa" ei ollut täydellinen kansa. Mutta tämän kansan tottelemattomuudesta huolimatta, Jumala toteuttaa suunnitelmansa. Mutta palaamme takaisin ajatuksiin koskien Jumalaa.
13. Onko Jumala todella oikeudenmukainen? Israelin kansa oli kansana vastuussa Jumalan Moosekselle annettuja lakien noudattamisesta. Siinä mielessä he olivat erikoisasemassa, mikä ei suoraan koske muita kansoja. Mooseksen lait olivat Jumalan liitto Israelin kansan kanssa. Sille oli säädetty määrätty aika, jonka jälkeen Jumala solmii uuden liiton ihmisten kanssa Jeesuksen kautta. (Kts em. mainittu linkki. Jos Jumala ei rankaisi, olisi hän epäjohdonmukainen ja pahuus astuisi tilalle. Jumala ei rankaise mielivaltaisesti. Aina emme tunne Jumalan toimintaa, koska emme näe sitä kokonaisuutta, mikä liittyy tapahtumiin. Kerrotaan myös, että Jumala on pitkämielinen, eikä halua kenenkään turmiota. Sen takia emme pysty arvioimaan Jumalan aikataulua, joka joskus meistä tuntuu hyvin oudolta. Joskus Raamatussa annetaan selvä ilmoitus, miksi tietty rangaistus seurasi. Joskus tämä ilmoitus on epämääräinen ja silloin meidän on pakko arvioida Raamatun yleisperiaatteiden mukaan. Raamattuun kriittisesti suhtautuvilla ihmisillä ei ole tätä kykyä, vaan he arvioivat asioita oman vinoutuneen raamatuntuntemuksensa ja elämänkatsomuksensa mukaan. Sen takia syntyy näitä voimakkaita vastakohtia, joista monet ihmiset ovat ymmällä.
14. Rangaistus ja oikeudenmukaisuus Raamattu tuo esille, että asumme syntiinlankeemuksen johdosta epäoikeudenmukaisessa maailmassa. Kaikki, mitä tapahtuu, ei suinkaan ole oikeudenmukaista ja täydellistä. Emme kuitenkaan usko "karmaan", että kaikki on väistämättä tapahduttava. Väistämätön laki on kuitenkin: "mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää". Jokainen joutuu kerran vastuuseen teoistaan. Silloin kohtaamme oikeudenmukaisen Jumalan. Ihmisten teot vaikuttavat joskus hyvin laajalti. Lapset saavat kärsiä vanhempien vääristä toiminnoista ja joskus on päinvastoin. Jokainen sukupolvi vaikuttaa pahojen tekojensa kautta seuraavaan sukupolveen. Esimerkkejä tästä ovat mm. ympäristön saastuminen sekä sotien ja erilaisten konfliktien aiheuttamien katkeruus- ja vihatunteita. Syy- ja vaikutussuhteet ovat usein niin monimutkaiset ja vaikeat, ettei kukaan oikeastaan pysty niitä selvittämään. Tässä sekasotkussa ovat kaikki mukana, myös syyttömät ihmiset ja lapset. Näin oli myös VT:n aikana, vaikka joskus kuvittelemme, että olosuhteet silloin olivat yksinkertaiset. Silloin oli Israelin ja ympäröivien kansojen välillä taisteluja ja ristiriitatilanteita, jotka edustivat hyvän ja pahan välistä hengellistä taistelua. Tältä pohjalta meidän tulee tarkastella niitä tilanteita, jolloin Israelin piti hävittää moraalisesti rappeutuneet pakanakansat valloitettaessa "luvattu maa". Siinä sitten helposti tehdään kompromisseja ja joudutaan tappiolle. Silloin jo Saatana yritti nujertaa tätä kansaa. Sama on tilanne Lähi-Idässä nykyaikanakin. Israel on edelleen tärkeä lenkki Jumalan lopullisessa pelastussuunnitelmassa. Jos tämä valittu kansa, Israel, tuhotaan, silloin myös Jumalan suunnitelma epäonnistuisi. Sen takia taistelu sekä VT:n aikana että meidänkin aikana on niin ankara ja joskus niin arvaamaton monista politiikkojen hyvistä yrityksistä huolimatta. Kts. myös linkki: "Lyhyesti Israelista". Vaikka monet ihmiset näissä kansoissa ovat vaikeuksiin täysin syyttömiä, he joutuvat kuitenkin tavalla tai toisella mukaan tähän taisteluun. Tänäkin aikana on toki monenlaisia muita kriisipesäkkeitä, jossa syyttömät ihmiset joutuvat muiden mukana kärsimään. Myös todella syyttömät lapset joutuvat tähän kärsimykseen mukaan. Emme voi ihmisvoimin kääntää tätä tilannetta. Jumalakaan ei voi periaatteensa vuoksi käyttää väkivaltaa, tilanteen kääntämiseksi. Silloin hän ei olisi rakkaus. Toki hän voi auttaa yksittäisiä ihmisiä tämän surkean kokonaistilanteen keskellä. Jumalan Sanasta kuitenkin tiedämme, että tilanne tulee muuttumaan. Tämä nykyinen maailmanjärjestys menee kohti katastrofia ja tulee "vihan aika". Sen jälkeen koittaa uusi aika.
15. Miksi on niin suuri ero Jumalan toiminnassa VT:ssa ja tänään? Mutta nykyajan tapahtumat eivät sisälly Raamattuun. Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle ei ole tasaisesti jaettu historian aikajanalla. Raamattu kertoo, niistä tärkeistä vaiheista, jotka alkoivat Aabrahamin aikana ja jatkui Jeesuksen aikaan ja sen jälkeen, jolloin ensimmäiset kristilliset seurakunnat perustettiin. Nämä ilmoitukset on meille annettu, että niitten kautta voimme ymmärtää jotain Jumalan olemuksesta ja hänen rakkaudestaan, kun hän toteutti pelastussuunnitelmansa Jeesuksen kautta. Tämän varassa kristillinen seurakunta on heikkouksistaan huolimatta toiminut tähän päivään saakka. Uutta ilmoitusta ei ole tarvittu. Evankeliumi riittää edelleen kaikista hyökkäyksistä huolimatta, jolla sitä on yritetty tukahduttaa.
16. Voiko Jumala vaatia ihmisiltä mahdottomia ja epämoraalisia tekoja? Tarkoitus ei varmasti ollut rangaista "Jumalan ystävää". Jumala halusi tuoda esille hyvin tärkeitä asioita. Aabraham oli monen vuoden aikana todella oppinut luottamaan Jumalaan ja oli oudosta tilanteesta huolimatta nytkin valmis luottamaan Jumalaan tässä vaikeassa asiassa. Koska Jumala oli luvannut jälkeläisiä Iisakin kautta, oli hän varma, että Jumala jollakin tavalla hoitaisi tämän käsittämättömän asian. Hänen piti verrata tätä tilannetta niihin saamiinsa lukuisiin kokemuksiin Jumalan uskollisuudesta 50 vuoden ajalta. Jumala hoiti asian ja Aabrahamin usko vahvistui edelleen ja hänestä tuli uskon malliesimerkki tuleville polville. Samalla Jumala halusi antaa konkreettisen esikuvan siitä, mitä hän itse aikoi tehdä Jeesuksen kautta ihmiskunnan pelastamiseksi. Tämä oli ainutlaatuinen tapahtuma ihmiskunnan historiassa, mikä ei uusiudu tässä muodossa. Tämä ei ole esimerkki siitä, että usko Jumalaan johtaa järjettömiin tilanteisiin, niin kuin jotkut voivat väittää. Sen sijaan Jumala on kyllä myöhemmin johdattanut uskovia ihmisiä mahdottomiin (ei epämoraalisiin) tehtäviin. Näitten kautta Jumalan antaman viisauden ja voiman avulla on suuria tekoja voinut tapahtua. (UT:ssa puhutaan uskon armolahjasta, joka on jotain muuta kuin pelastava usko.) Yksinomaan ihmisten omilla voimilla nämä teot olisivat olleet mahdottomia. Raamatussa voi olla muita tällaisia käsittämättömiä tapahtumia, joita järkemme ei ensi silmäykseltä ymmärrä. Meidän täytyy lähteä siitä, että jos Jumala on johdattanut tällaisiin "mahdottomiin" tilanteisiin, on takana syvempiä ulottuvuuksia. Mutta jos kielletään Jumalan todellista olemusta, ihmiselle ei myöskään avaudu tällaista syvempää ymmärtämystä asioiden todellisesta ulottuvuudesta. Tässä joudumme niille alueille, jotka ovat tämän esityksen ulkopuolella. Todettakoon vielä kerran, että GT oli Jeesuksen "Raamattu", jota hän ei koskaan kyseenalaistanut. Sen sijaan hän ymmärsi sen syvemmin kuin sen ajan uskonnolliset ihmiset.
17. Ihmiset eivät aina toimi Jumalan tahdon mukaisesti. Raamattu kuvaa ihmisten touhuja hyvin realistisesti ilman kaunistelua. Tästä löytyy monenlaisia esimerkkejä. Usein ovat nämä kertomukset meille varoitukseksi, jotta me emme lankeaisi samaan kuoppaan. Joskus ne kertovat meille sen, että ihmisten töppäyksistä huolimatta Jumala on kaiken takana siten, että hän kääntää pahat tilanteet ja aikeet niin, että siitä voi koitua jotain hyvää. Joskus tarvitaan meiltä avointa mieltä Raamatun tutkimisessa, että löydämme nämä syvät opetukset ja voimme soveltaa ne tähän päivään. Ihmiset ovat kaikkina aikoina toimineet enemmän tai vähemmän Jumalan tahdon vastaisesti ja joutuneet tilanteisiin, jossa hyvin radikaaliset toimenpiteet ovat tarpeen. Vertauskuvina nykyajalta ovat esimerkiksi, jos yritys joutuu vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen, on varsin syvälle menevät leikkaukset toiminnassa ja työntekijämäärässä tarpeen, jotta yritys pääsee jaloilleen, tai jos havaitaan pahanlaatuinen syöpäkasvain, on perusteellinen leikkaus ja raskas jälkihoito tarpeen. GT:ssa on tästäkin esimerkkejä, kun israelilaiset sekaantuivat pakanakansojen kanssa esim. seka-avioliittojen kautta tai omaksumalla pakanakansojen epäjumalapalvonta ja riittejä. Profeetat jyräsivät voimakkaasti tällaisia epäkohtia vastaan, mutta kansa ei suostunut parannuksen tekoon ja joutui yhä syvemmin vaikeuksiin. Monet eivät tänä aikana ymmärrä näitten naapurikansojen rappeutuneisuutta. Jumala halusi, että "valittu kansa" olisi elänyt erillään näistä kansoista, mutta toimenpiteet jäivät puolitiehen. Myöskään ankarat lait eivät estäneet heitä toimimasta Jumalan tahtoa vastaan. Tästä syntyi monenlaisia tilanteita läpi koko Israelin historian.
Jotkut ihmettelevät, miksi Jumala mielistyi Daavidiin, vaikka tämä teki kaikenlaisia tekoja, jopa hyvin pahoja. Eräs "mielilause" monille kriitikolle on Ps. 137: 9 "Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon! " Tällainenko se teidän Jumalanne on? Ensinnä se ei ole Jumalan lausuma. Jae on israelilaisten valitusvirrestä, kun heidät oli nöyrrytetty ja viety vankeuteen Baabeliin. Tämä on äärimmäisen toivottomassa tilassa olevan ihmisen hätähuuto. Vastaavia huutoja nousee tänäkin päivänä eri puolilla maailmaa monen sodista ja kidutuksista kärsivän ihmisen suusta. Ilveilyn tilalle kriitikkojen pitäisi pohtia, miten voidaan lieventää näitä tilanteita nykyajassa.
18. Vanha ja uusi liitto Me elämme uuden liiton aikana, jonka periaatteet ovat uudessa testamentissa. Vanhan liitto eli Mooseksen laki on saanut täyttymyksen Jeesuksen kautta. Mooseksen lain universaalikohdat on toistettu muodossa tai toisessa Uuden testamentin puolella.
Enemmän tästä: "Lain ja liiton suhde".
19. Opetukset
20. Uusi testamentti Näistä asioista on enemmän kirjoitettu muualla sivuillani, joten viittaan siihen.
|