MUSLIMIEN VAATIMUS JERUSALEMISTA ON VALHE

Muslimit yrittävät "vaatia" Jerusalem itselleen. Sen perustaksi he väittävät, että Koraanin kertoo "kaukaisesta moskeijasta", joka sijaitsi Jerusalemissa. Tuo jae on Sura 17:1. Se on suomeksi:" Ylistetty olkoon hän, joka vei palvelijansa yöllä rauhoitetusta moskeijasta kaukaisempaan moskeijaan." Onko tuolla väitteellä mitään perusteita? "Kaukaisesta moskeijasta" (Al-Masujidi al-Aqtza) viittaa paikkaan, jota tänään kutsutaan Aksa Moskeijaksi Jerusalemissa. Vastaus on, ettei sille löydy mitään perusteita..

Muhamedin päivinä - hän kuoli 632 – Jerusalem oli kristitty kaupunki Bysanttilaisessa valtiossa, jonka pääkaupunki oli Konstantinopoli. Kalifi Omar valloitti Jerusalemin vuonna 638, kuusi vuotta Muhamedin kuoleman jälkeen Koko tämän ajan Jerusalemissa oli vain kirkkoja. Temppelivuorella oli Justinian Pyhän Marian kirkko, joka oli rakennettu bysanttilaiseen tyyliin. Aksan moskeija on rakennettu 20 vuotta myöhemmin kuin Kalliomoskeija jonka rakennutti Kalifi Abd El Malik 691-692. Moskeijaa kutsutaan "Omarin moskeijaksi", joka nimi siis on virheellinen. Malik'in poika Abd El-Wahd, joka hallitsi 705-715, rupesi vuonna 711 muuttamaan kristillistä bysanttilaista Pyhän Marian kirkkoa moskeijaksi. Se tapahtui siis 79 vuoden kuluttua Muhamedin kuolemasta. Hän jätti kirkon rakenteet ennalleen tyypilliseksi bysanttilaiseksi basilikaksi. Pilaririvit ovat toiselle puolelle ja suorakulmaisen "laivan" keskellä. Ainoan lisäyksen, minkä hän rakensi oli sipulin näköinen kupu, joka näytti moskeijalta. Hän nimitti sen El-Aksaksi, jotta sen nimi voisi kuulostaa siltä, että se olisi mainittu Koraanissa.

Siksi on kristallin selvää, ettei Muhamed ole voinut koskaan olla tässä moskeijassa, koska se on rakennettu kolme sukupolvea hänen kuolemansa jälkeen. Useat tutkijat ovat jo kauan pitäneet selvänä, että Muhamed ajatteli Mekassa olevaa moskeijaa "pyhänä moskeijana" ja Medinan moskeijaa "kaukaisena moskeijana."

Kun ymmärrämme tämän, emme ihmettele että Muhamed julkaisi tiukan kiellon, ettei saa rukoilla kasvot Jerusalemia kohti. Sitä oli käytetty ainoastaan muutama kuukausi, jotta juutalaiset houkuteltaisiin Islamiin. Kun siitä ei ollut mitään hyötyä, Muhamed kielsi sen jyrkästi 12.2.vuonna 624. Jerusalem ei ole koskaan ollut muslimeille minkäänlainen pyhä paikka, mutta ainoastaan juutalaisille se on aina ollut pyhä.

Tämä tri. Mandfred R. Lehmann’in kirjoitus on julkaistu Algemeiner Journalissa 19.8.1994.

Paluu edelliselle sivulle